Eksperimenteerimise koht, aina uuenev kasvulava

Paide teatri kunstiline juht Mariliis Peterson: „Praegune eesmärk on üks-kaks uuslavastust aastas, mida pole nii väikese meeskonna kohta üldsegi vähe.“

TAMBET KAUGEMA

Kui mullu selgus, et Paide linnavõim on otsustanud Paide teatri rahastust kärpida, teatas senine trupp oma tegevuse lõpetamisest aasta lõpul. Teatri uue kunstilise juhi konkursi võitis Paide muusika- ja teatrimaja senine kultuurijuht ning arvamusfestivali kultuurikoordinaator Mariliis Peterson, kes on saanud rakendusteatri magistrikraadi Londoni teatriakadeemias (The Royal Central School of Speech and Drama) ja bakalaureusekraadi Aberystwythi ülikoolis loovkirjutamise ning draama- ja teatriõppe erialal. Praegu paneb Peterson kokku Paide teatri uut kolmeliikmelist meeskonda, kuhu peale tema hakkavad kuuluma produtsent ja dramaturg.

Neli ja pool aastat tagasi oli Paide teatri asutamise üks eesmärke elavdada kohalikku elu. Kuidas see teatri senistel tegijatel õnnestus?

Hästi õnnestus. Neil läks selle ajaga korda koguda enda ümber hulk inimesi, kes käisid Paide teatri etendusi, aktsioone ja muid ettevõtmisi vaatamas ning toetasid teatrit. Tollest toetusest andis tunnistust kas või see, et mullu 17. juunil, kui teatati avalikult teatri lõpetamisest aasta lõpul, oli kohale tulnud Paide kohta suur rahvahulk. Paide teatri senise trupi tegevus lõppes planeeritust varem, ent kui nad oleksid saanud jätkata, siis õnnestunuks neil veelgi rohkem inimesi oma tegemistesse kaasata ja siinset elu elavdada.

Kas Paidel kui teatrilinnal on mingi eripära?

Paide on teatrilinnana alles väga noor, teater pole tegutsenud siin viit aastatki. Vahe algusaja ja praegusega on selles, et Paide inimesed on nüüd kogu­konnateatriks valmis. Kui vaja, lähevad nad ise lavale, kui vaja, aitavad teatrit ettevalmistustöödes, vaatamisest rääki­mata. Ka minu poole on paidelased pöördunud soojade sõnade, soovide ja soovitustega. Küllap teisteski linnades on teater tähtsal koha, ent Paides on ta eriti fookuses.

Mariliis Peterson: „Tahaks loota, et tallinlased, kes on harjunud käima Paide teatris selle ksperimentaalsuse tõttu, ei eksi samuti juba sissetallatud rajalt.“

 Dmitri Kotjuh / Järva Teataja / Scanpix

Kust tuleb Paide teatri publik? Ainuüksi Paide linnaga vist välja ei vea?

Paide teatril on soodne geograafiline asukoht keset Eestit, seega saab publik tulla siia igast kandist. Publiku tuumikuks jäävad edaspidigi Paide elanikud, kuid tullakse ka mujalt Järvamaalt ja kaugemaltki. Tahaks loota, et näiteks tallinlased, kes on harjunud käima Paide teatris selle eksperimentaalsuse tõttu, ei eksi samuti juba sissetallatud rajalt.

Kui kandideerisid Paide teatri kunstiliseks juhiks, siis mida sinu visioon sisaldas? Millised olid valimislubadused?

Minu plaanide kohaselt pöörab Paide teater veelgi rohkem oma näo kogukonna poole. Kusjuures kuulumine sellesse kogukonda pole niivõrd elukohapõhine, et üksnes paidelased saavad sellest osa, vaid lähtub pigem huvist Paide teatri vastu, seotusest selle teatriga – seega ka kaugema kandi rahvas võib kambas olla. Kogukonnateater ei tähenda üksnes seda, et inimesed publiku seast osalevad meie teatrilavastuses, vaid väljendub ka selles, et Paide teater jutustab neile olulisi lugusid ja käsitleb neile kaalukaid teemasid, samuti selles, et teatrit tehakse paikades, mis pole ehk algselt teatritegemiseks mõeldud, ent mis on publikule tähtsad. Erisuguste mängukohtadega katsetamine, et viia vaatajad hoonetesse ja paikadesse, kuhu nad muidu ei satu, kuid millel on teatritegemise potentsiaali, oligi minu teine valimislubadus.

Kuidas hakkab teater Paides toimima? Millised on uuenenud teatri kunstilised eesmärgid?

Praegune tegevusplaan on seatud viieks aastaks. Võib-olla just viie aasta pärast on õige aeg uue kunstilise juhi ja meeskonna tulekuks – Paide teatri tegevus võibki olla tsükliline. See teater peab olema eksperimenteerimise koht, aina uuenev kasvulava. Tahan katsetada, proovida, panna kokku sellise meeskonna, kes teeb seda, mis neile meeldib. On ju kõigil neil oma ambitsioonid ja eesmärgid, mille nimel üheskoos tegutseda.

Üks eesmärke on jõuda oma tegevusega Paidest kaugemale ja Eestistki välja­poole. Seetõttu otsimegi konkursi korras teatrile produtsenti ja dramaturgi, vestlusvoor praegu käib. Lisaks neile pakub Paide muusika- ja teatrimaja tööd kultuurijuhile ning nende kolme ameti peale kokku on praegu 17 kandidaati. Dramaturgi töökuulutuse avaldasime ka ingliskeelsena, et laiendada võimalikku ringi, ning kandideerijate seas ongi ka välismaalasi. Palju on tugevaid kandidaate ja isegi kui nad lõpuks siin tööle ei hakka, on ehk võimalik teha nendega edaspidi projektipõhiselt koostööd.

Paide teatris hakkab olema vaid kolm palgalist töötajat: kunstiline juht, produtsent ja dramaturg. Seega on tähtis teha koostööd teiste teatrite, truppide ning muude loominguliste ühenduste ja isikutega. Samuti on plaan luua teatri juurde aastane residentuuriprogramm, mille raames loovad üks-kaks ühendust või kunstnikku meie katuse all oma uue kunstiteose.

Kes rahastavad Paide teatri tegevust ja kui suure summaga?

Paide linnavõim eraldab teatrile aastaks 80 000 eurot, mis katab kolme töötaja palgaraha. Kultuuriministeeriumilt õnnestus saada alanud aastaks ka tegevustoetust, kuid selle summa suurust ei saa enne avalikuks teha, kui tegevustoetuste komisjon on tööga lõpule jõudnud. Kindlasti jätkame raha taotlemist kultuurkapitalist, mitmesugustest fondidest jm.

Mitu esietendust mahub Paide teatri aastasse?

Praegune eesmärk on üks-kaks uuslavastust aastas, mida pole nii väikese meeskonna kohta üldsegi vähe. Peale selle peaks üht-teist valmima koostööna residentuuriprogrammi raames. Eks see sõltu paljudest asjaoludest, aga hea oleks, kui suudaksime hoida uuslavastusi mängukavas ja pikema aja jooksul mängida. Täpsematest lavastusplaanidest saan rääkida, kui Paide teatri kolmeliikmeline meeskond on kokku saanud, muidu oleks see nagu ühe inimese ettevõtmine – see pole suund, mida tahan ajada.

Kas Paide teater hakkab käima oma lavastustega ka ringreisidel või kaevute Paides?

Ikka on ringreisid plaanis. Peale selle kavatseme osaleda teatrifestivalidel ning ka ise kas korraldada või vähemasti võõrustada Paides festivale, nagu oli eelmisel aastal festival „Naks“. Peale arvamusfestivali korraldatakse Paides suursündmusi harva, tahaks neid juurde tekitada.

Oled õppinud Suurbritannias rakendusteatrit. Kuidas hakkavad seal omandatud teadmised kajastuma Paide teatri tegemistes?

Nagu ikka, taust mõjutab seda, mida teeme. Ilmselt kõige rohkem määrab see minu suhtlust kogukonnaga. Mulle on kogukond üks meeskonna liige, oleme vastastikku üksteisele kasulikud. Küsitakse, mida saab teater kogukonnale anda, ent see toimib ka vastupidi: mida kogukond annab teatrile? Üks meie teatri sõpru käis välja idee, et tuleks moodustada Paide teatri tugivõrgustik, kuhu kuulujad saavad vabatahtlikena rakendada teatri heaks oma oskusi ja meid vajadusel aidata. Kuna Paide teatril ei ole suurt tehnilist meeskonda, on meie lavaabilisteks enamasti olnud gümnaasiumiõpilased. Mõni inimene võrgustikust saab siis ehk tulla appi toole tõstma, teine teatrile arengukava kirjutama. Ilus mõte, tahaks seda katsetada.

Kui Paide teatri eelmise trupi rahastust kärbiti, kõlas ühe linnavoliniku etteheide, et teater ei tee lastele jõululavastusi. Kas nüüd on jõululavastusi oodata?

Linnavõim ei ole rohkem jõululavastustest juttu teinud, küll aga selgelt väljendanud soovi, et Paide teater jätkaks. Teater on linnale tähtis. Paide teatril on endiselt loominguline vabadus, saame ise otsustada, mida teeme – ei ole ühtegi kokkulepet või ametlikku soovi. Loominguline vabadus teatri toimimiseks on kõige alus. On ka küsitud, miks Paide teater ei võiks teha klassikalist teatrit. Üldjuhul püstitavad selle küsimuse inimesed, kes ei oska kirjeldada, mida nad klassikalise teatri all silmas peavad. Kurb, kui arvamust avaldavad ja isegi otsuseid teevad inimesed, kes ei ole teatrivaldkonnas asjatundjad. Milline on selle kõige mõju?

Aga jõululavastustes pole iseenesest midagi halba. Murekoht on pigem see, et Paide muusika- ja teatrimaja pole kõigile ligipääsetav, näiteks ratastooliga ei puugi alati saali jõuda. Ometi peaksid kultuurielamused olema eranditult kõigile lastele kättesaadavad. Võimalik, et millalgi toome välja lavastuse mõnes sellises mängupaigas, kuhu kõik ligi pääsevad.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht