Cabaret Voltaire ja
Kabaret das Lust
|
Kaader Arbo Tammiksaare ja Andres Maimiku dokfilmist
Macbeth. |
Catherine Breillat Romanssi tutvustati
Pimedate Ööde filmifestivali kataloogis kui selle aasta Euroopa kõmulisemat, erootika
ja pornograafia piirimail opereerivat linateost. Võiks isegi öelda, et kui pornograafiat
seda teost lausa reklaamiti. Kuni viimaste aastateni ühiskondlikult aktsepteeritud kino
antipoodi rollis olnud madalast käsitööst on tänaseks saanud selle üks võimalik
esteetika. Ilma konteksti muutmise ja mõiste sisu nihutamiseta see muidugi juhtuda poleks
saanud.
Uudishimulikuma vähemuse jaoks on pornotööstus nii oma marginaalsemate esindajate
kui ka kõige rutiinsema toodanguga aeg-ajalt juba varem vaatamis- ja mõtlemisainet
pakkunud. Ilmselt ühe tuntuma ja isepäise lähenemiskatsena olgu mainitud kasvõi camp-elutunnetuse
defineerimine Susan Sonntagi poolt 60ndatel, kus ta paigutas selle sektantliku tundlikkuse
iseloomulike avaldumisvormide nimekirja ka ilma erutuseta porno vaatamise. Need 60.
70ndate kokkupuuted pornorgaafilise ja intellektuaalse maailma vahel toimusid kas
akadeemilistes kuluaarides, kus pornograafial kui ühiskondlikul traumal ehk teatud
hüperrealistlikul substantsil oli oma koht piduriteta mõttevahetuses, või siis puutus
marginaalne vähemus pornograafiaga kokku oma kõige äärmuslikemais ja isiklikemais
kunstilistes ning religioossetes otsingutes. Seega, väike seltskond, kelle mõttekäigud
ühiskonna valdavale enamusele eriti korda ei läinud. Samuti ei eristunud need
mõtteseiklused ükskõikse kuulaja jaoks arusaadavalt ja oluliselt asotsiaalsete
pornotöösturite väga rentaablist saatana teenimisest.
Porno integreerumine
90ndatel alguse saanud porno rehabiliteerimine ja kultuurtaimestamine on aga
osa laiema kõlajõuga halva maitse joovastusest ja reaktsioonilisest antiesteetikast.
Seni ühiselu tagahoovis tegutsenud ihatööstus asub nõudma endale võrdseid
institutsionaalseid õigusi ja kohta, teiste, juba ammu ennast legaalselt tundvate
laiatarbe meelelahutajate ja teenituskohtade kõrval.
Ajaloolise ebaõiglusena on kinnistunud tõsiasi, et väga suure osa XX sajandi
pornograafia tellimusest täitis filmi (ja foto) meedium. Traditsioonilise
kristlik-meheliku topeltmoraaliga maailmakorra murenemine viimastel aastakümnetel
võimaldab vaadelda pornograafia olemust avaramalt ja ka väljaspool kinnise härrasmeeste
klubi täielikku teineteisemõistmist.
Täna jaotub pornogaafia ühiskonnas ühtlasemalt ning paljud huvigrupid on saanud aru
selle keele võimalustest ja eelistest oma asja ajamisel. Nii nagu saksa keel ei
eksisteeri ainult natsi sõjakroonikate ja pornofilmide soundtrackina, pole ka
porno 90ndatel ülekaalukalt ainult need filmid. Kasutades sõna
pornograafia, mõtleme selle all täna juba laiemalt igasugust fantaasiat
välistavat, rusuvalt ühemõttelist, sunnismaiselt pragmaatilist mõtlemist ja tegevust.
