Kreutzwaldi radadel
Sirp tänab Kreutzwaldi aastat tähistava numbri toetuse eest Eesti
Kultuuriministeeriumi. Tarmo Tedre meeleolupildid ja Piia Ruberi fotod.
|
Sirbi ekspeditsioon astus mööda
lehmapasast rada Jõepere lepiku vahel ja jõudis Kreutzwaldi
sünnikoju, mille Kadrina noored 1933. aastal Lauluisa mälestuseks
korrastasid ja kuhu Juhan Raudsepp 1953. aastal monumendi lõi.
Kolmest kasest ja kahest lepast valvatud graniittahukas seisab
väärikalt sügisniiske halli taeva all ning on tõbraste vastu
kindlalt tarastatud. Mälestussamba karniis on puhas, ei kuivanud
lilli ega pähkleid oravatele. Kohavaim ennast kätte ei anna,
hõngub mingit üldist Eesti lodusust, rammusat tuulevaikust,
positiivset sõnnikumeelsust ja aega-küll-rahu. Kohe puhkes ka
väike vaidlus, kas 1803. aasta teisel jõulupühal Jõepere mõisas
ilmavalgust näinud väike Friedrich oli kingsepa või hoopis
aidamehe poeg? Alles järgmisel päeval Võrus saadi selgust, et nii
aidamehe kui ka kingsepa.
Kui vaadata Raudsepa tahutud bareljeefile
kartograafilis-geograafilise pilguga, siis vaatab Kreutzwald
läände, aga samas leidub punakal graniidil ka loorberivanikuga
kaunistatud viisnurk. Muidugi pole põhjust spekuleerida Lauluisa
vasakpoolse euromeelsusega, sest aastal 1953 said pentagrammiga
markeeritud kõik vähegi mälestusväärsed kultuuritegelased ja
sellest oksakesega viisnurgast annab Kreutzwaldi 150.
sünniaastapäeva tähistamise kõrval välja lugeda ka punavõimu
nartsissismi. Eesti kirjandusloos seisab Kreutzwald puhtalt
rahvusliku hiiuna, absoluutselt mumifitseeritud püha dinosaurusena
nagu eelajalooline titaan. Ega esimese hooga peale Oskar Lutsu ei
oskagi nimetada kirjameest, kes sama sügavalt ja laialt rahva sees
võiks olla. Aga Kreutzwald oli siit ilmast juba läinud (1882), kui
Luts, Tuglas, Suits või Okski ilmavalgust nägid. |
|
Pärast keskhommikust seljankat
Rakveres viis Hansabuss meid Müüslerisse, kilplaste päriskoju.
Kohalik kultuurijuhataja Helena Siiroja (pildil) andis lahket
teavet, mis tehtud, teoksil ja plaanis. Nimelt hakkab Müüsleri
pargis ilmet võtma omalaadne kilplaste Disneyland, kuhu tahetakse
rajada atraktiivne palktare ja sellele ka lehm peale vinnata. Paiga
eripära toonitavale ja kultuuriturismile suunatud n.-ö. Kilplala
projektil tundub jumet ja toetustki taha tulemas. Praegu seisab
võrkpalliväljak võrguta, korvpallilaud rõngata, lipuvarras
liputa ja välipeldik nukras üksinduses, kilplastausta
mõtestamiseks on vaatlejale pandud mitmeid pikki ja maadligi
istepinke. Eemal seisavad mõisavaremed ja kolhoosi lõpuajast
rohtuma jäänud vundament. Kohalikud jõud, eelkõige noored, on
entusiastlikult võsa raiunud, internetis võib saada teavet
aadressil www.kilplased.kareda.ee
Müüsleri pargis tegid Sirbi toimetajad ka stiilijooksu –
kappasid kepphobusel, mille ekspeditsiooni ülem ka videolinti
võttis. Kahjuks ei saa aga siinsel mustvalgel küljel seda
visuaalset dünaamikat vahendada. Siiski peab märkima, et ajalehe
naispere kappas pilkupüüdvama innuga. Meelde jäi veel kuusealune
sipelgapesa ja tugeva tamme kümneid meetreid pikk, maaga rööpne
oks. Kindlasti on ka sel oksal oma kilplaslik tähendus ja
rakenduspotentsiaal. Edasimõtlemist väärib tees, et kilplased kui
sellised olid väga kavalad eestlased: tegid end nimme lolliks,
lõid (see on looming!) omale tööohtlikku mainet, et võimalikud
kurnajad pelgama panna ja mitte mõisat orjata. Ega’s tola pole
loll, et võõrast vankrit veab. Millegipärast on mul tunne, et
sihukesed kilplaslikult kavala meelelaadiga tolategijad on ka
hiidlased, aga see pole enam mandrieesti jutt. |
|
Kaameraga inimene on jõudnud
Kääpa jõge ületava silla alla plõksu tegema. Võimalik, et
jõgi on oma nime saanud kääbastest, I aastatuhande 2. poole
põletusmatuste asemetest. Vahest ongi siin Saares üks kuulsaim
Kalevipoja-koht, kuhu vägilane unipäiselt mingil sortsil oma
mõõga lasi kaotada ja hiljem seda sikutades iseenda jalust ilma
jäi. Paika tuntakse ka Kalevipoja haua nimetuse järgi, ju siis
just siit läks kange hiid allilma väravate ette turvameheks,
sihukeseks poolejalgseks Kerberoseks. Igatahes Soome sepa seitse
aastat taotud mõõgale lausutud needus läks täide.
Liigeldi-loogeldi Kääpa jõgi on oma seitse penikoormat pikk ja
sügisene veeseis kõrge. Eemal kaldal paistab üks mõõgahuviline
mehike, kes oma arust Kalevipoja mõõgale osutab. Teadagi, mis
Freud selle peale ütleks, eh-eh-ee, kuid tegelikult olla see
hõbedane relv hoopis natuke mujal. Lihtsalt vesi kui hing on nii
paks, et ei näe selgelt läbi, kus miski parajasti helendab. Kirgas
päike võib haugi või saarma saba otsast peegeldudes lihtsalt
silmi läigatada. Aga võibolla näitab end hetkeks ka mõõk, see
tulitugev, miks mitte Kaali taevarauast taotud sepis, mida 12 paari
härgi ka välja vedada ei jõua. Omavahel, nõnda näpuga
faktitäpset kiusu ajades, olgu öeldud, et seal Saare sillaesise
Kääpa sängis lebab tegelikult betoon, mida kavatsetakse üle
hõbetada. Siit küsiv väide: kas/miks just hõbe on Eesti
rahvusmetall? Kuigi ülemaks kui hõbevara, kallimaks kui
kullakoormat tuleb sedasamust tunnistada. Mets on talurahva teine
kodu ja pelgupaik, puidust pole kunagi puudust olnud. Mida tõestab
Kalevipoja tool – jämedatest tahutud, vaevalt et Peipsi tagant
tassitud propsidest monteeritud suur istease, mis on selle
kaldapealse mõõgahuvilise selja taga silmanähtavalt
käegakatsutav. Vähemalt pool Sirbi ekspeditsiooni koosseisu mahtus
sinna istuma. Lauldi ja puhuti pilli. |
|
Kange Kalevipoja haua lähedal
künkal asub tema seni ainus muuseum, mis asutati 2002. aastal, kui
Saare põhikool oli seal juba kinni pandud. Õnneks ei lase aga vald
ja ka riiklik pisku muuseumitoetus majal eriti mädaneda. Hoone
seitse ruumi on eksponaate päris tihedalt täis ja kaks tuba üleni
rahvuskangelase mälestuse päralt. Muuseumi juhatab lahkelt
ekskursiooni teinud Viivi Lani. Just temasugused emakeele ja ajaloo
õpetajad on need kaasaegsed rahvalaulikud, maa sool, mis talletab
ja hoiab kodukandi mälu. Põhimõtteliselt sama rahvuslik säsi ehk
eestlase olemise põhiaines, mis sajandite eest regilauluna
naisesuust kõrvu jne. heljus, on asisemas, nähtavamas ja
katsutavamas vormis ehk etnograafilise kogumina Kalevipoja muuseumi
katuse all. Ja see on missioon, mis ei küsi leiba, vaid tuleb
rohkem südamest. Talurahva vanavara on kokku kandnud ümberkaudsed
asunikud. Pole unustatud ka kolhoosiaega, koolilugu, õpetajaid,
sest kõik, olgu siis stalinistlik, kommunistlik või sotsialistlik
lõik, on paratamatu tükk ajast, mida ei saa vahelt välja visata.
Mida mõistis ka tark mees Tunne Kelam, kes soovitas punakarva toa
okupatsiooni valusate regaalidega aktsentueerida. Paraadse, vahest
noort inimest pimestava fakti kõrvale kontreeriv fakt, järeldused
tehku igaüks ise. Kalevipoja muuseum võlus materjali maavillase
kuhjamise ja tehatahtmisega, siiruse ja naivismiga. Näiteks on
hoiul ENSV-lipuline Kalevipoja figuuriga künnimedal. Ütelge veel,
et rehepaplikud kolhoosiesimehed ei viljelenud Moskva diktaadi all
oma rahvusmeelset põllumeheesteetikat! Tundi-poolteist ei lubanud
paljusse huvitavasse süüvida. Muuseum on alles loomise ja
süstematiseerimise faasis; tea, kas standardseks silutud
ekspositsioon vitriinides nõnda vahetult enam südamesse lähebki? |
|
Hämara eel, kui päike
Kalevipoja künnivagude taha hakkas vajuma, jõudis Hansabuss
Kalevipoja sängi äärsele parkimisplatsile. Sügisesed uhteveed on
kruusateega natuke jõudu katsunud ja sellest mõned tükid välja
ludistanud. Üles kalmukünka (aga mine sa tea – võibolla ta
hoopis magas seal, see vana legendaarne põõnaja) peale viib
halgudest astmetega trepp, keset ronimist pink neile
taatidele-memmedele, kes poole peale piipu jäävad toppima. Aga
suitsu võib palge lükata ka kupli peal. On näha, et peopanemisega
pole siin koonerdatud. Prügi ja pudeleid otse ei vedele, aga
tummiseks tambitud murukamaral lösutab üks roostes ?a?lõkiküna,
mille servadele on varraste fikseerimiseks teravad hambad nagu
omaette saag sisse lõigatud. Ja neist äädikat ja rasva saanud
hammastest kui totratest raudokastest kiirgub nõunik Siili
spiritualiteeti. Täpselt aru ei saa, aga mingi tehnoloogiline kamm
hakkab turjas või kõhunahas saagima. Kõrgel sinises õhtutaevas,
küllap oma penikoorma kõrgusel, lendab idakaarde üks raudne
sääsk, kaks valget aurujuga järel. Pole meie asi, kes seal
üleval äriklassis lösutades Moskva poole lendab. Sirbi pere sagib
edasi-tagasi kõndides Kalevipoja sängi peal nagu pesueht punt
loojangutunnist ergastatud laibamardikaid. Kusagile allavalgust
metsade taha peaks jääma Peipsi. Jõeperes adutud loduniiske
sõnnikurahu on haihtunud ja ehkki pole tuult, nuhutab kuues meel
ometi idavee karmi avarust. Kalevipoega on juba üksjagu jälitatud
ja siinseil lagedusil hakkab mingil viisil ilmnema tema
destruktiivsem poolus. Enne pimedat jõuame läbi sõita Alatskivi
lossihoovist, pärast istuda Wilde pubis ja kuulata Tartu Kirjanduse
Majas Kalevipoja isa Kreutzwaldi puutuvat uurimust Marin Laagi
suust. |
|
Üks mees – pole vist tähtis,
kas ta on luuletaja, räppar, pudelikorjaja, õllerüüpaja või
lihtsalt surnuaial uitaja, on oma vasaku hemisfääri kivipingile
toetanud, parempoolse plaadi ette küünla süütanud ja kellegi
mälestuseks pea langetanud. Küllap olulisem mehe ametist on see,
et Raadi kalmistu Jaani jaos seisab üks tume rist, mille all puhkab
Friedrich Reinhold Kreutzwaldi põrm.
Selle ülesleidmiseks kulus ekspeditsioonil üle poole tunni.
Suunduti viida järgi, ekseldi, veeriti plaatidelt, küsitleti
kõiki vähegi targa näoga surnuaialisi, aga Tartus, teadagi, on
kõik inimesed kuidagi targa ilmega. Otsimistoimkond jagunes
kammivaiks üksusteks, liiguti risti-rästi, soome moodi,
delikaatselt ja topelt, aga hauda ei kusagil. Leiti igasuguste
Tartus elanud vaimuinimeste viimseid puhkepaiku, kaasa arvatud
ekspeditsiooniülema vanemad, aga suurt Kreutzi ei kusagil. Asi
kippus juba üpris tragikoomiliseks, Peetri kiriku kellad lõid üle
Tartu kumisema, mobiil näitas juba kell kümme hommikul, kui
Lauluisa hauaplats ikkagi “prügikasti vastast” end viimaks
juhuslikult välja andis. Tegelikult oldi juba hommikul kindla “prügikasti
vastast” suunisega välja sõidetud, aga...
Aga Kreutzwaldi kui sellist konkreetset, on seal Raadi-Jaanil vähe.
Sest see mees on oma mõjuga üle Eesti ja muu ilma laiali lennanud
– raamatutesse, muuseumidesse, monumentidesse, inimeste teadmisse
oma vaimuväe laotanud ning justkui tahaks nüüd selle totaalse
pluraliseerimise kõrval ka ühte intiimset, varjatud ja tühja aset
ainult oma hinge jaoks hoida. Aga suur Kreutz ei saa seal Jaanil
veel kaua absoluutset rahu. Ikka eksleb mõni aupaklik mälestaja
sinna prügikastide juurde, istub, vaatab, mõtiskleb, võtab
taskust, süütab ehk küünlagi. |
|
On pühapäev, hingedepäeva
uduvihmane hommik Emajõe ääres. Grupp huvilisi tatsib nätskel
saviliival ümber üüratu Kalevipoja kuju, mille on taasloonud Ekke
Väli. Lihaselise vägilase niuete ümber on mingi lambanaha-laadne
natakas, mis eest alla venides jätab kaugelt vaatajale mulje, nagu
oleks kangel pojal song. Kalevipoeg toetub oma mitmes mõttes kahe
teraga mõõgale ja vaatab oma isa suunas. Kreutzwald vaatab
omakorda Tartu kurikuulsa krediidipanga poole. Aga vaevalt et 1952.
aastal Johannes Hirve ja Martin Saksa loodud suur büst preester
Platoni suhtes mingit allteksti kannab.
Üldse on Eestis vähemalt viis Kreutzwaldile püstitatud
mälestussammast: 1926. aastal tegi Amandus Adamson Võrru, 1937.
aastal Aleksander Eller Rakverre, siis 1952 kerkis Tartus ja 1953.
aastal tegi Juhan Raudsepp Jõeperre ning 1958. aastal Endel Taniloo
ja Martin Saks ka Tallinna Kadrioru tiigi äärde. Mitte keegi ei
jõua üles lugeda koolikappide peal jm. tolmuvaid sadu ja sadu
kipsbüste. Paugult pole lambist võtta ühtegi teist nii palju
postamendi otsa raiutud Eesti inimest. Tammsaarel on küll Estonia
teatri manu keskne istumisplats, aga see-eest seisavad
Võru-Rakvere-Tartu-Jõepere-Tallinna väiksemad Kreutzid
pingevabamalt – ei pea nad taluma poliitilist manifestatsiooni ega
etenduskunstnike räuskamist.
Kalevipoja teine kehastus seisab teatavasti Tallinna Hiiul Glehni
pargis. See on samuti taastatud kuju, ositi justkui korstnajalg
üles laotud. Paistab, et Kalevipoeg oli ohtlik sümbol ka kirkal
punaajal, Stalinile liiga asümmeetriline ja suur, ettearvamatu,
kontrollimatut meelsust õhutav suurus, liiga märatsuspotentne, et
ta kommunismi püha ürituse vankri ette rakendada. Ometi levisid
anekdoodid, kuid tema parteipiletit pole seniajani leitud. |
Tartus hakkas ekspeditsiooni raskuskese
Kalevipoja-Kreutzwaldi teljel kalduma arsti ja kirjaniku suunas.
Edasi Võrru viis kena sile maantee kui must peegel, mille peal
bussikummid suhisesid ilma vibratsioonita. Kunagi pidi aga üks
Võru arst tundide kaupa mingis kägisevas kalessis vappuma või
külmas saanis, et jõuda kuhugi pärapõrgusse haigele abi andma.
Võrus asub juba 1941. aastal loodud Kreutzwaldi muuseum, mida
juhatab Kreutzi asjus läbi ja lõhki erudeeritud Aime Hollo
(pildil), kes meile ka lahkelt seletusi annab. Kas pidada siinse
teksti kirjaseadnikku (autorit) liiga sissevautavaks (muljeliseks)
ja isenikuks (egoistlikuks), kui ta julgeb väita, et maasoolsete
Müüsleri Helena Siiroja Saare Viivi Lani kõrval on proua Aime
Hollo rohkem nagu maakonna sool?
Dr. Kreutzwald elas ja töötas Võrus 1839 – 1877 ja pani 1850
– 1861 kirja lugulaulu “Kalevipoeg”. Kuid teda võib pidada ka
kõigi rahvusteaduste alusepanijaks. Kreutzwald tegeles arheoloogia,
ihtüoloogia ja soodeuurimisega, lasi rahvariideid üles joonistada,
uuendas eesti keelt jm. Kreutzwaldi kodune keel oli prouaga saksa,
ent majas räägiti ka eestit. Söögitoas ajas tagasi rännates
võiks kujutleda kõiki neid ülemöödunud sajandi teise poole
rahvusliku liikumise suurmehi, kes seal laua ümber kunagi istusid.
Ei tea, mida annaks, et saaks kasvõi mõneks sekundiks koos
Kreutzwaldiga ühe laua taga näha vestlemas Hurta, Jakobsoni,
Reinvaldi, Kölerit, Vesket, Bergi, Vahingut, Kõivu, Ehlvesti…
Kolmikahela – Kreutzwald isiku ja loojana, “Kalevipoeg”
tüvitekstina ja Kalevipoeg elava ja muutuva vägilasmüüdina –
seoste tõlgendus sõltub paljuski neid analüüsi siduvast
interpreedist ehk subjektiivsest uurijast. Kalevipojaga on juba
üht-teist tehtud. |
|
Aime Hollo:
“Mis on minu unistus siin majas: et kui tuleb siia noor inimene,
et ma saaksin talle kaasa anda tasuta “Kalevipoja”, võib-olla
ühe muinasjuturaamatu. Meil on 8000 külastajat aastas, neist
ütleme 5000 noori. 5000 eksemplari läheks vaja, viis last ikka
loeb!
See oleks isegi väga hea. Äkki loeb viiskümmend! Kui ma näen
neid reklaamisummasid, mida mingite toodete müümiseks kulutatakse,
siis see trükikulu oleks ju tühine. Kui ma meie asutust kuidagi
reklaamida tahaksin, siis oleks see ainult: “Kalevipoeg”
kaenlasse! Väiksematele kas või üks muinasjutt, ilusate
piltidega.” |
|