Tere jälle, võõras
Patrick Marber. Ohtlik lähedus
(Closer). Tõlkija ja lavastaja Tiit Palu. Kunstnik Silver Vahtre.
Valguskunstnik Paavo Nõgene.
Osades Piret Laurimaa, Hannes Kaljujärv, Indrek Taalmaa, Karin Tammaru.
Esietendus 7. mail Vanemuise väikses majas.
|
Hannes Kaljujärv ja Karin Tammaru. |
|
Piret Laurimaa ja Indrek Taalmaa. |
Inglise nüüdisdramaturgi Patrick Marberi näidendi
pealkirjas Closer kohtuvad lähedus ja suletus, nii ka nelja tegelase
kokku-lahku-segapaarismängus. Tõlge Ohtlik lähedus ei tundu väga tabav:
ohtlik annab sirgema hinnangu kui lavastuse neutraalsus eeldab, tekib ka
häiriv seos Ohtlike suhetega.
Marberi dialoog on pinterlik, vihjeline, tosin stseeni osavalt puänteeritud. Tekstis on
sentimentaalsuse ja banaalsuse karisid, millest Tiit Palu lavastus mööda loovib, hoides
peent distantsi. Esmavaatamisel tundus, et viibin heas mõttes võõrkeelses teatris:
minimalistlik, samas sundimatu mängulaad on siinmail üsna haruldane (hetkiti mängiti
riskantselt kuuldavuse piiril). Nullstiilil balansseerimine ei lase osatäitjaid ega
publikut mänguelule liiga lähedale läbipaistev uks on vahel, uksel plinkiv
tulikiri Suletud. Muuseas-toon ja vaimukad misanstseenid lisavad huumorit.
Klieelauseid à la ma näen, kuidas armastus sinust välja voolab
serveeritakse pilklikult, naljatleva esti saatel. Formaalne küsimus on sinuga
kõik korras? hüpleb mehe-naise vahel kaalutu pingpongipallina, aga õhutab tüli.
Intelligentne huumor aitab tegelastest hoolida, välistab lääge härdameelsuse ning
üksühese äratundmisefekti. Tiit Palu ei lavasta olmedraamasid (loe Madis Kolgi
kirjutist Peeglikillu väikekodanlik teatri-ideoloogia, 10. mai Postimees).
Lavastus on rütmikas, vormitäpne: muigvel muusika pildivahedes, lõputiitrid
arvutiekraanil, kuhu happy endi asemel ilmub küberroos
Silver Vahtre
stiilses lavapildis ja kostüümides domineerib must-hall-valge. Nagu Tiit Palu
lavastustes tihti, on osade jaotus meeldivalt ootuspäratu. Näitlejate kvartett mängib
ühtlase ansamblitunnetusega. Muide, tegelaskujude elukutsetest loob autor ajakohase
pealispindsuse süsteemi, samas mõista andes, et see võib petlik olla.
Alice (Piret Laurimaa) töötab striptiisiklubis. 7. stseen toimubki peeglitagusel
maal, kus klient tohib striptiisitari ihaldada, aga mitte puudutada. Plõks-plõks!
lülitab Alice valvenaeratust sisse ja välja
Aliceile sobib Piret Laurimaa
lavanatuuri kaitsetu õrnus, uje-lapselik sarm, tasakaalustatud huumoriga. Madis Kolk
kirjutas Aliceile külge sildi psüühilise kõrvalekaldega
siiruseotsija mulle tundub, et lavastus nõnda diagnoosima ei tõtta.
Mänguliselt kõnekam, põhjatum võiks olla Alicei maski langetamine, kui Larry on
jälile saanud tema nime saladusele.
Anna (Karin Tammaru) on fotograaf, kes pildistab võõraid inimesi. Ta laenab
kujutist, aga püüab portreefotole olemusliku kurbuse. Eks Marberi näidendki
klõpsuta momentvõtteid, jäädvusta intiimses lähivaates nukrust, lootust
Karin
Tammaru vaimukas osalahendus on lavastuse rõõmsaim üllatus. Väärt roll näitleja
arengus, sest vabastab Karin Tammaru lapsnaise ampluaast. Anna on hõrgu huumorimeelega
täiskasvanud naine. Kaks naistegelast on välisilmes huvitavalt sarnased, õelikud,
mõlemad mustapäised ja haprad. Tekstist aimuv vanusevahe on laval pigem sisemine.
