Piisavalt tihti korratud valest saab tõde.
Lenin
Demagoog (kreeka keeles rahvajuht) oli antiikaja Ateenas demokraatlik riigimees. V
saj. e. m. a. tähendas demagoog juba isikut, kes vääritute abinõudega püüab võita
rahva poolehoidu. Ka enamiku demagoogiavõtteid on sõnastanud juba vanad kreeklased.
Inimkond pole kunagi läinud kaasa nii suurte manipulatsioonidega kui XX sajandil.
Reklaam ja propaganda said otsustavaks jõuks Euroopas ja Ameerikas alates
Oktoobrirevolutsioonist ja 1929. aasta ülemaailmsest kriisist. Lenin juhatas sisse
tõeliselt uue ajastu suurte manipulatsioonide ajastu. Võitnud proletariaadi ja
maadekreediga ka talupojad bolevike poolele, suutis karismaatiline terrorist
asendada ühe religiooni teisega; vahetades märke, pani osav demagoog miljonite
armee liikuma hoopis uues suunas. Ristikäigu asemele tuli rongkäik, lipud ja
laulud olid küll uued, palvenurga asendas punanurk. Lenini religioon on üsna elujõuline
ning võtab tänapäeval üsna ootamatuid vorme. Õigeusu ristimispühal kuulutas
põhikirja järgi kõiki uske ja rahvusi ühendav partei Ühine Vsevolod Lenini pühakuks,
kirjutab A. Kannel 31. märtsi Päevalehes.
Ka natsireiim osutas väga suurt tähtsust avaliku arvamuse juhtimisele:
Propaganda tõi meid võimule, propaganda on aidanud meil võimu säilitada,
propaganda loob meile võimaluse ka maailma vallutamiseks, oli Hitler veendunud.
Natside kanaliteks olid ajakirjandus, raadiolevi, kino, kirjandus, muusika, arhitektuur ja
kujutav kunst kaunis kitsad võimalused tänapäevaga võrreldes!
Demagoogia on palgasõdureist odavam ja müüb oma teeneid ühtviisi nii
demokraatiale kui ka diktatuurile.
V. A. Koskenniemi
Toivo Maimets märkis 30. märtsi Areenis, et Euroopa Liit keelustas Briti loomaliha
impordi ajal, mil see oli ohutum kui kunagi varem. Keeld aitas kaasa teiste liikmesriikide
loomaliha suuremale läbimüügile. Sellega kaasnenud inimeste mõjutamine andis
ülitugeva efekti eurooplasi tabanud hüsteeriline hirm võib mõjutada nende
ostukäitumist väga pikka aega.
Milliste võtetega siis traditsiooniliselt nii üksikisikut kui ka inimhulki mõjutatakse?
Vastase ründamine
Lihtsam ja alatum oponendi argumendi ümberlükkamisest on tema isikut
rünnata.
Argumentum ad hominem (ld. k. tõestus inimese kohaselt) tõestus,
mis ei põhine objektiivseil andmeil, vaid on kohandatud kuulaja arusaamadele ja tundeile.
Selle demagoogiavõtte kasutajad lähtuvad eeldusest, et kui ei meeldi inimene, siis ei
meeldi ka tema esitatud idee, seisukoht või tegevus. Ehk armsa inimese tobedad ideed
lähevad kergemini läbi kui ebasümpaatse, aga targa inimese omad. T. Bachmann on toonud
välja seaduspärasuse, et kenamatele õpilastele pannakse keskmisest paremaid hindeid ja
kohtupraktikas on atraktiivsemate daamide süüdimõistmisel kohaldatud keskmiselt
leebemaid paragrahve.
Ka tavavaidluses kiputakse ründama isikut, mitte tema argumenti. Selle üheks alaliigiks
on tu quoque võte (ld.k sina ka) vaata, milline sa ise oled!
Lihtne võte konfliktis inimese elimineerimiseks on tema naeruvääristamine või seatakse
kahtluse alla teise meeleorganite korrasolek, öeldakse midagi vastaspoole mälu ja
mõtlemisvõime alavääristamiseks.
Seega siltide külgekleepimine ja tabavate väljendite kasutamine oponentide kohta
annab oma efekti. Isegi kui selgub, et süüdistus oli alusetu, avaldab see siiski mõju.
Kui poriga pritsida, midagi jääb ikka külge. Kes kord on juba olnud naerualune või
kahtlustatav, sellel on raskem oma väidetega välja tulla. Samuti on levinud arusaam, et
kui süüdistatakse, siis midagi pidi ju olema (Läti pedofiilia-skandaal). Tavakodanikule
meeldivad sildid, kuna need võimaldavad muidu keerulist maailma lihtsustada ning ennast
lõbustada: nt. Raua-Robert, Volvo-Kallo, Mõisahärra, KGB-lane Putin. Eestis on siiani
aktuaalne inimese eliminineerimiseks vihjata tema seotusele KGBga.
Publikule suunatud demagoogiavõtted
Argumentum ad populum apelleerimine populaarsusele ja enamusele.
Inimeses on ürgne konformsusevajadus, soov olla mitte välja tõugatud rühmast, mitte
teistest erineda. T. Bachmanni arvates ohverdab inimene vabaduse, et võita
miinimumvajaduste rahuldamine. Selle demagoogiavõtte alla kuuluvadki juba kulunud
väljendid: Kõik teevad nii..., Ega mina üksi nii ei arva...,
Meie kõik nagu üks mees..., On ilmeksimatult selge...
Argumentum ad populumi üks alaliike on kuulaja kasu rõhutamine, apelleerimine
enesearmastusele, uhkusetundele ja snobismile. Inimese kõrvale kõlab magusalt tema
saavutuste, ande, töökuse nimetamine, juba paljas tema nime mainimine. Eestlastel on
selle kohta tabav vanasõna: Kiida lolli, tõmbab lõhki!
Lenini plaane teostas proletariaat, keda kiideti kõige eesrindlikumaks klassiks,
sakslased vaimustusid Hitlerist, kes sisendas neile üleolekutunnet teistest rahvastest.
Poliitik loodab enne valimisi valija tarkusele, mis üheselt peaks tähendama
tarkust teda valida. Ajalehereklaam on suunatud mõtlevale inimesele etc.
Juht ei väsi kunagi oma rahva huve kaitsmast.
Apelleerida võib ka traditsioonidele, kuigi traditsioonid võivad genereerida nii
valesid tõekspidamisi kui ka ebamoraalset käitumist.
Võtted, mis on suunatud emotsioonidele
Argumentum ad baculum tugevama argument. Väljend tuleb
ladinakeelsest sõnast kaigas. Ähvardus peidetakse reeglina ridade vahele. Vestluses
võib juba paljas hääle tõstmine olla tegelikult ebaaus võte vestluspartneri
mõjutamiseks. Jeltsin kompenseeris juba täiesti võimatuks muutunud diktsiooni pikkade
dramaatiliste, aga ka selgelt ähvardavate pausidega.
Ka välisohuga hirmutamine võimaldab liidril oma positsioone grupis tugevdada.
Väljastpoolt tulev oht liidab grupi liikmed, omavahelised lahkhelid jäetakse kõrvale,
allutakse kergemini grupi ja selle liidri mõjule. Seetõttu üritatakse poliitikas alati
leida välisvaenlane. Tsiteerin Leninit: Kogu maailm jaguneb kaheks leeriks:
meie, töörahvas, ja nemad, ekspluateerijad.
Revolutsioonijärgne vene plakatikunst lõi visuaalselt eriti värvika vaenlaste galerii,
seda traditsiooni jätkati Hitleri-aegsel Saksamaal juudivastases propagandas.
