Hall laul
Pedro Calderón de la Barca “Elu on unenägu”.Tõlkija Jüri
Talvet. Lavastaja Ingo Normet. Kunstnik Ene-Liis Semper. Peaosades Tiit Ojasoo, Martin
Veinmann, Elina Reinold, Külli Reinumägi, Mait Malmsten, Guido Kangur. Esietendus 9.
detsembril 2000. aastal Eesti Draamateatri suures saalis.
|
Rosaura (Elina Reinold) ja Estrella (Külli Reinumägi).
|
Nad puuri mind kinni pandsid –
Ei tea, mispärast ehk kus –
Nad puuri mind kinni pandsid
Ja laulja nime mul andsid,
Nüüd nutab mu igatsus.
Ernst Enno ilmutas oma ahistustunde 1910. Calderón enda oma 1635. aastal, Normet
millenniumivahetusel. Jõuakski nagu automaatselt meie lavastajate tavatõdemuseni, et
kuna probleemid on igikestvad, õigustab see klassikateoste lavastamist juba a priori.
Ometi ei tarvitse see rahuldada teatrivaatajat, kes kogu väljendatud probleemistikuga
kontakti sooviks luua. Normeti nägemuses tundub paralleel Calderóni ja Enno vahel
vägivaldne. Mina piiride ja nende lõhkumise mõttes aga kaugeltki mitte, olgugi, et üks
liigub barokiaegse (säilinud) katoliikluse raamistikus, teine vara-newageliku
teosoofilise müstika valdkondades ja kolmas taandab eksistentsiaal-religioossed
katsumused neljanda seina tagusteks suhteprobleemideks. Võib võrrelda kolme teose
kaalukusastet ja arutleda teemal, “mis ei sobi hulka”, kuid kui kõige laiemaks
raamiks võtta arhetüüpne vajadus rituaalide järele, joonistub võrdlusalus
adekvaatsemaks.
Ei tahaks taas kord oma isiklikku nõrkust antropoloogiliste teatrimallide vastu lavastuse
hinnangukriteeriumiks tõsta, aga antud juhul saab tabamatu ja müstilise, kuid ometi iga
inimest reaalselt puudutava küsimusteringi suruda tõepoolest kasvõi Victor Turneri
esitatud kolmeastmelisse rituaaliskeemi, mille esimene faas iseloomustab indiviidi
fikseeritud seisundit oma (mis tahes) rollis, teine, “liminaalne” aste märgib
ambivalentset murrangupunkti, kus kõik võimalused asuvad määramatuse alal, ning kolmas
samm viib rituaali osalise taasühinemisele kõrgemal astmel, olgu siis Kõiksuse,
sootsiumi või mõne muu rituaalse stiimuliga.
Turneri skeem on rõhutatult ühiskonnakeskne, jättes tagaplaanile indiviidi
teadvusesisesed muundumised, Enno tee on rõhutatult “asotsiaalne”, tegeldes sisemise
ja välise mina ühitamisega. Calderón ühendab mõlemad, Normet heidab kõrvale kõik.
Ometi on tema lavastuse näol tegemist omamoodi äraspidise rituaaliga – täielikku
ühtsust tunneme kõik selle esimeses faasis. Niisiis võiks küsida: kes on puuris? Hulka
sobimatuid elemente leidub lavastuse alguses kõige vähem ja aeg-ruumi ühtsus (mis tõsi
küll dramaturgi ajastul enam kammitsevaks teguriks ei olnud ning ka meie ajal seeläbi
rohkeid võimalusi pakuks) on kõigi seninimetatud autorite, näidenditegelaste ja
vaatajate vahel imetlusväärselt terviklik.
Puuris on kõigepealt prints Segismundo (Tiit Ojasoo), kelle sinna pannud tema kuningast
isa Basilio (Guido Kangur). Kaks head näitlejatööd, millest üks realiseerus pea täiel
määral, teine aga jäi kuni lõpuni lavastajakätt ootama. Basilio, kes näib oma
teadusehuvis kõikuvat katoliikliku tahtevabaduse ning protestantliku
predestinatsiooniidee vahel, tuleb Kanguri näitlejameisterlikkuse kaudu oma etteantud
ülesandes igati toime. Ülesanne nõuab üleolekut, mille abil Kangur väljus võitjana
ka näiteks veelgi predestineerituma Becketti “Lõppmängu” kosmoloogiast. Tema
osatäitmine oli lavastuse üks aspekte, mis sundis algteose enese temaatika kõrvale
heitma ja lihtsalt käegakatsutava Basilio lavalisest presentsist tõde otsima. Mingigi
viljastava grotesksusevarjundi lisas kuningatroonitagune tahvel, mille abil valitseja
omaenda mõtteskeeme mõnitas. Segismundoga on selles mõttes problemaatilisem, et tehes
küll näidendis oma eksistentsiaalseid valikuid, jääb ta lavastuses Normeti
predestinatsiooni ohvriks – olgu küll, et kõigi võimalustega järgmisse rituaali
faasi siseneda, kuid paraku ilma igasuguse konkreetse ülesandeta, või kui, siis on
selleks ülesandeks Segismundo enda ahelad ja Clotaldo pakutud uinutav vedelik.
