Juhan Tralla (s. 1974) lõpetas viiuli erialal TMKK 1993 (õp. I. Tivik)
ja EMA 1997 (prof. M. Tampere). Laulutunnid 1994 1997 prof. M. Palmi juures, 1998.
aastast prof. Kahry laulutudeng Viini Muusikaülikoolis (Universität für Musik und
derstallende Kunst in Wien). 1997 peapreemia Tiit Kuusiku nim. lauluvõistlusel (11.
IX möödus 90 aastat T. Kuusiku sünnist), 1998 ooperidebüüt Merani rahvusvahelise
ooperistuudio produktsioonis (Tamino Võluflöödis).
Hooajast 2000/01 Viini Volksoperi solist.
2. septembril alustate teist hooaega Viini Volkoperis, veel enne laulate Saksamaal
Almavivat. Kellega?
Samas Meramis, kus ma Võluflöödiga oma ooperidebüüdi tegin, lavastas
ooperistuudio sel suvel Sevilla habemeajaja. Juhatas Volksoperi Casting Direktor
Niels Muus, kes tahtis, et ma selle rolli võtaksin. Vahva koosseis: Figaro oli Soomest,
väga hea bariton Markus Nieminen, veitsist oli erakordselt hea metso Sophie Marilley,
kes tegi Rosinat. Meranis andsime kuus etendust, seejärel esinesime Horvaatias ja
Sloveenias ja nüüd (augusti lõpul toim.) läheme veel kahe etendusega Saksamaale.
Jälle üks roll sisse lauldud!
Teadsin, et olete viiuldaja. Kas nende pikkade õpingute varjus elas lauljate pojas
unistus ooperilavast?
Vist oli küll nii. Isal käisid ikka külas tema kolleegid ja laulujutt oli kodus
alati päevakorras. Olen sellest oma vanema vennaga rääkinud talle jäi kogu see
ooperimaailm kaugeks, minul vastupidi, tekkis sellega tohutu klapp. Eks see mingi lapse
unistus oli, aga et see nii ka läks, muidugi ei osanud arvata.
Millal hakkasite tõsisemalt lauluga tegelema?
Poistel on häälemurde ajal tavaliselt mingi periood, kui laulda ei ole võimalik.
Minu hääl hakkas kummaliselt madalamaks vajuma, aga oli tegelikult kogu aeg alles. Nii
et lõõritasin omaette juba ammust ajast. mati Palmi juurde läksin vist muusikaakadeemia
teisel kursusel ja saingi temalt siis fakultatiivseid laulutunde.
Millega laulmine on pillimängust üle?
Noh, see on pikem jutt. Olen siiamaani jäänud suureks viiulimängusõbraks ja kui
vähegi võimalik, käin Viinis ikka häid viiuldajaid kuulamas. Aga arvan, et mul on
laulu peale lihtsalt rohkem annet ja saan nii ennast paremini väljendada.
Pillimängijatel soovitatakse õpitav läbi laulda, et muusika loomulikult hingaks.
Mida pillimäng lauljale annab?
Hästi palju! Võtsin viiuliõppimist tõsiselt, Mari Tampere klassis mängisin
Taikovski ja Sibeliuse viiulikontserti, Francki sonaati suurt repertuaari, mis on
üks tõsine töö. Kui see on ära tehtud, siis annab see ka hariduse, mis vajalik igale
muusikule. See aeg, kui ma EMAs viiulit õppisin, oli Eestis viiuliõpetamise ajaloos
pealegi üldse erakordne Igor Bezrodnõi käis siin ja tegi tunde peaaegu iga kuu. Ta
oli ikka väga suur mees, temalt sai midagi väga olulist kaasa.
Kas te viiulit ikka mängite?
Üldse mitte...
Miks Viin?
ei saa minna kohta, peab minema õpetaja juurde. Professor Kahry tegi 1997. aasta
suvel Eestis meistrikursusi, kuhu ma üsna juhuslikult sattusin, ja minus tekitas ta
tõsist imetlust. Küsisin, kas ta klassis on mulle ruumi, mille peale sain vastuse, et
ruumi küll pole, aga minu jaoks ehk leiab... Läksingi Viini ega kahetse! Viinis on
klassikaline muusika uskumatult kõrge reputatsiooniga ja popmuusika suhteliselt
tagaplaanil, millega Viin erineb teistest Euroopa suurlinnadest. Kontserdid on alati
täis, ooperid välja müüdud seal sellise alaga tegelda on suur asi. Küll oli Viin
hoopis midagi muud, kui ma arvasin, täiesti erinev Berliinist või Hamburgist. Mulle oli
omamoodi üllatus, et Viin on geograafiliselt idapoolsem kui näiteks Praha ja seisab oma
kultuurisituatsioonilt vägagi Ida- ja Lääne-Euroopa vahel (muidugi on see väide
vaieldav). Kultuuride piirimail seismise mõttes võib leida atmosfäärilisi paralleele
ka Tallinnaga.
