Linnamekk – Moskva avab silmad

Moskvas tasub eriti ära käia neil, kes kujutavad ette, et Tallinn saab end ummikutest vabaks asfalteerida ja tänu kõikjal suurenevale läbilaskevõimele elavad linnas rõõmsad maksumaksjad.

MATS-LAES NUTER

Eesti meedia pasundab Moskvast ja Venemaast ikka siis, kui seal midagi põleb, plahvatab või haiseb. Idanaabri pealinna kiiret arengut tuleb praegu, mil Tallinnas on jalakäijakesksele linnaruumi arendamisele selg keeratud, siiski vaadata eeskuju vääriva näitena. Moskva linnaisad on Tallinnale pika puuga ära teinud.

Sõidan neljapäeva hommikul rongiga Moskvasse läbi suurte magalarajoonide, tean, et kesklinnas toimub üüratult kiire areng. Pühapäeval istun Aeroekspressi vagunis, loksun lennujaama poole ega suuda ära imestada, kui edumeelne on see suursugune linn, millest põlevi silmi lahkun.

Linna ühissõidukite Troika-viipekaardi saime osta juba Tallinna-Moskva rongist. Enamikul liinidel väljuvad metroorongid kaheminutise intervalliga. Maa peal kulus hea paar kilomeetrit, enne kui mu jalad pidid hakkama asfaldil tammuma. Ma ei oska öelda, mitu protsenti kõnniteid on Moskvas looduskivist, graniidist kalasabaparketiga või maitsekast, vahelduvast tänavakivist. Vaevalt teab seda ka linnavalitsus, sest mida pole korda tehtud, seda parajasti tehakse. Inimkeskse linnaruumi eestkõneleja Jan Gehli arhitektuuribüroo on Moskvat nüüdisajastamises nõustanud1 ning soovitanud autodele sulgeda jõeäärseid magistraale (selliseid, mida Tallinnas praegu kaldajoonele ehitatakse, ja suuremaidki2), poetänavaid ja Kremli müürist väljapoole jäävaid endisi sõiduteid. Ruum on linlastele tagasi antud. Ehitusplatside ümber pole kinnisvaramaaklerite üleelusuuruses portreesid ega ehitustööde hankija maitsetuid logosid. Tellingud ja ehitustarad kaetakse trükitud katetega, mis imiteerivad maja fassaadi või puitlippidest aeda. Seepärast ei paista linn nagu mingi hambutu uusarendus – head ruumi toetab tinglikult terviklik arhitektuur. Isegi suurte magistraalteede ääres on ruumi olla, tänavad ja kõnniteed on kvaliteetsed, huvitavad, enamasti ikka nelja-viie-kuue meetri laiused, alleed haljastusega sõiduteest eraldatud. Siililegi selge, et Moskvas kaasatakse igasse vähegi olulisse tänava rekonstrueerimisprojekti ka arhitekt. Kujundrivistuses tänavapuhastusmasinaid vuras ringi omajagu. Pea eranditult on kõik valgusfoorid asendatud moodsatega, värvi näitab neis LED-valgustus ja tsüklite aega taimer. Busse, trolle ja tramme kesklinnas peaaegu ei kohtagi, maapealseid ühissõidukeid kasutatakse ilmselt rohkem linnaäärsete kogujaliinidena, kus metroovõrgustik hõredam.

Moskva jõeäärsed magistraalid on kõndijatele tagasi antud. Kõnniteed on vaheldusrikkad, enamasti ikka nelja-viie-kuue meetri laiused ja haljastatud.

Mats-Laes Nuter

Kui millegi üle kurta, siis Tallinna-sarnaste „sõbralike“ fooritsüklite üle. Nende tõttu tuleb rõõmsat värvi ülekäiguradadel kiire samm võtta. Suured sõidukiirused ja mahukad liiklusvood tähendavad, et linn on endiselt mürarikas. Suurimaks pettumuseks osutusid jõel tiirutavad mürgipaadid – vanad turistilaevukesed, mis sõidavad Moskva jõel diislikütusega ja seda on õhus tunda näiteks sildade ja kaide läheduses. Moskvalaste tervise huvides peaksid linnaisad need probleemid lahendama. Eeskuju võiks võtta näiteks Amsterdami elektripaatidest.

Palju on palju korda saadetud ning ulatuslikult investeeritakse edaspidigi. Mugavateks ümberistumisteks ehitab Moskva järjekordset ringmetrooliini, hangitakse ca 60 rongi. Vikipeedia andmetel tehakse Moskva metroos seitse miljonit sõitu päevas ja mõistagi täiendab linlaste liikumisvõimalusi rattaringlus (430 laenutuspunkti üle linna), näha oli ka elektri- ja tavaliste tõukerataste laenutuspunkte. Rattateede võrgustik pole kindlasti veel terviklik, aga rattateid oli näha omajagu, seehulgas viirutusega eraldatud radu ja parkimiskohtadega füüsiliselt eraldatud radu, rattateede keskel ei olnud poste ja betoonist vihmaveekogumise vagude asemel olid restiga kaetud rennid. Säärast head eeskuju võiks ka Tallinnas kasutada. Paraku jätkub vastrenoveeritud Gonsiori tänavale nii poste kui ka vagusid.

Kogu seda inimlikku liikumisruumi täiendab ja hoiab koos muidugi suursugune ja rikkalik arhitektuur, suured ja mitmekesised rohealad, väljakud, monumendid ja skulptuurid. Mõni metroopeatus eemal areneb hirmsa kiirusega Moskva city – kõrghoonete ansambel, mille suursugusus ei jää alla Dubaile ja New Yorgile.

Endine linnapea Taavi Aas bluffis linna aktsiatega üpris osavalt, kui väitis, et „Tallinn ei vaata kellegi poole, meie poole vaadatakse!“.3 Ei tasu end petta, Moskvas raha liigub ja paneb kõik rattad käima. Tallinna võimalused on küll mõnevõrra tagasihoidlikumad, kuid sellest hoolimata tuleb kiiresti õppida ja omaks võtta mentaliteet, et inimene on linnas kõige olulisem. Ruum peab olema kvaliteetne, mitmekesine ja ligipääsetav. Materjalide, arhitektuurisuundade ja avaliku ruumi funktsiooni osas ei tohi lähtuda kompromissidest, vaid ikkagi sellest, millist ruumi soovitakse saavutada, milliseid inimesi oodatakse seda kasutama. Keskkond kujundab meie valikuid ja harjumusi, mitte vastupidi.

Soovitan Moskvasse minna. Eriti neil, kes kujutavad ette, et edumeelne Euroopa pärl Tallinn saab end ummikutest vabaks asfalteerida ja tänu kõikjal suurenevale läbilaskevõimele elavad linnas rõõmsad maksumaksjad. Hea, et Unesco maailmapärandi linna saab takso või eraautoga mugavalt sisse sõita. Moskvat soovitan külastada ka neil, kes pole ammu kogenud, et linnaruum on mõnus elutuba, kus pärast pikka tööpäeva aega veeta, näiteks Gorki pargi kiigeväljakul,4 avatud kunsti turul või jõepromenaadi urban lounge’is mõnuledes5.

3 Heliis Nemsitsveridze, Taavi Aas: Tallinna autostumist võiks parandada ummikumaks. – Eesti Päevaleht, 20. XII 2018.

5 Moskva jõe kaldal on noortele mitmeotstarbeline lesila pinkide, lauatenniselaudade ja rulatamiselementidega. Lõviosa sellest kompleksist asub suure silla all. See pakub vihmavarju ja noortele sümpaatset poolavatud, poolreguleeritud ruumi. Aktiivselt kasutatavas ruumis ei teki kõheda kangialuse tunnet. Kui sellest paigast möödusin, toimus silla all mõnus pidu, kuulati muusikat, tehti trikiratastega trikke, õpetati tänavatantsu. Ruumi potentsiaal oli täielikult ära kasutatud, kõik olid kutsutud.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht