Eesti väärtorelid 3
|
6. I esitleti Jaani kiriku orelirõdul Eres Editioni uut, sarja Eesti väärtorelid
kolmandat CDd, mis jäädvustab August Terkmanni 1913. a. valminud oreli kõla.
CD valmimine on omamoodi üllatus teatavasti asutati juba 1998 Tallinna Jaani
Kiriku Oreli Fond eesmärgiga koguda finantse ja korraldada väga halvas tehnilises
seisukorras oreli restaureerimine. Kuna eksperthinnanguile tuginedes on vastu võetud
otsus taastada Jaani kiriku esialgne, 1869. a. Gustav Normanni ehitatud orel, omandab
kõnesolev CD erilise tähenduse Terkmanni pilli helidokumendina. Toomas Pauli sõnul
kavandatigi salvestus mõttega jäädvustada, missugune vilets pill Jaani kirikus oli. Aga
tuli hoopis plaat väärtorelist ehitusvigadest hoolimata hinnati Terkmanni tööd
loomisajal modernse oreliehituse saavutuseks. Plaadisarja produtsendi Andres Uibo meelest
ületab tulemus kõik ootused. Oreliviled ju rikki ei lähe.... Plaadil on 11
helitööd lääne klassikast ja eesti heliloojailt (Arro, Süda, Hiob, Karindi, A. Kapp),
mängivad Andres Uibo ning tema omaaegsed õpilased Maris Oidekivi-Kaufmann,
Pille Metsson, Tiia Tenno ja Helen Tammeste. Plaadimüügist saadud tulu läheb Jaani
kiriku oreli restaureerimiseks, toetajaile on avatud Hansapangas arve 22 101 139 7206.
Eesti väärtorelite sarja kaks esimest plaati tutvustavad vendade Kriisade oreleid:
esimesel mängivad Aare-Paul Lattik ja Helen Tammeste Suure-Jaani ja Võru kiriku oreleil
Vierne, A. Kapi ja P. Süda teoseid, teisel paneb A.-P. Lattik kõlama Rakvere ja Urvaste
kiriku oreli, kavas E. Arro, A. Pärdi ja A. Kapi looming. T. M.
Verdi festival Estonias
Giuseppe Verdi 100. surma-aastapäev 27. jaanuaril on tõstnud suure ooperilooja
muusikateatrite erilise tähelepanu alla. Estonia korraldab sel puhul 19. 27.
jaanuarini Verdi festivali.
Verdi ja Estonia on nelja inimpõlve vältel olnud tihedalt seotud: 12 ooperit ja 31
esietendust 1916. aasta Traviatast festivali avaõhtul esietenduva Macbethini.
Seejuures jõuab 1847. aastal loodud Macbeth esmakordselt Estonia lavale,
lavastajaks Arne Mikk, muusikaliseks juhiks Paul Mägi, kunstnikuks Eldor Renter, nimiosas
Jassi Zahharov ja Samsons Izjumovs. Verdi surma-aastapäeval kõlab festivali
lõppakordina tema Reekviem (28. I ka Tartus), samuti P. Mägi käe all.
Mõistagi on festivali kavas teisedki Estonia mängukavas Verdi ooperid La
Traviata, Nabucco ja Don Carlo. Festivali keskel, 23. ja
24. I avaneb võimalus osa saada Moskva muusikateatri Helikon Aidast, mille
lavastaja Dmitri Bertman hoiatab, et etendus on kaugel sellest, mida publik on harjunud
nägema. See ongi ootuspärane on ju Helikon äratanudki maailmas tähelepanu
eksperimentide, uudsete tõlgenduste ja leidlike ideedega. Paul Mägi kutsub
festivalibukletis jagama rõõmu Verdi muusikast, mida ta iseloomustab kui lihtsat ja
suurt, täpset väljendamaks üksiku hinge seisundit ning avarat hõlmamaks kõiksust.
Leedu ooper 80
Leedu Rahvuslik Ooperi- ja Balletiteater tähistas omamaise ooperikunsti 80.
aastapäeva kolmeosalise galaga 30. detsembri õhtul pealinna ooperimajas.
