Intermodernsuse võimalus (meeldetuletus)
Meie väikest ja kihisevat kirjandusmaailma
kummitab mingisugune eesti teooria tont ja poststrukturalism (jt.
kummalised teoreetikud). Lisaks muule vaieldakse kirjanduse sotsiaalsuse
ja sotsiaalse kirjanduse mõiste üle. Poststrukturalism tüütab
eelkõige oma lõhkumise sooviga, mille baasilt olevat välja kasvanud
praeguse ilma postmodernsus. Ainult et keegi ei saa enam aru, mis asi see
pärastmoodsus õieti on, sest kui dekonstruktsioon kõlbab suurepäraselt
teose analüüsiks, s.t. kirjandusteaduseks, siis loomiseks kindlasti
mitte. Pole võimalik ühel ja samal ajahetkel taiest luua ja hävitada
– nulltulemus. Lisaks kõigele ei saa teos sündida autori isiksuseta,
tegu pole tööstustootega. Sestap veidi vanamoodsena sõnastasin ma enne
“tegijaks” saamist manifesti, mida nüüd taas üritan kuulutada.
Leitud termin noorema kirjanduse suunale on intermodernism. Ta
tähistab erinevate modernismivoolude põhitunnuste sulamit, olemata
ükski neist. Jüri Talvet on katset teinud sellesarnast teooriat
sõnastada, aga ta tegi seda natuke ennatlikult, suundumust polnud veel
kujunenud. Pakun eesliidet inter-, sest iga suund on kui omaette
modernism, siit ka modernismivaheline (modernismidevaheline). Mõeldud
eelkõige luule käsitlemiseks ja loomiseks, kuigi ka proosat on võimalik
samade tehnikate abil kirjutada.
*Luule iseeneses on tunnetuse ja elamuslikkuse avardaja, seega mitte
puhtalt sõnakunst. Luule on sõnade kui tähenduslike üksuste abil
väljendatud tundevoog, sugugi mitte konkreetne või puänteeritud. Uuema
luule üks põhitunnus näib olevat saba ja sarvede puudumine, pole tarvis
kindlat algust-lõppu, soovi korral jääb puänt lugeja välja mõelda.
Põhilised intermodernsuse märksõnad on siis:
eklektilisus-fragmentaarsus, kujundi- ja seosteküllus, pilt (ikoonidel
klõpsin, järjest uusi maailmu avaneb), komplitseeritud struktuur,
kõrvaltvaataja positsioon ja dünaamilisus.
Aastal 1998/99 ilmusid Doris Kareval ja Sass Suumanil Loomingus tekstid,
mis ärritasid mind oma tuttavlikkusega: justkui keegi meie, noorte
hulgast oleks nad sõnastanud. Seega pole selline modernismi sulam ehk
ainult meie generatsiooni, vaid üldine ajamärk. Ent ühisjoonena ja
loomemeetodina kuulub ta mõnede nn. 1997. aasta põlvkonna liikmete
juurde, sest nende kirjutisi läbib see järjekindlalt ja on kuidagi
ehedam.
Intermodernismi väikest manifesti hakati mingil määral pidama Tallinna
Noorte Tegijate loosungiks, kuigi välja pakutud oli nimesid nii
Erakkonnast, TNTst kui üksiküritajate hulgast. Pigem oli tegu ehk
enesemanifesteeringuga, kuid praegugi vaadates tundub metoodiline tasand
nende autorite vahel kattuvat. Vana TNTd lugedes, eelkõige almanahhi “Mõned
ei tahtnudki”, leiame eest enam-vähem ühtlase impressioonilise massi.
