Elustav klaveriõhtu
“Rahmaninov 130”, Age Juurikas (klaver), kaastegev Mihkel Mattisen (klaver) 18. XI Estonia kontserdisaalis.
Rahmaninovis avaldub palju mainitud vene hinge
suurus äärmiselt lihtsalt ja loomulikult. See muusika on ilus ilma
magususe või sentimentaalsuse pitserita. Eesti noore põlvkonna
pianistide ühel jõulisemal andel – Age Juurikal on pikaajaline
ja lähedane kontakti Rahmaninoviga, tema otsingud jõuavad mõne aja
pärast ringiga jälle sama looja juurde tagasi. See oleks justkui selline
ülespoole liikuv spiraalikujuline arengujoon.
Kunstnikul on vaja arenemiseks vabadust, silmapiir ei tohi liiga ahtake
või lähedal olla. Sisemised püüdlused võivad iseendasse takerduda ja
siis aitavad vahel väljastpoolt tulevad impulsid. Sellepärast ongi vist
hea, et Age Juurikal on olnud võimalusi peale Eesti ka mujal – Soomes,
Saksamaal ja nüüd Venemaal Moskva Riiklikus Konservatooriumis end
täiendada.
Age Juurika Rahmaninovi-õhtust ei jäänud mingit raske tööga rügatud
muljet, vastupidi, siin oli ülespoole tõstvat ja rõõmu tekitavat
kergust. Kõik, mida ta mängis, oli “elus”, polnud mingeid “kivist
külalisi”.
Kõigepealt esitatud “Etüüd-pildid” op. 33 (1911) olid rohkem
pildid ja vähem tehnilise soorituse mõttes etüüdid. Nr. 1 f-moll
näiteks mingi veider, kui salalukuga suletud mõistatus, C-duur habras,
käestpudenev, es-moll torm ja tuulevihin, cis-moll grandioosne purustav
jõud, kui tuua mõningaid näiteid.
“Etüüd-piltidest” veelgi parema mulje jätsid aga järgnevad Skertso
“Suveöö unenäost”, “Serenaad”, “Barkarool” ja “Humoresk”
“Fantaasiapalade” ning “Salongipalade” tsüklist. Virtuoospaladeks
seatud populaarmuusika on tõelise ekstreemtehniku käes nagu parim
tsirkus, Rahmaninovi seaded ei jää aga alla tema originaalloomingule,
kaaluvad sama palju. “Suveöö unenäo” Skertso lummas Age Juurika
esituses oma kiiruse imega ja oli absoluutselt maitsekas oma kujundis. “Serenaadi”,
“Barkarooli” ja “Humoreski” sedavõrd karget ja mõtestatud
esitust nagu ei mäletagi.
Hoopis huvitav fenomen tekkis aga siis, kui kontserdi teises pooles liitus
Age Juurikaga Mihkel Mattisen. Kõlama hakkasid “Sümfoonilised
tantsud” kahele klaverile. “Sümfoonilised tantsud” on Rahmaninovi
viimane oopus, vastava orkestriteose seade. Esmakordselt mängisid selle
kuuldavaks Horowitz ja Rahmaninov ise. Kirjutatud 1940. aastal,
kummaliselt ajatu lugu. Rahmaninov ei hakanud kunagi harrastama nn.
modernistlikku kirjaviisi – “pole nii kõrgele arenenud”, ütleb ta
irooniliselt ühes oma kirjas. Ometi pole tema stiil vanasse
kinnijäämine, nii oleks see võinud olla kas kakssada aastat varem või
hiljem.
Mihkel Mattiseni osalus tõi sellesse õhtusse juurde veel täiesti uudse
mängulise dimensiooni. See tähendas üksteise mõtete õhust aimamist,
kompleksivabadust, mida Eestis klassikalises musitseerimises just sageli
ei kohta. Igatahes toimus siin äkki kahe kaugele jõudnud isiksuse
kohtumine, kus mõlemad lõid teise valguses särama. See polnud isegi
mitte klaveriduo, mis tekkis, vaid kahe tugeva, individuaalse pianisti “võrdsete
mäng”. Selles oli lusti, sügavust, tähenduste avamist ning seda laadi
tunnetust, mida arvasin õnnelikul silmapilgul tekkivat vaid väga heade
jazzmuusikute puhul.
IA REMMEL
Kaks päeva, kolm kontserti ja viis produkti
22. XI toimus Mustpeade maja Valges saalis täispikk sümfooniakontsert, millest oleks võinud saada isegi kaks. Tegelikult said teoks kaks tunniajalist telekontserti “Klassika koos Klasiga”, mis veel tele-eetrit ootamas. Ning 23. XI järjekordne kontsert sarjast “Akadeemiline kammermuusika Kadrioru lossis”.
Maestro Klasi “topeltkontserdi” esimene pool oli pühendatud
Felix Mendelssohn-Bartholdy loomingule, mille tohutust pagasist oli
valitud populaarne, aga harva mängitud (paradoks!) Viiulikontsert e-moll op.
64 ning vähem populaarne, aga (meil) sagedamini mängitud Sümfoonia nr.
4 op. 90 “Itaalia”. Mendelssohni e-moll Viiulikontserdi
esitajana oli meeldiv kuulata noort viiulikunstnikku Anna-Liisa
Bezrodnyt, tema interpretatsiooni sellest lauspopulaarsest teosest,
mida liig palju ei kuule just kõrgtasemel. Noor daam on hea näide
targalt juhendatud ja harmooniliselt arenenud kunstnikust ning rõõm on
tajuda, et eriti hoolikalt on süvenetud interpretatsiooni
kvaliteetidesse, mis lähtuvad aususest ja siirusest – tulemuseks lausa
aristokraatlikkus nii suhtumises esitatavasse kui esitusse. Hea artistliku
närviga on ta üle tekstist ja valmis võtma vastutust seal, kus tekkimas
ansamblilisi probleeme, kaotamata esituslikke kvaliteete ning kujundlikke
karaktereid.
Kontserdi ettekandes oli tasakaalu- (I klarnet) ja ansambliprobleeme
puupillidega (flöödid) ning tundub, et ma ei eksi, kui liigitan need
akustilisteks kohanemisraskusteks, sest järgnenud Mendelssohni “Itaalia
sümfoonias” esitasid puupillid kõrvatorkava meisterlikkusega nii
ansamblilise kui kõlalise tasakaalukusega oma, eriti just selles teoses
vastutusrikast teksti. Nii meeleolult kui ettekande perfektsuselt pean
Mendelssohni sümfoonia esitust selle “topeltkontserdi”
tippsaavutuseks.
Aastat nelikümmend tagasi, kui Eestisse jõudis avangardismilaine ning
eriti väikse tähega, isegi põlastusväärselt räägiti “t?aikovskist
ja mendelssohnist”, ütles alati tolerantne autoriteet professor Bruno
Lukk: “See läheb ju üle... teiegi jõuate Mendelssohnini, ükskord
kindlasti”. Ongi tulnud aeg, kus tuleks ehk mõelda ka Mendelssohni “Pauluse”
ja “Eliase” ettekannetele Eesti riigis.
Topeltkontserdi teine pool oli XX sajandi prantslaste käes. Esiteks
ülituntud Ravel, siis vähetuntud Jolivet ja lõpuks tuntud Poulenci
tundmatu Sümfoniett. Viimase kohta ütles Eri Klas ettevaatlikult, et
nende teada on see esmakordne ettekanne Eestis. Säilitan sama
ettevaatlikkuse, kuigi muusika tundus nii tuttav, et arvaks nagu ise seda
mänginud olevat. Siin on kaks võimalust: kui olengi, siis jääb see
aastatesse 1963 – 68; kui ei, siis on Poulenci eklektika nii võimas, et
tundubki – oled kõike kuulnud.
Prantsuse muusika võimsaim mulje tõusis André Jolivet (1905 – 1974)
Kontsertiinost trompetile, keelpillidele ja klaverile. Just nii nimetab
oma teost autor, kuigi käe võiks tõsta, et peaks vahetama klaveri ja
keelpillide koha. Kuid siin võib olla analoogiaks 15 aastat varem
ilmavalgust ja triumfi näinud ?ostakovit?i Klaverikontsert nr. 1 esialgse
ja isegi tõepärasema pealkirjaga Kontsert klaverile, keelpilliorkestrile
ja trompetile. Jolivet’ teose ettekande tegi nauditavaks kogu laval
olnud seltskond, aga eriti vabalt-elegantselt kõlas teose nimisolist Indrek
Vau trompet. Just seda kontserti tahan ETVst üle kuulata, kuna
tundus, et klaveripartiis võis midagi kaotsi minna akustiliselt, mis ei
ole kindlasti etteheide suurepärasele pianistile Marko Martinile.
Prantsuse muusika kontsert algas Maurice Raveli Pavane’i orkestriversiooni
ülirahuliku esitusega. Enne ettekannet toonitas maestro, et Ravel oli
vastandina Debussyle äärmiselt täpne ja nõudlik tempode suhtes. Oleme
ehk harjunud kuulama seda teost liikuvamalt, eriti originaalis, st.
klaveripalana, kuhu autor on kirjutanud “Assez doux, mais d´une
sonorité large”, metronoomiga veerandnoot = 54. Maestro valitud
tempo on ehk sobivam toonitamaks teose sisust tulenevat, s. o. Pavane
pour une infante défunte, ning orkestrisolistidest teenis erilise
tunnustuse Rait Erikson (metsasarv).
Jään suure huviga ootama nimetatud kontsertide televariante, et
kontrollida elavast ettekandest saadud muljet – sageli juhtub, et hiljem
aktsendid muutuvad. Kogu ettevõtmise tähendus on äärmiselt oluline
meie muusikaelus ning mitte ainult seetõttu, et ETV ekraanile on taas
pääsenud muusikasündmused, vaid et Tallinna Kammerorkester ja
muide ka Pärnu Linnaorkester on oma tänuväärt töös näinud
perspektiivi ja missiooni, lastes lavale meie kodumaised interpreedid heas
professionaalses valikus. Ning ennäe – publikut jätkub!
Artur Kapi muusikapäevade vaikse kajana tähistas ka “Akadeemiline
kammermuusika” heliloojate Kappide juubelit kontserdiga 23. XI
Kadrioru lossis. Esinejateks Pille Lill ja Peeter Paemurru ning
ansamblipartnerid Marje Lohuaru ja Piia Paemurru.
Juubilaridele lisaks kavas veel Heino Eller, Edgar Arro, Eduard Oja, Lepo
Sumera ja Ester Mägi. Väga meisterlikult koostatud kava, kus vaheldumisi
nimetatud heliloojate vokaallooming ning t?ellomuusika.
Kui viimased aastad on helded olnud Artur Kapi loomingu ettekannete
poolest, siis Eugen Kapi Sonaati t?ellole ja klaverile ei mäleta küll,
millal viimati kontsertesituses kuulsin. Esitatud Allegro moderato sonaadist
on küllalt terviklik nii sisult kui vormilt ja väärib sellises
kvaliteedis kindlasti uut lavaelu. Tuntud ja palju esitatud A. Kapi ning
H. Elleri prelüüdide kõrval on samavõrra taasavastamist väärt Edgar
Arro “Meloodia”. Arrol on lisaks esitatud t?ellominiatuurile
tähelepanuväärne orelilooming, nende seas lisaks Orelisonaadile (1937)
ja orelipaladele ka kuus vihikut “Eesti rahvaviise” orelile, mida
professor Hugo Lepnurme esituses võis omal ajal palju kuulda. Pille Lille
esitatud Villem Kapi, Artur Kapi, E. Oja, L. Sumera ja E. Mägi loomingust
jäid hästi helisema Juhan Liivi (V. Kapp, E. Oja) ja Marie Underi (L.
Sumera) tekstid ning nendest erakordsena Eduard Oja ?edööver “Puude
all”. Samaväärseks osutus ka Sumera “Tähed”.
Selgub tõsiasi, et Kadrioru lossi akustikas on piisavalt kammerlikkust,
kui ansamblid on kõlaliselt tasakaalus ja perfektselt viimistletud.
Viimati öeldu on adresseeritud komplimendina pianistidele Piia Paemurrule
ja Marje Lohuarule.
TOOMAS VELMET
|