Nelja ja poole tunniseks veninud juubeligala algusosas olid laval ooperiveteranid,
õnnitlusi toodi nii sõnas kui muusikas: Otello monoloogiga säras tuntud headuses
sügisel 70. sünnipäeva tähistanud Karlis Zarin. Estoniat esindas Mati Palm,
kes viimastel hooaegadel on leedulastega olnud tihedas koostöös nii Vilniuses, Hollandi
linnades kui ka Savonlinnas. Õnnitluseks laulis Palm samuti Verdit, De Silva kavatiini
Ernanist. Üheteistkümnenumbrilise teise osa sisustasid koduteatri ooperisolistid,
kellest M. Palm tõstab eriti esile meilgi tuntud Sigutë Stonytët ja Sofija Jonaitytët.
Gala viis triumfini maailmamainega leedu lauljate esinemine lavale tulid sopran Irena
Milkevičiûtë, metso Violeta Urmanavičiûtë (La Scalas jm. tuntud kui V. Urmane) ja V.
Noreika õpilasest tenor Sergei Larin jt. Tänu raadioülekandele sai galast osa kogu maa,
uhke kontserdi salvestas ka TV. Ooperiteatriga ühevanune on ka taditsioon etendada
vana-aastaõhtul Traviatat, nii seegi kord. Aastavahetuse Vilniuses veetnud Mati
Palm kiidab sealse kultuurielu tihedust ja taset. Neil päevil toimus kümneid kontserte
ja piletid olid kõikjal välja müüdud. Meie laulja pääses Leedu Rahvusorkestri
aastalõpukontserdile, mida juhatas tema hinnangul suurepärane ameerika dirigent John
Neal Axelrod, ainult tänu seal osalenud Asta Krikčiûnaitele, keda siinne ooperipublik
samuti hästi tunneb. Muide, piletid maksid sel kontserdil 800 2000 krooni (seisukohad
200 kr.)!
T. M.
Külalisorkester Krasnojarskist
Krasnojarski Akadeemiline Sümfooniaorkester Ivan pilleri juhatusel annab täna
õhtul kontserdi Narva kultuuripalees Energeetik ja homme Estonia kontserdisaalis.
Kavas on Beethoveni Klaverikontsert nr. 4. G-duur op. 58 (1807), solistiks Nikolai
Luganski, ja Liszti sümfoonia Faust tenorile, meeskoorile ja
sümfooniaorkestrile, solist Dmitri Voropajev Peterburist, kaastegev Eesti
Rahvusmeeskoor. 1994. aastal võitis Luganski X Taikovski-nimelise konkursi Moskvas,
2000. aastal sai ta Diapason dOr auhinna Chopini klaveriprelüüdide plaadistuse eest
(Erato). Peterburi Maria teatri solist Dmitri Voropajev õpib Peterburi konservatooriumis
kooridirigeerimist; laulmisega on Voropajev tegelenud oma isa, ooperilaulja Anatoli
Voropajevi juhendamisel. Dmitri Voropajev on N. Rimski-Korsakovi nimelise rahvusvahelise
vokalistide konkursi laureaat (2000). Krasnojarski Akadeemiline Sümfooniaorkester
tähistab 2002. aastal 25. sünnipäeva. Orkestri looja ja kunstiline juht Venemaa
rahvakunstnik Ivan piller on sündinud 1935. aastal Sofias vene emigrantide perekonnas.
1962. aastal lõpetas ta Moskva konservatooriumi vene kuulsate dirigentide õpetaja
Aleksandr Gauki viimase õpilasena.
TMMi külaline New Yorgist
4. I külastas Teatri- ja Muusikamuuseumi New Yorgis asuva USA Eesti Helikunsti
Keskuse juhataja Juta Kurman, kes aastakümned tagasi algatas Helikunsti Keskuse juurde
USA eesti muusikute andmebaasi kogumise.
Nüüd oligi TMMi juhtkonnaga arutluse all keskuse muusikaarhiivi tulevik. Kurmani
sooviks on, et materjal leiaks koha TMMis. Muuseum on samuti kogust väga huvitatud, seda
enam, et TMMis on viimastel aastatel pööratud suuremat tähelepanu väliseesti
materjalidele. Kurmani hoole all olev arhiiv sisaldab dokumente, kontserdikavu,
ajalehelõikeid, fotosid jm. USAs tegutsenud ja praegu tegutsevate eesti muusikute kohta.
