Vallandamisproff

Peeter Piiri

Peategelase igapäevane töö toob esile sotsiaalse plaani: tööpuuduse, vallandamise, vaesuse, pangavõlad, korporatsioonide ahnuse, tarbimisideoloogia, kütusekriisi jne. Mängufilm „Õhus” („Up in the Air”, USA 2009, 109 min), režissöör Jason Reitman, Jason Reitmani ja Sheldon Turneri stsenaarium Walter Kirni romaani ainetel. Osades George Clooney, Vera Farmiga, Anna Kendrick, Jason Bateman, Sam Elliott Melaine Lynskey jt. Linastub Tallinnas ja Tartus.    Ryan (George Clooney) teeb timukatööd. Kui mõni firma kavatseb oma töötajaid vallandada, kohalikud ülemused aga ei julge seda alluvatele näost näkku teatada, siis sõidab kohale Ryan. Tema töö on seista silmitsi solvumise, meeleheite, raevu ja pisaratega, millega tegelikult peaks silmitsi seisma keegi teine.

Tavaliselt saabub ta reipalt naeratades lennujaamast, astub kontorisse, kus ta pole kunagi varem käinud, ja teatab inimestele, kes pole teda oma elus kordagi näinud, et nad on vallandatud. Osava psühholoogina ja demagoogina on ta valmis kõikvõimalikeks reaktsioonideks. Ta suudab enamasti veenda inimesi (kes on just teada saanud, et nad on ära visatud, et nad on üleliigsed, et näiteks kakskümmend aastat orjatööd karjääri ja perekonna nimel on olnud mõttetu) koguni selles, et tegemist on nende jaoks vaat et positiivse muutusega. Teostanud oma delikaatse operatsiooni,  lahkub ta nagu kirurg pärast õnnestunud lõikust. Lahkub, et mitte kunagi naasta, et mitte kunagi neid inimesi taas kohata. Ühekordsus ja minimaalsus ilmestab ka kõiki teisi Ryani kokkupuuteid eluga.

Ryan peab palju lendama, sest vallandamisi on meie ajal palju, Ühendriigid aga suur maa ja asjaga tavaliselt kiire, seega veedab Ryan suure osa oma ajast õhus, tema kokkupuude maapinnaga on nii põgus kui võimalik. Ryani elustiili ilmestavad ööbimised hotellides  ja kilepakendis eined lennuki pardal. Ryani elufilosoofia järgi on suurem osa asju ja inimsuhteid liiga tülikad, et neid kaasa vedada. Inimene aga peab olema kogu aeg liikvel, lennus, sest kõik, mis liigub, on elus, on edukas ja toimiv. Ryanil on ka unistus: koguda nii palju lennumiile kui võimalik. Tema rahakott on täis kõikvõimalikke soodus- ja boonuskaarte, tema teadmiste alusel võiks koostada entsüklopeedia igasuguste hotellide ja  lennujaamade kohta. Ryanil on ka armuke, glamuurne naine, kes samuti lennus ja kellega saab suhelda keerulise vastastikku kooskõlastatud graafiku alusel.

Kuskil väga kaugel all on Ryanil õde (kes on vähe naljakas, sest tal on kari lapsi) ja on olemas ka päris oma korter, kus Ryan viibib võimalikult harva. Ent Ryani lennuilma, tema eluviisi ähvardavad murepilved. Firma, kus ta töötab, otsustab majandussurutist silmas pidades oma kulusid  „optimeerida” (sakslased nimetasid teise suure sõja ajal oma taganemist „rindejoone õgvendamiseks”) samamoodi nagu need ettevõtted, kellele nad ise tavaliselt teenust osutavad. Ryanit ei ähvarda küll vallandamine: firma tahab muuta Ryani töö Interneti-keskseks, sest nii on võimalik märkimisväärselt vähendada transpordikulu. Seega ei saaks Ryan enam olla pidevas liikumises, lennus. Selle hirmuga võtab Ryan ette oma võib-olla viimase tööreisi, mille  käigus ta peab koolitama noort ambitsioonikat kolleegi. Algab film „Õhus”. Ärge laske ennast eksitada ilusatest nägudest filmi posteril, see pole sugugi kergekaaluline armastusfilm (mitte et armastusfilm kui žanr iseenesest kergekaaluline oleks).

Tegemist on tõsise, mitmeplaanilise filmiga. Peategelase igapäevane töö toob esile sotsiaalse plaani: tööpuuduse, vallandamise, vaesuse, pangavõlad, korporatsioonide ahnuse, tarbimisideoloogia,  kütusekriisi jne. See saavutatakse nappide vahenditega: näeme vaid vallandatud inimeste reaktsioone, nende nägusid, kümneid ja kümneid erinevaid nägusid. Ainult korraks näeme kontorit Detroitis, suurt kontorit, kust enamik laudu on ära viidud, toolid laotud hunnikusse, sest inimesed on sealt vallandatud. Üks naine tapab end, jah, filmi käigus ära, aga see pole väga tähtis tegelane ja me vaid kuuleme sellest kellegi kolmanda  suust. Filmi lavastaja tekitab vaataja meeles kujutluse jäämäest, mille alumist osa pole näha, ja see mõjub, arvestades meie praegust konteksti, väga teravalt. Peategelase suhetest (ühelt poolt oma noore kolleegiga, teiselt poolt armukesega) kasvab välja filmi psühholoogiline plaan. Ryani elufilosoofia, põhimõte „kohver käes, läbi elu”, varjab eskapismi ja sisemist tühjust, mille tagamaad jäetakse küll lahtiseks, kuid  mis on iseenesest piisavalt kõnekas meie aja, inimeste ja mentaliteedi kohta.

Tema noor kolleeg tahab vallandamisprotsessi Internetti üle kanda, kuni avastab, et armuke on ta SMSi vahendusel maha jätnud. Üks mees usub, et on leidnud endasarnase naise, kes on samasugune juurtetu kosmopoliit kui tema, aga avastab siis, et on vaid ühe abielunaise armuke ja vahepeatus. Jne. Karjuva majanduskriisi taustal on filmi  keskmes kahe ellusuhtumise konflikt: üks tõstab aukohale liikumise ja juurtetuse, lükkab eemale kõik ülearuse, teine seab esile perekonna ja inimsuhted, mis on püsivamad kui juhukohtumised lennujaama ooteruumis. Näidatakse mõlema ellusuhtumise häid ja halbu külgi ning kuidas need haakuvad nüüd ja praegu majanduskriisi ja troostitu globaliseerumisega. Filmi taga on tugev stsenaarium, keegi (see keegi on peale Sheldon Turneri ka filmi noor lavastaja Jason Reitman) on näinud kõvasti vaeva, et kirjutada korralik dialoog, luua kaasahaarav süžee ja välja joonistada usutavad karakterid. Pole ime, et „Õhus” sai Kuldgloobuse just stsenaariumi eest, kuigi kandideeris ka parima filmi ja parima režii kategoorias. George Clooney oma ilusa pildiajakirja näolapiga sobib peaossa nagu valatult, talle sekundeerivad oskuslikult Vera Farmiga ja Anna Kendrick. 

„Õhus” pole teab mis väljapaistev saavutus filmikeele arendamise seisukohalt ega torka silma vägevate visuaalidega. Kes aga hindab inimsuhete ja ühiskonna teravasilmsemat vaatlemist, sellele on „Õhus” kahtlemata nauditav elamus, mida ei maksa vahele jätta. Nii et meeldivat vaatamist.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht