Amputeerime jalad, et osta saapad?
Kui argumente napib, väidetakse tavaliselt, et
pole endine aeg – ei pea enam Härmat, Tormist ega kedagi eilsest
tundma, ajaarvamine hakkab minust peale! Teiseks veel, et teate, kuidas
mujal maailmas on, seal pole nii nagu meil! Üks tark prantslane aga
ütles siiski, et leidub asju, mis mõjuvad nagu ostetaks mahalõigatud
jalgade hinnaga saapad...
11. jaanuari Sirbis esitleb Toomas Siitan
EMNi nimel meie professionaalsete kollektiivide rahastamise üle arutledes
“garneeringuna” Eesti Rahvusmeeskoori kui põhitakistust riiklikult
doteeritava oratooriumikoori loomise teel, ennustades RAMile “soojussurma
saabumist”(?). Sealjuures väljendab ta EMNi aseesimehena ilmselt
juhtgrupi aktiivsema osa seisukohta ning selle valgusel on eriti
kummastav, et kaudu asetatakse löögi alla ka teised “teise riigikorra
ajal” palgale saanud kollektiivid – siis isegi EFK, Hortus Musicus
jt.?
See ei ole ega saagi olla üldine positsioon. Kahtlemata pälvivad
avalikkuse toetuse EMNi juhatuse mure kontserdikorralduse ja muusikute
riikliku rahastamise asjus, samuti otsingud lahendustele, ent otsustus
luua oratooriumikoor RAMi hingusele saatmise arvel oleks räige. Asun
kindlalt siinsamas 25. jaanuaril Ülo Krigulilt tõdetu poolele, ja
ennekõike selles, et rahvusmeeskoor peab jääma. Seda sugugi mitte
meeste ajaloolise rolli mälestuseks, vaid nende praeguseks saavutatud hea
vormi ja repertuaari pärast, mida ei suudaks vähegi pikemas ajalõigus
kanda ükski taidluskoor ei meil ega mujal maailmas. Mõistagi tuleb
keskenduda nimelt oma kooriliigi kõlaväärtustele (milleks neilt
gregooriuse laul?), loomulikult esineb tasemekõikumisi – seda meie
tingimusis kahjuks mis tahes muusikutel (ka EFK-l).
Sirvisin viimaste aastate nii Eestis kui mujal ilmunud arvustusi, samuti
koorirepertuaari. Et kirjutised oma pinnapealisis kiitusis mõjuvad,
pehmelt öeldes, ebaveenvana, kuulakem parem, mida lausus näiteks Kuno
Areng “Klassikaraadios” pärast tunamullust 6. detsembri kava “Tuuleveskid.
Kerkokell: “ ... tahaksin alla kriipsutada seda, et RAM on oma viimase
aja tegemistes näidanud toredat edasimineku märki, mis kõigepealt
väljendub koori noorenemises /---/. RAM on minu arust täna
polüfunktsionaalne kollektiiv, kes kõrvuti meeskoorilaulude
propageerimisega osaleb ka suurvormide ettekannetes. No mis teha, kahju,
et meil ei ole enam oratooriumikoori. RAMi ees on käinud mitmed
silmapaistvad dirigendid, nii a cappella kavade esitamisel kui ka
koostöös orkestritega. Eriti Eri Klas ja Neeme Järvi on palju kaasa
aidanud, et meie meeskoori laulu viia väljapoole Eestit, /---/ ma
lihtsalt nautisin seda musitseerimist, /---/ eriti Tormise “Viimase
laeva” ettekannet, oli tõesti niisugune tipptulemus, mis pani mõtlema.
Kooril on väga ilus p ja pp ja ka mf, samuti on
homogeensed häälerühmad kenasti ansamblis.” Jne. Kuid on ka toekat
kriitikat (lahtisevõitu ffs tämbrilised probleemid). Omalt poolt
söandan nüüd küll, pärast Pärnus mullu novembris kuuldud Jaanus
Torrimi missat, väita, et koori ff on särav ja forsseerimatult
jõuline, dünaamika nõtke.
Üldse esitati läinud aastal 182 lugu, neist mitmeosalisi (suur)vorme ja
tsükleid 35. Viimasel kolmel aastal anti à 85 – 95
kontserti, geograafiliselt kaeti kogu Eesti, Tallinnast ja selle
lähikonnast rääkimata. Käidud on Soomest Prantsusmaa ja Iisraelini,
Moskvast Põhja-Ameerikani. Muusikaga, mis nendeta poleks kõlanud.
Kaeme lõpetuseks – teada tagamõttega – osaliseltki, millised on
plaanid hooajaks 2002/2003. A – juba käivitatud projektidest: “Mart
Saar – 120”, 12 teost rahvusvahelisel koorijuhtide konkursil
Tallinnas, Veljo Tormise autorikontsert Peterburis, kolmenädalane turnee
Neeme ja Paavo Järvi orkestritega USAs (Wagner, Stravinski, Cherubini,
Sibelius, R. Strauss) jm. B – korduskavu: mardi- ja kadrilaulud, Komitas
ja Jekmaljan, prantsuse muusika, vaimulikud hümnid ja piiblilaulud jm. C
– uusi kavu: Petrassi “Coro di morti” koor Brass Academyga, Lassuse
“Prophetas Sybilicum” koos hortuslastega, a cappella kontsert
Schubertist ja XX sajandi autoritest, gruusia muusika (ka Taktakiðvili
“Gruusia ilmalikud hümnid”), lavastuslik “Emakeelepäev”, läti
ja lääne klassika kava, Ernesaksa-aegne kava, suvetuur mööda Eestit,
meie tänapäeva heliloojate lauludega kava jm. D – vokaalsümfoonilisi
teoseid: Wagneri “Apostlite püha õhtusöömaaeg” (koos ERSOga Eri
Klasi juhatusel), Nikolai Aleksejevi initsiatiivil Schönbergi “Gurre
laulud”, Arvo Volmeri initsiatiivil Regeri “Hymne an den Gesang”,
Lauri Sirbi huvil kontsertversioon Britteni ooperist “Billy Budd” ja
Sibeliuse “Sandels”, Vähi “Planet Cantata” koos Arsisega jm.
Peale selle neli plaadistust (Tubin, Tormis, Cherubini), milliseid
võinuks olla ju rohkemgi (ehk just EMNi toel).
Kas jätaksime end ja rajataguseid sellest ilma?
Ivalo Randalu
|