Lasteballett rahvusooperi brändiks

Ago Herk?

Esietenduse Estonia oli pilgeni täis ja sumises nagu mesilastaru. Rõkkav lõpuaplaus ei tahtnud kuidagi vaibuda. Saal aplodeeris püsti seistes nagu mõnel kuulsuse benefissil. Publikule etendus meeldis. Üle aastate nägin Eesti teatris lasteetendust, mis oli tõesti tehtud lastele. Võluvalt. Siiralt. Ausalt. Lavastus rääkis teatud-tuntud lugu loomulikult ja õnneks ilma tänapäevastamiseta. Temperamentselt, tule ja säraga. Kõtt, kurbus, tigedus, üksindus, vihavaen ja… vanadus! Elujaatus ja optimism ka kõige laval toimuva kiuste. Loodetavasti jõudis paljudeni saalis balletiteatri südamlik „Tere!“

 

 

1.

Lavastust teljena läbiv ja koos hoidev seitsme pöialpoisi liin oma lastepärasuse, muinasjutulisuse, elurõõmu, tempo ja kohati lausa hiilgava esitusega on pisidetailideni läbi lavastatud ja efektne. Pöialpoiste esinemislust haarab. Ja haarab meeldejäävalt. Seda nii pooside kui ka sünkroonsete liikumiste dünaamika osas. Kõik pöialpoistele lavastatu on eesmärgistatult show, s. t tants vaatajatele. Nende „missioon“ on kujundlik ja üheselt mõistetav. Balletiteatris erakordselt harv nähtus, nii et tahaks nende lausa küllusliku tantsu jätkumist!

Pöialpoistele veel kiituseks: tõsidus, millega nad esitavad koomilist, on super. Pole midagi raskemat kui komöödiat tehes ise tõsiseks jääda. See mõjus liigutavalt. Välditi kaldumist üheülbaliselt lõbusaks, lärmakaks, energiliseks seltskonnaks, muutumata hetkekski koomiliseks.

 

 

2.

Võrratud on ungarlastest lavakunstnike kostüümid, lavakujundus ja selle kasutusvõtted. Kõik, alates selle lavastuse tarbeks loodud lavaeesriidest kuni pöialpoiste kaevanduseni välja, oli andekas ja jättis mulje kenast teatrist. Kunstnik oli muinasjututegelased tõeliselt kaunilt riietanud. Lavapilt tervikuna mõjus. Saabus see õnnis hetk teatris, kui lavakujundus haarab tervikuna, kui naudid kunstnike pakutu emotsionaalset aktiivust, kusjuures alati on arvestatud balletietenduse eripäraga. Lavakujundus täitis oma „geneetilise“ ülesande – visuaalne mulje etendusest oli olemas juba enne tantsu. Ungarlased saavutasid Estonia täiesti balletikõlbmatul laval maksimumi: teater oma tähenduses on VAATEMÄNG.

 

 

3.

Koreograaf ja lavastaja Gyula Harangozó näol on vaieldamatult tegemist mõtleva kunstnikuga. Paraku komistab ta terviku vormistamisel järjekindlusetusele, sellele kaasaegse balletiteatri Achilleuse kannale. Millega kuidagi nõus olla ei saa, on kogu Lumivalgekese, Printsi ja Jahimehe koreograafia. Nende tegelaste koreograafiline tekst demonstreerib XX sajandi keskpaiga klassikalise tantsu treeningtunni grammatikat. Laval kirge imiteeriv artist on tänases balletiteatris anakronism. Peategelastele lavastatu on pealiskaudne, ainult välisele vormiilule tuginev ühetooniline ilutsemine: ei ainsatki oma võtet koreograafias, ei leidlikkust lahendustes, ei õiget kulminatsiooni, isegi mitte korralikku konflikti. Hea ja kurja, Võõrasema (alias Vana naine) ja Printsi vahelise võitluse kergekaaluline kujutamine. Kõik nendele olulistele tegelastele lavastatu on ammu-ammu olnud, tehtud, nähtud… Kui keegi siit midagi uut suudab leida, siis vahest ainult lavastaja ise.

Kahjuks pole lavastaja häbenenud banaalsust etenduse finaalis. See lausa koletu võistutantsimine oleks küll võinud jääda olemata. Häbene või silmad peast. Fortissimoga sai sedavõrd üle pingutatud, et tõi halastamatult välja helilooja Tibor Kocsáki kohta sobiva ühe teise kauni loo moraali: kuningas (sedapuhku helilooja) on alasti.

Lavastajale julgeks küll soovitada redigeerida oma lavastatut, mis muidugi on alati üliraske.

 

 

4.

„Lumivalgeke ja seitse pöialpoissi“ veenis, et tänase Estonia balletitrupp on tugeval klassikalisel baasil suurepäraselt kaasaegset tantsu valdav kooslus. Balleti kunstilise juhi Tiit Härmi kreedo sai allakriipsutatult toonitatud: tänapäevasuse tagab vaid truudus traditsioonidele. Selle parimaks kinnituseks on etenduse staariks tõusnud Sergei Upkini lausa ingellikult särav Ninatark.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht