Kiriku-Tallinn
Eesti kirik lähtub kreeka kyriakosest,
mis tähendab Issandale kuuluv, Issanda määratud. Ühe kirikumehe
meelest andvat palindroomsus sõnale kirik võitluses Saatana vastu
erilise väe. Õieti on kiriku mõiste kohane vaid ristiusu kontekstis,
mittekristlike usundite kohta saab seda pruukida tinglikult.
Vanasti oli kirikul ülisuur tähtsus. Teda peeti Püha Vaimu sünnitiseks
ja Jeesuse Kristuse kehaks. Kirik kui institutsioon juhtis kogu
elukorraldust. Kiriku kui hoone ümber oli koondunud elu. Pühakodade
juures asusid seegid santide varjupaigad ja haigemajad. Läheduses
paiknes turuplats ja kõrts. Umbes 350 aastat tagasi oli igal Tallinna
suuremal kirikul oma kool. Kirikaedadesse maeti surnuid, alles 230 aastat
tagasi keelati see ära. Kõrged tornid juhatasid landmarkidena
meremeestele teed. Uskmatuid, jumalaeitajaid peaaegu polnudki, mõni uskus
ainult teist jumalat või teist õpetust.
Tänapäeval on kirik muutumas marginaalseks. Hiljuti oli lugeda, et isegi
põlises katoliiklikus Brasiilias kasvavad pühakojad rohtu ning
ristirahva noorem põlv eelistab jumalasõnale siivutuid festivale. Raigo
Liiman kirjutab raamatus Usklikkus muutuvas Eesti ühiskonnas (2001;
vt. ka Lea Altnurme arvustus Akadeemias, juuli 2002): venelased on meil
oluliselt usklikumad kui eestlased ning see tendents süveneb; 1012
aasta tagusest usklikkuse tõusust pole täna enam juttugi ilmselt oli
buum paljuski väline, moeasi; jumalat usub siiski rohkem inimesi, kui end
usklikuks peab; üllatavalt palju usutakse astroloogiasse ja teistesse new
agei mõtteviisi ilmingutesse nähtavasti on see eeskätt eesti
noortele ja naistele mingil määral religiooni kompenseeriv element;
eestlased on üks sekulariseeritumaid rahvaid terves Euroopas; luteri usk
ega üldse usk ei kuulu eestlase praegusesse minapilti;
kirikutesse ja usuühendustesse kuulumise määr liigub terves Euroopas
selgelt languse poole. Seoses hiljutise pedofiiliaskandaaliga välismaal
on mõnigi Ameerika advokaat võrrelnud kirikuorganisatsiooni maffiaga.
Siiski on meis võnkeid ja keeli, mida mõistus ei mõista, on
öelnud saami laulja Mari Boine küll muusikast ja laulust rääkides,
kuid sama võib lausuda ka religiooni kohta. Erkki Luuk (viidates Dylan
Evansile) kirjutas muide hiljuti siinsamas Sirbis: jumalakogemus kui teadaolevaist
tugevaim mentaalne stimulatsioon võib olla oma algupäralt hallutsinogeenselt
indutseeritud.
Tundub, et usuline meel on eriti hästi arenenud nn. meditatiivsel
inimtüübil sel, kes püüdleb oma mina lahustamise poole: usus,
muusikas, tantsus, meelemürkides, alkoholis, joogataolises vaimses
spordis, seltsielus. Meditatiivsele vastandub kontsentratiivne tüüp, kes
üritab lagunema kippuvat mina kompaktseks tombuks koondada tema
paleus oleks individualism, kord, täpsus, reglement, ülim mõtteselgus,
valgustusaeg, klassitsism, akademism.
Nõnda leidub tänapäevalgi, usuleiguse ja jumalate huku ajastul,
küllalt inimesi, kes on ühendanud oma hinge kogudusega. Ning lõppude
lõpuks võib igaüks kulunult väljendades ehitada kiriku oma
südamesse.
Minu arusaamise kohaselt on usk kollektiivne kujutelm, mis on aga milleski
olemuslikus tunduvalt üle teistest selletaolistest vormidest (nt.
rahvaluulest ja mütoloogiast), hõlmates kõige muu hulgas enesesse ka
kõiki kunstiliike ja suurema osa mõtteteadusest. See arusaam ei tulene
üksnes sellest, et keskaegne, läbinisti sakraliseeritud ja
klerikaliseeritud elukorraldus anastas absoluutselt kõik inimvaimu
produktid ja et me ei ole sellest vangistusest senini lahti saanud.
Pidades küll võimalikuks kõrgeima vaimu olemasolu, ei oska ma eelistada
ühtki maist, institueeritud teed Jumalani. Ma ei usu ühegi sureliku
suust kostvat teadet teispoolsuse kohta, sest seda, mis on Läve taga (ja
kas seal üldse midagi on), saame teada alles hetkel, mil sōmast
saab ptōma.
Kirikust leiab ka vaatemängu ja nalja
Ometi pakub kirik mõnda mullegi. Rooma- ja kreekakatoliku
teenistusel võib nautida rituaale, võtta kõike kui etendust, kui (kirikulaulu)kontserti.
Luterlik laul ei ole nii meeldiv, kuid targa pastori jutlus kosutab
mõistust. Mõne äärepealse koguduse (vanasti nimetati neid lahkuskudeks,
usulahkudeks ehk sektideks) koosolekult võib leida teravaid elamusi,
eriti siis, kui keegi rahva hulgast ise kiljudes jutlustama satub. Olen
näinud krampides noormeest põrandal vähkremas ja kisendamas: Ma ei
ole arg! Ma ei ole arg! lugijamehe sisenduse peale, et kõik
patused, viimne kui üks, saavad kunagi taevariiki, ainult arad ei pääse
sinna mitte. Teinekord veeretati liikumatu invaliid ratastooliga altari
ette (millegipärast olid tal kaasas ka kargud). Pärast käte
pealepanemist kargas ootamatult tervenenud jalutu püsti, kukkus
tantsu vihtuma ja murdis kargugi mängeldes pooleks, nagu olnuks tegemist
Hollywoodi kergesti puruneva rekvisiidiga. See kõik näis nii võlts,
kokkumängu moodi olevat, kuid rahvas uskus ja sattus vaimustusse. Päris
masendav aga oli kord ammusel ajal vaadata, kuidas vene sõdurisinelis
poiss pead ekstaasis vastu maad tagus.
Mõnikord saab pühakojas naljagi. Vältimaks võimalikke kohtuprotsesse,
needusi ja vande alla panekut, ei hakka näpuga näitama, kus miski aset
leidis. Ühe palvemaja teadetetahvlile, millel muu hulgas anti teada, et
pühapäevane teenistus toimub K. vabriku III korruse saalis, sissepääs
tasuta (!), oli kinnitatud ka kimbuke usuteemalisi Endli aforisme.
Erilise tunnuslausena oli esile tõstetud mõttetera: Religioon
orjastab, usk teeb vabaks. Kirikult ootaks soliidsust ja
konservatiivsust, iga hinna eest ajaga kaasaskäimine mõjub
koomiliselt (Õueshow! Reedel lapsed, laupäeval noored! Külas on
ameeriklased!). Kord ajas naerma õpetaja kantseliitlik kõnepruuk: Järjekordne
palveperiood hakkab lõpule jõudma... Käesolevaga on kujundatud õdus
jõulumiljöö...
Samas ei ole nali kirikule ja usuelule võõras. Eesti katoliiklaste
häälekandja Kiriku Elu on avaldanud religioosset huumorit, Johannes Esto
Ühing on ilmutanud kogumiku Kirikunaljad I (2000).
Ära ehk ei aetakski, aga ikkagi...
Kiriku uksed vähemalt piltlikus tähenduses on alati
rahvale valla, kuid leidub pühakodasid, kuhu ei kõlbagi kutsumata minna.
Paljud väiksemad, kindlaks kujunenud kogudused ei afieeri ennast,
sageli puudub hoonel nimesilt ja tahvel palvuste toimumisaja kohta. Kes on
oodatud, see teab ja läheb kutsumatagi. Ega olegi kerge leida teed
näiteks eduteoloogiat jutlustavate elusõnalaste juurde, kes on
koondunud Eesti Kristlike Vabakoguduste Liitu. Vennastekogudus Endla
tänavas annab oma koosolekutest teada, kuid vanausuliste palvela
Kibuvitsas tunneb ära üksnes katkisest ristist katuseviilul.
Puhtrahvuslikku pühakotta on muulasel piinlik siseneda. Ära ehk ei
aetakski, aga ikkagi... Ukraina kirikusse Laboratooriumi tänavas võib
küll julgesti astuda, sealsamas on ka Ukraina Kultuurikeskus ja muuseum.
Juudi koguduste hoonet Magdaleenas on tänavalt üsna raske märgata.
Jaani seegi kirik asub käidavas kohas, kuid seal tegutsev Armeenia
Apostliku Kiriku Eesti Püha Gregoriuse kogudus oma jutluseaegadest ei
teavita.
Üks palvepaik on peidus Noorte Meeste Kristliku Ühingu (NMKÜ) kunagise
hoone, nüüdse Nukuteatri naabruses. Teadja teab minna kangialustest
baaridest ja büroodest mööda, tagasoppi välja. Nõukogude võimu
korraldusel sunniviisilise, tänapäeval vabatahtliku liidu loonud
baptistid, evangeeliumi kristlased, nelipühilased ja priilased oma
kitsamat kuuluvust ja erisusi enamasti ei toonita, tahvel kirikuseinal
teatab lihtsalt: Oleviste kogudus. Väliseestlastest pastorite asutatud
nelipühikirik tegutseb Mardi tänavas. Teenistusi on peetud ka Sakala
keskuses, mida rahvasuus siiani ka Karla katedraaliks kutsutakse.
Nelipühilikku vaimulaadi iseloomustab emotsionaalsus ja spontaansus,
eriline tähelepanu on Püha Vaimu andidel: keeltega rääkimisel,
prohvetlusel, palvete läbi tervendamisel.
Kusagil viivad läbi oma teenistusi täisevangeelsed kogudused,
uusapostliku kiriku liikmed, evangeeliumi kristlased apostlite vaimus
ja kveekerid. Nende kõikide usutunnistuste refereerimine ja eripära
esiletoomine läheks pikale.
Paljud usuühingud annavad välja ajakirju ja -lehti, neid võib suuremate
raamatukogude avariiulitelt volilt võtta ja lugeda. Kirjavarast leiab
kontaktandmeid, isegi koduseid aadresse ja telefoninumbreid. Omapäraste
nimede poolest võiks mainida evangeeliumi kristlaste ja baptistide
noorteajakirja Mutrid ja Poldid ning mormoonide Liahoonat.
EELK Konsistooriumi kantselei üllitab Kiriku Teatajat, mis vormilt
meenutab Riigi Teatajat. Sealt võib lugeda üksikasjalikke aruandeid
kiriku palga- ja pensionikassa rahalise seisu ning eelarve kohta, samuti
teavet ametisse määramise ja vaimulike karistamise kohta.
Katoliiklik elu on koondunud Vene tänavale Peeter-Pauli koguduse ümber.
Halastuse Misjonäride ordu nunnadest Pelgulinnas annab märku
tagasihoidlik rist majaseinal ja Jumalaema pühapilt eesõues. Kokku on
Tallinnas kolm nunnaordut, nimetatule lisaks veel birgitiinid Pirita uues
kloostris ja üks tertsiaaride haru. Vanalinnas on dominikaani munkade
asupaik.
Peeter-Pauli kiriku ligidal on Nikolai õigeusukirik. Marta Sillaots on
kirjutanud oma mälestustes, et käis lapsena kiriku nurga taga kojamehe
liivahunnikus mängimas. See oli XIX sajandi lõpul. Sajand hiljemgi võis
samal kohal näha talvest jäänud liivakuhja, mille ääres askeldas
üksik mudilane!
Eestlaste õigeusukirik, Issanda Muutmise kogudus, asub juba ammusel ajal
pühitsetud pinnal, kunagise tsistertslaste Mihkli nunnakloostri maa-alal,
Gustav Adolfi gümnaasiumi kõrval. GAG, tollane 1. keskkool, oli ENSV
ajal ainus kool, mis ei olnud lahutatud kirikust, sest on lausa
füüsiliselt kiriku küljes kinni. Huvitav, millist salasõnumit sisaldab
otsekui Türgi lipult maha joonistatud poolkuu ja täht kooli jalgväraval?
Koolimaja lähistelt leiab muidki tähenduslikuna tunduvaid märke,
frankofiilil on rõõm kohata prantsuskeelseid grafiitosid.
Poolkuu viib mõtted õigeusu kirikute ristidele. Venemaal võib ristide
küljes näha mahatallatud poolkuud, mis märkivat ristiusu võitu kuu-usu
üle. Tallinnas on poolkuud ainult stavropigiaalse, s.t. otse (Moskva)
patriarhile alluva Aleksander Nevski koguduse kiriku ristidel. Linnas on
muide olnud teinegi samanimeline väike kirik, mis hävis
märtsipommitamises. Kirikuaset Siselinna kalmistul tähistab rist ja
mälestustahvel, pühakoja välistrepp on säilinud. Kadunud või
ehitamata jäänud kirikud, ammu unustatud pühapaigad, kirikute imaginaria
ja virtualia see oleks omaette jutt.
Paar vähem tuntud õigeusukirikut on Tallinnas veel. Kunagise Vene-Balti
töölisasula pühakoda, väike Kopli Nikolai kirik asub üsna poolsaare
otsas, kurikuulsatel liinidel. Lahke noorepoolne vene preester lubab
tõsisel huvilisel kirikusse astuda isegi siis, kui teenistus on ammu
lõppenud.
Sitsi asumi tibatilluke jumalakoda, Kõikide Kurbade Lohutaja kirik, on
läbinud põhjaliku renoveerimise, nii et paistab uue ehitisena. Kuplike
lausa hiilgab katusel! Õigeusu kirikute sibulakujulisi kupleid peavad
usklikud ise muide küünlaleegi-kujulisteks: kirik on tuliste palvete
koht. Tulipalavale pühapäevahommikule vaatamata on hoone puupüsti täis,
hiline saabuja ei mahu eeskojast edasi. Katmata peaga naisi ei märka,
kõigil rätikud kombekalt peas. Palju on noorrahvast ja lapsigi.
Uksekünnisel seisab turske pöetud peaga noormees, diakonirüü seljas,
ja heidab itsitavate poisikeste poole karmi pilgu. Kiriku turvamees!
Vanad religioonid on väärikad, uued müüvad
Koplist linna tagasi tulles hakkab Balti jaama kandis silma
endine Lembitu kino. Praegu asub seal Päästearmee kohalik korpus. Kui
minna edasi Kalamajja, jõuab peagi baptistide Kalju kirikuni. Sel hoonel
on tänavu juubel 100.
Vanad religioonid on oma väärikuses ja tagasihoidlikkuses sümpaatsed.
Mõni uuema aja liikumine rakendab seevastu jõulist misjonitööd, mida
võib lausa müügistrateegiaks pidada.
Kuigi tõdetud, et rahvas leige, on meil väga arvukalt mitmesuguseid
usuühendusi, nagu võib lugeda Ilmo Au ja Ringo Ringvee teatmikust Kirikud
ja kogudused Eestis (2000), mida olen käesoleva kirjatüki juures
kasutanud. Eriti aitab see selgust saada kristlike uuskoguduste virvarris.
Koguduste rohkust tunnistab ka telefoniraamat ja linnaplaan. Paljud
maailmaski alles noored liikumised on meieni jõudnud iseseisvusajal.
Usundeid nagu raamatuid on nüüdsel ajal nimetuste poolest ohtralt. Jagub
igale maitsele, temperamendile, maailmanägemisele, mõtlemistüübile.
Kultusehitiste hulgalt aga ei saa Tallinna eriliseks kirikute linnaks
pidada. Vanalinnas on kirikute koondumus siiski võrdlemisi suur.
Uus aeg on toonud muudatusi omandisuhetesse. Oma hoone on tagasi saanud
Peeteli kirik Pelgulinnas. Vene ajal lõhuti seal maha tornikiiver, mida
pole seni taastatud, ning seati sisse Eesti Telefilmi helistuudio ja
võttepaviljon. Rootsi-Mihkli kirikus, omaaegses Uues seegis, oli vahepeal
raskejõustikumaja: all peksti poksikotte ja maadeldi, võlvialuses
toksiti pingpongi. Püha Siimeoni ja naisprohvet Hanna 250aastases
puukirikus Paadi ja Ahtri tänava nurgal, kus Aleksius II
altaripoisikesena pühameheteed alustas, tehti samuti sporti seal
käisid koos võimlejad. Nüüd on pühakoda taas meie oma õigeusklike
käes (vahepeal olid seal nelipühilased), suvel seati üles kullatud rist
ja tornimuna, muu remont veel käib. (Teine puust pühamu, Kaasani
Jumalaema Sünni kirik Pleekmäe serval olla Siimeonist pisut vanemgi,
kuid mõlemaid on hiljem ümber ehitatud.) Eelimi nelipühikogudus saab
tegutseda päris oma palvelas Tatari-Veerenni kandis kunagi oli see
ühiselamu, ühtelugu kõõlus akendel lõbusaid piigasid. Krinaiitide
tempel Luises teenis vanasti samuti palvemajana.
Niguliste muuseumkirikut on tahtnud tagasi saada luterlased, samuti käib
maadejagamine hambapolikliinikuga maja ja krunt kuulusid ennevanasti
Kaarli kogudusele. Pelgulinna rahvamaja korrastatud hoonele on silma
heitnud adventistid, sest see oli varemalt nende oma. Pole aga kuulda
olnud, et NMKÜ üritaks nukunäitlejaid välja ajada või himustaks
õigusjärglasena Harjuoru võimlat.
Mõned endised pühamud näevad õige peremehe puududes troostitud välja,
näiteks Kaupmehe tänava kunagine palvemaja, kus vahepeal oli
Tallinnfilmi paviljon. Millegipärast meeldisid kultusehooned eriti just
filmimeestele ja sportlastele, vanas Katariina kirikuski asus
kinomehaanika tehas. Kõigest 70aastane Nõmme Saksa Lunastaja kirik
seisab Valdeku kooli lähedal räämasena, kuid kogudus on Tallinnas
olemas, ehk teeb kunagi korda. Muidu on Nõmmel mitu jumalakoda: Rahu
kirik (Tartu rahu mälestuskirik), õigeusu Ristija Johannese kirik Tähe
tänava alguses ja baptistikirik Puuviljas. Veel mõne aasta eest tegutses
Harku tänavas vennastekoguduse palvemaja.
Päris uusi ja uhkeid pühakodasid leiab peamiselt uusimatelt usunditelt.
Peaaegu kõik kristlikud kogudused nimetavad ennast kirikuteks, nii
kutsuvad nad ka oma kooskäimispaiku, välja arvatud Jehoova tunnistajad.
Neil on kuningriigisaalid Rahumäel ning suur ja uhke kompleks
Pelgurannas. Näib, et peamajas asuvad ka elukorterid. Punastest
kvaliteettellistest fassaad loob kontrasti sama tüüpi veneaegsete
naabermajadega, mis kipuvad lagunema. Viimse Aja Pühade Jeesuse Kristuse
Kiriku ehk mormoonide maja Verekeskuse ligidal meenutab mõne rikkuri
elamut. Pimestavvalge särgi ja musta lipsuga Melkisedeki preestreid,
seljakott seljas, nimesildike rinnas, võib mõnikord tänaval kõndimas
näha. Ikka paarikaupa nagu templirüütlid, katarid, piirivalvurid.
Mormoonid on ehtameerikalikult avatud ja sõbralikud, räägivad eesti
keelt, korraldavad tasuta inglise keele kursusi, neil on head
auditooriumid ja eeskujulik arvutipark. Mitmed neist peavad misjonitööl
käima üpris kaugelt juhul, kui majutuspaik asub Maardus.
Mormoonid nihestavad ilmaliku ja sakraalarhitektuuri
piire
Mormoonimaja väljanägemine näitab, et ilmaliku ja
sakraalarhitektuuri vahelt on kadumas selge piir. Meriväljal, Viimsis ja
mujalgi võib mõnd eramut ekslikult pühakojaks pidada. Äsja kogesin
seda Nõmmel arvatav palvemaja osutus tuntud kunstnikupaari koduks!
Mõni vabakogudus seevastu aga on end täiesti tavalisse elumajja ära
peitnud. Sobivate ruumide puudusel võidakse ajada oma asju Jumalaga
küll pritsimajas, küll mõnes polikliinikus, vabrikus või lasteaias.
Ometi on mõni uus pühapaik ka kiriku moodi. Metodistikirik Narva
maaanteel ning kaks linnapiiritagust Eesti Karismaatilise
Episkopaalkiriku Harkujärve Püha Stefanose kiriku ja Evangeeliumi
Kristlaste Viimsi Vabakoguduse heledad, valgusküllased hooned on nagu
Ameerika moodsad kirikud. Karismaatiline episkopaalkirik, mis kasutab
peamiselt anglikaani kiriku liturgilist traditsiooni, ongi Californias
asutatud kõigest kümme aastat tagasi.
Küllap kerkib õigeusu kiriku hoone ka Lasnamäele seal, isegi vanas
Sikupillis mitte, pole pühakoda olnudki! Moeegi võiks Tallinnas olla.
Kunagi oli tatarlastest mereväelastel XVIII sajandil. Ka
eestiaegsetel moslemitel oli oma koda ja kalmistu.
Ma ei ole kompassiga kontrollinud, kas uued kirikud on ikka õigesti orienteeritud
selle sõna algses tähenduses. On teada, et alati ei rakendatud
rangeid ettekirjutusi vanastigi. Nii näiteks mindi Pirita kloostri
ehitamisel ainuüksi asukoha valikust tingituna vastu Birgitta ordu
põhiprintsiipidele. Kuna peasissepääs pidi avanema maantee, aga mitte
jõe suunas, siis paigutati peaaltar lääneseinast idapoolsesse, on
kirjutanud Kersti Markus.
Tallinna kesklinna vanadest auväärsetest kirikutest on kõik oluline
paljudes raamatutes ja artiklites ammu ära räägitud. Meenutaks vaid
paari asja.
Esiteks: arhitektuuriloolane Sulev Mäeväli on üritanud murda kirikute
nimetraditsiooni, kasutades selliseid vorme nagu Püha Olevi kirik (tavapäraselt
Oleviste), Püha Nikolai kirik (Niguliste), Püha Vaimu kirik (Pühavaimu;
kuid kogudus kutsubki ennast Püha Vaimu!), Püha Johannese pidalitõbila
(Jaani seek), Püha Miikaeli klooster (Mihkli nunnaklooster) jne. Teda on
palju kritiseeritud. Tõepoolest, reformeeritud kiriku nimes on kentsakas
kasutada epiteeti püha. Teisalt aga tähistab ste-lõpp
koguduse või kirikukihelkonna, mitte kiriku enda nime: olevised kuulusid
Olevi, nigulised Nigula kirikkonda. Pühakute nimede puhul on alati
probleemiks, kuhu tõmmata mugandamise piir. Anton Nigov on mugandanud
koguni evangelistide nimed: Madis, Margus, Jaan.
