-
Peatselt lõppevat aastat võib mitmes mõttes lugeda ka Erkki-Sven Tüüri aastaks: maailmanimega helilooja hiljutine 50. sünnipäev, VII sümfoonia „Pietas” maailma (suvel) ja Eesti (sügisel) esiettekanne, aasta kodaniku tiitel, samuti Tüüri rock-ansambli In Spe come back esmalt kevadistel Tartu muusikapäevadel ning uuesti eelmisel nädalal – faktid on piisavalt kõnekalt. Helilooja ise on neid viimaseid nimetanud bändi „ärasaatmiskontsertideks”, pidades silmas seda, et eesti proge-rock’i kolme aastakümne tagune legendaarne kooslus ei esine publiku…
-
Kantaadi „Ilus maa” plaadiesitluskontsert: Rein Rannap (klaver), Kosmikud, RAM, Ellerhein, Priit Volmer (bass) ja dirigent TiiaEster Loitme Nokia kontserdimajas 10. XI.
Autorikontserte saab üles ehitada mitmeti: kuulajaile võib pakkuda valikkava helilooja loomingu paremikust, võib teha muusikaõhtu komponisti kõige värskematest helitöödest või siis vastupidi, piirduda vaid noorpõlveteostega (näiteks Arvo Pärdi puhul oleks see eriti huvitav!). Rein Rannap aga, võtnud appi ansambli Kosmikud, bassi Priit Volmeri ning RAMi ja Ellerheina tütarlastekoori, leidis…
-
Multiinstrumentalist Jalalu-Kalvert Nelson (USA) ning Marti Tärn (bass), Reigo Ahven (trummid), Roland Karu (saksofon) ja Jaan Jaanson (kitarr) 21. VIII Clazzis.
Kes on käinud New Yorgis, see teab kindlasti, kui vilgas muusikaelu keeb sealsetes klubides – pubisid, kus pillimehed õhtuti musitseerivad, on pea igal tänavanurgal. Meil Eestis sellist traditsiooni paraku pole, ent tubli sammu selle tühiku täitmiseks on astunud baar-restoran Clazz, mis korraldab sporaadiliselt sisukaid klubimuusika õhtuid. Üks selliseid oli seal…
-
Nargeni festivali lõppkontsert, Lera Auerbachi „Vene reekviem”: ERSO, segakoor Latvija (Läti), Estonia poistekoor ning solistid Annely Peebo (metsosopran), Nikita Storojev (bass, Venemaa) ja Heldur Harry Põlda (poiss-sopran), dirigent Tõnu Kaljuste, lavastaja Jaanus Rohumaa. 23. VIII Noblessneri valukojas.
Nargeni festivalile pani möödunud pühapäeval väärika punkti Tõnu Kaljuste järjekordne suurprojekt – Lera Auerbachi hiiglaslik, ligi poolteist tundi kestev oratoorium „Vene reekviem” (2007). Mõistagi polnud see juhus, et tolle suuroopuse ettekanne sai teoks…
-
Instrumentaalkontsert paistab olevat ErkkiSven Tüüri (1959) üks meelisžanre. Meenutame hakatuseks neid kontserte, mis Eestis kõlanud: Tšellokontsert (1996), Viiulikontsert (1999), marimbakontsert „Ardor” (2001), Klaverikontsert (2006) ja akordionikontsert „Prophecy” (2007). Samasse žanrisse kuuluvad ka „Noesis” (2005) viiulile, klarnetile ja orkestrile ning „Whistles and Whispers from Uluru” (2007) plokkflöödile ja keelpilliorkestrile, kuid need pole (veel) Eestimaal kõlanud. Lisame nimistusse ka Fagotikontserdi teadmisega, et too helitöö on eelmainitud Tšellokontserdi redaktsioon fagotile. Ning mullu valmis…
-
Muusikadokumentaal „Dialoogid. Helilooja Valentin Silvestrov”, režissöör, operaator ja stsenarist Dorian Supin. Produtsent Reet Sokmann, Minor Film 2008, 82 min. Esilinastus 18. II Tallinna Kinomajas.
Portreteerida filmiversioonis üht tänapäeva kuulsamat heliloojat – Dorian Supin on valinud oma linateose „Dialoogid. Valentin Silvestrov” kaameraobjektiks ukraina helilooja Valentin Silvestrovi (s 1937) – pole just lihtne ülesanne. Ei peagi olema, kui on ette teada, kuidas filmi kompositsioon võiks vaataja vaimus kujustuda linapildiks ühest tähelepanuväärsest kultuuriheerosest.…
-
ERSO ja Lars Anders Tomter (vioola, Norra), dirigent Olari Elts, kavas Brahms, Haydn, Sibelius ja Tüüri vioolakontsert „Illuminatio” (esiettekanne Eestis) Estonia kontserdisaalis 20. I .
Nii nagu tavaline kolmekäiguline lõuna koosneb eel- ja põhiroast ning desserdist, on n-ö tavalise sümfooniakontserdi põhikomponentideks avamäng, instrumentaalkontsert ja sümfoonia. Just selles järjekorras. Kuid ERS O muusikaõhtu oli läinud reedel Olari Eltsi dirigeerimisel kõike muud kui tavaline: „desserdina” mõjus hoopis Haydni Sümfoonia nr 104 ja…
-
Muusikadokumentaal „Šostakovitš suures plaanis” („Close Up Shostakovich. Portrait”), režissöörid Oliver Becker ja Katharina Bruner, käsikiri Oliver Becker, 58 minutit, © L oft Music 2006, ETV s 15. I .
Usutavasti polegi maailmas teist sellist heliloojat, kelle käänulisel eluteel ja loomingus avaldub võimu ja vaimu konflikt samavõrd teravalt ja groteskseltki kui Dmitri Šostakovitši (1906–1975) puhul. Puhkes ju helilooja geniaalsus õitsele stalinistliku Venemaa terrorirežiimi õhkkonnas, täpsemalt selle kiuste, ning sellest muusikadokumentaal „Šostakovitš suures…
-
Ei tahaks alustada tagasivaadet muusikasündmustele anno 2008 trafaretse väljendiga, et „tänavune lõppev muusika-aasta oli eriline”, aga teen seda sellegipoolest, kuna kõnealune aasta oli tõesti eriline. Ning mitmes mõttes, nii heas kui halvas, nii muusikaelu kõrghetkede kui madalseisude tähenduses. Ent alustagem aktiva poole pealt.
-
Kurb on, et pärast rasket haigust lahkus meie seast Kustas Kikerpuu, kes oli aastaid meie eesti kergema muusika mitte ainult et raudvara tähenduses juhtfiguuri positsioonil, vaid ka meie kergemuusika muusikalise põhivara, nii komponeerimise kui arranžeerimise ja dirigeerimise mõttes üks liidritest.
Kustas Kikerpuu töötas aastaid meie eesti levimuusika kollektiivide esiridades nii orkestrijuhi kui komponistina: meenutagem siin „Horoskoobi” saateid kuuekümnendatel, mis ilma tema artistliku persoonita poleks vist ilmavalgust üldse näinudki.