Vene hing ja kuritegu
Sarimõrtsukate ilged terroriteod Eestis ja
natsionaalbolševike püüd käkkida meie saatkonnahoonet Moskvas ärgitab
taas siinset venevastasust. Gastrollinud noor mõrtsukapaar sigitab
hämmingut: nii siledad, pealtnäha sümpaatsed paipoisid ja nii jõhkrad,
mõistetamatud teod. Püütakse aimata kuritegude ajendeid ja arvatakse,
et mehi tõukas mõrvaromantikasse tapjafilm “Brat”.
Seesugusel kahtlusel on idu sees küll. Kuid lugu pole üksnes ühesainsas
filmis. Sajandeid on vene kultuuri küllastanud röövliromantism,
pätipoeesia, platnoinostalgia, vargasentimentalism. Stenka Razinist ja
Jemeljanka Pugatšovist loodi sadu imalaid laulukesi. Burlakid venitasid
viise hulkurivabadusest. Ka klassikaline kunstkirjandus on röövimist-tapmist
õilistanud, alates Puškini “Dubrovskist” ja lõpetades Dostojevski
“Kuriteo ja karistusega” või Gorki näidendiga “Põhjas”.
Vene ühiskond oli alati löödud kahte lehte: vangid ja vabad. Kusjuures
trellidetagustele tüüpidele kuulus rahva salaarmastus ja sümpaatia.
Vangid lõhenesid omakorda kaheks, poliitilised ja krimkad. Meisse on
püütud sugereerida arusaama, justkui vene vaba avalikkus suhtunuks sooja
poolehoiuga poliitilistesse ja vihanuks kirglikult kriminaale.
Tegelikkuses oli otse vastupidi. Just platnoiromantism veetles ühiskonda.
Varaste subkultuur – keel, sümboolika, folkloor, tätoveeringud –
levis avaruti hoogsa popkultuurina ja omas otsatut menu. Nõukogudeaegne
tänava- ja tarbekeel võttis omaks vanglametafoorika, kõne järgi oli
võimatu kindlaks teha, kes türmis istunud, kes mitte.
Iseäranis üldrahvalikuks omandiks sai aga platnoilaul. See ?anr pani
aluse mitmetele poollegaalsetele lauluvormidele, näiteks hoovilauludele (pesni
dvora) ja hilisemale nn. autorilaulule, mida harrastasid sajad tuhanded
kitarritinistajad. Hoovilaul oli eriti levinud pärast sõda, mil Moskva
kommunaalkorterite elanikud valgusid jõudehetkel kinnistesse hoovidesse
ja esitas lõõtspilli saatel soleerivalt või kooris omaloomingulisi
tekste ja viise. Hoovirepertuaaris segunesid igatsevad rindelaulud
platnoipoeetikaga, vanglakoloriit andis sõjatemaatikale justkui
väärtustava värvingu. Viiekümnendate lõpul tõrjus lõõtspilli
välja kitarr ja tekkis tervet riiki epideemiliselt haaranud autorilaul.
Naturaalne platnoipoeesia kätkes endas Andrei Sinjavski sõnul nii
venelaste iidset halemeelset seletamatut igatsust kui sama vana
prassinguhimu, slaavi hinge maksimalismi, riskiiha, saatusele allumist,
hooplemistarvet, enesehaletsust. Kõik see kokku lõi lauludele omamoodi
sugestiivse aura, mis haaras ühtmoodi nii retsi kui tudengit, huligaani
kui rahvakunstnikku, varast kui tööeesrindlast. Olen ise kuulnud vene
tippnäitlejaid hasartselt meenutamas platnoilaulude vastupandamatut
veetlust. Platnoipoeetika juurdus sügavalt vene muusikasse, d?ässi
(meenutagem Leonid Utjossovi Odessa-motiive), šlaagrisse, nõukogude
laulu, sotsialistlikku estraadi, praegusesse rokki. Kõik suured vene
bardid (Võssotski, Okud?ava, Galitš) olid mõjutatud platnoilaulust.
Okud?ava on ise kõnelenud, kuis kolmekümnendail aastail, mil ta bolševikest
vanemad laagrisse kupatati, ta elueesmärgiks tõusis soov saada
kuldhambaliseks suliks, võluvaks naeratavaks vargaks. Vaid alanud sõda
raputas ta elu paika. Võssotski aga harrastas enne teravalt sotsiaalseks
muutumist üksnes ehedaid platnoilaule. Kuulsaks platnoilaulude esitajaks
kerkis Arkadi Severnõi, kodanikunimega Zvezdin.
Platnoilaulude tekstid on kümnete tuhandete anonüümide looming, aga
pruukimisel on ka paljude tuntud ja sootuks vähem teatud poeetide
värsse. Muidugi läks vanglates hästi Jessenin, ent näiteks on laialt
levinud Vassili Nemirovitš-Dantšenko, suure lavastaja venna luuletusest
tehtud vanglalaul: “Avage aknad nüüd, avage / elada vähe mul jäänud…”.
Sunnitööst ja vanglast luuletasid Ogarjov, Koltsov, Nekrassov jpt.,
nende kohandatud tekstidele sätitud viise undasid nii tätoveeritud
isendid laagrites ja kui vabad kodanikud linnades-külades.
Platnoipoeetika imbus vastupandamatult ka nõukogude filmikunsti, seriaal
“Kohtumispaika ei tohi muuta” Võssotski ja Konkiniga peaosades sai
ülimalt populaarseks eelkõige pätiromantika tõttu. Kurjategijaist
figuure mängisid ülimalt sümpaatseks Jevgeni Jevstignejev ja Armen
D?igarhanjan.
Nüüd on vene kuritegelikus maailmas paljugi muutunud. Omaks on võetud
ameerikalik sihitu, mõnulev tapmisideoloogia. Ehkki mulle näib, et see
on vaid vorm, sügavas sisus elavad sajanditega omandatud
platnoitraditsioonid. Kokkuvõttes tähendab see ikkagi vaid ühte –
vene hing on kuritegevusele avali.
Vaapo Vaher
|