Thomas Kuhn – füüsikust humanitaariks,
Kopernik – kuutõbisest täppisteadlaseks
1962. aastal ilmus Chicagos Thomas S. Kuhni
teadusfilosoofiline esseekogumik “Teaduslike revolutsioonide struktuur”.
1966. aastal aga Pariisis Michel Foucault’ ajaloofilosoofiline üllitis
“Asjade olukord”. Esimene tõi meie kõnepruuki “paradigma “termini,
teine aga “episteemi” ja “diskursuse” nende praeguses tähenduses.
Asjad läksid aga kohe käest, sest uutest terminitest said kohe mõlemal
pool Suurt Lompi moekad märksõnad, mida põrgatati ühest valdkonnast
teise kui trendikaupa. Kujutage ette: “Katrin Kuldma tänavune
sügiskollektsioon on julgelt värskendanud olemasolevat paradigmat ning
aktsentueerinud seda särtsakate epistemoloogiliste ja diskursiivsete
sisselõigetega taljepiirkonnas.” Ega Derrida “dekonstruktsiooni”
käsi paremini käinud, see eksis peagi New Yorgi riidepoodnike
igapäevastesse lubadustesse kõik vargad kohapeal “ära dekonstrueerida”.
Kuhni ehmatas pähesadanud populaarsus. Ka Foucault’d. Esimene loobus
peagi populaarseks osutunud “paradigma” terminist oma arvutute
jüngrite kasuks (“ma olen kaotanud kontrolli selle sõna üle”), kuna
teine jahutas oma fännide kuuma pead 1969. aastal krüptilise teosega “Teadmiste
arheoloogia”, mis hülgas eelkäija belletristliku sõnapruugi, millest
oli olnud nii vahva õhulisi lendlauseid välja rebida. Kumbki
epistemoloog ei tahtnud olla popp.
Aastal 2003 on Kuhni raamat eesti lugeja laual, Foucault’ oma mitte. Kas
jälle ameeriklane ees? Kuuekümnendail osutus see pärimine ootamatult
delikaatseks, kui selgus, et meeste mõttekäigud ajavad üsna ühte vagu.
Kuhn kõrgesti haritud täppisteadlasena vaoshoitumalt ja kuivemalt
argumenteerides nagu vagur künnihobune, ajaloolane Foucault aga
visionääri pika sammuga üle formaalse arutlusloogika hüpates,
ühendades kõikjal kõnekaid detaile julgete üldistustega. Teisiti ei
saanudki see olla. Füüsik Kuhni vastas seisis ju kogu Põhja-Ameerika
kognitivistlik sotsiaalpsühholoogia traditsioon ning loogiline empirism,
mis nõudis, et väitluses vastataks “teoreemile teoreemiga” ja “fakte
nopitaks sealt, kust teisedki”, kuna ajaloofilosoof Foucault’d
innustas tagant kogu Prantsuse filosoofiatraditsioon, mille erinevus
ilukirjandusest tihti õhkõrn.
Milles on siis uba?
Uba selles, et igasugused oa, iva, tera kujundid meie
kõnekeeles, rääkimata nõeltest heinakuhjas, ajendavad meid mõtlema
väikselt; ajavad mõtlema tõsikindlast teadmisest, kui eelkõige mingist
kombatavast konkreetsest, pisikesest, kuid vaieldamatust faktikimbust, mis
on kombatav, näidatav, vaadeldav ja lokaliseeritav (kuskil ta seal
heinakuhjas on) ning mille ümber saab induktiivselt tiba abstraktsema
maailmapildi rajada. See on objektiivse realismi põhitees, mille
kriteeriumiks on, üllatus-üllatus, praktika. Praktikat on aga ajaloos
olnud mitmesugust nagu ka sellest sündinud teadmisi, lisab ajalooline
materialism. Siingi pole midagi uut, ajaloolane Foucault’ möönab seda
ning teoreetilise füüsika ekspert Kuhn samuti. Mõlemad aga keelduvad
otsustavalt nägemast mineviku teaduslikus praktikas ebatäiuslikke ja
algelisi versioone tänasest moodsast teadusest. Ja vastupidi, tänane
teadus pole eelnenud arengu otstarve, eesmärk ja täitumine. Just sellega
?okeeris omal ajal Darwin. Mitte oma oletustega ahvide kohta, vaid
eelkõige väitega, et inimene pole kõrgeim eluvorm, hoopis tugevaim.
Seega – igal ajastul oma uba.
Pardi paradigmast jänese omasse
Tsivilisatsioon on küpsenud erinevates ajaloolistes
paradigmades, mille omavahelisi suhteid iseloomustab ühismõõdutus (incommensurability
– Kuhn) või siis erinevates ajaloolistes episteemedes, mida lahutab
üksteisest totaalne epistemoloogiline katkestus (epistemological break
– Foucault). Einstein ei ole Newtoni täiustatud versioon, Mitterrand ei
ole Pippin Lühikese reinkarnatsioon. Nende venitamine ühele
universaalsele arenguteljele on vaid venitaja kummardus endale kui
ajaloolise arengu tipule.
Ajaloolane Foucault kaevab teatava sadistliku mõnuga Prantsuse XVIII
sajandi ühiskondlikus praktikas demonstreerimaks, kuidas toona toideti
kollektiivseid kujutelmi nõidadest, kuidas piinamisel hangitud
ülestunnistused tõsteti tükkhaaval tõsikindlaks teadmiseks ja kuidas
kellegi tuleriidale saatmise fakt iseenesest tõendas hukatava süüd.
Sotsiaalne seik ülendati ontoloogiliseks. Rahvast sugereeriti alati
nägema tuld seal, kust vähegi suitsu tõusis, ning paadunud varast iga
põleva mütsi all. Selle loogika helgemat poolust demonstreerib
kõnekäänd “ei õige hõlma hakka keegi”. Neist muinastarkuse
teradest ja ubadest sünnibki Foucault’ episteem ja mingil tasemel ka
Kuhni teadusparadigma – fatalistlik leppimine asjadega nii, nagu
üldsus/teadlaskond arvab. “Nõiad” vihuvad suitsukoonaldes hullu
tantsu Blocksbergi mäel, “õiged” istuvad, plekita pintsakuhõlmad
vaheliti, raesaalides ja “hiired sünnivad niiskusest ja kaltsudest” (Louis
Pasteuri eelne arusaam). Foucault’ osutab, et nõiaprotsesside
lõppemine modernismi künnisel lõpetas nagu noaga ka nõidade
eksistentsi ja seda mitte sellepärast, et nõiad oleksid otsa saanud,
vaid seepärast, et muutus kollektiivne maailmapilt. Teatavat laadi
käitumist hakati nägema hoopis osana millestki muust, näiteks
hullumeelsuse, hiljem ka geniaalsuse tõestusena. Käitumine ei muutunud,
küll aga seda hindav teoreetiline pilk. Umbes nii nagu tuntud Gestalt-psühholoogia
eksperimendis paistab sama joonistus ühele jänesena, teisele pardina.
Füüsik supi sees
Kuhni algne eriala oli teoreetiline füüsika, seepärast pole
ime, et teda võlus eelkõige Newtoni mehaanika ja kvantmehaanika
ühismõõdutus. Ja siis vana ja uue kvantmehaanika ühismõõdutus. Ja
alkeemiku ja keemiku ühiskondliku positsiooni üllatav võrreldavus.
Viiekümnendate alul sai ta maha esimese loengusarjaga fundamentaalsetest
kahtlustest ühe, nn. teadusliku ja ainuõige ja universaalse
tunnetusviisi olemasolu kohta. Edasine kulges kui täppisteadlase retk
reaalainete vankumatute ja kõvade veendumuste juurest sotsiaalteaduste
sültjasse sohu. Alguses tulid väiksed tagasivaated oma eriala
lähiminevikku, siis laiem huvi kunagise teadusmõtte vastu, siis aga
kleepus külge ajalooline taust ja selle sabas õnnetuseks ka
filosoofilised ja sotsioloogilised tüsistused.
Aastal 1989. leiame ta väitluslaua tagant teise tuntud Ameerika
teadusfilosoofi Charles Tayloriga, kellele ta üritab tõestada, et piir
looduse ja kultuuri vahelt jooksis Vana-Kreekas teisiti kui jookseb täna
ja – mis Taylorile täiesti vastuvõtmatu – loodusseadused ei ole
kultuurist sõltumatud, universaalsed ja üldkehtivad. Ka neid suudab
muuta ja suunata pilk, mis neid hindab, väidab ta. “Jah, ma tõepoolest
usun enamikku sellest absurdist, mida mulle aastate kestel on omistatud”,
peab ta oma esinemises korduvalt kinnitama. Mitte, et kehade vaba
langemine alluks siis teistele seadustele, kui keegi seda jälgib (nagu
vigur naerupall ühes toredas multikas). Pigem suudavad humanitaarteadused
ja kultuur otsustavalt mõjutada üldist arvamust sellest, milles üldse
tasub loodusseadust märgata ja kust neid otsida. Humanitaarial on
ajalooliselt olnud monopol jagada või keelata tähendusi looduses
toimuvale. See määratleb tajukategooriate piirid ja “mõistlikud”
otsingusuunad. Neist üldistest teooriatest, kontseptsioonidest,
hüpoteesidest ja “vaikivatest teadmistest”, mida ei vaevuta enam
tõestama, sünnivad Kuhni paradigmad: ”üldtunnustatud
teadussaavutused, mis teatud ajaks annavad eriteadlaste kogukonnale
eeskuju probleemide püstitamisel ja lahendamisel”.
Siit pole kaugel anekdoot joodikust, kes otsib kaotsiläinud koduvõtit
tänavalaterna valgussõõrist ainuüksi seepärast, et seal on valgem.
Loogika, mis teda selleks sunnib, pole joodikuparadigmas “huvipakkuv
teaduslik teema”, küll aga argumendid võtme tõenäolise asukoha
kasuks lambi all. Samamoodi võib valitsev paradigma (ld. k. näide,
näidete hulk) esitada hulga näitlikke tõestusviise, et mingi joonistuse
peal on jänes ja mitte part. Viimane pole mingi tõsiseltvõetav
teaduslik teema, see puudub isegi aktsepteeritud
probleemipüstitamisviiside hulgast. Ega Eestiski pole keegi vist
tõsiselt kaalunud näiteks liitumisläbirääkimisi Hiina
Rahvavabariigiga; see kuulub liiga julgete mõtete maailma.
Terve mõistuse (common sense) diktaat ja teadlaskogukond (scientific
community) pole seega ainult sõel sõkalde eraldamiseks teradest, vaid ka
kosmiline kustukumm, mis laseb võtit teadmiste varakambrisse otsida vaid
sealt, kus valgem, puhtam ja asfalteeritud. Siis Euroopast. Ptolemaiose
geotsentriline kosmoloogia suutis heliotsentristlikele ketseritele ainult
seetõttu niikaua vastu panna, et eksisteeris sajanditepikkune komme
tõlgendada teatud vaatlusandmeid tõendina Maa kesksest asukohast
päikesesüsteemis. Tehtud töö hulk ise oli argumendiks. Valgussõõr
heitis valgust ainult ühele kindlale kohale ja kindlast rakursist.
Pimeduses kobav Kopernik, kes ses valguses paistis kahtlemata hullu,
ketseri, jumalasalgaja, luuletaja ja joodikuna, osutus ometi, nagu me
hiljem teada saime, oma ajastu ainukeseks purukaineks täppisteadlaseks,
kelle järel siiani jooksevad geeniuse särast joobunud jüngrid.
Humanitaaria sai reaalaineks, luule tõeluseks… kuni järgmise
teadusrevolutsioonini.
JOHANNES SAAR
|