Raul Meele ja Kiwa ühisnäitus Avangard Galeriis

Avangard Galeriis avatakse reedel, 4. novembril kell 17.00 Raul Meele ja Kiwa ühisnäitus, mis jääb avatuks kuni 04.01.2017.
Raul Meele ja Kiwa ühisnäitus loob dialoogi kahe eri põlvkonda kuuluva kunstniku vahel, kelle loomingus domineerivad küsimused keelest, märgisüsteemidest ja tajust.
Kui Meel sisenes keelatud sümbolite maailma 1960ndatel ja tutvustas siinsele kunstimaailmale kirjutusmasina abil loodud luulet, siis Kiwa võib pidada kaasaegsete tehnoloogiatega opereerivaks kunstnikuks.
Raul Meelelt on eksponeeritud graafilised lehed 2016. a valminud seeriast “Vihma kujundid” (Shapes of Rain), mis on vorminud märgikeelde niivõrd argise nähtuse, nagu seda on vihm. Kunstnik mängib sümbolite, rütmide ja tunnetustega luues lõpmatuid kompositsioone. Eksponeerimisele tulevad ka nõukogude perioodil keelatud sini-must-valges kompositsioonis loodud  hiigelseeria “Taeva all”(1973), mis on toonud hulgaliselt rahvusvahelisi võite. “Taeva all” serigraafiate sarja eri ansambleid on jõudnud nii Eesti Kunstimuuseumi, New Yorgi MoMA kui ka teiste suurte kunstimuuseumide kogudesse.
Kiwa hommage Raul Meelele ehk graafikasari “untitled i – xxiv” põhineb  Meele kirjutusmasinaluuletuste ümbertöötlustel. Algmaterjal on oluline mitmest omavahel läbipõimunud aspektist: kultuuriajalugu, tehnoloogia, epistemoloogia, teksti ja kõne vahekord etc. Konkreetne luule oli seotud 60-70ndate kontrakultuuri ja nonkonformistliku kunstiga. Informatsiooni piiratud leviku kontekstis oli kirjutusmasin kättesaadav tehnoloogia, mis võimaldas omatootlikkust ja oli oluline vahend omakirjastuslikkuse ehk samizdati puhul. Visuaalselt seostus kirjutusmasina šrift ka võimu ja seadusandlikkusega, ametlike käskkirjade mustvalge, tõlgendamist mittesalliva vormiga. Piiratud sõnavabadusega kaasus nn ridade vahele kirjutamine, mis on sümboolne kontekstis, kus keelelt võetakse ära tema esmane, kommunikatiivne funktsioon. Konkreetne luule on tähenduslik nähtus ka kogu lääne humanitaarias toimunud lingvistilise pöörde kontekstis, mis tegi keelest, tekstist ja diskursusest uurimisaluse. Eksperimentaalne tekstikäsitlus seostub vältimatult teemadega nagu teksti suveräänsus, teksti materiaalsus, konkreetne luule, keele eneserefleksiivsus, mille ampluaa ulatub igapäevastest ja arusaadavatest märkidest kosmiliste tähemustrite. Nii psühhoanalüüs kui psühhedeelne kultuur aitasid teksti vabastada ratsionaalsusest, uurisid selle vahekorda tajumise ja tunnetusega. Oluliseks muutus ka interdistsiplinaarne aspekt, keele semantiliste, foneetiliste ja visuaalsete elementide ühisväli.
Raul Meele kui kanoniseeritud autori teoste ümbertöötlemine on neile kummitusliku paralleelelu andmine. Lisaks paljutähenduslikule algmaterjalile on oluline ümbertöötluse tasand. Klassikalises kultuuris räägitakse hommage’idest, viimasel paarikümnel aasta remix-kultuurist. Glitch ja error, mis tehnoloogia puhul on tahtmatu kõrvalnähe on sellel sajandil muutunud omaette stiiliks, viimaste aastatega koguni turuniššiks, olles samasugune reaktsioon tehnoloogilisele utoopiale nagu 20 sajandi antikunsti voolud traditsioonilisele kunstile. Meele klassikaliste teoste remixid Kiwalt väljendavad teksti, teadvuse ja tajumise suhteid, üritavad modelleerida raskesti käsiteldavat seisundit, kus keel ja tekst väljendavad midagi enamat ülalpool oma funktsionaalsust. Algoritmidele delegeeritud tekstide ümbermuutmine mikrotasanditel arendab edasi psühhedeelseid visioone laiuvatest infoväljadest ja energeetilistest tasanditest. Kui tekst vahendab maailma, siis teksti muutmine süvatasandil tekitab uusi tajuolukordi ja loob uusi maailmu.

Toetajad: Eesti Kultuurkapital ja ;paranoia publishing

Avangard Galerii MTÜ
Rüütli 29, Pärnu
Tel: +372 5646 3946
www.avangardgallery.eu

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht