-
Dramaturg ja lavastaja Ivar Põllu ei tulista päris huupi, ent selgelt üle peade: üht sugupoolt tervikuna sihtmärgiks seades hakkab „Naised valitsevad maailma” sooliste stereotüüpide lõhkumise asemel neid hoopis taastootma.
Tartu Uue teatri „Naised valitsevad maailma ehk Opus Geographicum”, autor ja lavastaja Ivar Põllu, helilooja Tauno Aints ja kunstnik Kristiina Põllu. Mängivad Maarja Jakobson, Katrin Pärn, Malle Pärn, Kristel Leesmend, Piret Simson, Ragne Pekarev (Vanemuine), Maria Soomets (Vanemuine), Evald Aavik, Madis Kalmet,…
-
Saksamaal 1800 elanikuga Wackenis tänavu 23. korda aset leidnud umbes 90 000 osavõtjaga vabaõhufestival sümboliseerib globaalses mastaabis metal-kultuuri renessanssi.
Õhtumaine kultuur, mis kõigub kuskil kõrtsi ja kiriku (muusika kontekstis: süldi ja süvamuusika) vahel ning kaldub iseäranis suvekuudel tugevalt üksnes äärmustesse, vajab hädasti midagi, mis jääks kuhugi sinna vahepeale: mis ühendaks, lõõgastaks ja ka hariks inimesi ilma kõrge kunsti kultiveeritud pühalikkuse ning kõikjalt niigi peale tükkiva esteetilise labasuseta; mis annaks noortele inimestele…
-
Endla suvelavastus „Seljatas sada meest” on feministliku alatooniga kvaasiajalooline muinasjutt, mis esindab ühtaegu nii biograafilist kui ka füüsilist teatrit.
Pärnu Endla „Seljatas sada meest”, autor Andres Ehin, dramaturg Triinu Ojalo, lavastaja Kaili Viidas, kunstnik Mari Ann Ahas, muusikaline kujundaja Feliks Kütt ja valguskujundaja Jaan Laur. Mängivad Triin Lepik, Kaire Vilgats, Carmen Mikiver, Sepo Seeman, Jüri Vlassov, Jaanus Mehikas, Tambet Seling jt. Esietendus 5. VII Pärnu Vanalinna põhikooli võimlas.
Ajalugu ja müüt kõnelevad…
-
„Baltoscandalist” on saanud kohalikul kultuuriturul korralik ja turvaline kaubamärk, olgugi et selle nime mõlemad pooled tunduvad tänapäeval ühtviisi kohatud ja koguni mõõdukalt desinformatiivsed. Samas on selge, et „Baltoscandal” pole ega saagi enam olla see, mis ülemöödunud kümnendil, sest ajad on muutunud, laiem kultuurisituatsioon meie ümber teisenenud. Kõike kunstina legitimeeriv postmodernism, mille lippu läinud aastasaja lõpu alternatiivne teater peaaegu kõigis oma ilminguis lehvitas, on ise muutunud peavooluks. Kaugel pole aeg, kus…
-
„Mees La Manchast” on „Don Quijote” sümboolsel kapitalil parasiteeriva derivaatteosena nii sõnas kui ka muusikas pealiskaudne, narratiivi ja tegelaskujusid pelgalt markeeriv, mitte tähendusi edastav, vaid simuleeriv.
Mitch Leigh’ muusikal „Mees La Manchast”: lavastaja Neeme Kuningas, muusikaline juht ja dirigent Jüri Alperten, lavakujundus Ott Evestus ja Neeme Kuningas, kostüümid Grete Laus, valgus Palle Palmé (Rootsi). Esietendus RO Estonias 22. III 2012.
Cervantese „Don Quijote” tõlgendustest muusikateatri formaati olin ma varem tuttav kahega: Henry…
-
Deleuze’i Kanti-raamat on nagu liigselt oma mälu usaldava ning sageli loengutelt puuduva õpilase konspekt materjali ebasüsteemselt esitava lektori jutust.
Gilles Deleuze, Kanti kriitiline filosoofia. Tõlkinud Margus Ott, toimetanud Andres Luure. Kujundanud Eve Kask. Ilmamaa, 2011. 120 lk.
Kanti kriitiline filosoofia oli valgustusliikumise teoreetiline kõrgpunkt ja kvintessents: see püüdis teha ruumi mõistusele, ühtlasi selle kasutusala piirates. Filosoofia oli juba osaliselt päästetud teoloogia toatüdruku seisusest, kuid tuli veel päästa ka iseenese käest: ratsionalismi ja…
-
Teatrikunstist on saanud otsapidi kollase meelelahutusmeedia käepikendus, tänuväärt partner „eriliste” inimeste eraeluliste seikade müümisel ajakirjanduse või kunsti pähe elu taaskasutusturul.
Tartu Uue teatri „Raudmees. Odysseuse eksirännakud”, idee autor ja lavastaja Robert Annus (Vanemuine), libretist Ivar Põllu, muusikajuht Feliks Kütt (Endla), kunstnik Kaie Kal ja valguskunstnik Rene Liivamägi. Mängivad Juss Haasma, Katrin Pärn, Maria Soomets (Vanemuine), Malle Pärn, Evald Aavik ja Janek Joost. Esietendus 27. XI Tartus Lai tänav 37 võimlas.
Kolm aastat…
-
Teater jutlustab negatiivsete näidete kaudu nõuet elada intensiivselt, õnnelikult ja täisväärtuslikult.
Ugala „Postmodernsed leibkonnad”, autor Martin Algus, lavastaja ja muusikaline kujundaja Taago Tubin, kunstnik Kaspar Jancis. Mängivad Tanel Ingi, Janek Vadi, Carita Vaikjärv, Kadri Lepp, Tarvo Vridolin, Martin Mill, Andres Tabun ja Kata-Riina Luide. Esietendus 30. IV Ugala väikeses saalis.
Eesti Draamateatri „Õitseng”, autor ja kunstnik Martin Algus, autor, lavastaja ja kunstnik Ingomar Vihmar, valguskujundaja Triin Suvi. Mängivad Ivo Uukkivi, Kleer…
-
Tunnistan, et Barbi Pilvre, keda ma isiklikult ei tunne, on mulle juba pikki aastaid pakkunud nii intellektuaalset kui otsapidi ka antropoloogilist huvi. Põhjused leiab, nagu ikka, laiemas taustsüsteemis: Barbi Pilvre on vasakpoolne naine valdavalt parempoolses meeste ühiskonnas; käre ning kompromissitu feminist, kes kannab otsekui esivanemate halva naljana naisõiguslaste ringkondades avalikult vihatud nuku nime. Kolme sõnaga ning kujundlikult: Catwoman Batman’ide maailmas. Barbi on olnud minu meediakangelane. Ta on üks neist vähestest, kes…
-
Vadi astub üle fiktsiooni ja reaalsuse piiri, sattumata kummalegi poolele.
Tartu Uue teatri „Rein Pakk otsib naist!”, autor ja lavastaja Urmas Vadi, kunstnik Kristiina Põllu. Mängivad Rein Pakk ja Helena Merzin. Esietendus 16. III Genialistide klubis.
Ajalugu armastab manifeste. Mina ka. Olgugi et enamasti pole nende puhul tegu rohkemaga kui värvilise tegelikkuse mustvalgete negatiividega. Eriti meeldib mulle manifestatiivsus teatris. Ilmselt seetõttu, et seda ei kohta seal eriti sageli. Mind paeluvad…