Küpse meistri sünnipäev

Olev Ainomäe kaunilt kujundatud tämber ja muusikaline tunnetus on Eesti publikule väga tuttav.

MIRJE MÄNDLA

Olev Ainomäe 65. sünnipäeva kontsert „Oboe d’amore – armunud oboesse“ 31. VIII Niguliste kiriku Antoniuse kabelis. Olev Ainomäe (oboe), Andres Mustonen (viiul), Ivo Sillamaa (klavessiin), Taavo Remmel (kontrabass), Urmas Vulp (viiul) ja Maria Nesterenko (vioola). Kavas René Eespere, Peeter Vähi, Antonio Vivaldi jt teosed.

Olev Ainomäe on aastakümneid järjepidevalt märkinud oma ümmargusi sünnipäevi kontserdiga. 65. sünnipäeva tähistavale kontserdile olid kaasatud muusikutest sõbrad ansamblist Hortus Musicus, lisaks Urmas Vulp viiulil ja Maria Nesterenko vioolal. Kontsert anti Niguliste kiriku Antoniuse kabeli väikeses ruumis, kuhu mahtusid sõbrad ning suvehooaja turistid. Kava keskmes oli Antonio Vivaldi looming ning kõlas eri koosseisudele kirjutatud kammermuusika. Nende vahele olid nõtkelt asetatud Ainomäe eakaaslaste Peeter Vähi ja René Eespere teosed.

2013. aastal kammerorkestrile loodud Eespere teos „Respectus“ („Austus“/„Tagasivaade“) esindas 2017. aastal Eestit Euroopa heliloojate ja laulukirjutajate ühenduse (European Composer and Songwriter Association) kohtumisel Viinis. Teosest on valminud seadeid eri koosseisudele, näiteks tuli 2018. aastal esiettekandele seade puhkpilliorkestrile (esitas MTA Wind Ensemble, dirigent Jaan Ots), 2016. aastal aga seade viiulile ja kitarrile (Heli Ernits ning Kirill Ogorodnikov on esitanud selle hoopis oboel ja kitarril) ning 2018. aastal kõlas sama teos tšello- ja kitarriseades (esitajad Pauline Stephan tšellol ja Julian Richter kitarril). Kavalehel ei olnud märget, kas tegemist on helilooja enda seadega oboele ja orelile. Igal juhul kõlas teose kristalne struktuur oboe- ja oreliversioonis väga kenasti ning andis veenvalt edasi umbes üheksa minutit kestva teose idee. Helilooja on siin andnud kuulajale ajatul filosoofilisel teemal mõtisklemiseks külluslikku materjali. Teos tundub olevat üks Eespere viimase aja õnnestunumaid kompositsioone. Selles on tunda meile tuttavat Eesti loodust ja inimest.

Teose partituuris on napp ja läbimõeldud materjal esitatud graafiliselt läbipaistvalt: helilooja on hapra helikanga maalinud otsekui õrna pintsli­tõmbega. Teoses heljub küpse meistri positiivne maailmavaade ja seetõttu tundus see poeetiline teos eriti kenasti sobivat kavasse, millega tähistada teise küpse meistri 65. sünnipäeva.

Olev Ainomäe kaunilt kujundatud tämber ja muusikaline tunnetus on Eesti publikule hästi teada: ta on olnud seotud Eesti Riikliku Sümfoonia­orkestri, Estonia, muusika- ja teatriakadeemia ning muidugi Hortus Musicusega. Oboe ei ole ainus instrument, mida ta pealtnäha kergusega valitseb. Sellele saab lisada terve rea varajase muusika instrumente, nagu pommer, šalmei ja barokkoboe, aga ka duduk, krummhorn ning plokkflööt. Tema õpilaste seast tuuakse põhjendatult esile Kalev Kuljus ja Riivo Kallasmaa.

Muusikahariduse põhiastme konkursi žürii koosseisus on Olev Ainomäe mulle silma jäänud väga põhjaliku, teadliku ja nõudliku pedagoogi ning muusikuna, kes on ometi nooremate kolleegide suhtes heatahtlik. Väga meeldiv oli Vivaldi rikkalikule muusikale keskendatud kontserdi ülesehitus. Väljapaistvale kohale oli tõstetud organist Ivo Sillamaa, kes on ka varasematel sünnipäevakontsertidel oboemängijale puhkust andes esinenud tema võrdväärse partnerina. Seekord esitas ta portatiivorelil kena valiku oreliklassikast: kõlas Antonio Vivaldi – Johann Sebastian Bachi orelikontsert g-moll.

Olev Ainomäe kirkad interpetatsioonihetked avaldusid nii kontserdi avateoses Vivaldi triosonaadis kui ka esindusliku koosseisuga kõlanud oboekontserdis a-moll, kuhu kaasati kõik kontserdil mängivad muusikud. Vivaldi on barokk­oboele kirjutanud rikkalikult muusikat ning sealhulgas 19 kontserti. Ilmselt inspireeris teda instrumendi eriline tämber. Esitajale seab see küll kõrged nõudmised, sest Vivaldi oboemuusikat võib võrrelda viiulile kirjutatud vir­tuoosse repertuaariga ja mõned teosed ongi helilooja kirjutanud võimalusega mängida nii viiulil kui ka oboel. Ainomäe esitas väärt repertuaari meisterliku küpsuse ja hämmastavalt kvali­teetse tooniga ning kammer­ansamblile sobiv Antoniuse kabeli akustiline keskkond aitas kindlasti kauni sünnipäevakontserdi õnnestumisele kaasa.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht