Lavauudised

Drama Desk Award selgunud
14. mail tehti teatavaks ameerika Drama Deski auhinnad, mille saajatest ennustatakse ka Tony preemia nominante. ürii koosneb ameerika suurimate teatrilehtede ajakirjanikest ja kriitikutest, kes jälgivad aasta läbi Broadway ja Off-Broadway lavastusi.
Parimaks näidendiks tunnistati Michael Frayni lavatekst “Kopenhaagen”, mis on Anu Lambi tõlkes ka eesti keeles olemas. Näidend räägib siiani saladuskatte alla jäänud tuumafüüsikute Nils Bohri ja Werner Heisenbergi kohtumisest 1941. aastal Kopenhaagenis. Sõda oli viinud endised sõbrad ja kolleegid vastasleeri ning nende vaated elule olid muutunud.
Kes Broadwayle lähiajal ei satu, võib Londonis Lasmari teatris vaadata inglise versiooni, mis etendus eelmise aasta veebruaris ja on mängukavas veel vähemalt käesoleva aasta oktoobrini.
Parimaks muusikaliks tunnistati “Contact”, mille koreograaf Susan Stroman sai parima tantsu-show preemia, ja koduperenaist mängiv Karen Ziemba tunnistati parimaks kõrvalosatäitjaks. Parimateks taaslavastusteks tunnistati Tom Stoppardi “Midagi tõelist” ja muusikal “Suudle mind, Kate”. Muusikal on kirjutatud 1948, kuid tänavune Michael Blakemore’i lavastus võitis ürii südamed ning tunnistati kuue preemia vääriliseks: Brian Stokes tunnistati parimaks muusikalinäitlejaks, Michael Blakemore parimaks lavastajaks, Don Scbeskyt premeeriti parima orkestratsiooni eest ning Robin Wagnerit lavakujunduse ja Martin Pakledinazi kostüümide eest. Kuut preemiat korraga pole kriitikute üriilt kunagi ükski lavaprojekt varem saanud.
London
26. septembril saab West Endil näha Andrew Lloyd Webberi uhiuut muusikali “The Beautiful Game”, lavastaja on Robert Carsen ja koreograaf Meryl Tankard. Muusikal on nagu ikka tõeline armastuslugu, kuid räägib hoopis teismelistest jalgpalluritest ja nende sõpradest. Lugu põhineb tõsilool: 1969.a. oli Põhja-Iirimaal lootustandev jalgpallimeeskond, mis ei saavutanud kunagi edu.
Berliin
Berliini 2000. aasta teatripreemia anti lavastaja Frank Castorfile ja näitlejale Henry Hübchenile, kes töötavad koos Berliner Volksbühne teatris. Teatrifestivali “Teatertreffen” kriitikapreemia anti Bremeni Shakespeare Companyle ja lavastaja-koreograafi preemia Sasha Waltzile. “Teatertreffen” esitleb hooaja parimaid saksa lavastusi, favoriitideks on F. Castorfi Dostojevski-dramatiseering “Kurjad vaimud” ja Peter Zadeki “Hamleti” lavastus.
Hildesheim
5. – 21. juunini toimub Hildesheimis Saksamaal festival “Transeuropa 2000”, kuhu kogunevad noored euroopa kunstnikud Taanist, Venemaalt, Inglismaalt ja Saksamaalt. Olulisel kohal on ühisprojektid. Festivali juurde kuulub ka sümpoosion kõikehõlmava pealkirjaga “Teater 2000/uued struktuurid/uus esteetika/ uus poliitika”.
Bonn
22. juunist 2. juulini toimub Bonner Biennale, mis esitab oma programmis ainult uusi algupärandeid ja on seega teatri dramaturgide meelisfestival. Sakslasi esindab Marius Mayenburg, kelle näidend “Feurgesicht” on talle juba palju kuulsust toonud. Bonnis etendub tema uus näidend “Parasiten”. Avignoni ja Bonni festival näitavad oma koostööprojekti “Hotell Euroopa”, mis koosneb idaeuroopa kunstnike pisiprojektidest, kus kõneks üksindus, vägivald ja armastus.
Meie aga võime uhked olla, sest Eesti Draamateater on kutsutud festivalile juba teist aastat järgest, seekord M. Karusoo “Küüdipoistega”. Inglismaalt on Out of Joint lavastaja Max Stafford-Clark väljas selle aasta festivalilavastusega, meilegi tuntud Mark Ravenhilli näidendiga “Some Explicit Polaroids”. Kes seda lavastust Bonnis näha ei saa, võib seda vaatama sõita tunduvalt lähemale – Vilniusesse, kus seda mängitakse 28.–30.juunini.
Vilnius
Vilniuses toimub teist korda festival “The New Drama Action” (12.– 17., 28.– 30. juuni), mille peakorraldaja on Leedu Teatri Informatsiooni Keskuses töötav Audronis Ljuga. Sellel festivalil võib näha Marius Mayenburgi näidendi “Feurgesicht” lavastust ning peamiselt läti ning leedu näitekirjanike ja lavastajate töid.
Avignon
Suursündmusena ehib käesolevat suve Avignoni festival 6.– 30. juulini, kus kahtlemata üks tähtsamaid lavastusi vanameister Pina Bauschilt“Le leveur de vitres” (6.– 8.VII). Meie lähematest tuttavatest on kohal Juri Ljubimovi “Marat-Sade” ja Oskaras Korsunovas Bulgakovi “Meistri ja Margarita” lavastusega. Juba 1947. aastast korraldatav festival ootab tänavu 150 000 teatri- ja tantsusõpra. Ametlikus programmis on 200 etendust, millele lisandub veel lugematul hulgal programmiväliseid esinejaid, kes näitavad kuu aja jooksul Avignoni linnas oma kunsti.

Eesti Näitemänguagentuur