Boriss Godunovi lugu
27. aprillil tuli Estonia teater välja Modest Mus sorgski ooperi
Boriss Godunov uus lavastusega. Lavastuse väljapeetult eepiline laad toetub nii
lavastaja Neeme Kuninga, dirigent Paul Mägi kui ka lavakujundaja Anna Konteki õnnestunud
koostööle.
Laulmine erineb pillimängust vähemalt ühes pillid ei ole võimelised muusika
kõlamise ajal ütlema tähendust kandvaid sõnu. Seetõttu on lauljad omamoodi valiku
ees: laulu kuns ti kulgemislugu tunneb aegu, kus laulmisel on ülimaks peetud ilusat
meloodiat (näiteks kastraatideaegsete bel canto ooperite pikad aariad, mille
jooksul suudetakse öelda vaid kaks banaalset lauset), või on hoopis leitud, et kõige
olulisem on tekst, muusika on vaid sobiv vorm selle edastamiseks. Huvitaval kombel algab
ooperikunsti areng just teksti tähtsustamisest, selle lätte juures seisjate ki hust
antiikdraamadele taas hing sisse puhuda. Nii kirjutab esimene ooperiideoloog Caccini 1602.
aastal: Muusikas olgu eelkõige sõ nad ja rütm ja alles siis meloodia. Ligi kolm
sada aastat hiljem saab üks kulgemisring jälle täis, seekord Venemaal, kus 1868. aasta
juuli lõpus voolib kellegi noore muusikahullu Riigivara Metsandusosakonna ametniku sulg
oma naistuttavale Ludmilla estakovale kirjaread: Minu muusika peab olema inimkõne
peenimate nüansside kunstiliseks taasloomiseks, see tähendab inimkõne helid kui tunnete
ja mõtete välised avaldused peavad liialduste ja vägivallata saama tõeseks ja
täpseks, see on kõrgkunstiliseks muusikaks. Ehkki mehe hea muusikaharidusega
heliloojatest sõbrad pidasid teda diletandiks, jõudis Modest Mussorgski, nii oli
kirjaridade autori nimi, oma kujutelmi järgides vähem kui poolteist aastat hiljem valmis
kirjutada ooperipartituuri, aineks Boriss Godunovi vene tsaariks olemise lugu (aluseks
Pukini samanimeline draama), mis praeguseks kujunenud kindlaks versta postiks maailma
ooperiliteratuuris.
Estonia Boriss Godunovi lavaletoojad ei punni Mussorgski mõttemaailmale vastu.
(Isegi pärast 1874. aasta esietenduste publikumenu Peterburi Maria teatris oli arvustuste
toon üldiselt hukkamõistev ning Mussorgski heliloojatest sõbradki säilitasid kas
vaikiva või lausa salvava hoiaku. Boriss Godunovi partituuri on mitmed suurmehed
hiljem uuesti orkestreerinud, nende hulgas on nii Rimski-Korsakovi pompoosne kui hilisem
Dmitri ostakoviti orkestratsioon. Pärast Mussorgski surma on Boriss Godunovi
maailmas mängitud peamiselt orkestraalsema Rimski-Korsakovi partituuri alusel, näiteks
New Yorgi Metropolitan leidis Mussorgski originaalpartituuri üles alles 1974.
aastal.) Lavastus põhineb niisiis Mussorgski 1869. aasta algversioonil, millele on
lisatud 1872. aastal Maria teatri nõudmisi järgides Modesti enda juurde kirjutatud Poola
pilt.
