Kuldkaru jäeti koju
|
Julie Delpy ja Ethan Hawke: ameeriklane ja prantslanna Richard Linklateri filmis “Enne päikeseloojangut”. |
Saksamaale on “Berlinale” Kuldkaru võitmine
tähtis sündmus. Veelgi tähtsam on see auhind võidufilmi “Vastu seina”
tegijale, Hamburgis koolituse saanud türgi juurtega re¯issöörile Fatih
Akinile. Kõrge tunnustuse pälvinule avanevad produtsentide rahakotirauad
nüüd kergemini. Seda enam, et Akin kirjutas ka Kuldkaru filmi
stsenaariumi ning on väiksemaid auhindu varemgi teeninud. Ja muidugi
tõstab selline supertunnustus kogu türgi kogukonna eneseteadvust.
Sotsiaalkriitilises plaanis on teos aga üsna väheütlev ja ka
kunstilisest terviklikkusest jääb puudu. “Vastu seina” on melodraama
küllalt erinevate karakterite saatuslikust seotusest, mis paratamatult
päädib perspektiivitult. Samas on film ere ja hästi vaadatav, mille
kaasakiskuvuse määravad peaosaliste impulsiivsed, kirglikud loomused,
mis on läbi filmi kandvalt ja hästi välja mängitud. Peategelased
kohtuvad psühhiaatriakliiniku kinnises osakonnas. Cahit on 40aastane
alkohoolik, kokaiini ninna tõmbav elupõletaja, kes on depressioonihoos
autoga vastu seina põrutanud, et siit ilmast minna, kuid siiski ellu
jäänud. Näitleja Birol Üneli kehastuses on tal pilkupüüdvalt põnev
välimus. Ta on käitumises lõdvalt hoolimatu, kuid ka ettearvamatult
äkiline. Teine peategelane Sibel on temast poole noorem, kasvanud türgi
esimese sisserändajate generatsiooni tavade vaimus. Nende tavade vastu
ongi ta mässu tõstnud, endal veenid läbi lõiganud ja haiglasse toodud.
Sibeli unistuseks on elada nagu saksa naised: lõbutseda, baarides pidu
panna ja seksuaalset vabadust nautida. Sibeli rolli teeb
näitlejakoolituseta türgi tüdruk Sibel Kekilli, kelle re¯issöör
leidis ühest kaubamajast, kuid on nüüd oma debüüdiga silmapaistval
tasemel. Mis muidugi näitab ka re¯issööri tugevust näitlejaga
töötamisel. Filmi isepäine Sibel teeb Cahitile ettepaneku sõlmida
fiktiivne abielu, mis päästaks perekonna rüpest. Cahit nõustub, kuigi
kõheldes. End korralikuks inimeseks valetades ning vahepeal end
kokaiiniga turgutades mängib ta vapralt kaasa käepalumise tseremoonia
pruudi perekonnanõukogus ning saabki loa abielluda. Türgi muusikaga
pulmapidu on värvikas vahepala, paar maandub Cahiti poissmehepessa, kus
valitseb alkohooliku kodu korratus, paar jagab korterit, ent mitte voodit.
Cahit jätkab vanas rütmis: baarimelu, alkohol, droogid ja kirglik seks
täidavad ta päevi ja öid. Sibeli arglikud katsed midagi muuta põrkuvad
temperamentselt purustavatele reaktsioonidele nagu vastu seina. Ent ka
Sibelil on peatselt oma baarid, sõbrad ja armukesed. Ometi leiab aset ka
paari lähenemine ja kiindumine. Ent kui Sibel seda märkab, on juba liiga
hilja. Cahit pannakse viieks aastaks Türgi vanglasse, aga tüdruk jääb
teda ootama. Viie aasta pärast kohtuvad nad jälle. Näib, et kõik
võiks nagu uuesti alata, kuid see jääb täitumatuks unelmaks.
Melodraamale annab omalaadse vormi piltpostkaardilik vaade Bosporuse
kaldalt Istanbulile. See vaade jääb taustaks seitsmele pillimehele, kes
teevad türgi muusikat. Nende ilmumisega film algab ja lõpeb pillide
kottipanemisega. Muusikalis-piltpostkaardilikke vahe-episoode kasutatakse
filmis viiel korral ning see jagab linateose justkui viide vaatusse. Mõni
kriitik on arvanud, et selline võte on jäänuk komöödiast, millena
teos esialgu kavandati, kuid võimaldab vaatajal ka lõdvemalt hingata.
“Berlinale” elulähedus
Seekordse “Berlinale” võistlusfilmide kava kokkupanijad
eelistasid elulähedastel teemadel tehtud linatöid. Kokku saadigi hulk
lugusid, mis osutavad globaalses mõõtmes aktuaalsetele ning valusatele
ilmingutele. Näib, et seda printsiipi pidasid silmas ka auhindajad. Nii
sai Lõuna-Korea re¯issöör Kim Ki-Duk parima re¯issööri Hõbekaru
alaealiste tüdrukute seksuaalset ärakasutamist näitavate traagiliste
kaadrite eest.
Üleilmseks probleemiks on narkootikumide salakaubandus. Narkomaffia on
kauba levitamisel järjest kavalam. Sellest kõnelev Kolumbia ja USA
koostööfilm “Maria sisemine ilu” (USA re¯issööri Joshua Marstoni
debüüt) pakub dokumentaalses laadis pilte, kuidas heroiin ja kokaiin
lennuteed pidi Bogotįst New Yorki jõuab. Teose peategelaseks on Bogotį
lähedalt külast pärit 17aastane Maria, kes töötab hiigelsuures
roosikasvatuses, kus elu pole ometi roosiline. Päevad läbi tuleb seista
jooksva lindi ääres roosivartelt okkaid kõrvaldades ja õisi ekspordiks
pakkides. Seda kõike norivate ülevaatajate silma all. Palk on vilets,
kuid tuleb toetada vanemaid ja vallasemast õde. Samas unistab Maria
jõukusest ja oma majast. Sõber külapeolt lubab tulusat teenistust.
Bogotį narkoärikate pakkumine on 5000 dollarit ning prii sõit New Yorki
ja tagasi iga narkolasti kohaleviimise eest. Maria nõustub. Järgneb
koolitus: siirupisse kastetud kokaiinikapslite allaneelamine on väga
vastik, kuid tüdruk saab oma refleksidest jagu. Noor näitlejatar
Catalina Sandro Moreno, kes Maria rolliga tõusis “Koletise” peaosa
täitja Charlize Theroniga jagama parima näitlejatari Hõbekaru, on Maria
kartustes, kõhklustes ja abituses väga veenev. Tänu rasedustesti
positiivsusele ei võta New Yorgi toll ette keha röntgenoloogilist
läbivaatust ja hirmunud algaja kuller pääseb 62 allaneelatud kapsliga
puhtalt läbi. Samas pannakse mitmel temasugusel reisijal käed raudu.
Maria saab lõpuks rahagi kätte neilt julmadelt poistelt, kes tema
sõbranna kõhust tüdruku elu hinnaga heroiinikapslid välja on võtnud.
Droogide teed näeme ka Taani Dogma-re¯issööri Anette K. Oleseni filmis
“Tema kätes”, kus kuller on vaimuliku oreooliga kaitstud.
Naistevangla on selles filmis antud “nagu elus” loomulikkusega, kuid
intriigi arendus pole kuigi huvitav. Dogma-filmi laad on varasematel
festivalidel köitvalt esil olnud. Ka Euroopa parimana Sinise Ingli
pälvinud Rootsi re¯issööri Björn Runge sisutiheda filmi “Koidikuhahetus”
oli narkootikumide äri ja mõju sisse põimitud kaasaegse maailma
kunstiline ilming.
Ikka veel püsib elulisena viimase suure sõja poolt mööda ilma laiali
pillutatud inimeste oma juurte otsimise teema. Argentiina, Prantsusmaa,
Itaalia ja Hispaania toetusel loodud Daniel Burmani filmis “Kaotatud
embus” juurdleb Argentiinas elav juudi noormees Ariel (ilmselt
re¯issööri alter ego) oma päritolu üle. Arieli rolli eest
pälvis Daniel Hendler parima meesnäitleja Hõbekaru, film tervikuna aga
koguni ¯ürii grand prix’ ehk Hõbekaru.
Köitev järjejutt
Film, mis esimesena sai festivali gallupi neli tärni ja
kriitikutest publiku üksmeelse aplausi, oli USA re¯issööri Richard
Linklateri “Enne päikeseloojangut”, mis on järjeks tema eelmisele
filmile “Enne päikesetõusu” (sai 1995. aasta “Berlinale’l”
parima re¯ii Hõbekaru). Too aastatetagune film on ilus romanss kahest
noorest, ameeriklasest Jessest (Ethan Hawke) ja Pariisi üliõpilasest
Celine’ist (Julie Delpy), kes armunutena viibivad Viinis. Uues filmis
näeme nende kohtumist Pariisis 10 aastat hiljem. Jessest on saanud
kirjanik ning ta esitleb oma uut raamatut Pariisi lugejatele. Kohale tuleb
ka kuulutust lugenud Celine. Jesse peab lennukile tõttama, neil jääb
kohtumiseks 90 minutit. Nii kaua kestab ka film. Jalutuskäik viib
kohvikusse, Seine’i kaldapealsele, ka lühikesele laevasõidule. Kumbki
tahab teisest rohkem teada saada: “Oled sa õnnelik?”, “Oled sa
abielus?” Mõlemad on muutunud. Jesse tunnistab, et tema abielu on sama
hästi kui lõppenud ning tal on poeg. Ka Celine’il on lahkuminek juba
seljataga. Irooniliselt ja skeptiliselt meenutavad nad Viini, ometi pole
sealne palang kummalgi ununenud. Jalutuskäigu lõpul ollakse Celine’i
kodumaja õues, kus Celine’i kass Che neid rõõmsalt tervitama tuleb.
(Huvitav, kuidas küll Postimehe kriitik Lauri Kärk kassi asemel koera
nägi?). Päevinäinud treppi pidi tõustakse Celine’i korterisse, sest
ta on lubanud rahuldada Jesse palve ning laulda talle ühe laulu. Laul
ütleb palju. Kas nüüd lennuväljale? Ootamatult hakkavad ringlema
lõputiitrid.
Oli huvitav teada, et see sümpaatne film tehti vähese rahaga, võtted
kestsid vaid 15 päeva ja dialoogi autoriteks on re¯issööri kõrval ka
näitlejad.
Kas 54. “Berlinale” oli parem või halvem kui eelmised? See foorum oli
teistmoodi, silmas oli peetud teatud valikuprintsiipe. Sellega on
kindlasti rahul sõltumatud produtsendid, vähem rahul sõltumatud
vaatajad, kes loodavad festivalilt ikka parimat. Võistlusekraanil polnud
näha selliste suurte filmimaade nagu Jaapani ja Hiina loomingut, kes on
varem alati Karudele pretendeerinud. “Berlinale” tahtis olla
omanäolisem. Olgu siis pealegi.
ENDEL LINK
|