Rohkearvuline oli ka Stalini-aegses Nõukogude Liidus rahvavaenlaste armee,
venelased on sunnitud võitlema terroristidega Teteenias, euroliitlased
alustasid võitlust Austria neonatsidega. Arusaamine on masside jaoks kõikuv
platvorm. Ainus stabiilne emotsioon on vihkamine, oli Hitler veendunud.
Putini kiire karjäär algas ajal, mil Venemaal lasti õhku paneelmaju. Järgnenud
hüsteeria ja viha suunati teteenide vastu ja siis ilmus vaikne tõsine
kangelane, kes asus vaenlasega võitlusesse.
Apelleerida saab ka kaastundele ja süütundele, seda nii peresiseselt kui
rahvusvahelise suhtluseni välja.
Viitamine oma teenetele, ametikohale, pagunitele. Inimestel on kalduvus
rohkem uskuda kõrgema positsiooniga inimest. Siia lisandub ka majandusliku,
administratiivse, perekondliku vms. sõltuvuse rõhutamine. Sellel nähtusel on ka teine
pool: edukamad inimesed on üldiselt vähem mõjutatavad, vähemedukad aga rohkem,
kirjutab T. Bachmann Reklaamipsühholoogias.
Paatose esilekutsumine, emotsionaalne üleskütmine. Kui mõjustajale ei piisa
loogilisest lähenemisest ja järjekindlatest argumentidest, asub ta kuulaja tundeid
mõjutama. Suurte sõnadega, üleva häälega, dramaatiliste estide, pauside ja
kordustega püütakse jutule anda eriline kaal. Hitleri esinemisele eelnes
psühholoogiline ettevalmistus: mängiti Wagneri muusikat, põristati trumme, kostus
sõdurisammude kaja ning kuulide täristamist. Hitleri esinemisele eelnes
soojenduskõneleja, kes küttis rahva üles jne.
Säravate, ent samas ebamääraste mõistete (nt. demokraatia, humanism) kasutamine. Nende
mõistete kohta on kõigil kindel teadmine, et nad tähendavad midagi head, õiget,
üllast. Partei, nõukogud, traktorijaam,
kolhoosid olid poeetilised sõnad isikukultuse-aegses luules.
Jaan Undusk kirjutab töös Stalinismi müstilised ja maagilised märgid:
See oli bolevistlike maagide ühiskond, kus sõnad me armastame
rahu oligi see armastus ise ning situatsiooni sobimatu sõna võis maksta elu.
Sageli oldi armunud mitte niivõrd kommunismi, millesse pidi alles uskuma, kuivõrd
sõnasse kommunism, mis oli juba kindlalt käes, igaühe huulte ja hammaste vahel:
Kaks helget nime [= Lenin ja Stalin] rahva armastuses / on liitunud ühes sõnas kommunism
(Andrei Surkov, Rahvaste juhile).
Igal ajastul ja ühiskonnal on oma ilusad, pühad sõnad. Nagu varemgi ajaloos,
läheb Eesti tee Venemaale Lääne kaudu. Liikmestaatus WTOs, Euroopa Liidus ja NATOs
tagab meile Venemaaga püsivad head suhted. See tee on kindel, kui suhtleme Venemaaga
eurooplastena ja demokraatidena, kirjutab Mart Laar enne valimisi Eesti Ekspressi
artiklis Vene suund Eesti poliitikas.
Nimemaagiastki võib rääkida kui intensiivsest mõjutamisvahendist. Traditsioon
ise pärineb religioossetest tekstidest. Litaanias (liturgilise palve eriliik) oli oluline
osa nimekordustel, selle teljeks on Jeesuse kõikehõlmav nimi.
Stalinistliku luule peategelane ei ole mitte Stalin, vaid Stalini nimi. Juba
ainuüksi selle nime nimetamine tagas maagia jätkumise, sest nagu õpetab õigeusu
palveteoloogia: minimaalne palve on Jeesus Kristuse nimi lakkamatult palvetaja huulil,
hinges ja südames, kirjutab Jaan Undusk. (Stalin! Kuidas tunneme nüüd tema
nime/ üleinimlikku jõudu endi sees J. Kärner.) J. Barbarus Leninist:
Võin ainult hardumuses mainida su nime,/et olla valgustet, kui öö on
pime...
Loosunglikkus.Hea loosung suudab katkestada analüüsi viiekümneks
aastaks, kõlab Wilkie seadus Murphy seaduste täielikus kogus.
Kõlas ju uhkelt Miturini hüüdlause: Me ei vaja looduselt armuande, me
võtame need ise! Gorki protestile, mis oli suunatud Petrogradis hukatud teadlaste
kaitseks, vastas Lenin: Kui on küsimus riigi saatusest, siis ei räägita
üksikisikutest! Nõukogude inimesed olid kõikjal ümbritsetud poliitiliste
loosungitega. Tänapäeval on seda asendanud reklaam, kaasa arvatud poliitiline reklaam
(Let´s make things better!, Meie muudame etc.)
Vanade püsikindlate sümbolite ülekandmine. Sellisteks kangelasteks on klassikud,
teatud värvid või värvikombinatsioonid, rõivad, muusika. Seda kasutades põimitakse
sisendatav mõte või tegevus väärtuseks fikseerunud sümbolitega. Lenini näopildist
kujunes Nõukogude Liidus see kõige püsikindlam sümbol. Rahvariietes esinev poliitik
apelleerib valija rahvuslikele tunnetele. Savisaar tahab sarnaneda Churchilliga etc.
Lihtrahvalikkus. Inimestele meeldib kuulata ühte enda hulgast.
Seepärast on ikka üritatud juhte näidata tihti viibivat rahva hulgas, kes vestleb
tavaliste, lihtsate inimestega, hoiab süles lapsi või loomi, innustab
vanainimesi, külastab haiglaid. Hitler lasi end pildistada loomadega, Leninit kujutati
erakordselt lapsesõbralikuna (Suur Lenin, ta oli üllas / nii hoolitsev,
hell ja hea,/ meid, lapsi, võtaks ta sülle / ning silitaks hellalt pead!).
Mussolini lasi end pildistada põllul tööhoos koos itaalia talupoegadega. Rahva keskel
jalutasid pidevalt nii Ameerika Ühendriikide kui ka Venemaa president. Ka
Eesti poliitikud on käinud enne valimisi suures kaupluses rahvaga kohtumas.
Putini puhul meeldib venelastele tema proletaarne päritolu.
See, milline on ettekujutus õigest mehest, erineb ühiskondades kardinaalselt. Läänes
lasevad meespoliitikud end pildistada särki triikides või lapselapsega jalutades. Putin
ehtis end valimiskampaania ajal peaasjalikult militaarse sümboolikaga. Patriarhaalsel
Venemaal on presidendi naise roll olla vaikselt mehe varjus. Ühendriikides seisid
presidendikandidaadid oma võimukate naiste kõrval või lausa varjus, sealse traditsiooni
kohaselt kandideerib esimesele kohale abielupaar. Eestis aga on vananevate poliitikute
noore-blondi-naise-võtmine saanud osaks valimiskampaaniast.
Eufemismide kasutamine nt. rakett Peacekeeper. Faistid olid leidlikud
eufemismide väljanuputajad. Kunstiteoste kaitsehoiustamine tähendas kunstiteoste
röövimist okupeeritud riikidest, desinfitseerimine aga tähendas
eutanaasiaprogrammi raames vaimuhaigete ja ravimatute haigete tapmist. Lenini-aegsel
Venemaal tähendas sotsiaalne profülaktika haritlaste vangistamist. Demokraatlikes
riikides toodab eufemisme poliitilise korrektsuse nõue, mis peegeldab endas uusi
võimusuhteid. Reklaamipsühholoogias nimetatakse demagoogiatki hellitlevalt
mõjustamispsühholoogiaks.
