Keelpilliõppurid vanalinnapäevadel
Suvevaheaja algus toob Euroopa muusikakõrgkoolides õppijad rändlindudena Eestisse koju. Ja küll on tore, kui mõnigi neist astub üles ka kodupubliku ees. Nii oli Tallinna vanalinnapäevade klassikapäeva 10. juuni hilisõhtune kontsert antud mitme rahvusvahelise konkursi laureaadile Triin Ruubelile, kes suundus pärast muusikakeskkooli lõpetamist õppima Saksamaale. Kontserti reklaamiti küll kui viiulivirtuoosi esinemist, kuid juba kavalehelt oli näha, et tegemist on tõsise ja nõudliku kavaga: J. S. Bachi „Ciaccona”, Chaussoni „Poeem”, Francki Sonaat A-duur ja Kreisleri „Hiina tamburiin”. Kahjuks (ilmselt näpuvea tõttu) oli nii kuulutuselt kui kavalehelt välja jäänud pianisti nimi: klaveri taga oli Reet Ruubel, kelle koostöö viiuldajaga oli tähelepanuväärselt tundlik.
Triin Ruubel on väga intensiivse väljendusega mängija, iga tema mängitud noot on läbi tunnetatud ja sügava veendumusega esitatud. Ta on viimastel aastatel esinenud korduvalt ka Eestis, nii et viiuldaja arengut on olnud võimalik jälgida. Siinkohal tahan eriti rõhutada tema muusikalise mõtte küpsemist ja esituse väljendusliku kõlapaleti laienemist. See väljendub nii laias dünaamilises skaalas, tundlikus poognakäe valitsemises kui ka variantsetes vibraatovärvingutes, millest viimane on kahjuks väga väheste viiuldajate kasutuses. Tahtmata esitatust mõnd teost eraldi esile tuua, toonitan vaid, et kogu kava oli esitatud enesestmõistetava tehnilise üleolekuga. Teine koju lennanud tudeng on samuti TMKKs alustanud ja nüüd Viinis õppiv MariLiis Uibo. Ka tema on rahvusvahelise konkursi laureaat ja mitme konkursi diplomand. Oleme juba mitu aastat kuulnud ta kena mängu oma isa Andres Uibo korraldatud orelifestivalidel.
Seekord kuulsime teda esmalt ühel hommikul „Terevisioonis” koos Heiki Mätlikuga vägagi meeleolukalt esitamas üht Astor Piazzolla tangodest. Järgnes aga hoopis suurem väljakutse. Harva saab kuulda mõnda meie noort (kes ei ole võitnud mingit suuremat konkurssi) mängimas ERSOga. Ent pühapäeval, 13. juunil soleeris M.-L. Uibo vanalinnapäevade lõppkontserdil ERSO ees, dirigendipuldis Paul Mägi. Ebatraditsiooniline oli nii koht – Vabaduse väljaku alune parkla – kui ka esitatu: Šostakovitši Esimese viiulikontserdi I ja II osa. Instrumentaalkontserdi üksikosi esitatakse kontsertidel üliharva. Samuti tekitas vastakaid mõtteid selle ülisügava sõnumiga teose kavvavõtmine üritusel, kus ehk oodanuks mõnd kergekaalulisemat virtuoosset fantaasiat vms. Aga kui pöörduda esituse juurde, siis solist mängis keerulistele tingimustele vaatamata (ringikõndiv rahvas, laste kilked jms, mis segasid vaikse ja pingestatud I osa kuulamist) nii muusikaliselt kui tehniliselt rasket kontserti tublilt ja hea väljaõppega. Ja kuigi võib arvata, et M.-L. Uibo kogemus mängida suure orkestriga on tema noorust arvestades veel napp, mõjus ettekanne väga sümpaatselt, veendunult ja enesekindlalt. Lõpetuseks ka siinmail õppivate noorte esitusest, samuti vanalinnapäevade klassikapäeval. Vanalinna Muusikamajas astusid üles üleriigilise noorte keelpillimängijate konkursi laureaadid, viiuldajad Peeter Margus (VHK) ja Marike Kruup (TMKK) ning tšellistid Johannes Sarapuu (VHK) ja Silvia Ilves (TMKK). Lisaks soleerisid EM TA kammerorkestri ees Jaani kirikus TMKK XI klassi õpilased Johannes Põlda ja Marike Kruup, esitades viiulikontserdid „Talv” ja „Suvi” Vivaldi tsüklist „Aastaajad”.