Karismaatiline Ruudt Peters ja tema allikad

KADRI MÄLK

Tunnen Ruudt Petersit 1990ndaist, mil ta juhtis Gerrit Rietveldi akadeemia ehte­eriala. Olen alati imetlenud tema söakust ja intuitiivset tarkust, kuidas toimida ebatavaliselt, ent ometi sirgjooneliselt ja tulemusrikkalt. On olemas kaht sorti intuitsiooni: kõhu- ja kuklatunne. Ruudt Peters valdab mõlemat. Oma loomingus on tal võime rikkalikku elukogemust kasutades puurida väga sügavale minevikku, salateadustesse, tuues olevikku hämmastavaid tõendeid unustatud tõdedest, tõlgendades neid vaid talle omasel viisil. Kaasates üleeilset, et näidata meile ülehomset. See ongi mu meelest nüüdisaegse ehtekunsti kvintessents.

Ruudt Petersi puhul on teadlik valik olla staar – ehtemaailma täht, oma galaktika kese ja universumi üks intensiivsema põlemisega kehi.

Rene Suurkaev

Mul on olnud võimalus jälgida kõrvaltvaatajana Ruudt Petersi õpetamismeetodeid Amsterdamis Rietveldis, Stockholmis Konstfackis, Tallinnas ja mujal. Eesti kunstiakadeemiasse olen kutsunud teda õpetama rohkem kui korra. Tema õpetamismeetodid on lihtsalt nii rabavad, et meie õppejõudude vagur viisakus kahvatub selle kõrval. Hallid hiirekesed ei ole tema rida, ta vormib neist võimsad lõvid. Kuigi teinekord nuuks ja pisarad, ollakse talle tänulikud, sest ta on suutnud panna süüvima enese sisemusse. Mäkke lähed ikka teadmisega, et leiad sealt seda, mis sul kaasa võtta on. Ehk iseenda. Tuleb leida allikad su enese seest. Ruudt Petersit oodatakse alati kõikjale tagasi. Septembris tuleb ta taas Tallinna õpetust andma. Odav mees ta ei ole. Vahendite leidmine tema kursuste tarvis on alati olnud paras kübara­trikk. Aga mäng väärib küünlaid.

Juunikuus oli mul Amsterdamis kahel päeval võimalus osaleda koos Ruudt Petersiga Firenze Alchimia ehtekooli magistritööde eelkaitsmisel. Kaitsmine oli ebatraditsiooniline. Kaitsmiskomisjoni õieti ei olnud. Üliõpilased selgitasid oma tööde tagamaid ja Peters esitas võrdlemisi otsekoheseid, kaugeltki mitte poliit­korrektseid küsimusi, kartmata üliõpilast traumeerida: „Miks sa seda teed? Kus on su töö taust, kus allikas, kus uurimus? Kui oled Bangkokist, mida tähendab sulle madu? Miks ta nii nõder on? Miks vildist? Miks pea alabastrist? Lingam võiks olla paremini modelleeritud. Kui oled Kaplinnast, mida tähendavad su lusikad? Kui oled Luxembourgist, miks meenutab su kott toru? Ärge püüdke ahvida Euroopa ehtekunsti keskmist veetaset. Püüdke leida oma sügavus.“

Sama võib kogeda ka Ruudt Petersi suurejoonelises väljapanekus „Bron“ tarbekunsti- ja disainimuuseumis. Jõua oma allikateni, kui raske see ka ei ole. Vaja on aega, et keskenduda. Kui sul pole põhja all, kukud kergesti käpuli. Vundament eelkõige, siis maja püsib. Kerge teekond annab ka kergekese tulemuse. Pinnapealse. Maailmas on juba kõik olemas. Pead oskama oma ära tunda, ütlevad tema tööd. Püüa jõuda sügavamale. Usalda oma südant. Järgi oma siseheli. Ole tähelepanelik lambikeste suhtes, mis teinekord vaid hetkeks süttivad.

Ruudt Peters on nimetanud seda teekonda afflatus’eks ehk inspiratsiooniks.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht