Õpetaja kunstTiia
Toomet, Jaan Tammsaar, Vana aja koolilood. Varrak, 2001.
Alustaksin vanast ajast, ühest pisikesest tüdrukust, kes kangesti
kurvastas, et pidi üles kasvama ajal, mil mitte midagi ei juhtunud. Sõjad olid möödas,
kangelaspioneeride fotod rippusid punanurgas ja vaatasid vastu raamatutest. Igal aktusel
käis mõni sõjaveteran kõnelemas omaaegsetest tõelistest, põnevatest, hinge kinni
võtvatest sündmustest. Iseasi, et need enam ei kõlanud. Tüdrukud kudusid kannatlikult
kassikangast, poisid vedasid omavahel sosinal kihla, mitmendal minutil legendaarne
naisveteran seekord nutma puhkeb.
Ja siis, ühel tavalisel koolipäeva varahommikul taevasse vaadates ja trammi oodates, sai
see tüdruk aru, et iga aeg on erakordne ja mõnekümne aasta pärast, kui see tüdruk
pole enam tüdruk ja vanad puud trammipeatuse ümber on maha võetud, lagunevad majad
ümber ehitatud, kui tuulgi lõhnab juba teisiti ja mitte kuidagi, mitte ühelgi moel ei
saa endisse aega tagasi, tundub seesama aeg, mil mitte midagi ei toimunud, salapärase ja
ihaldusväärsena. Ja kui sellest uutele lastele kõnelda, et tea, kas nad saavadki aru,
mis märkamatult ikkagi toimus, mida see aeg tegelikult tähendas.
Ometi, ühel päeval palju aastaid hiljem tuli välja raamat, mis kirjeldas sõnas ja
pildis just neidsamu asju. Sussikottide loopimist ja kriidist koolipõlle, erinevaid
sulgi, mis tindipotti kastes jätsid erineva jälje, sukatrippe, millest sai teha
näpukaid, külmapühasid ja portfellil liu laskmist. Kõik need nii tavalised vana-aja
asjad olid omandanud ebatavalise väärikuse, esitatud otsekui nikerdatud muuseumiraamis,
kuhu aja kullatolmu pisut peale tuisanud. Aga lapsed, kes raamatus toimetasid, olid just
niisamasugused nagu alati, nagu igal pool – mõni kaebas, mõni kakles, mõni ei
jõudnud edasi, mõni jõudis enneaegu mööda…
Tiia Toometi mäletamise täpsust ja edasiandmise selgust olen ma ikka imetlenud. Just
sellistes raamatutes, nagu omaaegne “Vana aja lood” ja praegune “Vana aja
koolilood”, talletub see tabamatu fluidum, millest mõtles too pisike tüdruk
trammipeatuses taevast ja puulatvu silmitsedes. Statistika väidab, et praegugi olevat pea
kahe kolmandiku laste lemmikraamat “Kevade”. Olgu sellega, kuidas on, küllap leidub
neidki lapsi, kes viitavad klassikale, kuna muud pole nad lihtsalt lugenud. Aga kindlasti
on enamuse jaoks ennekõike ahvatlev siseneda teise kooliaega, elada seda isiklikult
läbi, kogeda teisi elusid arusaadaval, lähedasel viisil.
“Vana aja koolilood” on pooleldi teatmeteos, õhuke raamat kõvade kaantega, Dorling
Kindersley stiilis väga kaasaegselt kujundatud. Millest on vaatamata esinduslikkusele
natuke isegi kahju, sest omaaegse raamatukujunduse markeerimine, arvuti osa kahandamine
oleks ehk raamatu omapära veelgi ilmekamalt esile tõstnud. Seda enam, et Jaan Tammsaar
on üks Eesti kõige jõulisem, väljapaistvam ja isepäisem illustraatorianne.
Nii või teisiti, “Vana aja koolilood” on väärtuslik pereraamat, mis elustab
mälestusi ja kutsub eri sugupõlvi üheskoos uudishimulikult üle lehekülgede kummarduma
– sest nagu omal ajal salmikutesse kirjutati: mida õpid noores eas, seisab eluaeg sul
peas. Kooliaja kogemus on ühtaegu universaalne, seega kergesti jagatav, ja ainulaadne,
seega alati rikastav. Omamoodi kahju, et kaante vahele mahtus ainult õhuke osa tolle aja
õhustikust, napilt algkooli-osa – aga võibolla tulekski murdeiga, komsomoliaastaid ja
koolipidusid käsitleda mõnevõrra teistsuguses vormis.
“Vana aja koolilood”, kargelt kirjeldav, ilma mingite vanale ajale omaste
tunderõhuliste paisutusteta, samas neid siiski selgesti paista laskev, on igati nutikas
raamat – hariv ja huvitav. Selliseid võiks rohkem olla, teadagi miks. Kunst on parim
õpetaja.
DORIS KAREVA