Kurman on olnud Eesti Helikunsti Keskuse juhataja 1973. aastast. Aktiivse ja aatelise
inimesena on ta juhtinud veel Ülemaailmse Eesti Ühingu naisklubi ja Väliseesti
Naisliitu. Helikunstniku diplomi sai Juta Kurman Tallinna Konservatooriumis 1940. aastal
lauluerialal A. Arderi juures, USAs on ta samal erialal lõpetanud New Yorgi
muusikakolledi. Lauljana on Kurman esinenud paljudel eestlaskonna üritustel, raadios ja
televisioonis. Ta on ajalehe Vaba Eesti Sõna muusikakriitik ja korraldanud Eesti
Helikunsti Keskuse toetusel eesti muusika kontserte.
Alo Põldmäe
Teatristipendium Liisa Aibelile
Stockholmis asuv Lensi Römmer-Kuusi nimeline Teatrikunsti Stipendiumifond valis
2000. aasta stipendiaadiks Endla teatri näitleja Liisa Aibeli.
Stipendiumifond on loodud väliseestlasest näitleja ja teatrijuhi Lensi Römmer-Kuusi
auks, kes oli üks eesti teatri asutajaid. Stipendiumifondi eesmärk on võimaldada
noortele Eesti näitlejatele välismaiste teatrite külastamist. Stipendiumi suurus on
5000 Rootsi krooni ja seda on välja antud alates 1993. aastast.
9. I esietendus Eesti Draamateatri väikses saalis Boguslaw
Schaefferi Siinseal. Poola keelest tõlkinud Hendrik Lindepuu, lavastanud Hendrik
Toompere jr., kunstnikutöö Ene-Liis Semper. Mängivad Kaie Mihkelson ja Aleksander
Eelmaa.
See ei ole päris tavaline armastuslugu; nelja tegelast mängib kaks näitlejat.
Kohvikus kohtuvad Mees ja Naine, kuid eelkõige kohtuvad nad oma kujutlustega teisest
inimesest. Siinseal on armastuse aegruum, mille ühes olevikuhetkes kohtuvad nii
tulevik kui minevik, ütleb lavastaja. Schaeffer kirjutas näidendi esmalavastuse
kavalehel: Aga ometigi on selles näidendis ilmselge sõnum. Meil on ainult üks elu ja
me ei tohi seda maha laristada. Mõnigi ütleb: mis sõnum see selline on, seda teab iga
loll. Teab küll, aga ei teadvusta. Autor on alati kellegi poolel. Mina seda
näidendit kirjutades asetusin vaistlikult naiste poolele. Ma ei püüa neid mõista.
Ma mõistangi neid. Ma kirjutasin näidendi armastusest.
Täna esietendub Rakvere teatri väikses saalis prantsuse näitekirjaniku
Eric-Emmanuel Schmitti Kahe maailma hotell. Tõlkija Margus Alver. Lavastaja Ain
Prosa, kunstnik Kersti Varrak. Mängivad Hannes Prikk, Tarvo Sõmer, Ülle Lichtfeldt,
Velvo Väli, Maria Taimre, Kersti Tombak jt.
E.-E. Schmitt on 1960. a. Lyonis sündinud prantsuse mõtleja, muusik ja
filosoofiaprofessor, kellest viimastel aastatel on saanud üks maailma kuulsamaid
tänapäeva näitekirjanikke. Igas näidendis on midagi filosoofilist, selgitab
autor, seda võib leida tegelaste vaidlustes ja sündmustiku ülesehituses. Kunst
seisneb selles, kuidas filosoofia ja lugu, eelistatult müsteerium, omavahel niimoodi
kokku köita, et kumbki ei hakkaks teist välja suruma. Kahe maailma hotell on
niivõrd uus teos , et Rakvere teatri lavastus on alles kolmas väljaspool Prantsusmaad.
Kodumaised loorberid on näidend juba kätte saanud nimelt võitis Kahe maailma
hotell enamuse Moličrei-nimelistest auhindadest, mis on kõrgeimaks tunnustuseks
Prantsusmaal. Kriitika tituleeris näidendi metafüüsiliseks komöödiaks. Loo
tegelased kohtuvad hotellis, kuhu saabutakse ja kust lahkutakse liftiga. Siit on vaid kaks
teed: kas tagasi sinna, kus kõik on tuttav, või üles teadmatusse. Kahe maailma hotell
on paik, mis asub vahepeal.