Teiseks: vanasti, kui arusaamad erinesid meieaegsetest, ehitati hävinud
tornikiivri asemele moodne, ajakohane, mitte ei taastatud vana, olgugi et
kiriku hoone jäi samaks. Eri stiile on näha Niguliste puhul ning
kunstiteadlaste meelest sobib see hästi. Harry Liivrand on pakkunud
välja: püstitada Pühale Vaimule moekas kiiver. Miks ka mitte?
Mittekristlikud kogudused ja koguduste liidud linnas silma ei torka, krinaiitide
värvikad kujud välja arvatud. Juutidest oli eespool juttu. Islami
kogudus ühendab peamiselt tatari, aserbaidaani, kasahhi ja usbeki
rahvusest usklikke. Islamimaailmas harva ettetuleva nähtusena tegutsevad
meil ühes koguduses koos nii sunniidid kui ka iiidid. Siiski eraldus mõne
aasta eest grupp sunniite ja lõi omaette koguduse.
Omapärase ühenduse moodustavad bahaiusulised, kes järgivad ühe XIX
sajandil Pärsias elanud usumehe õpetust. Bahailased käisid varem koos
Heliloojate Maja saalis, nüüd on neil Endla tänavas oma ruumid.
Peale krinaiitide leidub Tallinnas teisigi idamaiste õpetuste jüngreid,
nii budiste kui ka hinduiste. Üks sallimatu maausuline peab neid ülemaailmse
India imperialistliku agentuuri käsilasteks.
Tallinna rahvususulisi koondab Taarausuliste ja Maausuliste Härjapea Koda.
Taaralaste vaimulikke nimetatakse askoks ja hiislariks, maausuliste
omad on virk (omast. k. virgi), saarn (saarna) ja regu (reo). Koos
käiakse hiies see ongi nende pühakoda.
On ka liikumisi, mida pole millegipärast seadustatud. Registreerimata on
Saatana Kirik, ehkki Saatanlik Piibel on eesti keeles ilmunud. Üks
noor tõlkija peab end antikristlaseks. Mõne mittetulundusühingu, seltsi
või nõustamisbüroo varjus võib aimata saientolooge, Opus Deid ja Mooni
õpetuse järgijaid, kes on üritanud sidet võtta ka koolide ja
üliõpilasühendustega. Advendikiriku lähistel, hoolikalt aiaga piiratud
majas asub hämarapoolne printsiibi uurimise ühendus. Minupoolest
võiksid meil olla kas või uuskatarid. Või valdeslased see on ainus
keskaegne ketserlik liikumine, mis on katkematult säilinud tänapäevani.
Võib-olla on keegi kusagil innustunud ka wiccast või voodoost.
Mõned tillukesed grupid kujutavad endast newageilike
mõttesuundade ja mitmesuguste uskumuste segavorme, mida ei saagi
religioonina määratleda.
Vist Leo Lapin juhtis kord tähelepanu sellele, et paljud pangahooned on
rajatud endisaegsete matmispaikade kohale. Nii Püha Barbara kabeli ja
kalmistu, Jaani seegi surnuaia kui ka Võllamäe kontide kohal või
vahetus naabruses kõrguvad pangad nüüdse aja katedraalid.
Pärimus ja kultuur kätkeb endas vastupanu hävitavale uuele. Sestap oli
rõõmustav hiljuti lugeda, et kultuuriväärtuste amet on algatanud Kirikurenessansi
projekti, mis keskendub küll peamiselt restaureerimisele, kuid mille
raames pakutakse suvel ka tasuta kirikukontserte. Aastail 2002 2007
tahetakse ennistada 22 kirikut, milleks kulub üle 80 miljoni krooni.
Astugem pimedal õhtul altpoolt valgustatud torniga kirikusse ja
ülendagem südamed.
JAAKKO HALLAS
|