Mõnda ümarlauast, “-ismidest” ja Vildest Vastuseks U. Uibo “Õiendusele” 10. VIII Sirbis 10. augusti Sirbis täpsustab ja täiendab Udo Uibo oma sõnavõttu
Vilde muuseumi uue “Eesti kirjandusloo” arutelul, heites kirjutajale
ette assotsiatiivsust ja süüdistades teda ühe meelevaldse lause
lisamises oma tekstile. Kõigepealt suur tänu lp. Udo Uibole, et ta Vilde
muuseumile ja seal toimunud üritusele meedia tähelepanu on pööranud:
muuseumidest ja nende tegemistest ei kõnelda ju meie
kultuuriajakirjanduses kuigi tihti. Ka tänan teda ümarlaua lõpul aset
leidnud sõnavõtu (mis oli vaieldamatult arutelu tähelepanuväärsemaid
ja intrigeerivamaid) peensusteni täpse ning põhjaliku lahtikirjutamise
eest, ühtlasi siiralt vabandades, et allakirjutanu seda liiga
väljajätteliselt (arvestades ajalehe mahtu) oli esitanud, misläbi sai
kannatada Udo Uibo mõttearendus. Õienduse viimaste ridadeni jõudes
tekkis mul aga kahtlus. Kraamisin uuesti välja oma 12. juuni
protokollimärkmed (et mul ei ole ümarlaua kohta lindistust –
korraldajana lootsin ajakirjanikele –, ei pruugi “oma kõrva”
usaldajad edasi lugeda), et järele vaadata, kust ja kuidas neorealismi
teema tol arutelul üldse üles kerkis. Selgus, et see teema tuli sisse
seoses Elem Treieri sõnavõtuga, milles loendati Vilde käsitluse
puudusi. Punkti nr. 7 all seisab, et Vilde paguluses kirjutatud novelle
tuleks käsitleda neorealistlikena; punkt nr. 9 sisaldab etteheidet, et
“Mäeküla piimameest” pole käsitletud esimese neorealistliku
romaanina. Järgneb Oskar Kruusi sõnavõtt, milles Kruus kõneleb
(kõnekeeles), et uues kirjandusloos on uusrealismi puhul jäädud vana
definitsiooni juurde, millele järgneb Udo Uibo küsimus Oskar Kruusile:
“Mis asi on uusrealism?” ja näide omaaegsest elulähedusseltskonnast,
kes võtnud selle termini kasutusele seoses Kivikale kõrge tiitli
andmisega. Oskar Kruus üritab vahepeal kõnelda “Mäeküla piimamehest”,
Uibo jätkab Hennostega, väites, et Hennoste mõtleb modernismi all muud.
Ja nüüd tuleb lause, mida Udo Uibo väidab end mitte poole kõrvagagi
kuulnud olevat, veel vähem ütelnuvat. Protokollis on see kirjas
järgmiselt: “Siin käib jutt modernismi alustamisest uusrealismist.”
(Lehes: “Omaette küsimus on modernismi alustamine uusrealismist.”)
Jutumärkide puudumine viitab, et tegu pole täpse tsitaadiga, nii nagu ei
ole tegu ka allakirjutanu “teoreetilise uusavastuse” ega omapoolse
lisandusega. LIVIA VIITOL |