Homme kell 19 esietendub Vanalinnastuudio väikses saalis Trevor Griffithsi
Koomikud. 2. jaanuaril 2001 teatri peanäitejuhina alustanud Roman Baskinile esimene
töö uues ametis.
Peaosades mängivad Vello Janson ja Jüri Karindi. Komöödiakirjaniku
T. Griffithsi näidendi Koomikud tegevus toimub Manchesteri äärelinna endises
koolimajas, praeguses kultuurihoones, kus kõikvõimalike ringide, karate, jooga,
sekretärikoolitus, keeleõpetus jne. kõrval on endale leidnud koha ka koomikute
kool. Klassituppa koguneb alla kümne eri vanuses keskealist või sinna lähedale
jõudnud meest, kel kõigil on lootus kunagi oma naljadega estraadil või varietees raha
teenida.
13. I kell 15 astub Nukuteatri ovaalsaalis vaatajate ette Ferdinand Veike kavaga
Ferdinand Veike ja Lilleprintsess.
Tunnise etenduse käigus tutvustab vanameister lastele erinevaid nukuliike. Publikule
näidatakse nii käpik- kui näpunukke, marionett-, mehhaanilisi- ja käepealseid nukke
ning ka vähem teada jaava ja vertepteatri nukku Veike kogust. Lapsed näevad lugu
Lilleprintsessist, sõna ütleb sekka ka Buratino. Nii etenduse alguses kui lõpus
näidatakse katkendeid videofilmidest Ferdinand Veike loomingu kohta. Etendus on mõeldud
lastele alates neljandast eluaastast.
|
Saksa vaim Kunstihoones
|
Wolfgang Tillmans. Susanne ja Lutz, 1992. |
9. I avati Tallinna Kunstihoones suurejooneline
fotokunsti väljapanek Ajastu vaim. Saksa moefotod 1945 1995.
Näituse kuraator F. C. Gundlach on saksa vanema põlvkonna moefotograaf, kes
on praktiseerinud ajakirjade juures, asutanud 1967. a. Hamburgis Pildilise
Kommunikatsiooni Keskuse PPS ja 1975. a. samanimelise galerii. Kuigi XIX sajandist peale
oli Berliin moetsentrumina Pariisi järel teisel kohal, puudus Saksamaal veel XX sajandi
keskpaigas oma moefoto arengu ülevaade ja dokumentatsioon. Gundlach on selle tühimiku
täitnud. Moefotol on tänapäeva pildilises kommunikatsioonis silmapaistev koht. Mood
peegeldab ja foto dokumenteerib kõige ilmekamalt ajastu vaimu. Need ei ole mitte ainult
modellide seljas olevad rõivad, mille järgi määrame aja vaimu, vaid kogu pildiline
lavastus, modellide poosid ja naisetüübi muutumine kord vambiks, kord glamuurseks
daamiks, kord androgüünseks poisstüdrukuks. Moefotolt vaatab vastu elustiil ja ajalugu.
Kuraator pole seadnud eesmärgiks saksa moefoto määratlemist ei ajalooliselt ega
geograafiliselt. Valik on tehtud pildi/foto keelelisest tugevusest ja kujundi
üldistusjõust lähtudes. Valitud tööd on jätnud jälje ajalukku ning olnud omas ajas
innovatiivsed. Projekti on haaratud ka välismaal tegutsevad saksa ning Saksamaal elavad
immigrantidest fotokunstnikud, kes on tegelenud saksa elustiili- või moesuundadega. 1999.
aastal oli Kunstihoone saalides väljas briti moefoto näitus Look at Me. 1960
90. Saksa väljapanek annab hea võimaluse paralleelide tõmbamiseks ja tõestab, et
tänapäeva moefoto on internatsionaalne. Nii brittide kui sakslaste ekspositsioonis
olid/on esindatud kunstnikud Helmut Newton (kelle loomingut oli äsja väljas
Berliinis kunstniku personaalnäitusel), Wolfgang Tillmans, Jürgen Teller.
Ajastu vaimu on valitud väljendama veel Charlotte Rohrbach, Norbert Leonard,
Willy Maywald, Regi Relang, Hubs Flöter, Herbert Tobias, Rico
Puhlmann, Will McBride, Charlotte March.
Pajose tähendusrikas maailm
9. I avati Vaalas Priit Pajose näitus.
1998. aastal TÜ maaliosakonna lõpetanud Pajose nime tuntakse hästi parempoolsusesse
kalduvate kunstiradikaalide ringis, kes näevad kunstiarengu ainust võimalust
palverännakutes klassikasse. Pajost ei maksa siiski ajada segi traditsiooni hoidjatega.
Tema maalide tume koloriit, teemade fantaasiarohkus ja kõrge ideekaar viitavad
klassikale, kuid Tartu noor kunstnik kõnetab seda väga omamoodi. Pajose fantaasia
erilisust võib käsitleda tema huvialade valguses: ülikoolis õppis ta ka idamaade
religiooni ja filosoofiat. Pajose klassikalembusega assotsieerub ebatavalise nägemine,
idamaiselt ambivalentne mõte muudab tema pildid tähendusrikkaks. Kunstniku teemadel on
võimast eksistentsihaaret: tema tegelased elavad kahtlemata kurjas maailmas, kus kunstnik
toob esile nende murdumise või kirjeldab olemise raskust. Ta esitusstiili üle võib
vaielda, tema teemadki ei sobi paljudele, kuid seda väljapanekut ei ole hõlbus unustada.
Eha Komissarov
Sümbolid kunstiakadeemia galeriis
EKA galeriis avati 8. I maalikunsti neljanda kursuse üliõpilase Lii Pähkli ja
graafika neljanda kursuse tudengi Merike Sule ühisnäitus Sümbol.
Sümbol funktsioneerib eelkõige kui energiaallikas, mis on võimeline suhtlema vaatajaga
üle aegade. Sümbolid ületavad keele- ja kultuuribarjääri, olles universaalsed
märgid, mis suhtlevad meiega taju tasandil. Igale hetkele vastab iseloomulik märk, mis
suhestub ümbritseva keskkonnaga. Sümbolite tajumisel mängib rolli ka elukogemus ja
individuaalne vastuvõtlikkus. Sümbol konsolideerub mälukihistustes oleva
informatsiooniga, tulemuseks on äratundmine ja fikseerimine. Sümbol kui lakooniline
sõnum võib esineda abstraktsel kujul, aga võib sisaldada ka inimese elukeskkonnast
tuttavaid objekte. Sümbol ei ole oma välises vormis unikaalne, aga uus on selle
loojapoolne interpretatsioon ja loominguprotsessis sellesse kätketud energia. Lii Pähkli
abstraktsed maalid ja Merike Sule mustvalged fotod jäävad publikule vaadata 20.
jaanuarini.
Helene Kuma juubeliaasta
28. jaanuarini saab Keilas Harjumaa muuseumis näha Helene Kuma keraamika- ja
niplisenäitust.
Kunstnik, kunstiajaloolane ja -pedagoog Helene Kuma (1921) lõpetas 1939. aastal Riigi
Kunsttööstuskooli ja 1948. aastal Tallinna Riikliku Tarbekunstiinstituudi keraamika
erialal. 1947. aastast sai temast tarbekunstiinstituudis keraamika ja kunstiajaloo
õppejõud. Aastatel 1952 55 töötas ta keraamika kateedri juhatajana. 1972. aastal
sai professorikoha. 1953. aastal lõpetas Kuma eksternina Leningradi kunstiakadeemia
Repini nim. instituudi kunstiajaloo erialal. Aastatel 1959 60 täiendas end
kunstiajaloo ja keraamika valdkonnas UNESCO stipendiaadina Prantsusmaal, Taanis ja
Itaalias. 1961. aastal osales rahvusvahelisel Palladio nim. arhitektuuriajaloo kursustel
Vincenzas (Itaalias). 1962. aastal kaitses ta Repini instituudis teaduste kandidaadi
väitekirja Nõukogude Eesti tarbekunst ja tema meistrid. Alates 1952. aastast on
osalenud nii rahvusvahelistel kui kodumaistel näitustel. 1982. aastal eksponeeris
kunstnik esimest korda niplist, 1992. aastast peale on ta pidevalt võtnud osa
rahvusvahelistest niplisenäitustest. Keilas on väljas viimaste aastate keraamikat ning
niplist. Kuid see on vaid esimene akord tarbekunsti grand old lady 80.
sünnipäevaks korraldatud näituste reas: septembris ja oktoobris on tarbekunstimuuseum
Helene Kuma ülevaatenäituse päralt.
30. IX kuni 31. XII 2000 toimus Makedoonia Vabariigis III rahvusvaheline
graafikatriennaal Bitola 2000 teemadel 2000 aastat kristlust ja
Metamorfoos.
Osa võttis ligi 400 kunstnikku 62 riigist. Eestist osalesid Peeter Allik, Sirje
Eelma, Kelli Kagovere, Avo Keerend, Ilmar Kruusamäe, Raul
Meel ja Benjamin Vasserman. Rahvusvaheline ürii hindas peapreemia
vääriliseks poola graafiku Mira Boczniowiczi töö Empire Sign. Infot näituse
kohta saab interneti leheküljelt: http://www.muzejbt.org.mk
Lühikese Jala Galerii kutsub kõiki galerii kunstnikke väiksele
koosviibimisele 16. jaanuaril kell 18. Samas toimub aasta tekstiilikunstniku väljakuulutamine
ja preemia üleandmine.
A A S T
A N Ä I T U S 2 0 0 1 |
Eesti Maalikunstnike Liit kuulutab välja aastanäituse 2001 projektid:
Pärnu Uue Kunsti Muuseumis Liblikapüüdjad, kuraator Mark Soosaar; Tartu
Kunstimajas Tartu! Maal!, kuraator Jaan Elken; Pärnu Linnagaleriis
Kõrvalhüpe, kuraator Kreg A-Kristring; Tallinna Kunstihoones, kuraator Ando
Keskküla; Hansapanga galeriis Leiubüroo, kuraator Ado Lill.
Liblikapüüdjad
Niisugust pealkirja kannab Kaarel Liimandi tuntud maal, loodud aastal 1933.
Samasugust pealkirja kannab ka näituseprojekt Pärnu Uue Kunsti Muuseumis, kuhu kuraator
Mark Soosaar on juba valinud ühe teose. Ja selleks ongi seesama Kaarel Liimandi maal
Eesti Kunstimuuseumi kogudest, millel paljas poiss püüab paljast tüdrukut just hetkel,
mil viimane haarab liblika järele. Kuraator ootab, et eesti kunstnikud loovad teoseid,
mis arendavad Kaarel Liimandi mõttekäiku edasi. Materjal pole oluline, oluline on
kuuluvus liblikapüüdjate maailma. Parimad teosed näituselt Liblikapüüdjad
valitakse rahvusvahelisele aktinäitusele Mees ja naine, mis sel aastal kannab
alapealkirja Poiss ja tüdruk ning mis tahab pühenduda armastusele laste vahel.
Töid valitakse näitusele 5. 15. IV, näitus avatakse 17. IV Pärnu Uue Kunsti
Muuseumis. Rahvusvaheline aktinäitus on 1.VI 28. VIII 2001. a. Info: docfest@chaplin,
tel. 044 30 772, 050 24 947, faks 044 30 774, kodulehekülg www.chaplin.ee
Tartu! Maal!
Näitus Tartu Kunstimajas 16. IV 6. V komplekteeritakse nende eesti kunstnike
töödest, kes väidavad, et neil on Tartuga mingi side, Tartu tähendab neile midagi, nad
elavad Tartus või nad ei taha elada Tartus.
Tööde eksponeerimise tingimuseks on nende esmaesitus kõnesoleval näitusel. Oma soovist
esineda teatada kuni 16. märtsini koos kirjaliku põhjendusega jaan@eaa.ee või aadressil
Eesti Kunstnike Liit, Vabaduse väljak 6, Tallinn 10146. Näituse kuraator on Jaan Elken,
tel. 6273 633, 055 40 544.
Kõrvalhüpe
Näitus avatakse Pärnu Linnagaleriis 17. IV. Kõigile, kes on tüdinenud oma
käekirja, domineeriva idee lummast ja kellel on tahtmist avalduda kunstis teisel moel
või meedias, on Kõrvalhüpe uks, millest siseneda. Kõrvalhüpe ei tähenda
kohustuslikku laienemist, ekspansionistlikku eesmärki. Kõrvalhüpe kutsub
maalikunstnikke astuma üles mitte ainult pintsli, lõuendi, värviga ja
mittemaalikunstnikke avaldama ennast maalis. Kõrvalhüpe on küsimus muutuvast,
mittemuutuvast ajast ja kunstnikust, see on hetkeline noorenduskuur. Kõrvalhüpe on
üllatus, mitte tavaline nentimine, et see on see ja too on too, vaid oo... too on see!?
ja see on too!? Kõrvalhüpe on võimalus ideefikside jaoks, mis pole leidnud kohta
sinu loomingu terviklikkuses. Kõrvalhüpe ei ole meediafestival, kuna puuduvad
vahendid aparatuuri laenutamiseks. Oma soovist näitusel osaleda teatada kuraator Kreg
A-Kristringule 30. märtsini tel. 6721 705.
Leiubüroo
Näitus Hansapanga galeriis avatakse 17. X.
Leiubüroo tähistab kohta, kuhu tuuakse leitud asjad. Need on esemed, mille keegi
on kaotanud või unustanud. Nii nagu võib kaotada asju, võib kaotada tegutsemismotiivi
ja õpiaja jooksul kogetud ideed ja oskused. Kaasaeg oma intensiivse nõudmisega
materiaalse kindlustatuse osas võib noore kunstniku kergesti kallutada eemale loomingust.
Muu töö kõrvalt jääb selleks vähe aega ja energiat. Ajapuudusel võivad kaduda
kontaktid mõttekaaslastega või tekkida loominguline apaatia. Leiubüroo eesmärk
on stimuleerida viimastel aastatel põgusalt kunstipilti kerkinud noori lootustandvaid
maalikunstnikke üle Eesti, kes on nüüdseks aktiivsest kunstielust kõrvale jäänud.
Näitus peaks olema noorema põlvkonna nägemus kaasajast. Kunstnike vanus ei tohi
ületada 35 aastat. Näitusele valitakse tööd, mis valminud kahe viimase aasta jooksul
ja mil on side maalikunstiga. Oma osalemissoovist teatada kuraator Ado Lillele tel. 641
8322. Kunstihoone näitus toimub 20. VII 12. VIII. Projekti kirjeldus ilmub hiljem.
K U L T
U U R I M I N I S T E E R I U M I S |
Kultuuriminister Signe Kivi allkirjastas 8. jaanuaril palgakokkuleppe
Eesti Kultuuritöötajate Ametiliiduga.
Kokkuleppe allkirjastasid EV Kultuuriministeeriumi poolt minister Signe Kivi, Eesti
Teatriliidu poolt esimees Jaak Allik ning Eesti Kultuuritöötajate Ametiliidu poolt Ago
Tuuling. Võimalust lepinguga ühineda kasutas avalik-õigusliku institutsioonina Eesti
Rahvusraamatukogu, lepingu kaasallkirjastas rahvusraamatukogu direktor Tiiu Valm. Kivi
rõhutas, et kultuuritöötajate palkade lähendamine riigi keskmisele palgale oli
ministeeriumi eelarve üks prioriteete. Palgatõus on võimalik tänu ministeeriumi
eelarvesisesele vahendite ümberjaotamisele. Kivi sõnul oli ja jääb kultuuri
rahastamise suurimaks dilemmaks, et talent ja tema töö ei saa paraku kunagi tasutud oma
väärtuse mõõdus. Jaak Allik, Ago Tuuling ja Tiiu Valm tunnustasid
Kultuuriministeeriumi poolt eelarve menetlemise käigus tehtud jõupingutusi, mille
tulemuseks on loomeinimeste palgatõus. Palgakokkuleppe eesmärk on 2001. aasta
riigieelarvesse planeeritud toetussummade kasvu kasutamine kokkuleppega hõlmatud
töötajate palgatõusuks ning töörahu tagamine palgatingimuste osas 2001. aastal.
Sõlmitav kokkulepe tulenes läinud aasta 11. detsembril sõlmitud TALO ja Vabariigi
Valitsuse raamlepingust palgakorralduse reformi kohta 2001. aastal. Kokkulepe kehtib
Kultuuriministeeriumi poolt hallatavates ning riigieelarvest ministeeriumi kaudu toetust
saavates asutustes ning lepingule kaasallkirja andnud avalik-õiguslikus asutuses.
2001. aasta riigieelarves on Kultuuriministeeriumi taotlusel ettenähtud toetussummade
kasv keskmiselt 10% asutuste palgafondist.
REET WEIDEBAUM
|