Alfred Kongo, intiimse maalilaadi meister Alfred
Kongo näitus Adamson-Ericu muuseumis 10. X 11. XI, 9. XI kell 16 mälestusteõhtu
muuseumis.
Alfred Kongo 95. sünniaastapäeval avati Adamson-Ericu muuseumis
kunstniku mälestusnäitus, ülevaade kõigist loominguperioodidest. Nagu selliste näituste
puhul tavaline, saadab maale ka memorialia eluloolise fotomaterjali ja mälestuskatkete näol
Kongo kaasaegseilt. Muuseumi keldrisaalis jookseb Tiina Pargi film Alfred Kongost aastast
1984. Mälestusnäitus hõlmab valikuna kogu Alfred Kongo loomingu paremikku Tartu
Kunstimuuseumist, Eesti Kunstimuuseumist, Tartu Ülikooli Kunstimuuseumist ja erakogudest.
Mõlema kunstimuuseumi restauraatorid on teinud Kongo teoste taastamiseks märkimisväärse
töö.
|
Öine rand. 1981. Õli, tempera. |
Villem Ormissoni ja Ado Vabbe õpilasena lõpetas Alfred
Kongo ühena viimastest pallaslastest koos Viktor Karruse ja Endel Kõksiga Konrad Mäe
nimeliseks Riigi Kõrgemaks Kunstikooliks ümber nimetatud Pallase aastal 1940. See oli
murranguline aasta Eesti ajaloos, ühtlasi varises aga kokku ka kunsti- ja
kultuurikeskkond, milles osalemiseks olid end koolitanud Alfred Kongo ja tema kaasaegsed.
Sellest perioodist on näitusel eesti maaliklassikasse kuuluv 1939. aaastal valminud
kompositsioon Aknal.
Meistriklassi õpilasena maalis Kongo 1940. aastal Tartu kommertsgümnaasiumi tellimusel
suureformaadilise pannoo Kanepi maastik (praegu Tartu Kunstimuuseumi kogus), mis
jäigi tema ainsaks monumentaalteoseks. Lõputööna on maalitud üks väheseid
figuraalseid kompositsioone Ateljees, kus maaliva modellina on jäädvustatud sel
ajal kunstikoolis õppinud Valve Janov.
Pärast kõrgema kunstikooli lõpetamist jäi Kongo Tartusse. Alanud Nõukogude
okupatsiooni tõttu jäi ta ilma Pallase lõpetajatele varem võimaldatud
enesetäiendamisperioodist Euroopas. Ta ei reisinud kunagi Pariisi ja nagu mitmetele
teistele kaasaegsetele jäi tallegi aastakümnete jooksul ainsaks võimaluseks näha
Pariisi koolkonna meistrite originaaltöid sõjajärgsetel sõitudel Peterburi ja Moskva
kunstimuuseumidesse. 1960ndate II poolest said võimalikuks neil aastail tavapärased
reisid Poola, Tehhoslovakkiasse, Saksa Demokraatlikku Vabariiki ja Soome. Kongo väga
suurest huvist XX sajandi euroopa maalikunsti vastu tunnistab pärijate valduses
raamatukogu ja endiste õpilastega peetud vestlused, millest osa olen talletanud Eesti
Kunstimuuseumi peagi ilmuvasse kataloogi. Kongo suhtest maailmakunsti ja Tartu maalikooli
traditsiooniga kõnelevad tema maalid, kus pallaslik impressionistlik kolorism ulatab käe
eesti traditsioonis neil aastail tavatult ekspressiivsele pintslikirjale. Kiindumusest
pallaslikku traditsiooni annab pildi ka Tiiu Pallo-Vaigu mälestuskild omaaegsest
õpetajast: Käisime Moskvas, Leningradis ja ka Tallinnas, kuid Kongo andis selle
teadmise, et õiget kunsti tehakse ikka Tartus.
1940 41 oli Kongo Eesti Kunstnike Kooperatiivi Tartu osakonna asjaajaja. Tema
tegevusest sõja-aastatel on vähe andmeid. Kongol õnnestus vältida mobilisatsiooni nii
Nõukogude kui Saksa armeesse ning ta veetis sõjaperioodi Tartus ja kodutalus. Neist
aastaist võib olla pärit näitusel eksponeeritud etüüd Metsatööl, mille olen
dateerinud aastasse 1946 arhiiviandmeis leitud tellimusele toetudes.
1940ndaist pärinevad ka Natüürmort pudeliga ja Tartu varemeis (mõlemad
tööd ja veel mitmed teisedki olid kingitud aastate jooksul kunstniku lähedasele
sõbrale pr. Varesele) ning Tartu kliinilises nakkushaiglas asuv Valged alpikannid.
