Põhjamaiselt sensuaalne tango

Igor Garšnek

CD VILLU VESKI (saksofon), TIIT KALLUSTE (akordion), PIPI PIAZZOLLA (löökpillid) “Mi tango en Buenos Aires”, © Villu Veski / Tiit Kalluste, 2005.

Tango tähendus Põhjamaades on ehk ühtmoodi mõistetav soomlaste puhul, kes võivad sellest kui tantsust lausa hullusse sattuda, ning teiselt poolt meil Eestis Villu Veski (saksofon) ja Tiit Kalluste (akordion) sidusamas koostöös, kes ise käinud Argentinas tango kui muusikanähtuse varjatumaid radu avastamas. Ja kindel see, et on, mida avastada ning kuulajaini tuua.

Need avastusretked on jälgitavad ka kõnealusel plaadil “Mi tango en Buenos Aires”, mis salvestatud live’ina Estonia kontserdisaalis. Ning selle albumi puhul pole sugugi tähtsusetud kaks tõsiasja: esiteks juba nimetatud kontserdisalvestus, mis on jätnud emotsioonidele ehk rohkemgi ruumi kui steriilsevõitu stuudioümbrus, ning Daniel Pipi Piazzolla (löökpillid) kaasamusitseerimine. Kes ei tea, siis Pipi Piazzolla on Argentina tangolegendi Astor Piazzolla pojapoeg.

Kogu kõnealuse albumi emotsionaalne toonus võiks panna seda muusikat kuulama ka need inimesed, kes varem pole tangost osa saanud isegi mitte tantsupõrandal. Küsimus pole mitte niivõrd tolles Lõuna-Ameerika tantsus, kuivõrd maailmanägemises ja eurooplasele vaid aimatavas mõtlemislaadis, mis seda umbes sajandivanust nähtust ümbritses kujunemisperioodil. Kuidas me seda praegu tõlgendada-nautida saaksime? “Sensuaalsus muusikas” oleks ehk üheks märksõnaks.

Mainitud sensuaalsus on hästi tajutav juba plaadi esimestes lugudes: “Tanguero’s” (Tiit Kalluste) on esiplaanil meeldejääv sugestiivne kujund, mis oma leebe meloodiajoonisega võib sööbida mällu küllap üsna pikaks ajaks. Samas on loos piisavalt rütmilisi ja tämbraalseid kontraste (tšellol Leho Karin ja kitarril Andre Maaker) ning samuti piisavalt improvisatsiooniruumi, mida hõrgu stiilitunnetusega värvib Villu Veski ekstaatiliseltki mõjuv saksofon. Samuti kõlab “Tango for an old accordion” (Villu Veski) kui intiimne pihtimus pisut melanhoolses, küll aga mitte sentimentaalses võtmes. Melanhoolsed emotsioonid näivad lihtsalt kuuluvat selle muusikakultuuri pärusmaale sama enesestmõistetavalt nagu näiteks salsakaste Kesk-Ameerika või mulgikapsad eesti köögi juurde. Korraks saab järgnevalt kuulda ka nõretavamaid tundelaenguid, nimelt loos “Tangostan”, kus tšello on oma tundelises soolos võrdlemisi “alasti” ja “kaitsetu”. Ent edasi tuleks kuulajal oma tähelepanu kontsentreerida ehk pisut rohkem.

“Mirage” (Villu Veski) on plaadi üks pikemaid kompositsioone, arenduselt ja seade kumuleeruvalt varieerumiselt CD üks põnevamaid lugusid. Muidugi, Pipi Piazzolla trummi-sound soolos oleks stuudioplaadil pidanud kõlama mõnevõrra laiemas ja rikkamas kõlaspektris, kuid kontserdil on ikkagi vaid oma võimalused ning salvestustingimused erinevad stuudio omadest oluliselt. Ent asi pole selles, märksa mõjuvam on loo esitusel see terviklik aura, kus Villu Veski saksofonimaagial põhiline roll.

Ent kes tantsurütmide ootel peaksid kibelema, jõuavad nüüd ka “Niño bien’ini” (Tiit Kalluste) – lõpuks kõlab ka tantsuline tango, kuid ikka melanhoolselt sensuaalses rüüs, kõikide oma peente finesside ja nii saksofoni kui akordioni tundeliselt fraseeritud detailidega. Vaid loo nagu “paraaditsev” lõpp häiris korraks pisut, liigne “otseütlemine” pole kunstis kunagi hea.

“Mi tango en Buenos Aires” (Villu Veski) kui plaadi nimilugu on ka albumi sisuline raskuspunkt, pean silmas interpretatsioonilist nüansseeritust nii soolode hingestatud läbimõelduse kui ansamblilise musitseerimise ühiskeele tähenduses. Ilus ja hingestatud muusika, samad sõnad ka esituse kohta selle vahega, et poole loo paiku on aimata ka muusikute siiani justkui allasurutud temperamenti, mis nüüd nagu lõkkele lahvatas. Ja see ei tõmba kaasa üksnes mängijaid, vaid usutavasti ka plaadi kuulajad.

Tango põhjamaades kõlab ehk samamoodi kui lõunamaades, ainult et põhjamaade sensuaalsusel on mõnevõrra kargem aroom – mis ka kõnealuse plaadisalvestise muusikast tunda.

 

 

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht