Robert Venturi, Denise Scott Browni ja Steven Izenouri raamatut „Õppides Las Vegasest“ (1972) peetakse postmodernistliku arhitektuuriteooria ja ühtlasi kogu visuaalkultuuri üheks võtmetekstiks. Ehkki autorite globaliseerumiskaugeid seisukohti võib tänapäeval pidada aegunuks, esindab nende pilti ja teksti sünteesiv raamat midagi ajastuüleselt üldinimlikku. Teos hiilgab ja õrritab oma koomiksilike joonistustega, millest nii mõnigi on leidnud väärika koha paljude ülikoolide arhitektuuriajaloo loengute raudvaras. Ühes sellises skeemis jagavad autorid autoteeäärsed ostukohad kaheks: partideks ja dekoreeritud…
Anna Kaarma hiljutisel magistrinäitusel „Piirimail“ Hobusepea galeriis rippus saalis ühe tüüpilise Lasnamäe elamu betoonpaneeli jäljend. Tahveldis raamistas omakorda kunstniku Lasnamäe korteri köögiakent, kuhu 1990. aastate keskel oli lennanud kuul. Nagu autor oma magistritöös kirjutab, tabas see akent tõenäoliselt rikošetina, läbistades vaid välise klaasi: „nii polnud otsest vajadust aknaklaasi uue vastu vahetada, mistõttu jäi seda sündmust aastateks meenutama teadmata taustalooga kuuliauk“. See kujund lapsepõlvest, omamoodi ussiauk, sööbis Kaarma mällu ning sai…
Arvo Pärt olevat 1960. aastal saanud Nõukogude Liidu esimese dodekafoonilise teosega „Nekroloog“ tulla päevavalgele selle tõttu, et pühendas oma loomingu Kalevi-Liiva kontsentratsioonilaagri ohvritele. „Pühendus võib teose päästa või hukutada,“ ütleb selle kohta üks Pärdi kolleegidest tema elust jutustavas Joonas Sildre graafilises romaanis. Ilmselt samalaadsetel alustel sai võimalikuks Enn Vetemaa 1965. aasta uuendusliku lühiromaani „Monument“ ilmumine. Seal kavandab tõusikust skulptor vormiuuendusliku fašismiohvrite mälestusmärgi. Kõmu tekitanud raamatu lõpus koputab üks kõrvaltegelane mälestusmärgi…
Osalesin hiljuti ühel Ida-Euroopa kunstiajaloo uurijate seminaril, mille „tunnuslause“ oli ungari kunstniku László Fehéri teos „Monumendi all I“ (1989). Maalil on kujutatud üht kuju Budapesti Vabadusmonumendist, mis 1947. aastast Gellérti mäetippu kroonib (skulptor Zsigmond Kisfaludi Strobl). Maal kuulub mitmeosalisse Berliini müüri langemise aega kirjeldavasse sarja, kus mõnevõrra pahaendelised endis- või siiski praegusaegsed monumendid astuvad dialoogi inimestega. Horvaadi-briti kunstiajaloolaste tandem Maja ja Reuben Fowkes on seda taiest tõlgendanud konfrontatsioonide väljana: selles…
Kuni 5. maini on Londoni disainimuuseumis avatud Briti arhitekti David Adjaye näitus, kus analüüsitakse mälu ja ruumikultuuri temaatikat tema büroos kavandatud seitsme monumendi ja memoriaali kaudu. Adjaye on 1966. aastal Tansaanias sündinud Ghana päritolu ehituskunstnik, kes on üles kasvanud ja hariduse omandanud Inglismaal. Tema projekti järgi hakati tunamullu rajama Läti nüüdiskunsti muuseumi, mis paraku küll – nii nagu ka kümme aastat tagasi Rem Koolhaasi projekti puhul – hiljuti kalevi alla…
Peeter Volkonski ja Piret Raua aabitsas saadab jotti järgnev värss:
„Juuri leiab igas metsas
väikeses ja suures
küll on ilusasti öeldud:
ole minu juures!“
Artiklisarjas „Müür monumendi juures“ kavatsen keskenduda monumendi rebule, milleks on müürid, seinad ja piirid – heal lapsel mitu nime. Teistpidi rehkendades paistab ka valli, olgu siis Berliini müüri või Trumpi wall’i keskmes olevat monumentaalsuse iha, kus segunevad rahvuskesksus, riikluse väärtustamine, usk maamärkidesse, aga ka siiras soov mitte hämada ja rääkida asjadest…
Aet Andresma-Tamme ja Mare Soovik-Lobjaka teosed esindavad modernistlikult intellektuaalset, internatsionaalselt abstraktset ja eneseküllaselt geomeetrilist loomingut.
Kas kunstiga rikastatud avalik ruum on seetõttu ka parem? Kuidas tagada protsendikunsti konkursside kõrge tase, eriilmeline looming ja tulemuslik kunstitellimine?
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.