Komi animismi allikas

Komi looduseusus käibib nii vanaaegne kui ka tsiviliseeritud animism.

ART LEETE

Komid ristiti XIV sajandil, mille järel sai neist paariks sajandiks idapoolseim ristirahvas. Komi kultuuri on seetõttu käsitletud kui vene õigeusu alla mattunut. Animismi jälgi leidub komi kultuuris justkui ainult pudemetena, kui võrrelda komide lähemate või kaugemate põliste naabritega, kes võisid ette näidata pea täiuslikud animistlikud ja šamanistlikud soome-ugri tradit­sioonid.

Kõike ületava komi animismi teke

XIX sajandi lõpu poole alustasid õpetlased komi rahva eripära otsinguid, mis ei olnud lihtne ülesanne. Kõik tundus nii venepärane. Üliõpilasena Komimaal etnograafiliste välitööde praktikal viibinud Vassili Kandinsky on täheldanud 1889. aastal, et komidel ei ole kultuuri unustamise alal maailmas võistlejaid. (Kolm aastakümmet hiljem tunnistas Kandinsky, et tema arengut kunstnikuna olid enim mõjutanud Rembrandt ja komi rahvakunst.)1

Järsku hakkasid aga teadlased ja aimekirjanikud kujutama komisid ehedaimate soome-ugri paganatena. Komi­dest said „metsakuningriigi“ alamad, kes olid käreda pakase ja loomadega kokku kasvanud ja kellele saladuslik, sinine mets (komide meelest on mets alati sinine) oli „hingetõmbepaik“.2 Komimaa taasavastati kui „imeliselt alles hoitud iidse halli aja kild“.3 Komisid kirjeldati laane sünguses sündinutena, kellele metsad olid „müstitsismi ja poeesia allikad“.4 Komidest said korraga hoopis maailmameistrid animismi alal.

Mis praegu toimub?

Tänapäeva komi jahimehed on vähemalt keskharidusega, nad armastavad lugeda jahindusalast kirjandust – looma- ja linnuatlasi, jahindusalaseid ajakirju, ilukirjandust, teadlaste uurimusi. Alguses esinesid komi kütid mulle siiski just iidsest ajast pärit metsa­inimestena. Minu esimesel retkel komide sekka refereerisid jahimehed mulle oma tavade pähe peatükke 70 aastat varem avaldatud komi nõidusteemalisest teaduslikust monograafiast. Et komisid uurima hakates ei olnud ma enam algaja etnograaf, tundusid need lood tänapäeva maailmas kentsakate „iidse halli aja kildudena“. Nii otsustasin nende juttu mitte üleliia uskuda. Küttide täielikuks ebaõnneks anti pool aastat hiljem välja selle klassikalise uurimuse kordustrükk.5

Paarikümneaastane komide uurimise kogemus on minus kujundanud tunde, et nad saavad sellest raamatust siiski inspiratsiooni, aga lahendused on vastavalt tehnika arengule tänapäevasemad. Näiteks, kui vana aja komid sundisid üksteist animistlikku koodeksit järgima puurondiga, siis tänapäeva kütid püssiga. Suhted loomadega pole jahimeestel samuti alati harmoonilised. Kui XIX sajandi kirjamehed ülistasid küttide eksistentsiaalset lõimumist loodusega, siis praegu räägivad komi taadid, et kui lähed karujahile, pane valmis voodi, aga kui põdrajahile, tuleb enne kirst kokku klopsida. Loomariik võib vastulöögi anda.

Puude animistlik kohtlemine

Komi animism on julm maailma käsitamise viis ning eemalt vaadates kaasneb sellega ka eetilisi probleeme. Mu sõprade kütipraktika kätkeb võtteid, mis ajaksid paljud loodusearmastajad peast segamini. Näiteks raiuvad jahimehed metsas puid täiesti hoolimatult. Kui on vaja üle jõe minna, langetatakse kõhk­lemata purdeks mõni suurem puu. Pärast on vaja mööda jõge sõita ja sama puu osutub takistuseks. Pikalt mõtlemata lõigatakse tüvi tükkideks. Järgmisel korral samas kohas jõge ületades raiutakse järgmine puu … Kus on siin animistlik keskkonnasõbralikkus? Jahipidamine ei ole osutunud mahedaks metsakasutusviisiks.

Siiski tingib selliseid valikuid animistliku maailmapildi oportunism. Küttide arusaama järgi tuleb metsas kõiki vahendeid kasutada võimalikult tõhusalt, muidu ei pruugi metsavaim jahimeest tõsiselt võtta. Kui vaim näeb, et kütt tegutseb otsustavalt, annab ta hea meelega jahimehele loomi. Kui jahimees aga kõhkleb ja kahtleb, siis see metsavaimule ei meeldi.

Ehkki komi küttide käitumine näib esitatud näite varal keskkonna­põlglik, võib nende hoiak siiski olla tsivili­satsioonist puutumata. See pärineb ajast, mil ökokatastroofi veel uneski ei nähtud ja see, kui palju üks mees puid langetab, ei tundunud midagi tähendavat. Tänapäevalgi on raske taibata, kuidas puude purdeks raiumine metsa hävitab. Mu sõprade jahialalt on lähima linnani 300 kilomeetrit ja esimese küla võib leida 50 kilomeetri kauguselt. Teisel pool, kus Uurali mäed, tuleb aga lähimat asustatud punkti veel palju kaugemalt otsida.

Animistlik kohmetus

Komi looduseusus käibib nii vanaaegne kui ka tsiviliseeritud animism. Viimast esineb uue vaimsuse trükistes, millest raamatupoed kubisevad. Loodusega spirituaalses harmoonias olemise vajadusest kirjutatakse ka ajalehtedes ning kõneldakse kohalikus raadios. Lugemisel ja raadio kuulamisel ilmneb, et looduse tasakaal on midagi, mis omakorda komi küttide pead segamini ajab. Nende mets pole kodeeritud, seal ei leidu energiaid ega veesooni.

Komi vanaaegne animism on võrsunud hoopis teistlaadi mitmetähenduslikkusest. Mis uue aja inimesele tõde, see komi jahimeestele nõidus. Otsesõnu ja tundejõuga öeldud tõde on ohtlik, see võib teha kellelegi halba. Nõiduslik tõde pahiseb öeldud sõnade vahel, tekitades tumeda tunde, mis on komi animismi meeleline allikas. See on ka teaduse suur proovikivi, sest komi jahimehi kuulates ei tea etnograafid kunagi, mida uskuda.

1 V. Kandinsky’s journey to the Zyryans in 1889. Сыктывкар: Коми республиканская типография, 2013, lk 53.

2 В дебрях Севера: Русские писатели XVIII–XIX веков о земле Коми. Сост. З. Немшилова. Сыктывкар: Коми книжное издательство, 1999; Зыряне и зырянский край в литературных документах XIX века. Сост. В. Лимерова. Сыктывкар: ООО Издательство Кола, 2010; В краю зырянском (По материалам российских периодических изданий XIX – начала XX века). Сост. О. Бондаренко. Сыктывкар: ООО Анбур, 2011.

3 К. Абрамов 1914. В Зырянском Краю. Москва, lk 3–4.

4 Каллистрат Жаков. Этнологический очерк зырян. – Под шум северного ветра: Рассказы, очерки, сказки и предания. Сыктывкар, 1990, lk 315.

5 Алексей Сидоров 1997. Знахарство, колдовство и порча у народа коми. Материалы по психологии колдовства. Санкт-Петербург: Алетея.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht