Kaunitarid Tartus
Mozarti
opera buffa Cosí fan tutte. Lavastus ja kujundus Stefan Herheim, muusikaline
juht ja dirigent Mihkel Kütson, kostüümid Pille Jänes.
Esietendus Vanemuises 26. veebruaril.
|
Aile Asszonyi |
Cosí fan tutte le belle Nii teevad kõik
kaunitarid, laulab Mozarti Figaro pulma esimeses vaatuses lauluõpetaja
don Basilio. Lause algussõnad said pealkirjaks Mozarti viimasele opera buffale,
sõnadega kaasnenud muusika kõlab uhkelt ooperi avamängus.
Igal Mozarti ooperil on oma karid ja keerukohad, ja Cosí ... on
sealhulgas keerulisemaid. Vist ühtki teist Mozarti ooperit pole nii kaua põlatud,
vääriti mõistetud, ümber töötatud. Cosí ... loomisaastal 1790 leidis
publik teose olevat armantse ja amüsantse. Ent juba kaks aastat hiljem hakati
ooperit tähistama sõnaga frivoolne, moraalitu. Keegi ei tahtnud tunnistada
varje moraali palgel. Võimalik, et sellest ajast on pärit legend, nagu oleks da Ponte
oma libreto ainestiku ammutanud Viinis tõestisündinud loost. Tegelikult ulatub libreto
põhimotiiv, truuduseproov, kaugele klassikasse, alates Ovidiuse
Metamorfoosidest ja lõpetades Metastasio ning teiste XVIII sajandi
ooperilibretistidega. Kaks ohvitserist armastajat veavad kihla kibestunud elufilosoofi don
Alfonsoga peaaegu et poole varanduse peale, et nende kihlatud jäävad neile igas
olukorras truuks. Kihlvedu käivitab mängu, abiks juba commedia dell artest
tuntud võtted ja kujud ümberrõivastumine, koomiline doktor ja notar (mõlemad
kammerneitsi Despina ületamatus kehastuses). Mängureeglid nõuavad, et eksootiliseks
idamaalaseks rõivastunud noormehed püüavad kumbki just sõbra armastatut võita. Kõik
kaotavad, sest kõik on truudusetud mitte ainult neiud, vaid ka noormehed, kes
armsamaid proovile pannes neid tegelikult petavad, seda endale teadvustamata. Mängujuht
filosoof don Alfonso vaatab ja naudib, liiatigi rändavad tukatid tema tasku.
Väheseid XIX sajandi inimesi, kellele Cosí ... korda läks, olid E. T. A.
Hoffmann ja Stendhal. Ja kui Mozarti Cosí ... vastu huvi tuntigi, siis
tugevasti ümber töödeldes, nii et Mozarti teos oli pööratud pea peale. Üks
populaarseid töötlusi näiteks põhjendas tegelaste käitumist isamaa-armastuse ja
rahvustundega! Ja alles fin de sièclei erootiline sära, juugendlik
lainejoon avastas ooperi uuesti. Aga ei vastanud küsimustele, mis siis tegelikult toimus,
mis saab edasi, kus on tõde ja ehtsad tunded. Tänapäevani on Cosí ...
jäänud ligitõmbavaks mõistatuseks.
Seda mõistatust on püütud lahendada õige eri moodi viimastelgi aastatel. Näiteks on
taustaks võetud XVIII sajandi Wertheri-vaimustus (tunded, mis võivad muutuda
sõnakõlksuks) ja sellest kainenemine välistelt, moodsatelt tundepaisutustelt
tõelise tunde ja iseenda tunnetamiseni jõudmine. Või on toodud tegevus 1950. aastate
Ameerikasse autotee äärde, kus Despina peab coffee shopi. Või lahendatud külma
ja steriilse marionetiooperina, mis välistab igasuguse lootuse ja inimarmastuse.
Vanemuises lavastas Cosí ... Norras sündinud ja Hamburgis õppinud Stefan
Herheim. Tema Mozarti-lavastus on hele ja nüansirikas, muusikaga peenes kooskõlas.
Kolmekümneaastase Herheimi viies iseseisev lavastajatöö reedab head kooli ja
muusikatundmist.
Herheimi lavalahendus (reissöör kujundas ühtlasi ka lava) ei seo ennast
konkreetse ajaga: lähtepunktiks on Mozarti aeg, millest liigutakse tänapäeva. Aegade
vaheldumisele vihjavad kaunid kostüümid (kostüümikunstnik Pille Jänes) ja
soengud. Laval olev mängupaik jääb samaks XVIII sajandi valgusküllaste akendega
ja heledate seintega saal, mille põrand meenutab mängulauda. Siiski ei saa väita, et
tegelased oleksid üksnes hingetud mängunupud sel mänguväljal. Nende tegevust
kamandavad küll don Alfonso ja kammerneitsi Despina, ent nende reageering sündmuste
arengule on vaba ja ehtne.
Ooperi algus pärast avamängu leiab kaks armastajapaari sündsalt rüüiliste
alusrõivaste väel üksteist taga ajamas, ja see kena vaatepilt ajendab don Alfonsot oma
truuduseproovi kihlvedu välja käima. Kas just kadedusest, aga kindlasti kibedusest ja
uskumatusest tahab don Alfonso juhatada armastajad iseendani, illusioonideta
tegelikkuseni, kus miski pole jäädavalt lihtne ja kindel. Taisto Noore Alfonso on
kindla käega mängujuht, kes oma reii tarvis organiseerib kohe
vaatajaskonna seast vajaliku koori (õigupoolest on see ikka Vanemuise koor pidulikus
õhturiietuses). Samas pole ta siiski läbinisti küünik, tema pettumus esimese vaatuse
lõpul, et daamid on ikka veel peigmeestele truud, sisaldab ehtsat hämmeldust. Alfonso
tõi hästi esile keskse mõtte teisest vaatusest, et noormehed Ferrando ja Guglielmo
isegi pärast oma neidude truudusemurdmist neid ikkagi armastavad.
Alfonso käes mängib kaasa ka kavaleht, mis täidab sündmuste arenedes ka abielulepingu
rolli. Ooperi lõpu tempokas virvarris uurib abielulepingut-kavalehte pettunud Despina,
kes arvas ka mängu juhtivat ja oma noortele emandatele elutõdesid õpetavat, ent tedagi
veeti ninapidi.
Kavalehel on lavastaja maininud, et don Alfonso on tema meelest nagu madu, kes ahvatleb
pattulangemisele, ja Despina on tema abiline naismadu. Ilmselt on mõlemad kunagi
armastuses petta saanud. Ja pettumusest on Despina oma kergemeelsed järeldused teinud. Aile
Asszonyile on Despina esimene lavaroll, mida ta vormib ja avab imetlusväärse
kindluse ja lustiga. Tore oli ta Despina veidi boheemlasliku notari rollis. Rõõmustas
Asszonyi hea vokaalne alus, millelt saab järjest edasi areneda.
Lavastaja on hoidnud teose koomilist, maskeraadlikku poolust ja tõsist, kohati isegi
traagilise värvinguga poolust veenvas tasakaalus. Koomika ei lähe labaseks ja
nippide-detailidega pole liialdatud. Tore leid oli doktoriks kehastunud Despina
ravivahend: doktor kui tollal moodsa Mesmeri magnetravi pooldaja ravib mürki
võtnud noormehi kuuma triikrauaga. Pole imeks panna, et nood seepeale tublisti
tõmblevad ka ilma teesklemata.
Don Alfonso algatatud mäng läheb julmaks, nii neidude kui ka oma sõbra pruuti
võrgutavate noormeeste puhul. Ilusa lihtsusega laulab Fiordiligi teises vaatuses oma
andekspalumise aariat (soleerivate metsasarvedega). Opera serialik kangelanna palub
endamisi oma armsamalt andestust ühe truudusetu mõtte pärast teadmata, et äsja
võrgutas ta armsam Guglielmo ta õe Dorabella (ikka kihlveo pärast mõistagi). Miks
alati pööratakse tähelepanu neidude truudusetusele, kui tegelikult on seda ka nende
peigmehed? Heli Veskus jättis tugeva ja värske mulje juba Estonia Don
Giovanni lavastuses donna Elvirana, nüüdne Fiordiligi kinnitas seda (eriti teises
vaatuses). Dramaatiliselt elab olukorda läbi Ferrando, kes pigem meeleheitliku
otsustavuse kui lõbuga piirab Fiordiligit. Mati Kõrts loob Ferrando rolli kogenud
lauljana. Paiguti andis tunda väsimus, eriti hääles, varasemast kinnisemalt kõlavas
ülaregistris. Suure arengu on nii vokaalselt kui ka lavaliselt teinud läbi Karmen
Puis Dorabella ja Rando Piho Guglielmo. (Juba nende avanemine
Händeli Xerxeses 1997 1998 oli paljulubav.) Rando Piho on õppinud
lavadetailidest, teravmeelsetest nüanssidest rõõmu tundma ja neid mõnuga välja
mängima. Karmen Puisi hääl kõlas mahlakalt ja kindlalt.
Cosí fan tuttet dirigeeris teatri peadirigent Mihkel Kütson.
Muusikaline ettevalmistustöö oli tehtud hoolikalt (pianistid Kadri Jakobson, Jaanika
Rand-Sirp, Ele Sonn), eriti ansamblites. Rahul võis olla ka retsitatiividega, aga et neid
saatis ikka veel spinetike, mida juba paar aastat tagasi peeti vajalikuks välja vahetada,
on küll häbiasi. Aariates laagerdub järgmisteks etendusteks küllap rohkem detaile.
Vanemuise orkestrile oli Cosí ... kindlasti üks paremaid saavutusi (ma ei
ole näinud kõiki Vanemuise ooperilavastusi). Terve esimene vaatus kulges hoogsalt ja
täpselt, saatemootor orkestrilt oli täpne ja karakteriga. Teise vaatuse
algul näis maad võtvat väsimus, orkestri ja ka lauljate tähelepanu hajus. Just siin
oli ka lavastuse nõrk ala, justkui oleks pärast erksat ja vaimukat esimest vaatust
tekkinud väsimus lavastajalgi. Ma ei arva, et oleks pidanud tekitama kunstlikult actionit,
aga vahest individuaalses töös lauljatega andma neile veel tõlgenduslikke pidepunkte.
Samas on suurepärane, et nii dirigent kui ka lavastaja on usaldanud muusikat ja lasknud
sel hingata, kõlada.
Mozarti muusika nagu ka barokk sobib Vanemuise väiksesse majja imeliselt.
Tahaks kangesti fantaseerida, et Tartus võiks mõne hooaja peale kujuneda väike Mozarti
tsükkel või (ilmselt veel võimatum) barokkooperi tsükkel... Ja lavastaja Herheim
võiks edaspidigi tulla ülikoolilinna lavastama. Jääb ainult loota, et ka Tartu publik
sealhulgas ülikooliinimesed, keda on ju ikka mitu saalitäit võtab vaevaks
teatrisse tulla.
Kristel Pappel
|