Kultuur kui kummipael
Minu esimene isiklik kokkupuude lääne
demokraatiaga oli 1989. aasta mais Baselis Euroopa kirikute konverentsi
esinduslikul assambleel, mille teemaks oli “Peace with Justice”.
Lõpujumalateenistus peeti vabas õhus. Kui kõnelema asus filosoof ja
tuumafüüsik Carl Friedrich von Weizsäcker, tormas poodiumile kümmekond
kasimata noormeest, kes võtsid tal mikrofoni käest ja asusid karjuma
protestiavaldusi. Teadjamad seletasid, et need on Baseli keskel paiknevast
alternatiivkultuuri asumist. Linn pidi kavatsema üht nende putkat
lammutada ja nemad kaitsesid oma õigust elada nii nagu tahavad. šveitsi
politsei vaatas laamendamist pealt, käed seljal. Nemad ei tohtinud jõuga
vahele segada, see oleks olnud inimõiguste ahistamine. Poisid saavutasid
oma tahtmise – jumalateenistus jäi pooleli ja teleülekanne, mida
transleeriti kogu Euroopas, katkestati.
Tunnistan, et see oli tõeline elamus, kohtuda sõnavabaduse ehtsa
respekteerimisega. Täielik tolerantsus!
Praegu ei ole enam nii lihtne sellist elamust saada, sest ka meil on
kehtestatud demokraatia. Kui hetkel, emotsioonide ajendil, süüdistatakse
Eesti politseid, et ta ei ole midagi ette võtnud salaviina
müügipunktide likvideerimiseks, siis on see täiesti ülekohtune.
Salaviina müümine ei ole meie seaduste järgi kriminaalkuritegu, vaid
haldusõiguse rikkumine, mida saab karistada ainult trahvi määramisega.
Punkrite asukoha teadmisest ei ole mingit kasu. Politseil pole õigust
arvatavaid müügikohti ilma kriminaalasja algatamiseta läbi otsida.
Tühja koha pealt aga kriminaalasja algatada ei saa. Alles siis, kui
pärast massilisi metanoolimürgitusi prokuratuur andis loa, sai politsei
hakata tegutsema ja tungida võõrastesse korteritesse. Konkreetse
õnnetusjuhtumi likvideerimiseks.
Õigupoolest ei ole mürgisegajad ju massimõrvarid, vaid samuti ohvrid.
Ega nad ole meelega oma kliente teise ilma saatnud. Nad lihtsalt ei
teadnud, et toormaterjal oli sedakorda kahtlane. Maksimaalkaristusena
ootab neid kolm aastat vabadusekaotust. Keegi ei ole süüdi, kõik on
ohvrid. Kui puupiirituse vaadid on konfiskeeritud, läheb puskariäri
endistesse rööbastesse. Üks analüütik ütles välja rahva arvamuse:
“Salaviinaohvrite parastamine ja nende häbistamine tuleb lõpetada.”
Parimal juhul juuakse edaspidi rohkem riigiviina – siis, kui valitsus
peaks riigi viinamonopoli taastama –, aga eestlane ja venelane joomist
ei jäta. Siinne rahvas ei karda surma. 1994. aastal suri ametlikult
alkoholimürgistusse 429 inimest (1999. aastal 243, sest lahkamise
kohustus kadus).
Ameeriklane kardab. Selles on nende tugevus ja nõrkus. Nendele on iga oma
inimese elu püha. Lahesõjas hukkus vaid 147 jänkit. Tuletagem meelde,
kuidas Indoneesia pantvangikriisi ajal maksti inimröövlitele miljon
dollarit iga lahtilastu eest. Mõtlemata sellele, et seda raha kasutatakse
järgmisteks terrorioperatsioonideks. Osama bin Ladeni oleks võinud teha
kahjutuks 1998. aastal, mil eriüksused harjutasid tema kinnivõtmist.
Plaan jäi katki, sest ameeriklased ei riskinud oma sõdureid surma saata.
Ameeriklaste šokk pärast 11. septembri sündmusi ei tule sellest, et
juhtunu olnuks kujuteldamatu. Kohkumine tuli pigem sellest, et nemad on
senini pidanud endid väljaspool ohte olevaks. Mäletate, kuidas viimase
presidendivalimise kampaania ajal anti lubadus tõmbuda tagasi NATO
tegutsemiselt Euroopas? Ka enne Pearl Harbouri tõrkusid Ühendriigid
Teise maailmasõtta sekkumast.
Rünnak New Yorgile oli ootamatu, kuigi motiiv filmidest “Die Hard”,
“Air Force One”, “Independence Day” või Tom Clancy romaanist “Executive
Orders” liigagi tuttav. Ameeriklaste esimene ehmatus oli, et sedakorda
see ei olnudki film. Gleb Pavlovski meelest “polnud rammimise
eesmärgiks mitte inimeste hävitamine, vaid teleekraanidele teatud pildi
saamine”. Klippi kokkuvarisevatest pilvelõhkujatest tira?eeritaksegi
lakkamatult.
Teiselt poolt võib rünnakut pidada isegi loogiliselt paratamatuks
arenguks. Martin van Greveldil on õigus: “Niipea kui pikka aega kestnud
relvajõudude valdamise monopol on valitsuse käest välja väänatud,
langevad ka praegused eraldusjooned sõja ja kuritegevuse vahel, nagu seda
võib juba praegu näha Liibanonis, Sri Lankal, El Salvadoris, Peruus või
Colombias.” Ainuke uus asi on, et tabati kapitalismi kantsi ja
turvalisuse sümbolit.
XIX sajandil ei suutnud Briti impeerium alistada Afganistani. 1980-ndatel
üritas seda Nõukogude Liit, kuid oli sunnitud oma väed suurte kaotuste
ja häbiga sealt välja tõmbama. Nõukogude vägede vastu võitlevatele
afgaani fundamentalistidele pandi alus USA rahaga Pakistani
territooriumil, kus loodi nende esimesed väljaõppelaagrid. Nüüd tuleb
ameeriklastel endil minna väikeste hästirelvastatud islamirühmituste
vastu, kellel on pikaajalised sõdimiskogemused ja kes usu nimel on valmis
minema surma. Viiekümnest tuhandest püssi alla kutsutud reservväelasest
ei piisa vaenlase vastu, keda ei näe ja kes võib anda vastulööke
ootamatutes kohtades.
Esimene maailmasõda algas ertshertsog Franz Ferdinandi tapmisega.
Teoreetiliselt oleks võinud jääda sõda olemata: ei oleks pidanud nii
tormiliselt troonipärija surmale reageerima. Aga nii on see ainult
teoreetiliselt.
Kultuuri kattekiht on äärmiselt õhukene. Niipea kui tekib ohtlik
olukord, tegutseb inimene agressiivselt – mitte ettearvamatult, vaid
just ettearvatavalt – ja kultuuripidurid pudenevad maha. Kurb küll,
kuid inimene bioloogilise olendina ei ole röövloom, kuigi ta seda väga
tahaks. Mis siis viga oleks, kui inimene oleks inimesele hunt, nagu
linlastest roomlased arvasid! Hunt ei tapa teist hunti. Oma loomu poolest
on inimene inimesele pigem nagu kana, kes nokib teise surnuks.
Öeldakse, et maailm ei ole pärast WTC purustamist enam endine. Kui see
on tõesti nii, siis on terroristid saavutanud oma peaeesmärgi.
Demokraatia kummipael on katkenud. Paavst võib palvetada, et “Neitsi
Maarja hoiaks neid langemast vihkamise ja vägivalla kiusatusse”, aga
leebus on sedakorda out.
TOOMAS PAUL
17. septembril 2001. aastal
|