Kuulevad
Mati Unt. Kas kuulete?
Reissöör Aare Toikka. Helireisssöör ja
-kujundaja Külliki Valdma. Toimetaja Mari Tuulik.
Esitavad Tõnu Oja, Pääru Oja. Haide Männamäe, Aare Toikka.
Esietendus raadioteatris 28. mail.
See töö on omamoodi kvintessents, sest siin on esindatud
Undi-maailma mitmed vältimatud tunnused: teater, noorsugu, globaalsus ja kass. Lühidalt
on asi järgmine. Näitlejal (Tõnu Oja) on plaanis esitada raadios Gustav Suitsu
Elu tules ilmunud krestomaatiline luuletus Lõpp ja algus ning ta
kavatseb seda eelnevalt kodus harjutada. Tal on naine (Haide Männamäe) ja
nooremas koolieas poeg (Pääru Oja). Naine on tema liinis, poiss aga teisest
paradigmast, nagu tavaline. Säärasest jaotusest leiame märke Undi viimase aja
suurenenud lembusest pealekasvava põlvkonna vastu ning osalemisest noorte
otsingumaailmas. Noored on huvitavamad kui vanad. Näitleja ning ka naine püüavad
poisile selgeks teha, esmalt, miks on üldse tarvis näitlejal harjutada, teiseks, mis on
selle luuletuse tähendus. Mikrofon registreerib poisi haigutused. Ta tahab musa. Vanemad
ei pääse noorele lähedale.
Siis jääb näitleja omapead ning hakkab harjutama. Ta proovib erinevaid lähenemisnurki
(patrioodi, elumehe, küüniku, armunu, skeptiku jne. oma). Sealjuures ta räägib
valjusti, mis on, muide, täiesti loomulik. Räägivad isegi kirjanikud, keeleots
püüdlikult hammaste vahel, saati siis näitlejad. See osa kuuldemängust ongi minule
tunnetuslikult kõige huvitavam, sest siin on alateadvuse piirimailt kostvat
verbaliseerimist, logorröaga piirnevat vokaalset sirgeldamist. See on aus ja
päris vahva. Pealetükkimatul viisil toimub ka Suitsu luuletuse dekonstruktsioon.
Edaspidi hakkab näitleja eneseväljenduse kõrval ka jutustama ning kommenteerima. Ta
räägib selleks, et meie, kuulajad, teada saaksime (jutustab Heinrich Bölli doktor
Murkest, kes kogus vaikust naljakas kokkusattumus, aga mäletan seda
telelavastust!). See ei ole tänapäeva kunstireeglite kohaselt muidugi patt, aga
vaatepunkt on kahtlemata poolel teel teisenenud, kuigi seda osavalt varjatakse.
Siis helistab keegi elumees (Aare Toikka), kes kutsub mingile jõmmkärakale. Aga
oh piinlikkust, näitleja, kes mäletseb poeedi alguse ja lõpu kallal, ei
tunne ära, kui need tähised teda tõelise elu hingusega puudutavad. See on iroonia.
Siis tuleb mängu kass (Balzac). Loomulikult üleloomulike võimetega. Ta näeb ja
kuuleb midagi seinakontakti juures. Kassi häälitsusi registreerisin vähemalt nelja
sorti, mis tähendas, et loom ja inimesed olid vaeva näinud.
Seejärel naasevad ema ja poeg. Tuleb välja, et sellal kui isa harjutas elevandiluust
tornis revolutsioonilisi värsse, juhtus väljas, tõelises elus, mitmeid kataklüsme.
Loomaaias oli tiiger lahti pääsenud ja koera ära purenud, samuti oli vee hinda
tõstetud. Viimane vihjab loomulikult luuletuse värsireale, et nüüd on kallastest
tõusnud meri.
Näitleja on otsustanud, et vana hea neutraalne ettekanne on kõikse parim (ei maksa
punnitada subjektiivsusega), ning ta rahustab peret: kui ta luuletuse ette kannab, siis
teenib ta raha, millega vee hinna tõusu kompenseerida.
Niiviisi on punutud võrgustik luule intensioonide ümber. Sündmus on maandatud ja
profaneeritud. Targale aitab.
Jääb veel lisada, et autor on tõstnud kogu sündmuse ka kõrgemale astmele, fundeerinud
Suitsu vihjetega 1905. aasta ning äsjase millenniumivahetuse paralleelidele. Mulle
paistis, et teises kolmandikus oleks võinud teksti natuke krousida, sest pinge langeb
pisut.
Esimesel hetkel tundub, et see on esoteeriline kuuldemäng, neile, kes kunstiküsimusi
kitsamalt teavad, aga säärased tundmused on sageli ennatlikud. Populaarsel tasandil
huvitab kunstielu väga paljusid. Sellest annab tunnistust näidendite, filmide ja
romaanide populaarsus, kus tegevus toimub kunstimaailmas. See kihistus ongi laiemale
ringile. Kitsamale on näitleja töö osaga, mitte päriselt Konstantin Sergejeviti
vaimus, vaid vokaalne sürrealism. Kui me teaksime, mida inimesed teevad, kui arvavad end
absoluutselt üksi olevat, saaksime palju targemaks.
Mihkel Mutt
|