Subjekti vahetamine
Õlgmees kõnelemise käigus vaatluse all oleva subjekti
vahetamine. (Juba eelpool nimetatud Laari artiklis suunatakse Pätsi-vastane viha sujuvalt
Savisaarele.) Toimub arutluse aluse äravahetamine, kus hakatakse kaitsma seda, mida keegi
pole kritiseerinud ja kus kõik on tõepoolest korras. Nii luuakse mulje, et ka sellega,
mida kritiseeriti, on kõik korras või vastandatakse igale faktile mingi teine fakt
hoopis teisest valdkonnast. Samuti on võimalus tõmmata ebaõigeid paralleele. Siia alla
käib ka süü ja süüdlase otsimine probleemi tekke ja süvenemise põhjuste selgitamise
asemel.
Samuti võib oma saamatust ja hoolimatust varjata selle taha, et hakatakse meenutama
minevikust oma saavutusi või vastupidiselt hakata maalima suurepäraseid tulevikupilte,
juhtimaks tähelepanu kõrvale vigadelt (nt. võib oodata kommunismi).
Suitsukala (red herring) võte, mil kuulajatele esitatakse
mingi ootamatu, põnev vihje, fakt eesmärgiga kuulaja tähelepanu tegelikult kõrvale
juhtida. Kuna uus vihje või aspekt jutus on piisavalt irriteeriv ja skandaalne, tundub ta
olevat kuulajale ka asjakohane. Üldistused, järeldused jäetakse kõrvale. Erksad
näited pimestavad kuulajaid/lugejaid!
Siia valdkonda kuulub ka üksikfakti esitamine tõestusmaterjalina. Fakte ei esitata
süsteemis, vastastikuses seoses ja sõltuvuses. Siia alla kuulub ka mõne inimese
enesekriitika, kui ta tahab tegelikult vältida teiste sisulist analüüsi
ning tõepäraseid järeldusi. Kui te ei suuda neid veenda, ajage nad
segadusse! kõlab Trumanni seadus.
Ka sõdu on kasulik alustada selleks, et suunata kodanike tähelepanu mingitelt
ebameeldivatelt probleemidelt uutele sündmustele, et need siis vanad asjad summutaks.
Edukas sõjategevus tõstab juhi populaarsust ning rahva eneseteadvust, sõjatööstuses
liikuma hakkav raha aitab juhil ja teatud rühmitustel oma positsioone tugevdada.
Sõjatrummide ülesanne on ju mõistuse uinutamine (V. A. Koskenniemi).
(Red herringu metafoor pärineb Inglismaalt, kus jahikoeri välja õpetades
lõhnastati teatud territoorium tugevalõhnalise kalaga ning koerte eesmärk oli tugevast
lõhnast hoolimata üles leida rebase jäljed.)
Valetamine on samuti üks igihaljaid võtteid. Suured rühmad ei lange mitte
väikeste valede, vaid suurte valede ohvriks, on öelnud Hitler. Nii võib terve
rahvas muutuda terroristideks, natsimeelseteks, kelleks iganes vaja.
Vahevagun, mädaõun olukord, kus õigete väidete
või faktide vahele sokutatakse vale, lootuses, et kuulaja ei pane seda tähele, või kui
panebki, siis annab andeks, kuna ülejäänud materjal oli tõene. Selle võttega aga on
võimalik kõnelejal või kirjutajal enda jaoks ebameeldivaid seiku peita või ennast
paremas valguses näidata.
Selle leebem variant on info valikuline edastamine. Näiteks kirjutab ajalooharidusega
poliitik koolidele õpiku, kuhu unustab sisse kirjutada oponendi tegevuse
käsitletaval perioodil.
Ja maailmas valitseb ikka tasakaal, kuna on inimesi, kes tahavad veenda, ning piisavalt
palju inimesi, kes tahavad seda uskuda.
Katrin Aava,
Eesti Väitlusseltsi liige