?Con brio?

Lembi Mets

auhinnad jagatud VIII konkurssfestivali ?Con brio? lõppkontsert 14. XI Estonia kontserdisaalis.

Eesti noorte interpreetide konkurssfestivali ?Con brio? lõppvoor isadepäeva õhtul oli kontserdina põnev ning vaheldust pakkuv koosseisude, muusikastiilide ja interpreedinatuuride poolest. Kuue pooletunnise kava seas olid klaveriduo, löökpilliduo, klaverisolist, kaks viiulisolisti (sic!) ja lauljanna duona pianistiga.

Erilist heameelt tegi keelpillimängijate edu ? lõppvooru pääsenud viiuldajad osutusid erinevaiks, ent vägagi arvestatavaiks kunstnikunatuurideks. Ehkki auhinnalauda tühjendas lõpuks kõige virgemalt konkursi noorim, pianist Mihkel Poll, on ka ülejäänud esinejad meie kultuurielu kindlad tulevased ilmestajad.

 

Kontserdist järjekorras

Klaveriduo Ebe Müntel ? Jorma Toots. Meeldiv, aus ansambel. Raveli ?Hispaania rapsoodia? neljale käele oli värvikas ja hea arenguga, eriti võlus nõtke ?Habanera?. Schuberti ?Fantaasias?

f-moll jäi suure lava jaoks väheks dünaamilist skaalat ja kontraste. Ansamblile oleks vaja läinud lehekeerajat, praegu oli suur osa esinejate tähelepanust suunatud sellele vältimatule tegevusele. Et aga konkursi reglemendis polnud öeldud, et kavas peaksid tingimata olema kirjutatud teosed, tekkis mul küsimus: miks need kaks teatavasti suurepärast improvisaatorit ei toonud publiku ette hoopis kohapeal sündinud vabaimprovisatsiooni? Efekt olnuks garanteeritud. Praegu jäi noorte küünal vaka alla.

Löökpilliansambel PaukenfEST Duo: Anto Õnnis ja Vambola Krigul. Põnev, hästi kokku mänginud, teineteist pimesi tunnetav kooslus. Steve Reichi minimalistlikest teostest kava (?Clapping Music?, ?Nagoya Marimbas?, ?Piano Phase?) pani kuulajate jälgimisvõime omajagu proovile. Iseennast tundsin aeg-ajalt justkui ärakantuna, kusagil vahepeal viibivana.

Viiuldaja Annemari Ainomäe, klaveril Ivo Sillamaa. Viiuldajanna puhul on tegemist äärmiselt jõulise natuuriga. Praegu õpib ta Karlsruhe Muusikakõrgkoolis prof Josef Rissini klassis. Ainomäe esitatud Bachi ?Chaconne? oli läbi viidud ühe hingetõmbega, värvikalt, suure tõusuga ning mõjus harva esinevalt lühikesena. Raveli virtuoosliku ?Mustlase? kohta võib öelda sama. Ainomäe oli esimene, kes sel kontserdil publiku braavohüüded pälvis.

Pianist Mihkel Poll, õpib TMKKs õpetaja Maigi Pakri ja professor Ivari Ilja juures. Alles 18aastane, kuid jõudnud palju. Polli arvel on preemiaid juba enne ?Con brio?t? 13, viimane sellesügiseselt rahvusvaheliselt Monza Rina Sala Gallo nimeliselt konkursilt, mille noormees võitis. Polli mäng on küps ja värske, viimistletud ja vahetu. Pianistlikku osavust pole mõtet eraldi mainidagi. Polli kavasse kuulusid Chopini Scherzo nr 4 E-duur op. 54 ja kolm fragmenti Stravinski balletist ?Petru?ka?.

Viiuldaja Andres Kaljuste, klaveril Sophia Rahman. Kaljuste õpib praegu Stockholmi Väikeses Akadeemias viiulit ja vioolat Nina Balabina ning Oleg Balabini juures, alates sügisest ka töötab samas koolis. Kaljuste kava koosnes enamasti väikevormidest: Johan Henlich Romani ?Assagio?, kaks osa Eugène Ysaye Sonaadist nr 2, Lutosławski ?Subito?. Kava keskseks numbriks oli II osa Sibeliuse Viiulikontserdist. Kaljuste mängust võib leida tõelise kunstniku kvaliteete (hõrk toon ja ?kuulatamise? oskus!), ehkki kohati (eriti Sibeliuse puhul) oleks soovinud ka põhjalikumat tehnilist viimistlust. Viiuldaja eksootilise olemisega partner toetas teda äärmise tundlikkusega, eriti nõtkelt ja hea reaktsiooniga esitati Lutosławski ?Subito?. Esitusele lisas sära kindlasti ka Kaljuste viiul (väidetavalt Guadagnini!).

Õhtu viimase esinejana kuulsime lauljannat Alfia Kamalovat, kes õpib praegu Sibeliuse Akadeemias, duos Naily Saripovaga. Alles mõni aasta üle kahekümne, on Kamaloval sopranina kindlasti väga hea perspektiiv: tal on kaunis häälematerjal, loomulik musikaalsus ja stiilitaju ning ilmselgelt tohutu töövõime. Kavas oli viis lugu eri maadest ja ajastutest: Händel, Rossini, Ippolitov-Ivanov, Lüdig, Wolff. Kui Kamalova laulmisele midagi juurde soovida, siis veel suuremat tähelepanu  keelte hääldusele (arusaadavalt märkasin eesti keele puhul puudusi kõige rohkem). Muidu laulab ta võluvalt ja on ka vokaalselt hämmastavalt osav, talle ei tekitanud raskusi Rossini fiorituurid ega ka Ippolitov-Ivanovi või Wolffi dramatism.

 

Auhindadest

?ürii koosseisus Kristel Eeroja (Vanemuine), Madis Kolk (Eesti Kontsert), Peep Lassmann, Margus Pärtlas (EMA), Heidi Pruuli (ETV), Peeter Sarapuu (ERSO), Tiia Teder (ER), Andres Uibo (EK) ja René Eespere (?ürii esimees) määras auhinnad järgmiselt: Mihkel Polli päralt olid Eesti Kontserdi, ERSO, ERi, ETV auhind ja ka publikuauhind (viimase pani välja EMT); Andres Kaljuste ERSO ja Vanemuise auhind; Alfia Kamalova, Naili Saripova EMA ja ERi auhind.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht