Haiguste ravi. Kontrollitud Arvustus, mis on
inspireeritud näitustest Naturalism, AIDS kultuuris,
Kevaddisko ja ArtGenda.
|
Eve Kase leivast ja saiast figuurid Naturalismi
näitusel. |
Meile kõigile on lapsepõlves õpetatud, et
tuleb ikka puhtust pidada, kätukesed ära pesta ja sodi ei või suhu toppida. See peaaegu
et arhetüüpne puhtusearmastus lööb varem või hiljem välja ka kunstnike puhul.
Nooruses võivad nad küll rämpsukunsti viljeleda, aga küpsedes tuleb õppida puhast
kunsti tegema.
Tõenäoliselt on see tingitud galeristide ja muuseumitöötajate elutervest soovist
oma pindasid korduvkasutada. Seetõttu pole verdpritsivad performanceid ja muud
naturalismiilmingud mainstream-kunstis eriti hinnas. Arvestades eesti kunsti
suunatust rahvusvahelisele areenile, on selge, et sellist sodi, nagu Peeter Allik
oma kureeritud näitusele Naturalism välja pani, pole mõtet soosida.
Kus sa ikka veest nõretavate seenekottidega näiteks Moderna Museeti gastrollile lähed.
Ja Hermes Sarapuu seaportreed haisevad ju lausa vaimselt, ninaga seda ei tunne, küll aga
trenditeadliku kolmanda silmaga.
Trenditeadlik AIDS
Aga Johannes Saar teab, kuidas kenasti käituda. Tema ei hakka oma
näitusele jõledusi toppima. Rotermanni soolalaos on kõik steriilne. Jutt käib küll
AIDSist, aga kuskil pole ühtki mädapaiset, kopsudest ei eritu rohekat löga, mädaneva
aju tükid ei vedele põrandal. Imuunsuspuudulikkus poleks kultuurile justkui miskit kahju
toonud. Ainult August Künnapu süüdimatud maalid esindavad siin kergelt segast osa
inimkonnast ja kultuurist. See käib asja juurde, vürtsiks.
Ansambli Queen viimasel plaadil on lugu pealkirjaga I am Going Slightly Mad.
Selle sündimise ajal oli laulja Freddie Mercury oma AIDSi põdemisega juba üsna kaugele
jõudnud. Kunagisest priskevõitu superstaarist oli järel lillade silmaalustega inimvare.
Aga video oli vaja ikka ära teha. Noh, mis ikka, tittytainmenti masinavärk
krohvis Freddie näo valgeks ja tupeeris väljalangevad juuksed puhevile. Rahvas arvas, et
see on kontseptuaalne. Tegelikult pani poiss varsti kõrvad pea alla. Suri ära täiesti
naturalistlikult, koos kõige juurdekuuluva kõduga. See ongi AIDS kultuuris, siis haiguse
kultuurne varjamine. Ega mul puhtuse vastu midagi ei ole, ka mina sureksin parema meelega
puhta vanainimesena hooldekodu turvalises voodis valgete linade vahel, kui näiteks
laseksin end ebaesteetiliselt trammil lömastada, nagu juhtus poeediga Marko Laimre
installatsioonis ja Kariniga Tammsaare romaanis. Ma ei taha öelda, et kogu kunst peaks
olema naturalistlikult ligane, aga arvan, et steriilsus ei tohiks ka omaette eesmärk
olla.
Millest kunstnikud meile vestavad? Marko Laimre ajab näiteks habet. Esimene mõte on, et
äkki ta tahtis Johannes Saart mõnitada, sest Saarel oli ka mitte väga ammu selline De
Niro stiilis rõngashabe, mida Laimre ajab. Ilmselt siiski mitte. Delikaatse
autoagressiooni käigus eemaldub karvkate, Simsoni lakk, mis peaks sisaldama müütilist
jõudu. Inimene maskeerib end vabatahtlikult vangiks, loobudes nii justkui vabadusest.
Laimre loobub vabadusest, tõenäoliselt edu nimel kunstimaailmas, topib soolikad kõhtu
tagasi ja tõmbab tõmbluku kinni. Nõustub panema näitusele kasvõi mõttetu kapi, sest
kus sa ikka niisama telekad paned, mage ju. Asi näeb välja kultuurne. Koolnu on kenasti
meigitud. Ja siis? Ka Jaak Soans tegeleb onanismiga, lootes sellele, et kõik teavad, et
ta oli kunagi vägev esindusskulptor ja see, kui ta nüüd skulptuuride peale slaide
näitab, on lõpp meta. Ei hakka üldse rääkima sellistest klieedest nagu
Barbiede (Kiwa) ja Kummi-Elsade (Anu Põder) lõputu ekspluateerimine või
Laurentsiuse ja AD videopeisaa. Milleks see, Laurentsius oskab ju käsitsi ka väga
ilusaid maailmalõpumaastikke teha. Kui Johannes Saar leiab, et üks meie kultuuri haiguse
tundemärk on klieed, siis võinuks ju näitusele neid veel leida. Klieed on
muidugi kohustuslik meelelahutuse metoodika, aga see näitus meelt ei lahuta, tekitab
pigem masendust. Viis aastat tagasi oleks Liina Siibi lasteporno euromoraali areaalis
kindlasti pahameelt tekitanud. Nüüd on valge rass juba niipalju mandunud, et kõigil on
pohhui. Saame teada, et lisaks päevapiltnik Ly Lestbergile, kes on tegelikult
homo (suuline tsitaat kunstiteadlaselt, kelle nime ma turvalisuse huvides ei
nimeta), on meil ka päevapiltnik Liina Siib, kes on tegelikult lesbiline pedofiil. Ka
Jasper Zoova, kelle video praegu Linnagaleriis jookseb, on pedofiil (noorkunstniku
staatuses küll, aga vanuse poolest juriidiliselt juba sobib), tõsi küll
heteroseksuaalne. Ma ei usu seda süütusekontseptsiooni, ma olen kindel, et lastepornot
viljeldes tekib kunstniku kehas seksuaalne erutus ja üldsegi mitte intellektuaalne mure
rikutud noorsoo või Tai alaealiste prostituutide pärast. Ja üldse, miks just
teismelised plikad peavad kogu aeg süütust kehastama? Imik, kass või seniilne vanamees
on palju süütumad olendid. Pubekas on see viimane süütu, tema tõmbab sul kõige
lõdvemalt naha üle kõrvade.
Niisiis, olukorras, kus maailm on täis erutavaid probleeme, tegelevad kunstnikud
väljamõeldud teemadega, asjadega, mida pole olemas, ja kasutavad selleks kujundeid, mis
on kas ammu tähendustest tühjaks lüpstud või polegi kunagi midagi tähendanud. Sellel
kõigel on tähendus ainult seespool kunstiruumi. See pole AIDS kultuuris, pigem autism
või paranoia. Näitus konstateerib olukorra, paneb diagnoosi, aga ei ravi. Nagu Peeter
Lauritsa fotol, kus näeme praegust maailmamudelit, iga wannabe unistust sõita
bemariga, omada paaritonnist ülikonda ja blondiini tagaistmel. Aga meid ümbritsev maailm
ei lase sellel sündida, Kalifornia kuurordi asemel ümbritsevad kodanikku
industriaalühiskonna varemed ja lähemal vaatlemisel selgub, et maailma ei valitsegi
jõulised mafioosod, vaid hoopis vaevu vurruudemeis düstroofilised jobud, kelle
maailmapilt on mõõdetav ekraani diameetriga. Kunst on kahjuks minetanud omaduse olla
üks kommunikatsioonivorme. Art for arts sake, kui see liiga kaua vältab,
muutub omaette rääkimiseks, mis on ka üks hullumeelsuse sümptomeid. Ongi nii, nagu
Erki Kasemetsa töös: autokummidele on trükitud sama kummi muster, kunsti aineseks on
kunst ja see ei huvita kedagi, kuigi Juske võib väita, et see on väga postmodernistlik
ja euroopalik. Laiba meikimine ei too elu tagasi.
|
Peeter Alliku Naturalism oli aus aadrilaskmine. |
Kommunikatsioon vajab selgust
Praegu toimub Helsingis suurepärane noortebiennaal ArtGenda.