Suure osa nendest sirgjoonelistest vastupandamatuid ihasid õhutavatest sõnumitest toodab
täna nii reklaami, meedia kui poliitika sfäär. Pornograafilised motiivid ei ole küll
ametlikult legaliseeritud, kuid nende abil on võimalik saada näiteks võimule ning seal
juba olles edukalt majandada. Segatuna meie igapäeva elu ja olme lõbusasse popurriisse
on pornograafia mõõdukas koguses, väikeste okkidena, kõigile siiski kuidagi
talutav ega mõju loomulikult nii masohhistlikult ning muserdavalt kui vaadata poolteist
tundi vuntside ja suurte tissidega vana kooli elukutselisi.
Pikantne meelelahutus
Selles mõttes esindab Breillat Romansi ebalev promotsioon
ilmekalt porno mõiste emantsipatsiooni. Või kui soovite, ka sõna devalveerumist. Porno
tagant võib trenditaibukam kinokülastaja juba täna leida pikantselt moodsat
meelelahutust, kus porno on erootika superlatiiv; paremal juhul ka erootilist pinget või
mõttevahetust sellel teemal. (Paradoksaalsel moel kasutab valdavalt venekeelne
videolaenutuste võrgustik Eestis porno tähistamiseks, vastupidi, eufemistlikku mõistet
super erootika.)
Nii ka antud juhul. Sisulise pornograafiaga on Romansil vähe pistmist.
Formaalsed detailid ja motoorika, mille eksponeerimine hetkel valitseva ühiskondliku
kokkuleppe kohaselt on pornograafiline, on nagu lubatud, täiesti olemas; emotsioon ja
informatsioon aga antud juhul sootuks erinev.
Breillat vaatleb naise iha ja seksuaalsust ning nende vahekorda armastuse ja võimuga.
Vaadatakse läbi nõudliku naise pilgu ning tähelepanu keskmes on just naise ihad ja
seksuaalfantaasiad, mis sageli ta endagi jaoks hämarad ja valusalt vastuolulised. Vahest
harva juhtus seda ka klassikalises pornotööstuses, et fookusesse seati naise seksuaalne
nauding ning kohatult isekas eneseteostus (näiteks 60ndatel feministidegi poolt ära
märgitud Behined the Green Doors), kuid põhimõtteliselt oli selline
rõhuasetus kuni 90ndateni harv ja reeglina laiema kõlajõuta veidrik kapriis.
Romansi peategelane Marie testib ennast seksuaalselt teda ümbritsevate meeste
peal. Tema initsiatiiv ja jultumus igas vähegi ahistavas tundeseisundis probleeme
tekitada ning nõuda siis nii endalt kui teistelt nende ausat ja lõpuni läbirääkimist,
teeb kogu filmist imponeerivalt minakeskse ja kõikehõlmava subjektiivse maailma. Siin on
Jehoovaks Marie ning keskkond eksisteerib tervikliku kunstuniversumina ka ilma iga vaataja
isiklike paralleelideta sugudevaheliste vääritimõistmiste kogemusest. Breillat
tühistab veenvalt naise arhailiselt alandlikud rollimängud ning asendab need kaasaegse
naise jaoks tunduvalt aktuaalsemate mõtte- ja tegevuskäikudega. Tulemus on sedavõrd
üllatavam, et tegelikult ei väljenda Marie pidevalt väga üldistaval positsioonil
didaktiline monoloog midagi eriti originaalset või isiklikku. Ühest küljest võib siin
aimata prantsuse 60. 70ndate sotsiaalselt aktiivse mängufilmi traditsiooni (Godard
jt.), kus tegelased deklareerisid otse kaamerasse kategoorilisi tsitaate võidukatest
raamatutest ning gallupitest. Teisalt tekivad paratamatult seosed teise omaaegse
seksuaalse aabitsa, Emanuellei kitihõnguliste manitsustega.
Personaalsemad väljaastumised ja seisukohad oleksid aidanud jõulisemalt eristuda
naisteajakirjade regulaarsetest testidest teemal naine pluss mees.
Dadaistide Cabaret Voltaire programmi oleks see film sobinud. Kahtlemata poleemiline ja
virgutav. Olgugi kohati elamuseks natuke toores ja populaarteaduslikult programmiline,
sobib ta epateerima tagurlikumat sootsiumi ja tähistama ilmselt paradigmavahetust paljude
meeste jaoks, kel eksisteerib tänaseni väga selge ja reliktne nägemus, mida naised
kinos näha tahavad.
Kus on aga see koht, kus saab tõelise pornograafiaga vabatahtlikult ja sobivas
doseeringus ning kontekstis kohtuda?
Kabaret das Lust
Andres Maimiku, Arbo Tammiksaare, Juhan Ulfsaki viimane Kabaret das
Lust alapealkirjaga Elu mõte PÖFFi raames Von Krahli teatri saalis
ületas paljude jaoks ilmselt ka nende kõige rikutumad ootused.
Varasemad Kabaret das Lusti programmid on meelitanud publikut valdavalt
üsna ühemõtteliselt naeruväärse audiovisuaalse retroprogrammi ning neid liigendavate,
sihilikult abitute taidlusetteastetega. See on olnud ohutu lustimine, tobedate puuslike
desakraliseerimine ja EV AV-professiooni lahtiriigistamine, kus sõbralikule publikule
söödeti vennaskondlikke märksõnu ja ununenud karikatuure lähimineviku ühisest ahtast
kultuurimälust.
Nagu populaarsele estraadikunstile paratamatu, kippus das Lust, enesele aru
andmata, sõltuma järjest rohkem oma andunud publikust, kellele meie, äratundmise
ja veel kord emotsioonide otsimine raamatu ja videokogu kõrgematelt riiulitelt
tõrjus järjest kaugemale aktuaalsema ja hämmeldust tekitavama AV-reageerimise siin ja
praegu.
Elu mõtet võiks aga nimetada pidulikult AV-kabaree sündimiseks.
Kabaree, nagu mina sellest aru saan, on koht, kus kuhjuvad metamorfoosid, liialdused,
ebapraktilised ning vastukäivad tunded ja elamused; kohtuvad vulgaarsus ja
intellektuaalsus ning see kõik kokku peab pakkuma naudingut ja lõbu. Just selline
paradoksaalne ja intensiivne kombinatsioon seostub mul mõistega meelelahutus ehk meelte
segipööritamine. Loomulikult peab kõik toimuma ennast unustava hooga, et mitte
takerduda sellest tekkiva mõnu lahendamatu olemuse ummikusse.
Peatuksin detailsemalt eeskava algus- ja lõpunumbritel, mis tegelesid värvikalt
pornograafia etableerumisega.
Õhtu ohjeldamatu ja samas ängistava lõbu käivitas poliitilise erakonna valimistel
võidule viinud reklaamklipi must ehk siis töömaterjal. Materjal, mis välistab
igasuguse huumori ja fantaasia, kuna teenib ainult kohutavalt praktilist ja piiratud
eesmärki, muutub harjumatult suures koguses ja nürimeelses korduses vaadatuna nii
esteetikalt kui mõttelt äravahetamiseni sarnaseks suvalise super erootika
videoga. Siin on nii intiimset ja realistlikku higi, milleni veel ükski Kroonika artikkel
pole jõudnud, ning nii vähenõudlikuks kristalliseerunud sõnumit, mida iga Kranaadi
nädala beibeks tõusnu kadestaks. Adudes selle liigutavalt kohmaka rahvateatri ja
AV-kogelemise sugestiivset jõudu, jääb kõige primitiivsemast manipulatsiooni- ja
ihamasina alandusest osasaanul enesekaitseks hüsteerilise kõkutamise varju peituda.
