Richard Hamilton. Avalikustamine (Release print). 1972, serigraafia, kollaaz.
Tänasest on Eesti Kunstimuuseumi näitusesaalis Rotermanni soolalaos avatud Briti popkunsti ajalooline ülevaatenäitus “As Is When. Briti popkunst. Graafika aastatest 1961 – 1972”. Tegemist on Briti Nõukogu koostatud uue näitusega, mis alustab Tallinnast oma maailmaturneed. Näitus esitleb kahekümne nimekama briti popkunstniku graafilist loomingut ning annab briti popkunsti kaudu suurepärase ülevaate rahvusvahelise popkunsti stiilidest ja taotlustest. Seesugune Lääne popkunsti laiemalt esitlev ülevaade on Eestis esmakordne. Näitusega kaasnevad rikkalik kataloog ning kooliõpilastele mõeldud haridusprogramm.
Nii, nüüd on see lõpuks käes: inglise pop
Tallinnas. Ameerika lennutas meile samadesse ruumidesse mõne aasta
eest Andy Warholi, Inglismaa läkitab koormatäie oma popjuurte
graafikat, saatelehel nimed nagu Richard Hamilton, David
Hockney, Peter Blake, Patrick Caulfield, Allen
Jones, Eduardo Paolozzi.
Popkunsti peetakse üldiselt Ameerika fenomeniks, aga, nagu õigusega
märgib Lucy R. Lippard, sündis pop nii New Yorgis kui
Inglismaal. Kui Richard Hamilton ei oleks 1956. aastal eksponeerinud
näitusel “This Is Tomorrow” väheldaste mõõtmetega kollaa¯i
“Just What Is It that Makes Today’s Homes so Different, so
Appealing?”, poleks ei rahvasuus ega kunstikriitikas kodunenud nii
kähku uut kunstiliikumist ristiv väljend “pop”, mis võttis
kokku reklaamimaailmast ja massikultuurist vaimustunud noorte
kunstnike samastumisvajadused. (Tallinnas töid Inglise popi
kujunemisperioodist aastatest 1953 – 58 siiski pole, sorry.)
Puhta ja kõrge kunsti eestkõnelejatele mõjus uus kunst nagu Esto-TV
riigikogule. Pop sai halva maitse sünonüümiks, Clement Greenberg
suhtus sellesse väga distantseeritult, peaaegu nagu kit?i
(millisena ta abstraktsionismi taustal muidugi paistiski). Herbert
Read ei tunnistanudki popstiili kunstilise väljenduslaadina, Ernst
Gombrich pidas poppi aga pelgalt moevooluks, antikunstiks, mis ei
vääri erilist tähelepanu. Nüüd me teame, et nad eksisid. Pop on
kunst, liiatigi aktuaalne ja moodne kunst ning inglise popgraafika
väljapanek saabub neopopi kestvat tõusulainet silmas pidades igati
õigel ajal. Eesti publiku nälg originaalidega kohtumise järele
peaks olema seda suurem, et XX sajandi teise poole moodsa kunsti
näitused on meist oma ajaloolisel ajal kauge kaarega mööda läinud.
Siia on kontrabandina pudenenud üksnes riismeid ja niikaua kui meil
pole oma kunstimuuseumi rahvusvahelist popiekspositsiooni vähemalt
Helsingi Kiasma mahus, ei saa allahinnata popinäituse “As Is When”
(graafika aastaist 1961 – 72) pedagoogilist rolli.
Inglise popgraafika eripärana tuleks arvesse võtta, et pop stiilina
sünnitas oma puhtaimad eksemplarid siiski peamiselt Ameerikas.
Inglise pop jäi nii graafikas kui maalis väikevormiks,
kammerlikumaks, kodanlikult sündsamaks. Erinevalt USAst, kus nimekaid
popkunstnikke oli lausa kümneid, tõusid inglastest kunstistaarideks
ainult suuna “ristiisa” Hamilton ja Californiasse kolinud Hockney.
Mis oli inglise popi peaprobleem in general? Kuidas Ameerikas
läbi lüüa. Eestis neil tõenäoliselt seda probleemi ei ole.
HARRY LIIVRAND |