Viimase jälile juhatasid Mai Jõgi mälestused Kongost aastal 1948, mil jutustaja
ise elas lapsena oma tädi dr. Lilli Krulli arstikorteris samas haiglas.
Arstikorter oli õhtuti kohalik seltskonnaelu keskus, kuhu kogunesid lähedase sõbra
Alfred Kongo kõrval veel Voldemar Vaga, Kristjan Teder ja teised Tartu kunstiinimesed.
Haiglas oma Saksa sõjaväest tulnud venda varjanud noor doktor oli sunnitud asuma tööle
Jõhvi. See isiklik mälestus avab veidigi Alfred Kongo muidu väga suletud isikliku elu
aastail, mil kunstnik ei saanud võtta osa tolleaegsest ametlikust kunstielust.
1946 48 töötas Kongo Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis assistendi ametikohal
sisuliselt maaliõppejõuna, kuid 1948. aastal alanud nõiajaht rahvuslikule
intelligentsile ei jätnud puutumata ka Kongot. Ta vabastati õppejõu kohalt ning ligi 10
aasta jooksul oli välistatud tema esinemine näitustel.
Aastail 1960 1986 oli Kongo dekoratiivmaali õppejõud Tartu Kunstikoolis. Tema
õpilastest on kasvanud rida nimekaid kunstnikuisiksusi nagu Leili Muuga, Tiit Pääsuke,
Jüri Kask, Aime Unt, Tiiu Pallo-Vaik, Kaarel Kurismaa, Anu Põder. Kongo koolkonda pole
eesti maalimaastikule tekkinud, kuid endiste õpilaste sõnul oli Alfred Kongo roll
õppejõuna oluline ja mõjus. Ta avardas õpilaste vaimset silmapiiri ja oli eeskujuks
ausa ning kompromissitu kunstnikuisiksusena.
Järjekindel pallasliku traditsiooni arendaja
Pärast nõukogude kultuuripoliitika karistusoperatsioone ja dramaatilisi
vaikimisaastaid alustas Kongo 1958. aastal taas regulaarset esinemist kunstinäitustel.
Samal aastal valminud Natüürmort kallaga avabki Kongo uuenenud maalijaolemuse nii
koloriidis kui fraktuuris. Läbi 1960ndate kestnud tuhmsügavates sini-rohelistes ja
pruunides harmooniates leidub intensiivselt üllatavaid valgeid, kollaseid ja orane
aktsente. Kongo pintslikiri on vaba ja taotluslikult skitseeriv. Omalaadne õli ja tempera
segatehnika võimaldas karmilt säratuid isikupäraseid maalipindu, milles kontrastsed
aktsendid tõelist elevust tekitasid.
Tema 1960ndate natüürmordid (Natüürmort sidruniga, Natüürmort baobabiga)
on oma tugeva üldistuse ja tunnuslike värviliste kontuuridega dekoratiivselt jõulised.
Temast kujunes Pallase koloristliku traditsiooni võimaluste arendaja uudses
kunstisituatsioonis ja seda edukalt kolmekümnel viljakal loominguaastal.
Kongo 60ndate loomingus on ühtaegu nii etüüdlikku värskust kui põhjamaist
raskemeelsust. Nagu põhjamaiste klassikute kirjandusteostes või Griegi ja Sibeliuse
loomingus, puudub siin peaaegu täielikult sensuaalne toon. Pigem võib parimates töödes
tunda muusikaelamusele lähenevat helgust ning ausat püüdu mõista ja kaasa heliseda
motiivi pakutud võimalustega. Samas erineb Kongo värvikäsitlus tunduvalt näiteks
põlvkonnakaaslase Juhan Nõmmiku samuti põhjamaiselt mõjuvast, kuid kaalutletult
vaoshoitud tonaalsusest.
1961 valminud Kanepi maastik on avaakord Kongo paljudele õnnestunud maastikele, kus
tihti korduv motiiv näib olevat vaid formaalseks sidemeks reaalse tegelikkusega. Kongo
abstraheerib oma motiive ja teeb tugevaid üldistusi, et realiseerida oma maalilisi
taotlusi, ent vajab samas maalijana oma motiivi. Ta vajab seda, et üles ehitada
konstruktiivne mehelik kompositsioon, vastandada selle osi eri üldistusastmes, täita oma
kompositsioon transparentse pintslikirjaga ja aktsenteerida kohati pealemaalingutega
(Jääminek, 1965; Kanepi maastik, 1966; Motiiv Saaremaalt, 1967).
1970ndatel jääb Kongo meelistehnikaks tempera ja gua. Tema maalide abstraheeriv
vabadus on suurenenud ja suureneb 1980ndatel veelgi, ent Kongo jääb ikkagi lõpuni
motiiviga seotuks. Milliseid arengusuundi ja võimalusi oleks Alfred Kongo loomingus veel
võinud olla, võib vaid oletada. 1981 valminud Öine rand üllatab popkunstile
viitava kujundlikkusega ent jääb ainsaks samalaadseks õnnestunud katsetuseks. René
Kuulmanni erakogust pärineb 1960ndatesse dateeritud (võimalik ka, et 70ndatel maalitud)
abstraktne kompositsioon, mis on praegu teada olevalt ainus kaasaegsete poolt omal ajal
nähtutest. Ka see abstraktsioon ei ole täielikult kaotanud esemelikku konkreetsust ning
erineb oma läbimaalitud tumedate pindadega põhimõtteliselt Aleksander Vardi sama
perioodi abstraktsetest töödest. Ilmselt on need mõningad abstraktsed kompositsioonid,
mida kaasaegsed oma mälestustes on kirjeldanud, kaduma läinud, kunstnik on need üle
maalinud või hävitanud. Üht sellist ülemaalitut kahtlustan isegi nähtud hilisperioodi
töö all. Mingit julgustust Kongo abstraktses laadis jätkamiseks ilmselt ei leidnud,
kuigi ehk vajas seda. Tolleaegse Tartu kunstimuuseumi direktori Vaike Tiigi
mälestustele tuginedes oleks põhjust just nii arvata: Tuleb meelde üks harv juhus
Kongo tuli minu kabinetti, mida ta tavaliselt kunagi ei teinud küsima, mida ma
arvan Vardi abstraktsetest töödest. Ütles, et vaatas suure pettumusega Vardi
abstraktseid töid, need ei suutnud teda kuidagi veenda. Järgmisel korral kui
külastasime Kongo ateljeed, pani ta paar abstraktset asja vaikides teiste kõrvale. Meie
ka vaikisime, ei suhestunud.
1970ndate lõpu ja 1980ndate üha tinglikumaks muutuv värvikäsitlus on andnud
meeleolukaid tulemusi maastikumaalis (Õhtupoolik ja Jõksi maastik, mõlemad
1986, Talumaastik, 1980ndate II p jt.). Neil aastakümneil muutub Kongo maalide
fraktuur kohati väga paksuks, intensiivsed pintslilöögid kõnelevad maalija
tunnetuslikust suhestatusest värviga ja erilisest vabadusest nii maalimislaadis kui ka
motiivi ja värvipindade käsitluses (Kimp kuivanud soolilli, 1981). Kohati ilmuvad
Kongo maalidele fovistlikult eredad värvipuhangud, samal ajal on ta aga maalinud poristes
tumedates toonides kompositsioone, mille värviharmooniad avalduvad vaid väga heas
valguses. Kunstniku viimastel eluaastatel valminud ekspressiivses laadis kompositsioonid
on teostatud erineva süvenemisastmega. Parimad neist on jõudnud mõlemasse Eesti
kunstimuuseumi (Motiiv Botaanikaaiast, 1980; Metsajärv, 1980 84;
Filodender, 1985 86). Mitmete parimate tööde valmimisaeg läbi kunstniku
loomingu märgistab ühtlasi ka Alfred Kongo isiknäituste toimumisaegu: 1966/67 toimus
esimene personaalnäitus Tartu kunstimuuseumis, 1977 koos A. Vardiga Tallinna
Kunstihoones, 1981 taas Tartu kunstimuuseumis, 1986 suureformaadiline näitus Eesti
kunstimuuseumis Kadrioru lossi viies saalis. 1992 korraldati mälestusnäitus Tartu Küü
galeriis rõhuga hilisperioodi töödel.
Alfred Kongot võib pidada intiimse maalimislaadi meistriks eesti kunstis: tema
natüürmordid, lillemaalid ja napivõitu motiiviga maastikuvaated mõjuvad näiliselt
kujundivaeselt, kuid üllatavad vaatajat oma sugestiivse meeleoluga. Kongo maale
väärtustab jõuline kompositsioon, meisterlik skitseeriv maalimaneer ning eesti
maalitraditsioonis täiesti erandlik värvikäsitlus. Meeleolu loovad Kongo maalidel üha
varieeruvad tuttavad esemekooslused. Filosoofilisemas plaanis võiks neid vaadelda kui
kaalutletud keskustelusid vormi ja värvi vahekorrast tasapinnal.
JUTA KIVIMÄE
|