Déjà vu ehk Ühe põlvkonna museaalne
enesetunnetus
Näitus Eesti kunst. Eesti võimalused Tallinna
Kunstihoones, Rotermanni soolalaos ja Tartu Kunstimajas 21. maini.
|
Terje Ojaveri Insiignia on väljas Tartu
Kunstimajas Reet Varblase kureeritud näitusel Iseendaks jäämine. Kuigi
kuraator oleks tahtnud Väikeste rollimängudega XXI sajandiks kompida
kunstnike arusaama soolisest identiteedist naiste-meeste rolli sootsiumis eelkõige
tulevikuliselt, on enamik osalejaist huvitunud minevikust. Soolist identiteeti on vaadatud
kas selle kultuurilise peegelduse dialoogina, metaidentiteedina või endas teise soolise
identiteedi naises meheliku ja mehes naiseliku teadvustamisena. Terje Ojaveri
irooniline lavastus kõrgeimast võimust ja selle mehelikust atribuudist habemest paneb
küsimärgi alla võimuiha, kuid osutab ka võimu saavutamise nauditavusele. |
Miks kirjutatakse ajalugu ja kunstiajalugu iga generatsiooni poolt
ümber? Kas selleks, et ajalugu oleks objektiivsem ja õigem? Selline vastus sobiks
osaliselt meile siin ja praegu, kuna kogu eelmisel poolsajandil oli normaalne
kommunikatsioon ajaloo- ja kunstiteaduses häiritud. Kuid ka igas välisest survest vabas
ühiskonnas kirjutab iga generatsioon ajaloo ümber, märgistades nii oma
identiteedipiirid ja -probleemid.
Sirje Helme, Jaak Kangilaski ja Krista Kodrese Lühike Eesti kunsti ajalugu on
ühe generatsiooni kunstiajalugu, põlvkonna, mille liikmed on keskmiselt 45
60aastased. Nad elavad praegu ja võivad ise meenutada oma lahkunuid, toetumata veel
mälestuste mälestustele. Nad on olnud lähisuhetes Eesti NSVga ja suhestunud neil
aastakümnetel vabas maailmas toimunud liikumistega. Nende teosed peaksid olema
muuseumisaalides, nagu 30ndate meistrid olid 60ndail Kadriorus kunstimuuseumis. Ent Eesti
Kunstimuuseumis, kus viimase kümne aasta ehk kogu Eesti iseseisvusaja jooksul on
keskendutud oma kinnisvara restaureerimisele ja uue hoone projekteerimisele, puudub
permanentne püsiekspositsioon nii reaalselt kui ka mis tahes infokandjatel. Niisiis on
eesti kunsti lähiajalugu kolme autori mõtestatud tervikuna praegu kättesaadav vaid
raamatus, nagu juutide kodumaa oli aastatuhandeid Raamatus. Lootustandev situatsioon:
lõppenud sajandil lõpuks loodud juudi riik on ju tänini üha meedia kõrgendatud
tähelepanuspektris, olgu põhjused siis millised tahes.
Toomas Vint kui õnnistegija
Niisiis oli Toomas Vindi kuraatoriprojekti idee lihtne ja moraalne: elustada
Kunstihoones mõneks nädalaks eesti kunsti lähiajalugu, võttes lähtealuseks
äsjailmunud Lühikese Eesti kunsti ajaloo. Ruum, kus see ajalugu elustus, on
Kunstihoone, tempel, mis valmis eelmise iseseisvusperioodi lõpukümnendil ja kuhu
pääsemine oli pool sajandit kestnud okupatsiooniperioodil eesti kunstnikule tema
professionaalse eksistentsi kriteerium. Isegi käibinud fraseoloogiast võib leida
sakraalseid vihjeid: näiteks on ülevaatenäituste kujundusi arvustades nimetatud
klaaslaega saali peaseina altariks jne.
Toomas Vint seisis lihtsalt lahke õnnistegijana templi ukse kõrval ja kutsus oma
generatsiooni kunstnikke kahe tööga kevadnäitusel osalema. Kriteeriumideks oli vaid
esinemine lühikese kunstiajaloo indeksis ja tööde valik: üks Eesti NSVs ja teine
lähiajast. Ennast kurja kuraatori rollist taandades välistas Toomas Vint
igasuguse isikliku pretensiooni konkreetsete teoste valiku, kunstilise kvaliteedi ja muude
taoliste kriteeriumide suhtes, luues kutsutud autorite siseringis tõeliselt hipiliku
vabaduseillusiooni. Kõik edaspidine jäi kujundaja Aili Vindi ülesandeks. Selline
kuraatoriprojekt võib üks kord mõjusalt toimida. Ei ole võimalik, et sellisel moel
komplekteeritud näitus kujutaks endast suurepärast kunstilist tervikut või esindaks
mingit kandvat ideed, ent sellisel näitusel on momendil rida olulisi ülesandeid ja
mitmel erineval põhjusel ka vaieldamatu publikumenu. Eesti Kunstimuuseum on Rüütelkonna
hoones paguluses olles suutnud korraldada 9 aasta jooksul 36 näitust, kuid puudub
põhiekspositsioon, seega ka didaktiline järjepidevus, võimalus suhestuda rahvusliku
kunstiajalooga pealekasvavale põlvkonnale jne. Muidugi kuuldub arvamusi, et lisaks
muuseumi mitmetele haldushoonetele ja ruumidele võiks kusagil Tallinnas olla ka
esinduslik püsiekspositsioon eesti kunsti ajaloost, nagu Tartus on Kivisilla galerii, ent
objektiivsetel põhjustel seda ei ole ja keskealine publik läheb praegu meelsasti
Kunstihoonesse, et tõepoolest kogeda déjà vu elamust, vaadata uuesti töid,
millega seoses elustuvad isiklikud assotsiatsioonid, neid ära tunda ning võrrelda.
Kultuurimälu on oluline osa isiklikust identiteedist ja tasub meenutada, et 70.
80. aastail olid näiteks kevadnäitused Kunstihoones hoopis teise tähendusega sündmus
kui mis tahes näituseprojekt praegu. Keskealine generatsioon on kasvanud üles oma
põlvkonna kunstnikega ja näitusele võib tulla lihtsalt selleks, et kogeda
äratundmisrõõmu, aga muidugi ka selleks, et nautida elamuslikkust kunstist, mida
osatakse vaadata ja tõlgendada, mille suhtes on kujunenud visuaalne kirjaoskus. Ja veel,
nagu igas häiritud kommunikatsiooniga ühiskonnas, täitis ka Eesti NSVs kujutav kunst
teatud lisafunktsiooni, vahendas vihjeid tabuteemadele, mida tänapäeval ei ole ja mida
praegune 20ndais eluaastais põlvkond ka ilmselt ei mõistaks. Selliste vihjete otsimine
ja tähtsustamine ongi praeguse keskealise eestlase haigus ja üks paratamatu osa tema
enesetunnetusest.
Uue ja vana kommunikatsioon
Mare Mikoffi Gustav Naan (1978) on just selline kunstiteos,
meisterlik portree 70ndate skeptilisest eurokommunistist, keda eduka integratsiooni tõttu
eelmisesse formatsiooni küll osaliselt põlati, kuid kelle artikleid siiski mõnuga
loeti. Inimestel on inimlik vajadus end millegi legaalsega samastada, permanentne
dissidentlus pole poole sajandi vältel lihtsalt jõukohane, ükskõik kuidas nii mõnigi
tuntud kultuuriheeros oma endisaegset tegevust ka praegu mõtestada püüaks. Amüsantselt
ripakil alalõuapartiiga Meie Lennart on Naanile suurepärane opositsioon,
kuigi portreteeritavad kuuluvad samasse ajastusse. Selliseid mõtestatud ajastu märke
kandvaid oponeeruvaid teostepaare pole kahjuks kuigi palju. Jaan Elkeni aasta enne
Brenevi surma valminud Juhi kabiin tühja ülikonna allegooriaga ja
La Habana (2000), mis oma rohketes kritseldustes lahkab ühe viimase
kommunistliku ühiskonna kummalisi suhkruprobleeme. Ka Toomas Vindi maalidepaarikult võib
leida sotsiaalse mure jälgi kultuuriminister Signe Kivi valimisplakat meenutab
kunstnike endi hulgast valitud riigiametnikuga seotud lootusi. Muide, nii Mikoff kui Elken
olid reglemendis nõutud vanema teosena valinud näitusele töö, mis oli kord juba
valitud: Mikoff EKM ja Elken Kunstihoone kollektsioonist. Minu isiklikuks rõõmuks
valisid oma töö kunstimuuseumi kogudest veel üsna mitu autorit. Idee asetada
teostepaarid kommunikatsiooni pole muidugi uus. Eha Komissarov oli Rüütelkonna hoones
samalaadsel meetodil ehitanud üles terve oma sajandivahetuse näituse eesti kunsti
ajaloost. Tema lavastatud dialoogid olid muidugi rajatud hoopis vähem juhuslikele
alustele: kommunikeerusid erinevate ajastute ja autorite teosed laiemate märksõnade
tähenduste kandjatena.
Kunstihoones mitmeid kordi näitust vaadates häiris algul teoste väga suur tihedus.
Eriti modernistlikule traditsioonile rajatud maalide väli vajab enda ümber märksa enam
ruumi kui Kunstihoone piiratud näitusepind nii suurele teoste massile võimaldab.
Nihestunud on ka harjumuslikult eeldatavad näituse kujundusprintsiibid kui kõik
olid kutsutud ja valikut ei tehtud, jäi kujundajale lõpuks vaid minimaalne mänguruum.
Aili Vindile jäi vaid võimalus suhestuda oma ülesannetesse täie rahu ja huumorimeelega
(viimasele mõeldes pean silmas tema enese töid trepimademel). Ja veel midagi muret
tekitavat: me pole enam harjunud suhestuma näitusega, kuhu on koondunud väga erinevate
autorite väga erinevad kontseptsioonid. On väsitav.
Juta Kivimäe
|