Korraldajad on aru saanud, et klassikaline kunstinäitus ei tööta. Nad on biennaali
mööda linna laiali laotanud ja esinejad pidid tootma interdistsiplinaarseid
linnakeskkonda uurivaid projekte, mitte maale ja videoid. Mõte on hea, aga
traditsioonilisi kunstivorme muuta siiski ei õnnestu. Tulemus on see, et needki vähesed,
kes juhuslikult või teadlikult ArtGendaga suhestuvad, ei saa millestki aru.
Loitsitakse küll selle nimel, et kutsuda välja mingi linnavaim, aga spiritualistlik
seanss ebaõnnestub. Puudub inimlik puudutus. Kommunikatsiooniakt ei leia aset, sest kunst
ei hakka sellest kõnelema, kui ta võimalikult segaseks ajada.
Mainstream-kunsti üks põhitunnus on see, et ta on nii sisult kui vormilt ohutu.
Selles mõttes on parim ArtGenda projekt Hanno Soansi ja Marko Raadi
kureeritud Analoog-TV, et see sekkus agressiivselt helsingilaste
igapäevaellu, nii otsese lärmina (Rainer Jancise heliperformance) kui ka
seeläbi, et tavapärasest kohvikutelekast ei tulnudki hoki, vaid mingid jaburad videod,
näiteks arhiivikaadrid Nõukogude Liitu ülistavast Soome poliitikust. Kodanikud olid
erutatud ja olid seetõttu sunnitud suhestuma nii esitatatud teostega kui ka esitajatega.
Nad vahetasid sõnu, nad tegid nägusid, nad vestlesid.
Millega siis ikkagi ravida haiget kultuuri? Kui kunst ei suuda kommunikeeruda, siis
tulebki sellesse suhtuda kui eneseteraapiasse. Haigetest inimestest koosneva haige
ühiskonna seas on küllaltki suur protsent neid, keda võib nimetada kunstnikeks. Need
vähesed valdavad tegelikult suurepärast, teistele kättesaamatut ravimit. Maailma
tunnetamine kunsti kaudu, seda nii füüsiliselt kui vaimselt, on nagu aadrilaskmine. Aga
see toimib ainult siis, kui olla enda vastu aus, lasta kõik välja. Sellepärast mulle
meeldiski Peeter Alliku kureeritud näitus rohkem kui Johannes Saare oma. Ja sellepärast
mulle meeldib Kiwa totter maal Linnagaleriis rohkem kui Kiwa trendiinstallatsioon
Rotermannis. Alliku naturalisminäituse tööd, kui neid analüüsida, pole enamasti
kõnekamad, kui Saare mainstream. Aga nad on ausamad. Nad annavad tunnistust
sellest, et inimesed vähemalt püüavad ennast ravida, et sellest AIDSist kultuuris üle
saada. Näiteks: miks tegid Academia Non Grata tüübid igal öösel kell kolm Kunstihoone
galeriis, trotsides näitusepinna valdajate pahameelt, performanceid, mida keegi ei
näinud? Mitte publikule ega kunstimaailmale, vaid endale. See pole saamatus
PR-küsimustes, see on hoiak. Kui enda sees oled asjad paika saanud, siis on lootust, et
on ka teistele midagi öelda. Ühelt metatasandilt teisele liikudes oleme jõudnud
olukorda, kus me peame nagu süütud lapsed õppima seda, et tuli põletab ja vesi on
märg. Naturalistid teevad, mis tahavad, ja ei vala oma loomingulist maailmatunnetust
steriilsesse mainstream-vormi, püüdes samas selle suhtes iroonilised olla. Sest
see ei vii sisulises mõttes mitte kuhugi.
|
Viis aastat tagasi oleks Liina Siibi lasteporno kindlasti
pahameelt tekitanud. |
Mari Sobolev
|