Elkeni kompromissid
![teater2.jpg (12394 bytes)](../Images/kunst2.jpg)
|
Vitriinide pesemine. 1980. Õli. |
Jaan Elkeni näitus “Tagasi
hyperreaalsusesse” Adamson-Ericu muuseumis kuni 12. novembrini.
Kuigi hüperrealism tekkis Ameerika Ühendriikides 1960. aastate
keskpaigas suuresti reaktsioonina abstraktse ekspressionismi vohamisele, jättis
abstraktsionismikogemus kunstnikele tahes-tahtmata oma jälje. Paljud Ameerika
hüperrealistid said kunstihariduse koolides, kus õpetati New Yorgi koolkonna vaimus
meetodil, milles polnud kohta ei natuuri tundmaõppimisel ega loodusvaatlustel. Nii ongi
hüperrealistid sisuliselt iseõppijad (nagu Eestiski, kus näiteks Keskküla ja Tolts
tulid disainikateedrist, Elken ise aga õppis arhitektuuri), kellele foto sai esialgu
lihtsalt abivahendiks reaalsuse kujutamisel. Ometi otsisid hüperrealistidki ümbritsevas
keskkonnas abstraktseid jooni, küll poeakende peegeldustes, metallpindade refleksioonides
või esemete enese struktuuris, mis fotoaparaadi pilgu all eriti selgelt välja
joonistusid. Elkeni realismi arvelt üha enam pinda võtvad spontaansed abstraktsed laigud
slaidilikel maalidel räägivad hoopis teist tüüpi maalilisest abstraktsionismist,
mõjudes pigem alibina foto kopeerimise süüdistuste vastu.
Ameerika hüperrealism on kunstniku puudutuseta, isikliku käekirjata “stiilitu”
kunstivool. Elkenis on fotograafiga samastumiseks liialt palju ekspressiivset kunstnikku,
soovi jälg jätta. Ta vaatleb küll kaasaegset linna fotosilmana ükskõikselt, kuid
jätab siiski märgi “mina olin siin”, lõhkudes nii lummavad reaalsusemängud.
Tõeline hüperrealist seda ei tee. Elkeni maaliline pintslitöö võtab tema teostelt
Baudrillard’liku hüperrealismi kui kadunud reaalsuse simulacrumi tähenduse,
jättes vaatajale vaid maalireaalsuse. Elkeni maale, mis teostatud kohati küll peene
pintslitööga, ei saa fotolikust rakursist ja sügavuseillusioonist hoolimata kuidagi
fotodega segamini ajada, nagu paljude Ameerika hüperrealistide pilte. Uus vahend
aerograafia, mille just hüperrealistid eriti sileda ja anonüümse pildipinna
saavutamiseks laiemalt kasutusele võtsid, Elkeni loomulaadiga ei sobi, sest
sellised maalid valmivad tõepoolest sõna otseses mõttes kunstniku puudutuseta. Kunst
kui kunstniku spontaanne eneseväljendus ei saanud Eestis tekitada sama vastureaktsiooni
kui hüperrealismi sünnimaal. Hoopis vastupidi. Siinne kultuurikontekst ei olnud
eneseväljenduseks kuigi soodne ja pigem püüdsid meie kunstnikud leida selleks sobivat
võimalust, olgu siis kasvõi sisuliselt sobimatu slaidimaali raames.
Elkenit on peetud eesti Cottinghamiks. Viimase otsesel eeskujul on valminud näiteks
“Roosa täht” (1980) ja “Kalinini rajoonis” (1978). Elkenitki paelub
linnasemiootika, mis on jäänud tema maaliloomingu põhiliiniks tänaseni. Kummalisel
moel haakuvad Cottinghami kontseptuaalsetel sõnamängudel baseeruvad reklaam- ja
nimesiltide fragmendid just Elkeni 1990. aastate linna tekstidest inspiratsiooni saanud
abstraktsete maalidega, kus eriline rõhk sõnade tähendustega mängimisel. Esmapilgul
hüperrealismi lepitamatu vastasena näiv kontseptualism on tegelikult võti mõistmaks
slaidimaalijate tohutut tööpanust. Hüperrealistide sõnumiks ei olnud mitte niivõrd
teosed ise, kuivõrd vaevanõudev maalimisviis – “medium is the message”. Fotode
kasutamise salgamine tähendaks selles kontektis hüperrealismi ideaalide reetmist.
Kuigi hüperrealiste on peetud kaasaja objektiivseteks dokumenteerijateks, võib nende
kiretute maalide taga aimata ühiskonnakriitikat, Ameerika kontekstis eelkõige kodanlike
väärtuste ja tarbimiskultuuri vohamise vastu, siin pigem poliitilise situatsiooni
suhtes. Kõige selgemalt väljendab kunstniku iroonilist hoiakut “Kajakas” (1982),
mida teostuslikult võib pidada üheks hüperrealistlikumaks Elkeni maaliks. Valge laiguke
vasakul all nurgas on interpreteeritav välklambi peegeldusena – tõeliselt
fotorealistliku motiivina. Samuti on see maal pea ainuke, kus kunstnik mängib
topeltreaalsusega. Paljud ameerika hüperrealistid (Estes, Salt, Eddy) tegelesidki oma
loomingus eelkõige kõikvõimalike läikpindadega, kus tõeline reaalsus, peegelduv
reaalsus ja klaaspinna tagant kumav reaalsus omavahel segunevad, tekitades kummalisi
tajunihkeid – just selliseid, mille ohvriks on langenud Elkeni maalil õnnetu kajakas.
Et siinne linnakeskkond polnud veel kujunenud peegelpindade virvarriks, ei tegelegi meie
hüperrealistid peegelduste maailmaga.
Kokkuvõtteks võiks vabandavalt nentida, et Eestis ei saanudki hüperrealism puhtal kujul
tekkida, sest siin puudus sobiv kontekst. Umberto Eco järgi ammutavad hüperrealistid,
“..kes jäljendavad tõelisust nii tõepäraselt, et tulemuseks on lausa kisendav
võltsing”, inspiratsiooni ameerika rahvalikust ilumeelest, mida iseloomustavat
reaalsuse piire ületav “tegelikkuse iha”. Eestlaste ilumeel seostub pigem millegi
pallaslikult lüürilisega ja selles kontekstis sai ebaromantilisse tehiskeskkonda
kiretult suhtuvast hüperrealismist teerajaja uutmoodi kaasaegsemaks ümbruse tunnetuseks.
Hüperrealismi üks olulisemaid omadusi – võõrandumistunne, mis Ameerikas põhines
paljus noortekultuuri põlvkonna unistuste kokkuvarisemisest tingitud pettumustel ja
reaalsusest põgenemise soovidel, oli siinseski ruumis ühiskonda sisse programmeeritud ja
annab Elkeni maalidele, hoolimata nende vähesest stiilipuhtusest, küllaltki
hüperrealistliku tausta.
Kädi Talvoja
![](../Nupud/n_tagasi1.GIF)
|