Macbeth
Kehtiva punkti pani Elu mõttele Tammiksaare ja Maimiku
(loominguline ühendus Suits) dokumentaalfilmi Macbeth (29 min. 1999)
esilinastus. Macbeth on nii mängu- kui ka dokfilmi tunnustega lugu, kus
dokumentalistid provotseerivad lavastusliku filmi võtted, millest peab sündima omakorda
dokumentaalfilm. Peategelane Aivar Palumäe on staaikas amatöörpornofilmide
viljeleja, kuid erinevalt enamikust selles sfääris tegutsevatest inimestest, kes
teenivad sellega raha, on Aivari omakasu ambitsioonikam ning filmide tegemist käivitavad
motiivid segasemad. Tema tegelik kreedo selgub aga alles filmi finaalis, kuna stseenist
stseeni Aivari poolt räägitav kunstilise, kujundliku ning siira
eneseväljenduse jutt seguneb pidevalt tüdrukute ärarääkimise
poeesiaga, mis välistab, et vaataja võiks midagi tema sumedast lavastajajutust tema
päris minaga seostada.
Tammiksaar ja Maimik on valinud Aivarile lähenemiseks meetodi, kus nad pakuvad
näitlejale võimaluse esineda neile dokfilmis läbi oma fiktiivse mängufilmi karakteri.
Aivar on sarmikas näitleja ja allub hästi autorite lavastusele; sama teevad omakorda
tema näitlejad. Paraku, lõppkokkuvõttes orienteeruvad kõik asjaosalised väga hästi
amatöörluse ja halva maitse köögipoolel, tunnevad end seal mugavalt ning turvaliselt.
Õige pea ei suuda vaataja enam leida kaadris valitsevast teatraalsusest seda teatraalsust
tasakaalustama pidavaid dokumentaalseid repliike ja tegelasi. Aivari loo
asemel hakkab esiplaani tõusma autorite avantüür, mille eesmärgiks tõestada, kui
lihtne on endale kaamera- ja meediamaagia abil aukartlikke jüngreid luua. Uskumatu, aga
endiselt loodab iga inimene, et rong talle ekraanilt tuppa sõidab ning keegi ei suuda
loobuda võimalusest oma talu õue peal kaamera ees isetegevust teha ja kõigile
nähtavaks muutuda.
Aga Aivari karakteri osa on filmis hajevil ja määratlematu. On see rustikaalne
stilisatsioon või siiski kuidagi ohtliku veidriku või psühhohuligaani ning tema
karismas päevitavate kaasseiklejate elustiil? Visuaal vahutab ja kobrutab kasvavalt; iga
70. 80. 90ndate spetsialist või maitseguru võib pidevalt komistada omal
ajal pöördeliseks kujunenud anritunnuste või mõne tagasivaatavalt teed näitava
teose osalise reinkarnatsiooni otsa. Papist linnamüürid, ülevad lapsrüütlid
liivadüünides, ketup kesises videoresolutsioonis, nüri ilmega nümfid kaadrit
templiväravatena raamistamas, etc. Naeruväärsus pidutseb ja vaataja irvitab.
Asjaosaliste suhted, soovid ja hinnangud on aga endiselt sordiini all. On mõned raputavad
resonantsid ja näitetrupi mässupotentsiaali põgus eksposii, aga Aivari või autorite
tunde- ja mõttemaailma pingevälja vaatajat ikka ei lasta.
Seda näljasem on aga südame ja mõistuse kättemaks, kui see filmi viimastel minutitel
koletise poolt äratatakse.
Ma tahan seda, alistub peale põhjalikku töötlemist järjekordne kuulsust
garanteeriva kohustusliku saunastseeni läbitegija. Ma tahan selles filmis
osaleda. Armulikult võtab Aivar ta ette ja loob ta naiseks, nagu Roger Vadim ja
Jumal omal ajal. Maailmas on jälle kord ja rahu.
Osa vaatajaid üritab veel inertsist naerda. Aivar paneb serviti ja võtab otsad kokku:
Teised ainult räägivad. Mina teen seda.
Marko Raat
|