Kommentaar

TRIINU TRIIBMANN, valgusteid ja välimööblit tootva toote­disaini­ettevõtte Keha3 juhatuse liige ja disainer

Mitmed ettevõtmised, mis olid enne eriolukorda ja kriisilainet planeeritud varakevadesse, on praegu seiskunud, sh projektid nii kodu- kui ka välismaal. Millal ja kas nendega edasi saab minna, on teadmata: tühistamisteadet ega ka n-ö rohelist tuld pole me klientidelt saanud, seega oleme ooteseisundis. Just selle teadmatuse tõttu on olukord keeruline, sest oleme arvestanud projektide kasumiga ja planeerinud turunduse, tootearenduse ja ekspordi kasvu. Nüüd on plaanidel mõneti tõke ees. Ettevõtte tegevust täielikult seisata ei saa, nagu ei saa strateegiast maha kriipsutada ka varem tehtud plaane. Küll aga on vaja ümber hinnata Keha3 põhi- ja toetav tegevus ning üle vaadata väljaminekud. Kriisiolukord on sundinud meid töötama kodukontoris, vähenenud on näost-näkku kliendikohtumised Telliskivi loomelinnaku stuudios. Sellele vaatamata tuleb müügisalongi renti ikka maksta samamoodi nagu varem. See on suhteliselt suur püsikulu.

Positiivsest küljest toon esile, et meie koostööpartnerid tootmisvaldkonnas on kriisiolukorrast olenemata õnneks praegu täitnud lepingud ilma tõkete ja viivitusteta. Seetõttu minnakse nende projektidega, mille lepingud on sõlmitud enne kriisiolukorda, edasi.

Oleme investeerinud juba enne eriolukorda alustatud projektidesse märkimisväärse summa. Need projektid on pika tarneajaga, sest tootmine võtab tellitud tootekoguse tõttu kuid. Kuna osa tooteid tuleb tarnida alles suve keskpaigas, siis on ka klientidega sõlmitud osamaksete lepingud. Praeguse seisuga on ettemaksed tehtud ja tootmist alustatud, kuid siiski kummitab küsimus, kas suudame tootmise lõpule viia ja projektid lõpetada. Ebakindlust süvendab tehaste ootamatu sulgemine, see, et toormaterjal on piiri taga kinni, ja see, et lõppklient ei suuda ehk meile arvet tasuda. Isegi kui meie kriisiolukorras oma kohustused täidame, on meie kontrolli alt väljas teiste ettevõtete ja klientide saatus ning olukord.

Disainiettevõtjal tuleb alati selgitada, kuidas kujuneb meie toote hind, sest kahjuks peame võistlema disainiplagiaati tootvate ettevõtetega, kes pakuvad kaks-kolm korda odavamat, kuid samavõrra ka kehvemat lahendust. Eestis on originaaldisaintoodete kasutamise puhul avalikus ruumis palju kitsaskohti. Kui teravaks kujuneb aga probleem kriisijärgsel ajal? Kõhedaks võtab teadmatus, kuidas käitub edaspidi tarbija, mida on oodata eraklientidelt aga ka näiteks riigihangete korralduse ja eelarve suuruse osas.

Riik pakub toetusi ja abipakkette kriisiolukorra lõpuni. Küll aga tuleks arvestada ka kriisi järellainega, sest muutus ei pruugi näha olla kohe ja eriolukorra tegelik mõju võib välja tulla alles mõne kuu pärast. Toetused ja abipaketid peaksid olema saadaval vähemalt paar kuud pärast eriolukorra lõpetamist, et tagada sujuvam ja efektiivsem ettevõtluse taastamine.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht