Luubi surm
Kevadepühajärgsel hommikul lehti lugedes rabas
mind kurvakstegev teade, et meie seast on jäädavalt lahkunud ajakiri
Luup. Järelehüüdeks Postimehe peatoimetaja Urmas Klaasi optimistlikus
toonis kirjutis uue “väga kvaliteetsel kriitpaberil läbivalt
värvitrükis” ilmuva nädalalõpulisa plussidest, milles ühendatud “nii
praeguse nädalalõpulisa tugevad küljed kui ka senise kuukirja Luup
parimad materjalid” (PM 02.05.02).
Tõsi, kui tagantjärele mõtelda, siis märke kadunu halvenevast
tervisest ehk isegi oli: ajakirja mahu, ilmumissageduse ning toimetuse
liikmete arvu vähenemine aasta-aastalt. Ent hoolimata
kvantiteedilangusest ning ajakirja mitteregulaarsest jõudmisest
lehekioskitesse tundus Luup ikkagi tugevana, mõnes mõttes isegi
sümboolselt tugevana. Luubi sõltumatusse teemavalikusse ning
erapooletust taotlevatesse analüüsidesse oleks justkui kogunenud see
vähene, mis veel säilinud Eesti ajakirjanduse eneseväärikusest.
Peatoimetaja Peeter Ernitsa autoriveerud ning sirgeselgne hoiak näisid
õhkavat sõnumit – tehku nad muidu, mida tahavad, Luup jääb!
Nüüd on Luubi asemel Postimehe peatoimetaja lubadus, et kuukirja vaim
kandub uues kuues edasi. Mida on lugejal väga raske uskuda, sest see
meenutab üht teist lubadust Postimehe lisade Extra ja Kultuur liitmise
ajast. Toona pidi uues nädalalõpulisas, mis täna Arteri nime kannab,
säilima kultuurilehekülgi endises mahus, st. vähemalt kümne jagu.
Viimaste kuude lugejakogemus näitab aga veenvalt, et kultuuriartiklid
hõlmavad Arteris kokku paari lehe kanti, samas kui reisireklaamide hulk
kipub aina enam ja enam tollele lubatud kümne lehekülje piirile
lähenema.
Samuti on raske põhjendust leida, kuidas uued liitumised lehelisade
kvaliteeti paremuse poole võiksid nihutada. Tähendab ju säärane
liitmine ka lugejaskonna kui ajalehe sihtgrupi kokkusulatamist – samade
kaante vahel tuleb nüüd pakkuda nii firma projektijuhti kui
ülikoolidotsenti, nii keskkooliõpilast kui raamatupidajat köitvaid
materjale. Mis paratamatult toob kaasa ohu, et lehelisa muutub
temaatiliselt liiga juhuslikuks ja tasakaalutuks, et järgides paljude
erinevate lugejagruppide maitseid, tabab väljaannet tegelikkuses kõigi
nende rahulolematus. Otsides paralleeli kokakunstist, tundub, nagu
püüaks toimetus samasse taldrikusse kokku kuhjata eel-, põhi- ja
järelroa, näiteks kalasupi, lambaraguu ja mannavahu. Tekkiv tulemus
võib olla küll odavam ja kiiremini allakugistatav, kuid esteetilisest ja
maitseaspektist tekitab siiski pigem tülgastust.
Ent püüdkem aru saada ka ajalehe väljaandjatest. Ajalehtede, ajakirjade
kirjastused on ikkagi eelkõige äriettevõtted ning peavad (kui riik neid
olulisel määral ei doteeri) end ise ära majandama ning kasumitki
teenima. Ning võibolla tõesti on Eesti lugejaskond liiga väiksearvuline
ning vaene, et suuta näiteks National Geographicu või Time’i suguseid
kindlale sihtgrupile mõeldud väljaandeid ülal pidada. Olgu remargina
lisatud, et säärastes väljaannetes on ka reklaam väga täpselt oma
lugejarühmale suunatud, mis teisalt tähendab, et ajakiri ei pea ennast
reklaamiturul õigustama vaid abstraktsetele lugejanumbritele viidates.
Pigem rõhutakse sihtgrupi teadlikkusele, ostujõule ning mõjule oluliste
tarbijarühmade väärtushinnangute kujundamisel. Ühesõnaga, nii
ajakirja sisu kui ka lugejaskonna kui reklaamitarbija kvaliteet seatakse
kvantiteedist olulisemaks.
Kas kallis kadunuke lugejaskonna ja teemavaliku osas neile kriteeriumidele
vastas ning ots otsaga kokku tuli või mitte, jäägu taipliku lehelugeja
enda aimata, kuid olgu selle tarvis siiski esitatud ka mõned vahedad
numbrid. Emori meediauuringu viimastel andmetel oli Luubil lugejaid
ligikaudu
61 000, seda on 5,8 % kõigist 15–74aastastest (AS Emor, Eesti
Meediauuring, aprill 2002). Äripäeva lisalehe TurunduseTOP hinnangul
kuulus Luubile Eesti ajakirjade seas 13. positsioon, see oli eespool
näiteks säärastest väljaannetest nagu Eesti Naine, Ärielu või
Kodu&Aed (Äripäev 20.03.02). Eriti uskumatuna tundub aga Äripäeva
hinnang Luubi reklaamikäibe osas, mis olla viimase aasta jooksul kasvanud
koguni 3 korda! Ega haudaaetu äkki viimati hea tervise juures polnud?!
Kui aga tõesti uskuda jutte Luubi kehvast majanduslikust seisust,
eeldades samas, et Postimeest juhivad siiski arukad inimesed, ei saa ometi
mööda minna laiemast kontekstist, millesse ühe kvaliteetajakirja
kadumine asetub. Nimelt pole kirjutatu ja lugeja suhe kunagi päris
ühesuunaline, lugejad pole ainult põhjus ega väljaanne ainult nende
valikute tagajärg. Kommunikatsioon käib ikka kahtepidi – lugeja valib
ja loob väljaande, väljaanne aga kujundab-mõjutab oma kirjutiste läbi
samaaegselt lugejaid. Selle, osati semiootikast, osati reklaamiteooriast
võrsuva tõdemuse järgi saab ajakiri endale lugejat ka teadlikult
koolitada, kuid teisalt tähendab see, et ajakirja likvideerimine toob
kaasa lugeja või õigemini teatavatüübilise lugemisharjumuse hävingu.
Luubist loobumine ja selle asendamine kergemakaalulise
ajaviiteväljaandega kallutab lehelugeja eelistusi paratamatult lihtsamini
omastatava ajalehematerjali poole. Klantstrükistega harjutakse
aegamööda, nurisevad sõnavõtud vaibuvad ning uued lugejad ei oska
kunagist vaimuteravust enam taga igatsedagi. Allakäigutrepp ongi avatud.
Kümne-, viieteistkümne aasta pärast aga, kui Eestis ehk tõesti ka
ostu- ja vaimujõulisest keskklassist ning kodanikuühiskonnast rääkida
võiks, on kaotatud lugemiskultuuri taasloomine juba märgatavalt raskem
ülesanne.
Luubi surm ei pööra Eesti ajakirjanduse ajaloos uut lehekülge, see ei
näi ületavat isegi päevalehtede uudisekünniseid. Lugejad kaotasid
olulise kanali, kust võimalik suhteliselt erapooletut ja sügavutiminevat
infot saada, autorid omakorda võimaluse teematutvustustest põhjalikumate
analüüside avaldamiseks; kuid ei lugejad ega autorid ei näi
üllatunutena – väljaannete aegajatine likvideerimine, liitmine või
ümbertegemine leheomanike suva järgi on selleks siinmail liiga tavaline
nähtus. Veidi kompenseerib Luubi kaotust ehk ka me loodusajakirjade
kolmiku: Looduse, Eesti Looduse ja Horisondi taastõus pärast
lühiajalist peataolekut.
Mõtlemisvõimeline inimene võiks aga siinkohal siiski hetkeks leinas pea
langetada. Eesti keelt on peetud kõnelejate arvu poolest üheks
väiksemaks maailmas, mida kandvale kultuurile siiski veel omased kõik
tervikkultuuri tunnused – rahvusooperist omakeelse
erialaterminoloogiani, tugevast ja sõltumatust ajakirjandustraditsioonist
mitmekesise rahvakultuurini. Kas see väide ikka peab veel täiel määral
paika, oleks sel leinahetkel ehk sobilik endalt küsida?
TIMO MARAN,
semiootikust lehelugeja
|