Estonia etendus mõjub rahuliku, isegi mõnevõrra kiretu, ent täpse jutustusena. Siin
toetavad üksteist oma töös nii lavastaja, dirigent kui ka kunstnik. Soome Rahvusooperis
töötava Anna Konteki loodud visuaalset mänguruumi täidavad erinevad trapetsi-
ja kolmnurgalaadsed kaldpinnad, prantslase Phil lippe Mombellet täpne
valgusreii loob tegevusele omalaadseid kommentaare, toonides mängupindu kas
leekivpunaseks või rahulikumatesse kollakatesse ja hõbedastesse tooni desse. Paul
Mägi dirigendina hoiab terve teo se vältel head kontsentratsiooni. Aeg-ajalt mär
kasin, et minu kuulamistajus sulas or kester laululiini sisse, jälgisin
esitatava-lauldava sündmuse kulgu nagu ühte eristamatut tervikut. Tundub, et just seda
ihaldaski Mussorgski kätte saada. Siiski, tervikutunne hajub, kui mõni pillirühm
reageerib inertselt ja lohisedes või ei jälgi (koori)lauljad piisavalt üksteist ja
muusikat (eriti meeste puhul). Teisalt, Mussorgski algversiooni kasutamisest tulenevalt
kõlavad ka pompoossemad ja ülevamad lõigud (näiteks 2. pildi kroonimis stseen)
suhteliselt kammerlikult.
Soov täpselt edasi anda kunagi ajaloos toimunut on kindlasti kiiduväärt, aga ooper saab
pakkuda siiski kõigepealt emotsionaalsust, aimdust tundest, mis valdaks, kui ise sattuda
sarnastesse olekutesse nagu tegelased laval, olgu siis käes aasta 1605 või 2001, aga ka
lihtsalt meelelahutust köitvatest muusika- ja visuaalkujunditest. Ajaloolise isiku,
ajavahemikul 1598 1605 Vene tsaarina valitsenud Boriss Godunovi elukäik on
kunstiliste läbielamiste ainestiku külluslikuks allikaks ning seda ei ole kasutamata
jätnud ei helilooja ega estoonlased.
Mati Palmile on Boriss Godunov väärikas roll järgmise aasta alguses saabuva
ümmarguse sünnipäeva tähistamiseks, Eestimaa kuulsatest bass-baritonidest on
traagilise Vene tsaari osa laulnud nii Aleksander Arder, Benno Hansen (1930. aasta
lavastuses) kui ka Tiit Kuusik (1952. ja 1980. a.); Boriss on olnud ka legendaarse
venelase Fjodor aljapini üks meeliskaraktereid. Mati Palmi kehastatud tsaar pole mingi
võimumaniakk, ehkki tõesti, ta hinge piinab veresüü troonilesaamist ohustanud
lapse mõrv (ajaloolased ei julge siiski olla surmkindlad päris-Borissi roimarlikkuses).
Palmi Godunovis on kibefilosoofilist äratundmist, et suurt maist mõjujõudu saadavad
sageli deemonlikud sundsündmused, millest valitsejal pole pääsu. Ka heateod massidele
(näljahädalistele leiva jagamine näiteks) ei pruugi tagada alamate armastust ega
kiindumus sirguvasse pojasse tema edasist eluõnne (ajaloolise Borissi poeg Fjodor sai
valitseda vähem kui kaks kuud, et seejärel tapetud saada ja Vale-Dmitrile troon
vabastada). Elu fatalistlikkuse taju kulmineerub veidi plakatimaigulise stseeniga
Blaennõi kiriku ees, kus Boriss põlvitab koos õndsakese Jurodivõiga (Urmas Põldma).
Jah, issanda ees on tsaar ja hulluke võrdsed. Euroopalikult talitsetuks jääb Mati Palmi
Boriss ka lavastuse viimases pildis, hullumise- ning surmastseenis. Ooperi viimastel
hetkedel Vale-Dmitri ja Marina Mniszeki koha sissevõtt proektorifookuses tsaaritroonil
viitab lavastaja tahtel ajaloolisele tulevikule.
Jan Oja valik ooperi teise liini, petisliku troonile ihkava munga Grigori Otrepjevi
ehk Vale-Dmitri ossa on ühest küljest üsna õnnestunud. Näitleja noor iga, elav
iseloom ning keelevaldamine teevad tema ärakaranud, hullumeelsest ideest haaratud munga
kuju täiesti usutavaks. Ka Oja tenorihääles sisaldub vajalik karakter ja loomulik
musikaalsus. Paraku on noorusel ka miinuseid: tihedama ja kulmineeruvama orkestrisaate
taustal, samuti siis, kui on vaja laulda madalamalt, kaob häälest piisav kandvus.