Aga mina tahtsin eeskätt saada väga hea laulukooli, ka tööd ja seal oma karjääri
seada. Et niimoodi läinud, on tore ja uskumatu, aga seda ma ju tahtsingi.
Mis teid köidab töös prof. Kahryga?
Gerhard Kahry on Viinis tuntud õpetaja ja tal on head lõpetajad, oli aastaid
muusikaülikooli lauluosakonna juhataja ja sellest aastast dekaan. Mulle sobis, et olles
küll austerlane Salzburgist, on ta õppinud Milanos G. Barra juures ega ole, taevale
tänu, mingi ortodoksne saksa kooli apostel. Mulle tundub, et tema laulukool on väga
progressiivne: ta üritab ühest küljest väga lähtuda tehnikast, mida ta Itaalias
õppis, aga samas on tema kool avatud laiale repertuaarispektrile. Näiteks nagu Nicolai
Geddal, kes on äärmiselt universaalne laulja, või praegu Thomas Hampson mees, kes
võib laulda kõike ja kõik on kvaliteetne. Nii et see on üks hea kool.
Kas jätkate õppimist?
Eks ma ikka õpin muidugi. Järgmine kevad tahan teha eksamid sama ülikooli Liedi
ja oratooriumi osakonna diplomiõppesse, sest need traditsioonid on selles koolis väga
head. Praegu õpetavad seal teiste seas Robert Holl, Marjana Lipovek väga tuntud
lauljad, nii et seal peaks õppima. Siiamaani tundsin, et mu laulutehnika ei ole veel nii
kindel kartsin, et kui hakata muusikaliselt väga süvenema, võib see anda mingi
tagasilöögi mu tehnikale.
Kuidas te nii kiiresti Volksoperisse pääsesite?
Volkoperis on kolmandat aastat töös uus direktsioon, kes on üritanud võtta truppi
juurde nooremaid lauljaid ja selle laine käigus sain ka mina sinna ilmselt oli üht
uut lüürilist tenorit tarvis. Ooperimajadesse saadaksegi niimoodi, et peavad olema
suhted mingi agentuuriga, kes organiseerib ettelaulmise. Mind kuulas Volksoperi direktor
Dominique Mentha: laulsin ühe aaria ära, ta küsis, kas mul on veel midagi, laulsin
teise ka ja ta ütleski, et olete tööle võetud. Ta ei pidanud kellegagi midagi
arutama, ütles kohe mu palganumbri ja mis mind ees ootab... Huvitav kogemus.
Ja mis teid siis ees ootas?
Hakkasin peale väiksematest asjadest nagu 2. preester ja 1. Gecharnischter
Võluflöödis. Viimane, mis Volksoperis tegin, on operetitenori rollide seas juba
oluline Alfred Nahkhiires. Minu karjääri seisukohalt oli Alfredi laulmine
Volksoperis esimese tööaasta lõpus väga tähtis.
Nii et teil on hästi läinud?
Jah, mul pikendati lepingut ja järgmisel hooajal on juba uued plaanid. Aga olen
mõnes mõttes erand tavaliselt Viini Volksoperis ei alustata. mind võeti tööle
lihtsalt kui arenemisvõimelist inimest, kui häälega tenorit, kuigi mul ei olnud eriti
ooperikogemusi ja pidin kõike A-st ja B-st õppima. See oli teatri juhtkonna poolt
tegelikult küllalt suur risk sel kevadel angaeeritud noortest on mitu juba ära
saadetud...
Kas need kuus rolli, mis mullu ette valmistasite, sündisid koos lavastustega või
pidite valmis tükki sisse minema?
Olen kogu aeg sisse läinud. Volksoperi trupp on nii suur kui inimene seal
töötab, siis ta tahab ka peaosi laulda ja seetõttu vahetatakse koosseise tihti. Mis
muidugi maksab teatrile väga palju, aga minule on see anss. On olnud kohutavalt raskeid
momente. Näiteks kui tegin linnukaupleja Stanislausi (see oli minu esimene suur ja
raske roll), olin tegelikult varukoosseisus ega osalenud lavastusprotsessis, kuigi roll
oli muusikaliselt ära õpitud. Ja märtsis selgus ootamatult, et teatril polnud nädala
pärast toimuvaks etenduseks kumbagi Stanislausi osatäitjat: üks ei täitnud
lepingunõudeid ja lasti lahti, teisel oli palju muud tööd. Siis pidingi oma olematute
kogemustega rolli ühegi orkestri- ja lavaproovita, assistendiga kuivalt harjutades
nädalaga ette valmistama, kusjuures tegu on väga modernse ja raske (palju liikuvaid
rekvisiite jms.) lavastusega. See oli mul ainuke kord, kui õhtul teatrisse tulles ja seal
oma nime nähes mõtlesin, et keeraks ümber ja läheks tagasi.
Alustasite üsna laia haaredga Mozartist operetini.
Ega Volksoperis teisiti saa tegin muusikali ka, Padret Mehes La Manchast.
