Kaks kogu saatuseluulet Arvo Valton, Su nimi vaheldub. Kupar, Tallinn 2001. 192 lk.
Mats Traat, Harala elulood. Kupar, Tallinn 2001. 196 lk.
Arvo Valtoni loomingu tervikus tundub luule pigem kõrvalisena, oma
kirjanikuloorberid ja kestva maine on ta saavutanud proosaloominguga,
milles on nii uuenduslikkust kui lihtsat sarmi. Nüüd juba rohkem kui
kümme aastat on ta end pühendanud rohkem ühiskonnaelu funktsioonidele
ja mulle näib, et see on lahjendanud kirjandusliku ande
kontsentratsiooni, kuigi nii öelda on siiski ka alati ülekohtune. Või
siiski, sest ka ta viimase aja proosas märkab väsinult realiteetides
kannatamist.
“Su nimi vaheldub” algusosa mõjus nagu paralleel Hando Runneli
mullusele “Mõistatustele”. Runneli luulekogu tundus olevat hoopis
sädelevam, ajatusse ulatuv, erilise kõnetamise müsteeriume värskelt
aktualiseeriv teos. Hiljem muidugi selgus, et Valtoni raamatus peab siiski
nägema küllaltki konkreetset ja pihtimuslikku luulearuannet elatud
elust, mille mõttelise trajektoori koondpunktideks oleksid naine,
isiksuse täiustumine, armastus, meelelisus, missioon, ajastutundmused,
laps ja koguni pedagoogika ja nii mõndagi veel, mida arendusest välja
saaks nokkida. Üldine tendents viitab vaimsele ja hingelisele
keskendumisele eneses, üksinduse varjundite peenenenud tajule – sellest
ka algune pöördumiste silmatorkav tundlikkus. Aususele manitsev
enesedistsipliin on vahest liigagi rõhutatud, kuid lõpuks sugenes
sellest hoopis sümpaatia. Pealegi pole sellist hoiakut meie luules mõnda
aega eriti märgata olnud, vähemalt jääb see väljapoole suunatud
agressiivseid sõnavoole taasavastava noorusliku aja- ja
dekonstruktsiooniluule taustal tõrjutuks.
Rohkem häiris ja jäi kiusama see, et Valton on justnagu ülearu
luuletamises kinni või luuletamise juures. Vabavärsside puhul polnud
häda, need voolavad vabalt ega riiva lapsemeelsematki lugejat erilise
pretensioonikusega. Kuid riimid ja rütmid hakkavad ja jäävad kõlksuma
ja tekib tunne, et on raskusi nendega ühele poole saada ja
kontsentreeruda, vahel märkab isegi naljakusi, mis ei mõju
meisterlikult. Vahel miski põnev viiv lihtsalt kaob kuhugi poeetilisse
aparatuuri, vahel võimendub seal üle või imelikult. Enamasti on
inimliku lähenemise süvenemine lugedes igati võimalik, mis ongi
sedasorti pihtimusliku luule juures oluline ja tulevikus interpretatsioone
ennustav.
Mats Traadilt ilmus mullu vägagi mahukas valikkogu, mille
vastuvõtt jäi loiuks. Kunagise pingsa huvi kadumine ta luule vastu on
seletatav ilmselt sellega, et ta ise on vahepeal olnud süvenenum ja
olulisem prosaistina, tulevikku vaadates ehk eelkõige oma suure
Palanumäe romaanisarjaga, mis mäletatavasti algas omal ajal väga
mõjuka teosega “Puud olid, puud olid hellad velled” 1979. aastal ja
on üheksakümnendatel saanud olulist lisa. See sari koos muu maateemalise
proosaga jäädvustab meie talupojaajalugu peaasjalikult XIX sajandi
keskpaigast lähtuvalt, pakkudes minu meelest vaat et paremat
tunnetuslikku või vähemalt illustratiivset ainest kui akadeemiline
ajaloosõnastus.
“Harala elulugude” esimene raamat ilmus 1976. aastal ning oli
suursündmus – tegemist oli jõulise sirgjoonelise vabavärsikoguga,
omamoodi epitaafikoguga, kus sõna said sümboolsele Harala kalmistule
maetud koolnud, et teadvustada meie lähiajaloo dramatismi ja saatusi,
niipalju kui see tollal tsensuurist läbi mahtus. Toonase kriitika meelest
leidis Traat algimpulsi Edgar Lee Mastersilt, ehkki surnud on ju “kõnelenud”
ja “laulnud” kõigil aegadel kõikides kultuurides. Nüüdne kogu
koondab juba 160 ringis manalateele läinute nappi ja üldistusjõulist
eluaruannet lähiaegadeni välja ja tundub endistviisi mõjukas. Lihtsad
inimesed ja kõnekad saatused jõuavad vähimagi takistuseta pärale,
tegelikult lugedes seda luulele tavaliselt omast metafoorset
lähenemisläve ei tajugi. Ja ometi on see oma kompaktsuses ja valitud
sõnastuses siiski tajutavalt kunstiteos – inimelud tihenevad
liivateradeks, mis nõrisevad sõmeraks teadvuseseisundiks.
Tegelikult on ju ime, kui palju saatusi justnagu sündimisootel looteid
ühe andeka ja missioonitundliku kirjaniku mälus võib jäädvustuda.
Seda kooslust näib olevat pea võimatu edasi anda muidu kui ehk “hiina
romaanina” ja just nii nagu Traat seda praeguses mahus tegi, olles
maailmakirjanduse traditsioonidest üsna sõltumatuna niimoodi meie jaoks
ehe ja unikaalne, sisuliselt selle võimaluse ammendaja kaasajas, kuigi
tõesti, ka Ervin Õunapuu “Surmaminejad lasevad tervitada”, kuid see
on juba surmatungiga heitlemine, millest Traadil leiab vaid välgatusi.
Traat ilmutab maalähedast meelt ja kinnistab me tähelepanu teatud
ajastulõppudele elu järjepidevuses.
PEETER KÜNSTLER
|