Nagu ka Erakkonna “Üheksavägisest”. seega ei paista sealt välja
minu silmas peetud intermodernismi. Nägime ja kuulsime me ju üksteise
tekste väljaspool trükisõnagi, sestap erines ka minu arusaam hetke
kriitika omast. Mitmedki teadlased on rääkinud uuest ja üldisest
modernismiajastust kirjanduses, kuid keegi pole andnud sellele nime ja
määratlenud ilmselgeid ühisjooni. Luuletajana ei taha võtta
võimupositsiooni ja sestap kutsun teisi kaasa lööma nende
sõnastamisel. See siin vaid üks võimalikest variantidest (pealegi
sõnastatud proosat täiesti puutumata).
Autorid, keda ma ikka intermodernistideks loen (peale enda) on kindlasti
Aare Pilv ja Jürgen Rooste, vähemal määral Lauri Sommer, Berk Vaher ja
Marko Kompus. Pilv intellektuaalsemate mängude harrastajana, Rooste
jõulise ühiskonna kirjeldaja-kriitikuna, Sommer alateadvuslike vaimude
peegeldajana, Vaher unise mulje hõljutaja ning Kompus sõnamaagina.
Lisaks eelpoolnimetatud tunnustele ühendab meid kindlasti Andres
Langemetsa tähelepandud seriaalsus (fragmentaarsus). Ligilähedasi tekste
on viljelenud Hasso Krull, Tarmo Teder, Elo Viiding jt. Intermodernismi
vastaspooluseks on alati olnud arbujalikud kirjanikud ja Tartu NAKi
tuumik, kelle elurõõmus ja lobe lorilaul kannab pigem vormiluule
tunnuseid kui kujundi ja sisu väärtust. Paistab, et uusarbujalikkust
ilmub ka uue TNTga. Kuid nad on veel nõnda noored, et ennustamine oleks
õelus. Igatahes olen rõõmus, et järjepidevus on Tallinnaski loodud.
Tegelikult on olemas veel rühm peatus!, mille põhitunnusena näibki
peataolek, neil ei tundu üldse arusaamist olevat, mida nad kirjandusest
tahavad. Mõne punktiga nende manifestis nõustuvad ju kõik
esteetikapõhisemad loojad, teised ilmutavad lihtsalt kartust midagi
valesti teha.
Mingil määral on intermodernism katse taastada autori kui geeniuse, s.t.
tähtsaima (subjekti) positsiooni. Hoolimata sellest, et tekst hakkab oma
elu elama, on tal ikkagi looja- ehk algtõuge olemas, see on andnud talle
hingamise, mis ka lugejaid võib elustada. Seepärast võivadki autorid
olla sisuliselt ja kujundipildilt vägagi erinäolised, vastavalt
karakterile, kuid meetod on sama. Intermodernsus pole kindlasti
massikirjandusele ülekantav võimalus, sest nõuab süüvimist, tihti
mitmekordset ülelugemist, enne kui elamuse tekitab. Seega on tegu
kunst-kunsti-pärast-suunaga ehk ikkagi kultuuriklikile mõeldud
loominguga. Elitaarne. Keegi peab ka lugeja kaasaelamisvõimele rõhuma,
mitte pudru ette nämmutama. Muidugi, sõnastaja rõõmustab salajas oma
marginaalsuse üle.
Seega on intermodernism vaadatav mitmeti, küll loomemeetodina, mille
tähtsaim komponent on voogamine ja vabadus, küll teksti ülesehitusena
– fragmentaarsus, eklektilisus ja puänditus. Skeletiks saab pigem
seoste või korduste voog.
Tegelikult tahaksin kogu teoreetilise jutu jätta
teadlastele-kriitikutele, aga nemad kas vaikivad või räägivad hoopis
muust, s.t. mitte teoste tunnustest ja võimalikest suundumistest –
ühisnimetajatest. Pigem üritatakse leida mineviku eeskujusid (surnuid,
müüte), laskmata uutel ärgata oma elule, kuid ometi on noortel oma elu
elada ja kirjutada, nagu on ka ühine aeg ja luulevoog.
IVAR SILD,
uuspoeetik
* “Luule iseeneses”, Sirp 05.03.1999.
|