Volksoper sarnaneb selles mõttes Estoniaga: mõlemad on repertuaariteatrid, kus
küllaltki olulisel kohal operett. Mulle üllatuseks räägivad selle anri austajad
tõsise murega, et operetianr sureb lihtsalt välja! Euroopa ooperiteatrid ei taha enam
operetti mängida. Kui meil on operett tavaliselt publikut täis, siis Austrias kipub
vastupidi olema: ooper on täis ja operett hõredam, ooperipublik aga keskmiselt haritum
ja noorem kui operetil. Volksoperi repertuaar on muidugi lai: Boheem,
Traviata, Falstaff, Carmen, Windsori lõbusad naised, Boriss
Godunov, küll saksa keeles.
Kui mängukavas on nii palju teoseid, kuidas neid siis pakutakse, kas plokkidena?
Erinevalt. Näiteks, kui tegime Zemlinsky Kuningat Kandaules, kus ma Syphaxit
laulsin, siis tehti paar nädalat proove ja mängiti kuus korda. Aga näiteks
Nahkhiir käib iga kuu.
Mitu korda kuus lavale saate?
Ka väga erinevalt: mais ei olnud mul ühtki etendust, aga näiteks veebruaris
üheksa, märtsis kaheksa. Nüüd, septembris, on mul kuus etendust: kolm Alfredit ja kolm
Remendadot Carmenis. 5-6 etendust on minu meelest päris optimaalne.
Kuidas end laval tunnete?
Aina paremini! Mulle oli ka varem räägitud, et on üks moment laulja elus, kus tuleb
edasi õppida praktikas laval. Ilmselt jõudis see moment kätte ja sain õigel hetkel
lavale. Alguses tundus hirmutav sinna minna parajad hundid kõrval , aga tegelikult
olen selle aastaga väga palju õppinud, lavanärv on päris hea ja ei karda väga. Üks
asi on koolis mingit tundi teha, teine aga laval publiku ees.
Ütlesite, et ümber on hundid. Ons atmosfäär siis pingeline?
Nii ja naa, olen kuulnud ka õudusjutte teinekord söövad nad noore tulija ka
ära. Aga tundub, et mind on selle aastaga omaks võetud. Algul ehk oldi natuke
äraootaval seisukohal, aga kuna ma üsna esimeste asjadega näitasin, et mind vist tasus
tööle võtta, siis nüüd, kui tegin Alfredit, oli kolleegide suhtumine erakordselt soe.
Üks vanem, aastakümneid majas olnud ja väga lugupeetud härrasmees, kes viimases
vaatuses Konna teeb (see on oluline karakterroll), tuli spetsiaalselt esimeseks vaatuseks
kohale ja läks saali: Minu noor kolleeg teeb esietendust!.
Meil on igal alal tegijaid ju vähe, nii rõõmustame küll, kui kellelgi kaugemal
hästi läheb, aga samas tunneme puudust, et ise sellest osa ei saa. Kuhu hing teid kisub?
See on nüüd nii, et heaks lauljaks kasvamine võtab aega ja sellel on omad seadused.
Mulle tundub, et üks põhjus, miks Eestis räägitakse, et lauljate tase ei ole selline,
nagu olla võiks, on see, et noortele ei anta rahulikku kasvuaega. Hendrik Krumm laulis
omal ajal III kursuse tudengina Verdi Maskiballi okei, ta oli erakordselt
andekas mees ja temast sai väga hea laulja, aga tegelikult pole õige nii dramaatilist ja
madalat Verdit nii noorelt laulda. Mulle tundub, et selles regioonis on oht, et liiga
noorelt tuleb laulda liiga rasket repertuaari, sest pink on lühike ja kõik peavad kõike
tegema.
Mulle annab üha rohkem mõtlemisainet Tiit Kuusiku karjäär: ta võitis Viinis konkursi
ja sai Volksoperis tööd, aga mis on minu jaoks tähelepanuväärne läks aasta
pärast Kasselisse, tähendab ühte väikesesse ooperisse Berliini lähedal, ja hakkas
sisse laulma repertuaari! Nii see tegelikult käibki. Töö Volksoperis võimaldab mul
ennast natuke hoida, rahulikult oma teed käia. Eestisse tulek tähendaks praegu seda, et
tee, mida ma käin, katkeks automaatselt. Lisaks võtan veel Viinis tunde, mis on mulle
oluline.
Kui vaatame soome suuri lauljaid, siis elavad nad enamasti Soomes, natuke väiksemad aga
Saksamaal. Peab olema väga hea laulja, et lubada endale luksust elada Helsingis või
Tallinnas ja et sind sealt üles leitakse. Kui mul õnnestuks saavutada selline kvaliteet
ja nii hea agentuur, kellel on ükskõik, kus ma elan, siis elaksin loomulikult hea
meelega Tallinnas kes ei tahaks kodus elada. Aga lähema 5-6 aasta jooksul ei ole see
lihtsalt võimalik olen oma kvaliteedilt selline, kes peab olema kohal.
Üles kirjutanud
TIINA MATTISEN