Dan (Hannes Kaljujärv) on ajakirjanik, kes kirjutab nekrolooge
pinnalisemat, trafaretsemat anrit annab otsida. Aliceiga kohtudes teeb Dan
teoks oma unistuse saada päriskirjanikuks, kirjutab romaani sellest võõrast-lähedasest
tüdrukust. Madis Kolk leidis Hannes Kaljujärve rollist paradoksi, et kõige
ebaõnnestunum näitlejavalik oli laval kõige nauditavam ja väitis, et Kaljujärve
lavalolekust kiirgas pigem aus ülestunnistus: seda, mida ma praegu teen, teen ma
niikuinii veenvalt ja hästi, kuid minu rollid on teistsugused. Ei näe põhjust
häid näitlejaid iga hinna eest ampluaasse vangistada. Justkui Kaljujärv ei võikski
mängida introvertset, kurguni kinninööbitud meest, pöörase liikuva välisjooniseta,
üksnes pingest krampuvate põselihastega. Ega Dani roll tal nii ainuline olegi, meenub
kasvõi Kaksteist vihast meest. Hannes Kaljujärv mängib intensiivsetel
kontrastidel: tema Dan on lähedust anuv ja isekas, vagur ja raevukas, otsustusvõimetu ja
ründav. Kuidagi ei oska sugestiivsest lavaelust välja lugeda
minu-rollid-on-teistsugused-tooni, selleks ei anna ka lavastus vähimatki
põhjust. Dan on ilmselt autorile lähedasim tegelaskuju. Finaalis aimub Dani leinast ka
kergendustunnet ju ta kirjutab nüüd uue romaani Alicei surmast, nekroloog
seegi
Kummaline paralleel sündis hotellitoastseenis, kus Alice ja Dan meenutavad
lahkumineku eel oma esimese kohtumise armsaid lihtsaid üksikasju. See tuli väga tuttav
ette Undiin ja Hans! Ei tea, kas Marber nimme tsiteerib Giraudoux
Undiini, aga esimesel kohtumisel ütleb Alice Danile: Sa oled
rüütel
Hannes Kaljujärve Dan ei ole rüütel ega raevukas romantiline
kangelane. Ta on kirjanik, kes toitub sõnadest, sulgeb läheduse sõnusse.
Larry (Indrek Taalmaa) on nahaarst, temagi tegeleb justkui patsientide
pealiskihiga, ent selgub, et ka vaimuhaigus võib ilmneda nahapinnal. Inimkarnevali
kliiniline vaatleja, ütleb Larry enda kohta. Ilmselt hea arst: empaatiavõimeline,
rahumeelne, sõbralik. Indrek Taalmaa mängib flegmaatilisema siserütmiga (loiduse oht?),
tema rollis on terake rohkem puhtsüdamlikkust, vähem komöödia-kõrvalpilku. 10.
stseenis, meeste dialoogis saab hästi kuuldavaks vastastikune sõnadetagune mõistmine.
Kuna Indrek Taalmaa mängib päris palju lopsaka koomikaga karakterrolle, on teda huvitav
avastada pihtimuslikus, seespoolses laadis. Larry kuulub samasse ritta kui Kahekesi
kiigel Jerry ja Mägede iluduskuninganna Pato.
Kui meenutada, et Tiit Palu seni parim lavastus Kolmekesi kahevahel jõudis
lavale samuti hooaja lõpul (kevad 1998) ja sai oma tuleristsed
Baltoscandalil, siis Ohtlik lähedus on esietenduseks tunduvalt
valmim, viimistletum tervik. Kas aga arenguruum on sama avar kui Kolmekesi
kahevahel mõnusas kestmises, näitab aeg.
Tsipa koomiline näib kriitikute kahevahelolek Tiit Palu lavastuste läheduses: oh miks ei
vali topeltkõrgharitud intellektuaal tõsivaimseid keerukaid näitemänge, vaid
komöödiaid. Ma ei arva, et Tiit Palu seniseid lavastusi (neid on tal juba üle kümne!)
peaks vaatlema kui sissejuhatust millelegi suuremale. Kui paar juhutükki
välja arvata, on Palu inimkarnevali (kliinilised?) vaatlused intrigeerivad ja
tõsiseltvõetavad. Tere jälle, võõras!
Pille-Riin Purje
|