Kuuldemängust kõlakunstini
Intervjuu Eesti raadioteatri juhi Tamur Tohveriga

|
Taavi Teplenkov, Ivo Uukkivi ja Pille Lukin “Rännukutse”
salvestusel. |
Sõnaga “raadioteater” seonduvad esmalt lapsepõlveaegsed kella
kolmesed kuuldemängud pühapäeviti. Räägid ehk alustuseks, mida see mõiste ehk
laiemalt audiokunst eneses üldse sisaldab ja millised on konkreetselt Eesti raadioteatri
sõnastatud taotlused ja eesmärgid nende nähtustega sammupidamiseks?
Audiokunstil laiemalt on palju erinevaid ¯anre, nii et üldiselt vastata on üsna
keeruline. Tema põhiväljund on meie ettekujutustele vastavalt olnud tõepoolest
nädalalõpu kuuldemäng. Omal ajal, kui stereoheli alles tuli, korraldati näiteks
üle-eestilisi demonstratsioonesinemisi külakultuurimajades – selgitamaks, mida
stereoheli üldse tähendab. Seegi oli üks esimesi katseid tutvustada audiokunsti
tehnilisi võimalusi. Kuid lisaks tehnilisele küljele tuleb tähelepanu pöörata siiski
sisulisele poolele. Kui need kaks asja käivad käsikäes, tekib omaette semiootika ehk
audiokeel, mis nagu teisedki kunstiliigid loob märke ja annab publikule võimaluse neid
tõlgendada, lugeda sinna kodeeritud sõnumit.
Audiokunsti alaliikideks kõige laiemas mõttes on näiteks dokumentaalkuuldemängud,
mille kohta mujal maailmas käibib mõiste feature, tulenedes ladinakeelsest
sõnast factum. See tähendab üheaegselt nii üht konkreetset kujundit, mille
ümber jutt käib, teisalt aga ka loovust just käsitöö mõttes. See kasutab nii
dokumentaalvõtteid kui lavastatud fiktsionaalset materjali, ekspertkommentaare,
ajaloolisi ülesvõtteid, helitaustu erinevate atmosfääride loomiseks jne. Hulk
erinevaid vorme ja ¯anre. Teine osa on nn. kunstiline kuuldemäng ehk see, mis põhineb
puhtalt fiktsioonil. Tänapäeval tegeldakse maailmas väga palju sellega, mida
raadiodraama (radio drama) mõiste endas kätkeb ja kas see väljend enam üldse
kehtib. Üks võimalus ongi rangelt määratleda selle järgi, kas tegemist on radio
fictioni või radio documentaryga. Üldiselt ei saa aga eristada nii, et kui on
nt. dokumentaalvõtteid 60 protsenti, siis on feature, kui aga 40 protsenti, siis radio
drama. Nagu mujalgi, kasutab ka audiokunstis iga looja neid suhteid oma äranägemise
järgi. Reeglina ei ole seda ehedust ja ilu, mis tekib dokumentaalsalvestustes, võimalik
korrata; pseudodokumentaali eesmärgid on siiski teised, nt. huumor või kuulaja tahtlik
eksitamine. Jättes traditsioonilised kategooriad kõrvale, on piirid ¯anride vahel
siiski hägustumas ja üha rohkem kogub elujõudu feature laadis asi.
Põhjuseks on ka raadio kui meediumi teisenemine: osa audiokunstist on esitatav
raadiolainete kaudu (kaasa arvatud digiraadio, mis on pisut teine tehniline skeem), teine
variant aga arvutivõrkudes ehk real audio. Nii kaobki vajadus hoida
¯anrierinevused rangelt puhtad.
Audiokunsti teine väga laialt viljeldav pool, millele meie võimalused veel paraku eriti
ei vasta, on levivahenditeta “siin ja praegu” antud ruumis audioetendused. Selleski on
haaratud kõik eelloetletud elemendid, kuid esitatakse konkreetses keskkonnas, nt. luuakse
hämaras ruumis või sisemaises looduses illusioon mererannast ning kõikvõimalikke muid
heliinstallatsioone. Sealgi mängitakse ühe visiooni raames ning ei tarvitse olla
verbaalset teksti. See on võrreldav kunstinäitusega, kus seintele riputatud maale on
võimalik tajuda lihtsalt värvilaikude või ruumikujunduse elemendina, nende sisusse
süvenedes võib aga saada väga konkreetse elamuse. Nii võib ka ruumi heliline kujundus
mõjuda nii taustana kui loona. Meie tegime viimase sellise katsetuse, avaliku salvestuse
koos publikuga 1998. aastal, kui raadioteater sai 70aastaseks. See ei olnud just lausa surround
soundi näide, kuid midagi sellelaadset. Teine selline töö oli heliinstallatsioonina
üleval “Jazzkaare” fuajees, rahvusvaheline EBU raadioteatrite koostööprojekt
“Lennuõnnetus” (“Crashing aeroplanes”), millel samuti eesmärk luua ruumiline
atmosfäär.
Mõistagi on olemas kõikvõimalikud vahe¯anrid ja väikevormid, nagu raadio-ooper ning
“kõlakunst”, mis tegeleb ainult helipiltide loomisega. Kõigi nende eesmärk on sama,
mis kogu muulgi kunstil, avardada meie tunnetust, vastavalt sellele, mida rikkamad ja
vastuvõtlikumad me oleme. Mida laiemalt me argisemiootika “ribasid” loeme, seda
suutlikumad oleme ka audiokunsti tajumisel. Helidega võib põhimõtteliselt kõike teha,
kuni piinamisviisideni välja. Kõiki teaduslikke avastusi rakendatakse ju esmalt
sõjatehnikas, kuna seal on raha nende katsetamiseks. Ruumi saab suunata kõrg- või
madalsagedushelisid, mida me muidu ei kuule, kuid mille mõjul meil hakkab kas halb või
hea. Samuti on helidega võimalik lausa füüsiliselt mõjutada, nt. rockkontserdil, kus
tunneme basside õhuvõnkeid, kuigi siin pole semiootika ja audiokunstiga just palju
seost. Valdkond on piiramatu. Kuna audiokunst saab mängida korraga väga paljude
¯anridega, võib sellest mingil hetkel saada alus ka mõnele uuele ¯anrile. Näiteks
Ivar Trikkel on meenutanud, et nemad said algimpulsi otsereportaa¯ideks sündmuskohalt
seeläbi, et kuuldemängude helitaustu hakati lindistama stuudiost väljas, autentses
lokatsioonis. Samuti on ju uudisteprogrammid tänapäeval teatraliseerunud.
Oled ise Tallinna Pedagoogikaülikooli raadiore¯ii magistrant. Millised on
õppimisvõimalused selles valdkonnas, nii “pühapäevaste fiktsioonide” kui
eelloetletud audiokunsti alaliikide osas. On see Eestis üldse võimalik või tuleb kõike
omandada kirjandusest ja rahvusvahelistel workshopidel?
Mina olen selle kõik omandanud lihtsalt praktilisel moel. Minu ajal seda koolis ei
õpetatud. Kuna mu diplomitööks oli kuuldemäng, sattusin ma raadiomajja. Ma ei
söandaks täpselt kommenteerida praegust pedagoogikaülikooli baasharidust, kuid
raadiomajas saavad tudengid väga hea pildi sellest, mida raadiotegemine üldse tähendab,
põhjaliku tehnilise ettevalmistuse. Iga hea re¯issöör peab oma vaimsetest eeldustest
ja erihuvidest sõltumata orienteeruma neis vahendites, mis tal kasutada on. Audiokunsti
moodsamaid vorme muidugi koolis hetkel õppida ei saa, see pole ka kooli eesmärk. Olen
ise lugenud kursust, milles püüdsin ühendada raadioteatri dramaturgilist ja re¯iilist
poolt. Ise käime end regulaarselt täiendamas EBU raadiodraama workshopidel, kus
toimub uuema audiokunsti esitamine ja diskussioonid, koguni sel pinnal, et kas selliseid
uusi äärmusvorme üldse tarvis on. Samuti külastame järjepidevalt “Prix Europa”
festivali Berliinis.
Millega Eesti seal esinenud on ja kuidas on teil seal läinud? Räägi lähemalt
sealsest hindamissüsteemist?
Eesti on festivalil osalenud alates 1993. aastast. Iga maa saab ühes kategoorias
esitada kuni poolteist tundi teoseid ning välja panna kaks delegaati, kellest moodustub
¯ürii (oma riigi poolt mõistagi hääletada ei saa). Iga päeva lõpus on avalikud
arutelud, mis on praegu parim objektiivne kriitika, mida selles valdkonnas on võimalik
saada, kohati julm ja valus, kuid see-eest aus, kuna puuduvad väga isiklikud suhted.
Delegaadid hindavad kümnepallisüsteemis, millest võetakse aritmeetiline keskmine, ja
pingerida moodustub esimesest kümnest sõelale jäänud teosest. Osaleb seal praktiliselt
kogu EBU liikmeskond, seega on igal festivalil umbes 30 riiki ja 40 tööd, konkurents on
üsna kõva. Diskussioonid toimuvad enne hääletamisi ja nii on võimalik hindajail oma
esmamuljet ümber hinnata, juhul kui kõiki aspekte kohe ei tabanud, ning ka autoritel oma
kontseptsiooni selgitada ja kaitsta. Alates 1995. aastast on Eesti seal tugevalt silma
jäänud, meil on siiski küllalt pikk raadioteatri traditsioon, mis on loonud tugeva
põhja ka kaasaegsete arenguteede jaoks. 1995. aastal pälvis “Koera sünnipäev”
(Viivi Luik, lav. Aare Toikka) seal 8. koha, 1997. aastal sai “Haug” (Madis Kõiv,
lav. Tamur Tohver) 6. koha ja 1999. aastal oli “Õhtueine Emmauses” (Ervin Õunapuu,
lav. Tamur Tohver) 5. positsioonil. Kuna eestlastel on kombeks iga oma saavutust
ikoonistada, et oleks midagi, millesse uskuda, on needki tulemused meile küllalt
innustavalt mõjunud, kuigi igal aastal ei suuda me paratamatult sellele seltskonnale
orienteeritud sisutihedat repertuaari pakkuda. See pole ka eesmärk. Tänavu läheme sinna
Madis Kõivu “Järvega” (lav. Vahur Keller) ning Ervin Õunapuu “Väikesele
palveraamatule” tugineva kuuldemänguga “Domini cane” (lav. Tamur Tohver). Siinkohal
tahaks muidugi tänada kultuuriministeeriumi, kes on meid kaks korda toetanud, sest oma
vahenditega poleks me suutnud selliseid sihttellimusi teha, nagu oli “Emmause” lugu ja
sel aastal rahaeraldis koostööks Mati Undi, Madis Kõivu, Jaan Unduski ja Jaan Tättega.
See on oluline, kuna seda võiks nimetada Eesti otseseks “kultuuriinvasiooniks”
Euroopasse. See festival on samamoodi turg nagu iga filmifestivalgi. Muidugi ei maksa
sealt oodata otseseid tellimusi, sest suurriikides on igal aastal tuhandeid algupärandeid
ja eesmärk polegi nendega rinda pista.
Kas oskad sõnastada oma laiemat kultuurilist missiooni raadioteatri juhina? On see
inimeste raadiokuulamisharjumuste ümberkujundamine?
Kindlasti mitte ümberkujundamine, vaid kujundamine. Me esindame kõige odavamat
kunstiliiki ja tänu teostuslihtsusele suudame ühiskonnas toimuvatele muutustele
reageerida kõige kiiremini. Tänu sellele on meil ka natuke teistsugune ülesanne. Ühest
küljest kahtlemata hoida ja säilitada traditsioone, me ei tee ju ainult kõrget ja
ülevat kunsti ega eksperimente, vaid ka täiesti tavalisi “igapäevakuuldemänge”,
mida tuleb aastas umbes kaksteist tükki. Arvestada tuleb päris paljude teguritega.
Tavaline teater võib kergekaalulisi koguperelavastusi orienteerida konkreetsele
sihtgrupile, saamaks raha, et tuua välja kunstinõudlikke asju, mis midagi sisse ei too.
Meie selliselt kalkuleerida ei saa ja seetõttu peame tootma nii-öelda natuke ajast ette,
olema kiiremad ja aktuaalsemad, pakkudes samas üheaegselt erinevatele
auditooriumikihtidele, kuna olles avalik-õiguslikud, on see meie üks kohustusi. Publiku
maitse kujundamine on kindlasti meie üks missioon.
Teine suur valdkond on töö noortega. Kuna meie endi maitse on ära rikutud teatud
perioodiga nõukogude ajast, võib see kasvatuslik missioon kõlada imelikult, kuid paraku
see nii on. Ka teatri- ja filmitegijail on kasvatuslik missioon, me väärtustame ja
mõtestame pidevalt eetikat ja moraali muutuvas ühiskonnas.
Raadioteatri operatiivsuse kohta väärtushinnangute kujundamisel võiks tuua sellisegi
näite, et kui televisioonis on alles nüüd avastatud eutanaasia kui probleem, oli see
teema Euroopas õhus juba viis aastat tagasi, mil Kõiv oma “Haugi” kirjutas ja
millega raadioteater “Prix Europa’l” osales.
Kujundamine on see ka selles mõttes, et oleks naiivne loota, nagu peaks inimene end
mingis eas nt. Sky Plusi jaoks liiga vanaks ja saakski automaatselt “Vikerraadio”
kuulajaks. Näiteks ka kuuekümnendatel üles kasvanud inimeste maitse nii muusikas kui
riietumisstiilis kuulub üldjoontes siiski nende kujunemisaega, püütagu väliselt näida
nii noortepärased kui tahes. Kõik me elame oma noorust pidevalt uuesti läbi, põhi
jääb aga kuhugi algusse. Nii püüame raadios olla siiski küllalt avatud ja
propageerida lisaks eetrisseandmisele ka audiokunsti teisi külgi.
Nii et kõigele eelkõneldule ja su erihuvidele vaatamata ei kao ka traditsioonilised
nädalalõpu kuuldemängud audiokunstist kuhugi?
Raadioteater ei tooda muidugi ainult kuuldemänge, vaid ka järjejutte, mis on eetris
tööpäeviti igal hommikul ja õhtul. Lisaks sellele toodab raadioteater ka
“Ööülikooli” sarja, mis on hetkel väga populaarne ja ennekõike vajalik avatud
õppevorm, mis lisaks kõigele ju ka arhiveerub. Niisiis hõlmame seinast seina nii
hariduslikke kui ka vanuselisi gruppe, soost rääkimata. Meie ajad on laupäeval 19. 05
“Vikerraadios” ja pühapäeval 15. 05 “Klassikaraadios”, seega pole need
pühapäevased kuuldemängud kuhugi kadunud, vaid lihtsalt kanalit vahetanud.
Räägi mõne sõnaga ka lähiajaplaanidest, nii fiktsiooni poolel kui muudes
valdkondades?
Vaadates tänavust repertuaari, ei saa unustada, et oleme tunduvalt rohkem eetris, kui
toota lubame. Suur osa rikkalikust fonoteegist käib eetrist korduvalt läbi. See on
oluline juba selleski mõttes, et saada kontakti suurepäraste kadunud
näitlejate-lavastajatega, ning ka selleks, et puutuda kokku problemaatikaga, mis oli
aktuaalne nii siis kui ka tänapäeval, seda enam, et peale kasvavad noored kuulajad.
Lisaks eelöeldule on Tartu Teatrilaborisse planeeritud kaks avalikku etendust,
kuuldemängu kuulamist, mille akustilised lahendused saavad olema tavapärasest pisut
erinevad ja millest vähemalt üks toimuks loodetavasti koos
valgus-foto-installatsiooniga.
Lõbus workshop “Putukate klubi” toimus koos Sally stuudioga, kus lapsed
joonistasid esmalt koomiksi, seejärel vormisid need looks, seejärel ise ka esitasid ja
kujundasid helitausta. Plaanis oleks ka mõnest tänavuse kooliteatrite festivali
lavastusest kuuldemäng teha. Lähitulevikus tahaks teha mõne noorteseriaali, mis oleks
võimalikult aktuaalne, puudutaks näiteks nädalasündmusi.
Konkreetselt on sel aastal tehtud Tennessee Williamsi “Elamiskõlbmatuks tunnistatud”
(lav. Eero Spriit) ning Tarjei Vesaasi “Linnud” (lav. Heidi Sarapuu). Jätkates
koostöötraditsiooni välislavastajatega, sündis Petri Salini “Rännukutse” (lav.
Solveig Mattson). Valmimas on Pille-Riin Purje debüütlavastus Tammsaare “Noortest
hingedest”. Merle Karusooga koos peaks aasta lõpu poole tulema üks sotsiaalse
ainestikuga dokumentaallavastus ning Jaan Tootsenilt feature Linnateatri
“Silla” teemadel. Ise instseneerin ja lavastan kümneosalisena Gailiti “Ekke
Moori”, mille eesmärk on just rahvusliku pärandi jäädvustamine, seda enam, et
televisioonis on Tammsaare projekt senini seisma jäänud. Idee tasandil on ka üks
nii-öelda raadio-ooper Aino Kallase “Reigi õpetaja” teemal ning üks
eksperimentaalne lühilavastus paralleelselt nii teles kui raadios, kuid sajaprotsendilist
garantiid kõikvõimalike katsetuste kohta muidugi veel ei ole.
Küsis
MADIS KOLK

|