Diletandi mõtted populaarteadusest
Juhan Luiga kurtis 1914. aastal artiklis “Ülikool”:
“Meie “teaduslik” noorsugu leiab “kunsti”-noorsoo kõrval
võrdlemisi vähe tähelepanu, nii avaliku arvamuse kui ka kirjanduse ja
ajakirjanduse poolt. See on ülekohus. Teaduslik meel nõuab niisama nagu
esteetilinegi teatavat õhkkonda edenemiseks, omapärast süsteemi
kasvamiseks”. Luiga kaebas veel mitmeski hilisemas artiklis, et
loodusteaduslik mõttekultuur ei ole Eestis saavutanud samasugust
tähtsust mis kirjandus ja kunst. Eestikeelseid raamatulette vaadates
võiks sedasama väita ka praegu. Populaarteadus ei ole nii populaarne
kirjandus?anr, et see end kirjastustele ära tasuks. Samas pole aga selle
edendamiseks toetusfonde loodud. Luiga poolt mainitud “teaduslik meel”
kasvab muidugi peamiselt ülikoolis, aga kusagilt peab ka ülikool oma
kasvandikud saama ning tõenäoliselt on “teaduslikul meelel” öelda
midagi ka neile, kellel teaduslikud ambitsioonid puuduvad.
Populaarteaduslik kirjandus on üks peamisi meediume, mille kaudu teadus
muutub kultuuris kõnekaks.
Samas on kujutletav ka vastuväide: kaasaegne kultuur on niigi teaduse
poolt koloniseeritud, sellest üleni läbi imbunud ja seega pole sugugi
tarvis “teadusliku meele” ja “õhkkonna” erilist edendamist.
Teadus populariseerub niikuinii, esmajoones muidugi koolihariduse kaudu.
Teadus ei anna elule tähendust, vaid rahuldab kõigest inimlikku
uudishimu ning aitab oma tehnoloogiliste rakenduste kaudu elu mugavamaks
muuta. Samas kätkeb tehnoloogia valitsemine nii moraalseid kui
füüsilisi ohtusid. Teadus vaesustab igapäevamaailma, lamestab tavaelu
hierarhiaid, söövitab väärtusi ja õõnestab nähtumusi. Juba
romantikud ahastasid, et teadus röövib maailmalt lummuse.
On isegi võimalik, et teaduse ja demokraatia seni koos kulgenud teed
lähevad lahku. Viimases Vikerkaares rakendab Jüri Eintalu teadusele
poolnaljatlevalt demokraatia poliitilisi mõõdupuid, mille valguses
osutub teadusinstitutsioon puudulikuks. Ühendriikides aga ähvardab rahva
enamuse surve lõpetada evolutsiooniteooria õpetamise koolides. See ei
pruugi tingimata olla märk tagasipöördumisest minevikku, vaid hoopis
uuest hüppest demokraatia arenguteel. Demokraatlik protestantism
võimaldas inimestel ilma kiriku suunamiseta otsustada ise oma usu üle.
Nüüd võib koita ajastu, mil inimesed tahavad oma peaga ja ilma
teadusekirikult küsimata otsustada ka selle üle, kas maa on lapik või
ümmargune.
Teaduse kultuurilise tähenduse küsimuses on vist võimalik kolm
seisukohta. (Kultuuri mõju teadusele on juba omaette teema, millega
tegeleb sotsiaalkonstruktivistlik teadusfilosoofia.) Esiteks, teadus on
või peaks olema tähenduselt neutraalne. Kui võtta kaks elu
põhiküsimust – Mis on tähtis? Mis on võimalik? –, siis teadus
võib anda vastuse vaid viimasele. Ta võib ka näidata, et mõni tähtis
asi ei ole võimalik. Teiseks, teaduse kultuuriline mõju on pigem
kahjulik, sest ta õõnestab tähendusi midagi tähtsat vastu andmata. Ja
ka sellepärast, et ta sisendab, nagu oleks mõni võimalik asi lihtsalt
oma võimalikkuse pärast tähtis. Näiteks inimese kloonimine või
Marsile lendamine on võimalik, järelikult on see tähtis. (Ka
teadusinstitutsioon õhutab teadlasi pöörama oma pilku probleemidele,
mille lahendamine näib hõlpsam, mitte aga nendele, mille lahendamine on
tähtis). Kolmandaks, teadus kätkeb tähtsaid kultuurilisi ja poliitilisi
ideaale, nagu erapooletus, objektiivsus, tõetaotlus, rääkimata sellest,
et ta toob jõukuse majja, ilma milleta poleks sünnis ühiskond
võimalik.
Max Weberi kõnest “Teadus kui kutsumus” võib huvitaval kombel leida
läbisegi kõik kolm seisukohta: teadlane peaks hoiduma ühiskondlikest
avaldustest, kui ta ei taha muutuda valeprohvetiks; teadus kaotab
maailmast lummuse ja süvendab nihilismi; ning teadusel on siiski oma
kõlbeline mõte – luua selgust ja vastutustunnet. Tänapäeva teadlaste
ja teaduse populariseerijate hulgas on samuti kõik need hoiakud
esindatud. Steven Weinberg leiab, et füüsikal ja kosmoloogial pole
kultuurile ja moraalile midagi ütelda. Sama arvab Richard Lewontin
bioloogia kohta. Vastupidine arvamus oleks nende meelest põhjendamatu
stsientism, mis oli 1960. aastatel levinud füüsikute seas ja viimasel
aastakümnel sotsiobioloogide hulgas.
Meilgi on ühiskondlikke seisukohavõtte polsterdatud teaduse
autoriteediga. Kuid selleks, et näha Eesti ühiskonna räiget
kihistumist, pole tarvis olla sotsioloog. Ka ei teinud presidendi
akadeemiline nõukogu mingit teaduslikku avastust, väites, et Eesti
venelastes ei maksa näha vaenlast. Ning keeleteadlased, kellele ei
meeldinud keelenõuete lõdvendamine, ei rääkinud kindlasti lingvistika
nimel. Kõikidel juhtudel oli tegu lihtsalt kodanikuaktiivsuse
ilmingutega, mitte aga Teaduse Sõnaga.
Demokraatliku rahastamise tingimustes ei saa teadus siiski lihtsalt
rahulduda tähendusneutraalsuse ja väärtusvabadusega. Halvemal juhul
hakkavad teadlased teadlikult bluffima, seletades rahastajatele, et mõni
kallis riistapuu aitab meil jõuda inimloomuse, elu mõtte või Jumala
enda jälile.
Täppisteaduse söövitavast ja nihilistlikust mõjust kõnelevad enamasti
humanitaarid, kes paistavad eeldavat, et teaduslike teooriate üksikasju
tundmata on võimalik tunda “teaduse kui sellise olemust” – teadus
on kõikevalitseva tehnika teenijatüdruk, mille eesmärk on muuta loodus
ettearvestatavaks jne. Filosoof arvab, et selle vaiba ots, mida mööda
teadlased pimesi sammuvad, on juba ammu tal peos. Tõepoolest, kui teaduse
olemus on juba teada, miks siis peaks mittespetsialist vaevama pead
konkreetsete teaduslike teooriate tundmaõppimisega? Võibolla aga on see
kujutlus mõnevõrra ennatlik, sest teadus võib ehk kujutada endast
midagi märksa dünaamilisemat, nii et tema olemuski muutub ja levinud
kujutlused teaduse olemusest peegeldavad ehk kõigest teaduse üleeilset,
positivistlikku olukorda. Pealegi pole tehnika siiski sama mis teadus.
Vastasel korral võiks väita, et iga arvutit kasutav koolipoiss on
arvutiteadlane.
Mis teaduse nihilistlikkusse puutub, siis armastavad ka populariseerijad
ise võtta heroiliselt eksistentsialistlik-nihilistlikke poose, et
purustada oletatavaid illusioone. Richard Dawkins kirjutab: “Vaadeldaval
universumil on just täpselt need omadused, mida võiks oodata siis, kui
selle alustes ei leiduks mingit kavandatust, otstarvet, ei head ega kurja,
ei midagi muud peale sihitu ükskõiksuse.” See loob samasuguse
võõritusefekti, mille abil kriðnaiidid oma järgijaid karskusele
kutsuvad: “Inimene pole muud kui nahkkoti täis konte, verd ja sitta –
ja sina tahad seda veel suudelda ja kallistada!” Reduktsionismiga on
tegu ka siis, kui jutlustatakse, et inimene pole muud kui arvuti või kimp
isekaid geene. See retoorika võib isegi saavutada oma eesmärgi, sest
inimene on ju suurel määral see, mida ta arvab end olevat, ja kui ta
hakkabki end pidama arvutiks, siis jõuab kätte igatsetud siht: arvuti
muutumine inimesesarnaseks.
***
Paarkümmend aastat tagasi võis nimekas sotsioloog Hermann Lübbe väita,
et teadus on muutunud “ideedepoliitiliselt” ebahuvitavaks,
kultuuriliselt steriilseks ja minetanud inimtegevust suunava jõu.
Populaarteadusliku kirjanduse diletantliku lugejana on mul seda üha
raskem uskuda. Vahemärkusena tuleks mainida üht selle ?anri ohtu –
see võib luua lugejas asjatundlikkuse illusiooni. Olles läbi lugenud
paar-kolm raamatut evolutsiooniteooriast või lõpmatuse matemaatikast,
võib tekkida tunne, et nüüd on mul asjad üldjoontes selged. See on
umbes nagu algharidust omandamata kohe doktorantuuri pürgida.
Populaarteaduslikud arutluskäigud liiguvad sageli seitsme penikoorma
saabastega või tõusevad kõvalt teaduslikult pinnalt imekiiresti
spekulatiivsetesse kõrgustesse. Viimase aja populaarteaduse lennukus ei
jää maha kunagise teadusliku fantastika ehk ulme ehk science fiction’i
omast. Surematus, ajareisid, Jumala mõistuse kaardistamine, golemite
loomine, kõikvõimalikud tehnoloogilised imed ja filosoofilised
paradoksid ei ole enam peamiselt ulmekirjanike teemaks nagu Asimovi,
Clarke’i ja Lemi ajal, vaid on kolinud populaarteaduslikesse
raamatutesse. Võibolla just selle pärast, et populaarteadus on need
teemad ulmekirjanduselt ära võtnud, on tänane ulme pöördunud rohkem
inimese siseelu ja moraalsete probleemide poole.
Lisaks ulmekirjanduse teemade hõivamisele läheb populaarteadus sageli ka
väga julgelt filosoofiliste küsimuste kallale ega kohku tagasi ka
müstitsistlike või tavamõistusevastase järelduste eest. Filosoofid ei
julge enam ammu endale niisuguseid spekulatsioone lubada, sest neid
kammitseb pedantne soov panna igale i-le punkt ja kindlustada oma
argumente võimalike vastuargumentide vastu. Ka teadlane ei saa “päristeadust”
tehes väga kaugeleulatuvate spekulatsioonidega riskida. Kuid
populaarteaduslikes raamatutes lasevad nad ennast vabaks ja seal kohtab
sageli pimestavat segu filosoofilisest naiivsusest ja metafüüsilistest
välgatustest. Bioloogid kalduvad rohkem moraalsesse ja poliitilisse
jutlustamisse, aga matemaatikud ja füüsikud jõuavad mõnikord
lõpmatusest, ajast, teadvusest, tahtevabadusest, inimteadmise piiridest
või isegi ilust kirjutades väga sügavatesse vetesse. Uute teaduslike
teooriate alt võib näha vilksatamas muistseid müüte ja maagilisi
käsitusi universumist kui keelpillist ning mikrokosmose ja makrokosmose
vastavustest. George Gamow, Martin Gardner, Rudy Rucker, John Barrow,
Douglas Hofstadter, Paul Davies, Richard Feynmann, Roger Penrose, David
Bohm ei ole üksnes suured kirjanikud, nad on võibolla ka viimase aja
suurimad metafüüsikud. Kahjuks on nad eestikeelsele lugejale peaaegu
tundmatud.
MÄRT VÄLJATAGA

|