Rahvusklassikute ootel
Märtsikuu Akadeemia tõi kaasa rõõmsa üllatuse:
lõpuks ometi jõuab eestlase teadvusse leedu suurmehe Tomas Venclova
olemasolu. Leonidas Donskis, keda Akadeemia on publitseerinud korduvalt ja
kelle köitvatest käsitlustest on mulle kümmekonna aasta tagant mällu
jäänud üks essee etnokultuurilisest fundamentalismist ja teine XX
sajandi lõpu Leedust, teeb sedapuhku üsna põhjaliku ülevaate kolmest
leedu suurest emigrandist. Jutt on Vytautas Kavolisest, Aleksandras
Štromasest ja Tomas Venclovast. Loo pealkiri on võimas – “Leedu
poliitika ja kultuuri teine hääl: kolme kõlbelise eluloo visand”.
Meil pole nende leedulaste ligi väärilisi asetada. Võibolla Štromasega
annab kõrvutada Rein Taagepera. Märksõna, mis neid leedulasi ühendab,
peaks aktuaalsena kõlama ka praeguses Eestis – liberaalne rahvuslus.
Venclova on aga nende kolmegi suuruse seas erakordne ja kuulub “kindlasti
sellesse auväärsesse inimeste gruppi, keda Kavolis nimetas
postmodernistlikeks natsionalistideks” ( L. Donskis). Selle määratluse
alla mahuvad ka Venclova sõbrad väljastpoolt Leedut, Czesùaw
Miùosz ja Joseph Brodsky.
Eestis puuduvad liberaalse rahvusluse jõulised teoreetikud. Taagepera on
üht-teist ütelnud, ent tema lendväljend “ja teised tublid
eestimaalased” on tänini tänitatav. Kosmopolitism ja rahvuslus on meil
veel ühitamatud mõisted. Rahvuslus tähendab ikka head eesti aega,
metsavendlust ja koolipoiste kobakäpset põrandaalusust. Ja ilmtingimata
venevastasust. Aga Venclova on üleilmselt tuntud russist. Vjatšeslav
Ivanov nimetab Venclovat “vene kirjanduse üheks tundlikumaks tundjaks
ja hindajaks”. Olles tõlkijana, luuletajana, esseistina olulisel kohal
leedu kultuuris, realiseeris ta end uurijana hoopis vene literatuuri
kaevudes. Ehk nagu ta ise kirjutab: “Just nimelt vene kirjandus on mu
akadeemiliste huvide objektiks.” Korduvalt on Venclova rõhutanud, et
kirg vene kirjanduse vastu kujunes temas otsustavalt välja Juri Lotmani
mõjul. Õppis ju Venclova aastail 1966 – 1971 Tartu ülikoolis.
Minuni sähvatas Tomas Venclova nimi esmakordselt vist 1991. aasta
Vilniuse veresauna aegu, mil teabeallikaist vilksas läbi info
protestikirja kohta, mille Brodsky, Miùosz ja Venclova New York
Times’is avaldasid. Siis jõudsin tema russistikani, värske ja mõjuv
oli näiteks ta pilk vene sümbolismi demonoloogiale. Tänu Venclovale
huvitusin leedu pagulusest ja avastasin põneva nähtuse, leidmise
Santara-Šviesa, millest nüüd ka Donskis Akadeemias juttu teeb.
Iseäranis huvitav oli aga Venclova individuaalne kontraseis veel ta
NSVL-is elades. Sest Venclova polnud vastuolus üksnes võimuga, vaid ka
klassikalise dissidentlusega. Re?iim suhtus tavapärasesse
teisitimõtlemisse juba rutiinselt. Enamgi, võim oli õppinud
teisitimõtlemist integreerima ja sellega koos eksisteerima. Venclova: “Kuid
minu juhtum põhjustas arvatavasti segadust.”
Venclova kui kosmopoliit ja rahvuslane ühes kestas pole sugugi täit
mõistmist leidnud Leedus, kus rahvusfundamentalism kindlasti veelgi
tsementeerunum kui Eestis. Sest seal mängivad kaasa ka katoliiklus ja
kunagine ajalooline hiilgus. Leedus on naturaalsel kujul pikka aega
levinud ka nähtus, mis meil peaaegu tundmatu – antisemitism.
Ksenofoobiline enesessetõmbumine on seal ulatuslikum. Ehkki Eestiski
võivad vahel ihukarvad püsti tõusta, näiteks kui lugeda Delfi
lärmakat ja lõputut kommentaariumi. Eurolaulu ja olümpiamängudega
seoses pritsiti seal säherdust võõravihkamist, et näis, kohe-kohe
süüdatakse krematooriumiahjudes tuled. Eestis valitsebki rahvusasjades
laialivalguvus ja labiilsus. Ühelt poolt infantiilne natsionalismimäng,
monumendid ja paraadid, mida noored ei suuda enam võtta
täisväärtusliku pähe, teisalt rahvuslik nihilism, kosmopolitism selle
sõna rahvusvaenulikus mõistes. Eesti rahvusluses võidutsevad ikka veel
instinktid ja nostalgia. Puudub see Kavolise näidatud postmodernistlik
natsionalism, mis Ida-Euroopa haritlaste hulgas hinnas. Puuduvad
liberaalse rahvusluse klassikud. Looritsa tõueestlusega pole midagi peale
hakata, see võib mõjuda üksnes kahjulikult. Rahvus ihkab aga Sõna ja
Usku, võibolla just autoriteetse hääle ja veendumuse puudumise taga on
kinni ka sündivus. Tomas Venclova näide peaks aga meile õpetama vahet
tegema vene imperialismi ja vene kultuuri vahel. Eesti rahvuslane võib
armastada venelast.
VAAPO VAHER
|