Kommentaar
Hr. Mihkel Mutt on viisakas intelligent. Ta ei
soostuks rääkima kantsler Schröderiga Võllamäe Päärna kannatustest,
ehkki ta võrdleb eestlaste saatust Ameerika neegrite omaga. Ameerika
neegrid julgesid esitada arve oma orjaaja eest. Ka meie võiksime nõuda
Euroopa Liidult kompensatsiooni oma orjaaja eest, mille austatud M. Mutt
tunnistab olnuks. Veriseks pekstud seljad kisendavad ikka veel ning selle
asemel, et pugeda praeguse maailma sakste ees, peaksime nõudma kahjutasu
meie rahvale tehtud ülekohtu eest. Siin jääb kirjamees Mutt poolele
teele. Ta justkui häbeneb oma küüru pekstud selga sirgu ajada ning
ütelda: “Ma olen eestlane. Sakslaste, rootslaste, taanlaste, poolakate,
venelaste poolt alistatu kunagi, nüüd aga vaba. Makske!”
Hr. Mutt sisimas ei usu, et eestlus püsima jääb. Ega ta muidu
kloostreid ei tahaks, kust kunagi rahvuslikud misjonärid välja
marsiksid. Kloostrid on Euroopa ja Ida ajaloos tõesti väärtuslikud
olnud, on säilitanud kultuuri kõige koledamatel aegadel. Kuid humanist
Mutt jätab rahvuslikust kloostrist targu välja kristluse. Jah, kunagi
oli see ju alus, nüüd marginaalne nähtus, pealegi vallutajate toodud.
Klooster kristluseta on suvemaja turistidele. Ja kuigi Mutt hardusega
mainib kirikuõpetajat Jakob Hurta, välistab ta eestluse (loe:
rahvusluse) ideoloogiast kristluse. See on ka mõistetav. Sest hr. Mutile
on eestlus kõigepealt poliitiline, siis keeleline nähtus (kuigi ka keel
ei ole kõige tähtsam, arvab ta) ja lõpuks väärikuse küsimus. Usu
kaotanud või usku mitte leidnud inimese õnnetus ongi tiirlemine maises
ringis ning usus näeb humanist ikka ainult uskliku tasulootust. Ta ei
tule selle pealegi, et usk võib olla pragmatismist täiesti prii.
Muidugi, praegusel ajal rahvuslusest nii pikka esseed kirjutada on paras
julgustükk. Aga kas selles käsitluses on ka midagi uut? Paraku mitte.
Jääb kõlama ikka vana äraleierdatud mõte, et maailm on muutunud ja
eestlane peab ka muutuma (sulanduma Läände) ning samal ajal jääma
väärikaks. Ikka see vana loosung “olgem eestlased, kuid saagem
eurooplasteks”. Sellest kirjutas juba XX sajandil Uku Masing: “Mis
õigusega raiutakse laste ajju: “Olgem eestlased, aga saagem
eurooplasteks!”? Kas need, kellele see lause on olnud püha ja puutumatu
dogma, on küsinud kunagi: mispärast siis me peame saama selleks, mida me
ei ole – sest see lause eeldab ju, et me pole eurooplased. Kas me oleme
tühjad vaasid, nagu see lause eeldab, et meid võib täita ükskõik
millega. Ja kui, miks siis just Euroopaga?” (“Teema
variatsioonidega...”)
JAAN TOOMING
P. S. Muide, juba hulk aega tagasi kirjutas seesama Uku Masing,
et eesti raadio “saadab eetrisse” saateid ilmselt veel ka XXI
sajandil, kuigi on juba ammu Einsteini aeg ning on selgunud, et armast
eetrit pole olemas, v. a. joomiseks. Kahju, et muidu nii arukas hr. Mihkel
Mutt elab koos raadio ja TVga XIX sajandis, kirjutades essees lk. 75: “...äkki
saab üks erakond seal teistest paar sekundit kauem eetriaega?”.
|