Realismi matus
Kuraator Ando Keskküla on nimetanud oma kuraatoriprojekti Reaalne
realism. Nimi on selge ja üheselt mõistetav. Kordamine suurendab mõjuvust. Valetõlgendused
tunduvad välistatud. Mõistel realism puuduvad igasugused eesliited. Pole isegi võimalikke
vihjeid nende olemasolule. Seega võiks näituselt oodata realistlikke maale
realistlikke selle kõige tavapärasemas tähenduses maale, mis kujutavad ilustamata
ja moonutamata igapäevast maailma. See on vaid väline mulje. Sees on kõik teisiti.
|
Tarrvi Laamann. Paradiis ja põrgu 2001. Et sol lucet omnibus.
|
Eesti Maalikunstnike Liidu aastanäituse
Ando Keskküla kuraatoriprojekt Reaalne realism Tallinna Kunstihoones kuni 12.
augustini.
Juba enne näitusesaali jõudmist seatakse vaataja silmitsi Peeter Alliku
naivistliku fotoimitatsiooniga, mis pole realistlik ei kujutuslaadilt ega süeelt.
Näitusesaali viivalt trepilt avaneb vaade sotsrealismi vormikeelt kasutavale Jasper
Zoova teosele. Selja taha jääb Ilmar Kruusamäe slaidimaal. Realism on juba
lähemal. Kui nii jätkuks, võiks pealkirja isegi õigustatuks pidada.
Kuid ei, näitusesaali jõudes pööratakse ikkagi kõik peapeale. Vaatajat ümbritseb
ebareaalne, sümbolistlik, unenäoline ja moonutatud maailm. Tekib tahtmine välja joosta
ja kontrollida, kas ukse kohal rippuvast sildist on ikka õigesti aru saadud.
Realismi haud
Sisenedes esimesse näitusesaali, tõkestab teed suur must sein (seejuures on
kõik ülejäänud näitusesaali seinad eranditult valget värvi), mille keskel ripub Erich
Lepsi asjalikus realistlikus laadis olustikumaal Pesutriikija 1936. aastast.
Seina ülaservas kordub näituse pealkiri ja selle all osalejate nimed.
Seinapind on matt, tähed tagasihoidlikult läikivad nagu poleeritud kiri tumedal tahutud
kivil. Tuleb meelde kalmistu... Sein mõjub tohutu musta hauakivina, mis oma soliidses
rahus seisab kääpa peatsis. Niisugune lihtsas vormis soliidne marmorplaat on tavaline
igal eesti surnuaial. Hea ettekujutusvõime korral võib juba peaaegu näha elupuid ja
begooniaid...
Tegu on niisiis realismi hauaga. Seda detaili mõistes saab väljapandud tööde valik
selgeks. Realism on surnud. Temast on jäänud vaid mälestus. Realismi matusele on aga
kogunenud järeltulevad põlved lapsed ja lapselapsed, onud ja tädid. Nad on küll
sugulased, kuid siiski on igaühel oma nägu ja oma hing. Realism, kadunuke, on neil küll
veres, kuid see on ka kõik.
Realismi vastukaja
Näitusetutvustuses on väljapaneku eesmärgina nimetatud XXI sajandi eesti
maalikunsti realismi võimaluste testimist. Kuraator Ando Keskküla ütleb: Ma
hüüdsin eesti kunsti Realism! Ja see on see, mis vastu kaikus.
Niisiis on tegemist realismi vastukajadega. Realismil on läbi ajaloo olnud palju
erinevaid alaliike ja tuletisi. Need lähemad ja kaugemad sugulased ongi käesoleval
näitusel esindatud. Siin võib näha suundi alustades sots- ja hüperrealismist ning
lõpetades isegi sürrealismiga. Kõikehaaravusega läheneb näitus juba Robert Garaudy
formuleeritud piirideta realismi määratlusele.
Teatud hulgal sisaldub kõigis kunstisuundades realismi. Igasugune kunst, ka kõige
abstraktsem, käsitleb ainesena ümbritsevat maailma, pakub oma elunägemuse ja on seega
seotud reaalsusega, on reaalsust peegeldav.
Meie kultuuriruumi kunsti eesmärk on alati olnud realism. Eri ajastud ja kunstisuunad on
reaalsust omal moel tõlgendanud, kuid siiski on nad kõik püüdnud seda võimalikult
tõeselt edasi anda. Et see teisest kultuurikeskkonnast vaadatuna ebareaalne tundub, on
sealsete väljakujunenud arvamuste ja tavade tulemus.
Milline eri nägemustest õige on, ei saa kindlalt väita. Tõestused puuduvad. Inimaju
töötleb silmalt saadud informatsiooni, tõlgib selle ümber teise keelde. Keel aga
sõltub inimese kultuuritaustast.
Isade varjud koopaseinal
Niisiis on realism ja reaalsus alati suhtelised. Meie tõlgendus ümbritsevast
maailmast on vaid vari koopaseinal, nagu jutustab Platon. Kellel on õigus väita, et
ümbritsev maailm on millet-courbetlik? Nii oleme me harjunud arvama, sest nii on meid
õpetatud. Kuid kes ütleb, et õpetajad pole eksinud?
Maalikunstnike liidu näituse kontseptsioon näib lähtuvat platonlikust käsitlusest.
Läbisegi on pakutud erinevaid varje, jättes vaataja enda otsustada, millist
kujutist koopaseinal teistest tõelisemaks arvata, kelle maale realistlikumateks
pidada.
Iga väljapandud teos demonstreerib segelt isiklikku maailmanägemust, avab isikliku
reaalsuse. Nii pakuvad Miljard Kilk ja Priit Pajus
muinasjutulist-sümbolistlikku loitsudest kaikuvat maailma, mis on täis ebareaalseid
olendeid. Mari Kurismaa ja Malle Leisi maailmad on väikeste asjade
mikrokosmosed, kus ka kõik elutu elab omal vaiksel moel. Kreg A-Kristing liidab
maalil kaks möödunud sajandile iseloomulikku reaalsusekäsitlust: fotolikkuse ja
daliiliku sürrealismi. John Smidt pakub maailma välja kui lõputu
koomiksi, mida võib meelelahutuseks lehitseda. Tiina Tammetalu eksponeerib
osa reaalsusest pinnast andes igaühele võimaluse seda ise deifreerida. Olav
Marani natüürmort ja Margaret Fuksi loodusvaade on klassikalisele
realismikäsitusele vastavad. Laurentsius kaldub müstilisse sümbolismi,
projekteerides üksteise otsa erinevaid detaile ja kiskudes lõpuks terviku lõhki, nii et
teos muutub kaleidoskoobiks, mis igal pilgul uue kujutise annab. Ilmar Kruusamäe
ja kunstiakadeemia üliõpilased Tõnis Saadoja ning Maarit Murka
näevad ümbritsevat läbi fotoobjektiivi ja jäädvustavad kõike piinliku täpsusega,
lisades samas ka peent iroonilisust oma tehnika masinlikkuse üle. Külliki Talp
lõikab oma maailmanägemuse peenteks kildudeks ja paneb selle siis uuesti,
õigemini kokku. Tõnu Mäsaku vaade on küll realistliku vormiga,
kuid seda isiklikumalt ja ebareaalsemalt mängivad värvid. Enn Põldroos on
reaalsuse detaili oma loomulikust taustast eraldanud, seda lihtsustanud, stiliseerinud ja
paljundanud ning tulemuse uute reeglite järgi kokku liitnud. Samasuguseid väljarebitud
detaile näeb ka Jaan Toomiku maalidel, kus nad kerkivad ilmutustena esile
kirkavärvilisest udust. Peeter Alliku maalidelt avaneb vaade
massipsühhoosis kohmakalt lapselikule maailmale, milles toimuvad sündmused ennustavad
meile tulevikku (Ma nägin seda. Maha valitsus, president käigu persse, Eesti
vabaks 05.06.2002).
Realism kui tugev ja järjepidav kunstitraditsioon omab pikka ajalugu ja autoriteetseid
teejuhte. Selliseid mõjutajaid silmab paljudelt eksponeeritud töödelt.
Nõukogude Liidus veedetud poolsajand on eestlaste mälus kindlalt juurdunud. Nii ei saada
üle ega ümber isakesest sotsrealismist. Huvitav on aga, et sellelt traditsioonilt
otsivad tuge eelkõige noorema põlvkonna kunstnikud. Punast värvi ja viisnurki leiab Laurentsiuse
töödelt, meeleolult on sarnane Zoova maal, tuttavad tegelaskujud (Hitler ja
Stalin) esinevad Smithi teostel.
Olulisena kerkib esile ka religioossus ja mütoloogilisus Laurentsius &
AD, Kilgi, Pajusi, Arraku, Laamanni töödes.
Teiste eelkäijate hulgas kohtab vihjeid sümbolismile (Laurentsius, Kilk, Pajus,
Laamann, Roosvalt) ja sürrealismile (A-Kristingu daliilik peamotiiv
on neist vast otseseim).
Realismi ülestõusmine
Nagu püstitatud hauakivilt lugeda võib, on vana hea realism surnud ja maha
maetud. Tema haual on aga põrmust elu ammutades puhkenud uued õied. Need taimed
meenutavad multifilmist Kolmanda planeedi saladus tuttavaid lilli, mille
peegel-südamik on salvestanud kord nähtud sündmusi ja esitab neid siis uuesti. Kas
sellist peegeldust usaldada või valetavaks kõverpeegliks pidada on iga vaataja
südametunnistuse ja isiklike uskumuste küsimus. Varjud koopaseinal ei ole tõeline
maailm, kuid mingit informatsiooni ümbritseva kohta annavad nad siiski. Nii pole ka
peegeldused õige reaalsus, kuid lähtuvad sellest siiski.
HELEN KIVISOO
|