Küsitavaks jääb, kellele on antud “laulja nimi”, kui reaalselt on puuris nii
prints, lavastajamõte kui igavlev vaataja. Paraku ei nuta mitte ainult viimase igatsus,
vaid ka Segismundo enese soov igasugustest ahelatest vabaneda.
Oo päike, miks kutsud ikka? –
Mu laul on uiutav, hall –
Oo päike, miks kutsud ikka
Teed üles otsata pikka?
Sest ees on varbadest vall.
Liminaalsesse faasi sisenedes näevad Calderóni tegelased päikest küll, kuid paraku
ainult näidendis. Lavastuse sündmustik jääb tammuma oma determineeritud rada, kus
näiliselt argiseks elustatud baroksed tegelased jäävad luuletust harjutavaks “elust
enesest” ja tänavalt tuntud persoonideks ning “sündmusele seljaga” jääb pelgalt
pähetambitud hea maitse mõõtmetesse. Ometi on autoril olemas ka kaks tõeliselt
liminaalset persooni: Pasun (Mait Malmsten) ja Rosaura (Elina Reinold), kes samuti –
olgugi, et lavastuskontekstist väljas – sooritavad suurepärased näitlejatööd.
Liminaalsed isikud käivitavad rituaalses teatris oma struktuuri- ja staatusevälisusega
pöördeid ja üleminekuid. Rosaura roll on Normetile rohkem jõudumööda, sest ka
algtekstis on küsitav tema vahekord metafüüsilise mõõtme ning maise kättemaksuihaga.
Igal juhul sobitub tema olemasolu lavastajanägemusse paremini kui kogu Calderóni enda
temaatika ning seejuures millelegi lõivu maksmata. Ometi haakub vähemalt minu jaoks
Segismundo uinumine-ärkamine Ard¯una valikutega kesk “Bhagavadgita” võitlusvälja
ning keset Ernst Enno küsimusi. Ei maksa tembeldada üleliia müstiliseks seda, mille
tõttu suurem osa meist ometi psühhiaatri abi vajab. Küsimuste kategoorilisus on erinev,
kuid vastusevõimalused tungivad peale isegi küündimatu lavastajamõtte puhul.
Kesk helide halli sõudu –
Las sääl kõik lõpmata läeb –
Kesk helide halli sõudu,
Täis sõnade mõttepõudu,
Et uiutus üksi jääb.
Normeti lavastuses jääb uiutus tõesti üksi, halliks lauluks. Seda isegi sõltumata
Ene-Liis Semperi suurepärasest kunstnikutööst, mis üldist hallust vähemalt väliselt
ületada püüab. Kui Enno jätab oma jumalaotsingu konkreetses luuletuses lõpetamata
ootusseisundisse, lahendab Normet selle oma lavastuses paari konkreetse käeliigutusega
– ilma Jumalata küll, kuid see-eest teatritehniliselt põhjendatud raamides. Segismundo
initsiatsioon jääb vaid sotsiaal-poliitilisse olustikku: liminaalne armastatu lükati
ofitsiaalstruktuuridest eemale, liminaalne Pasun hukkus, kuid ohverdusakti asemel mängis
see hoopis publiku sentimentaalsetel helistikel. Ning see, kas Segismundo tegi läbi
Ard¯una ärkamise jääb vaataja fantaasia ning lavastaja südametunnistuse asjaks.
Poliitilise õigluse jaluleseadmisest ning Basilio “ärkamisest” näib valutuks
äraelamiseks piisavat. Kirjanduslooline küsimus, kas Segismundo otsus boonuseid paluv
sõjamees vangitorni heita ei tähenda mitte uue türannia algust, jäi igal juhul
vastuseta, sest lavastaja rahuldus maise õigluse jaluleseadmisega, jättes publiku kesk
“sõnade mõttepõudu”.
Kahju, kuid põuasteks need lavalt lausutud sõnad jäid, oma professionaalsuse kiuste. Ei
tahtnudki esineda mingi noore radikaalina, sest Calderóni, Ard¯una ja Enno küsimuste
üleajalisust ei tühista isegi mitte üks soovida jättev “hall laul”, kus laulda
võetud sõnadega, millest Logos lahkunud.
ERNST ENNO
MADIS KOLK
|