Tagajärjeks forsseerimine ning vokaaltehnilised apsud.
Poola pildi ja Marina Mniszeki kuju sissevõtmine ooperisse mõjub hea vahepalana. Kuigi
terve pildi sündmustik on põhisüeega vaid kaudselt seotud, tekib Boriss Godunovi
ümbritsevast poliitilisest olukorrast ja seetõttu ka tema enda psüühilise seisundi
põhjustest selgem pilt. Jekaterina Gubanova viib Marina kuju läbi kandva hääle
ning jõulisusega, Jassi Zahharovit samas pildis jesuiit Rangonina tahaks kiita
erakordselt hea teksti edastamise eest. Borissi kõrval agressiivsema ja salakava lamana
mõjus Ivo Kuuse hea karakteriga mängitud vürst Vassili uiski (laulja hääles
võis siiski kuulda väsimusmärke), samuti tuli kroonik Pimeni osaga hästi toime Leonid
Sa vitski.
Lavastaja Neeme Kuninga töös võib tajuda läbimõeldust ja kindlakäelisust. See
avaldub ka ooperis olulise tegelasena osaleva rahva arvukate stseenide kujundamisel. Tihti
eristub huvitavaid konkreetsete persoonide individuaalsusest kantud detaile, elatakse
emotsio naalselt kaasa ka peategelastega toimuvale. Nau ditavamaks on näiteks bojaaride
duuma stseen kaheksandas pildis, kus saadikutegrupid oma arvamusi esitavad, samal ajal
repliigiti ruumis kohta muutes. Häid üllatusi pakuvad mitmed kõrvalosalised, näiteks Mart
Laur karakteerse munk Varlaamina ja Alar Pintsaar pristavina kõrtsistseenis,
samuti Julia Botvina püüdliku ja õpihimulise tsaari poja Fjodorina.
Kuna Mussorgskile oli väga oluline lauldava teksti vahendamine, siis võiks arutleda
sellegi üle. Tänapäeva tehnika abil saab õnneks tulikirjas eestikeelse tõlke
lavaserva jooksma panna, sellest on ooperi jälgimisel palju abi. Siiski, lauljad ei ole
võrdsed hääle kandvuselt ning võimelt selgelt teksti hääldada. On kahju, kui mõned
muusika- ja tegevusliinid jäävad ähmaseks selle tõttu, et laulja orkestrisaate alla
mattub, eriti Boriss Godunovi-taolistes ooperites. Võimalus on valida sobivaid
lauljaid (eelpool nimetasin positiivselt näiteks Jassi Zahharovit,
iseenesestmõistetavalt ei olnud siin probleeme Mati Palmil ja Leonid Savitskil, aga ka
näiteks tagasihoidlikumate hääle-eeldustega, ent täpselt fokuseeritud tämbriga
Aare Saalil); dirigent saab mingil määral regu leerida orkestri dünaamikat, ehkki
paljus on see juba orkestratsiooniga määratud. Tean, et nii mõneski kuulsas ooperimajas
kasutatakse parema tulemuse nimel heade ooperilauljate suhtes veidi alatut võtet, nimelt
märkamatut ja oskuslikku (vaid teatud ülemhelisid hõlmavat) võimendust vähema
kandvusega häälega solistidel, et saalis olija kuuleks kõiki võimalikult ühtlaselt.
Estonia seekordse Boriss Godunovi plusside hulka tuleks arvata Neeme Kuninga
kindlalt ja rahulikult läbi viidud lavastus, milles vormub selgelt ja arusaadavalt üks
ammuolnud lugu, muusika, mis ei omanda mitte niivõrd iseseisvat kaalu ja tähendust, vaid
sulandub laval esitatava edasikandmisse, esteetiliselt mõjuvad kostüümid (Marina
Sokolova Venemaalt ja Anna Kontek Soomest) ning lavastuse selget joonist ilmekalt toetav
kujundus. Näitlejate ansambli ühtlus oleneb teatri hetkevõimalustest. Muljed olid
pärit 3. mai etenduselt.
ALLAN VURMA
|