PEALELEND: Malle Maltis

PEALELEND: Malle Maltis

Uue muusika ühendus ECPNM (European Conference of Promoters of New Music) korraldab üle-euroopalist elektronmuusika teoste konkurssi, mille tänavune finaalkontsert toimus 21. augustil festivali „Avantgarde-Tirol” raames Rattenbergis (Austria). Seal esitamiseks valiti konkursile esitatud 40 projekti hulgast viis teost: Andrea Vigani (Itaalia) „Policromia 1”, Jon Aveyardi (Suurbritannia) „VVE”, Malle  Maltise (Eesti) „Chameleon chant” („Värviline laul”), Arturo Fuentese (Mehhiko/Austria) „Hymne 80” ja Stelios Manousakise (Kreeka) „L’Hypothese de l’Atome”. Teoseid hindas rahvusvaheline žürii, tunnistades parimaks Maltise teose viiulile ja elektroonikale, esitajaiks Barbara L üneburg (viiul) ja Tammo Sumera (live-elektroonika). Võidutööd esitatakse järgmise aasta jooksul veel mitmel ECPNM i festivalil Hollandis, Portugalis, Itaalias,  Saksamaal jm.

Sirp palus oma head autorit õnnitledes avada konkursil kogetu muljeid ja kasutegurit.     

Malle Maltis: ECPNM on Euroopa organisatsioonide ühendus, mis propageerib kaasaegset muusikat ja sellealast rahvusvahelist koostööd. Heliloojale tähendab sellise ühenduse konkurss üht võimalust kirjutada uusi lugusid ja leida neile ettekandeid, ilma et peaks laskma end piirata ettekirjutustest, mis tellimusega sageli kaasnevad. Sellest konkursist võtsime me Tammoga  tegelikult osa juba teist korda: 2007. aastal esitasime koos saksofonist Jandra Puusepaga minu lugu „Lendajad” Amsterdamis „Gaudeamuse” muusikanädalal. Sel suvel valminud uues loos, mis on loodud viiuli kantileenile ja kõlavärvide pidevale muutumisele, püüdsin ma muusikasse panna oma pikemat aega kestnud tämbriuurimise ja harmooniaotsingute tulemusi. Loo elektroonilise partii põhiosa moodustavad kaheksa  heligeneraatorit, mille vahel on ära jaotatud nelja erineva tämbri tekitamise ülesanne ja mis lisavad viiulipartiile kuni kaheksahäälseid sünteeshelide akorde. Akordihäältes kohti vahetades moodustavad need helid omakorda mitmesuguseid tämbrivariatsioone. Kõik Rattenbergi kontserdil kõlanud lood olid peaaegu äärmuslikult erinevad ja ka teostatud täiesti erinevate tehniliste vahenditega, alates sensoritest ja multi-effect-pedaalist  kuni reaalajalist spektraalanalüüsi teostava rakendusega. Tegelikult tähendab selline tehniliste võimaluste rohkus, et kõike, mida üldse on võimalik muusikaliselt ette kujutada, saab ka elektrooniliselt teostada ja seda mitmel viisil. 

Siinkohal pean ütlema: suur aitäh Tammo Sumerale, kes oli minu loo tehnilise poole teostaja ja ka elektroonikapartii esitaja kontserdil, peale selle ka tore reisikaaslane ja osav mägironija, nagu kohalikes mägedes matkates selgus.   

Tammo Sumera: See konkurss oli üks väga põnev ja hariv elektroonilise muusika õhtu. Esitusele tuli viis äärmiselt erinevat, isegi vastandlikku helitööd, mis kõik väärisid esiletõstmist. Kaks oli puhtalt elektroonikale, kolm sooloviiulile ja elektroonikale. Konkursil, kus esitatakse helikeelelt ja tehniliselt nii erinevaid teoseid, on üliraske, kui mitte  võimatu võitjat valida. Küll aga pani Rattenbergis kogetu mind järjekordselt tõdema, et elektroonilises muusikas kiputakse tihti üle pingutama tehnika paljususe ja keerukusega. Malle Maltise teoses on väga hästi ühendatud akustilise viiuli traditsiooniline väljendusrikkus ja elektroonika avangardism. Selline, tänapäeval elektronmuusikas suhteliselt harva esinev sümbioos oli suure tõenäosusega ka see, mis köitis žürii tähelepanu. On  väga tänuväärne, et kultuurkapitali toetus andis meile võimaluse konkursist osa võtta ja avardada seal nii isiklikke kui ka laiemalt Eesti kultuurikontakte.

Sirp