Puust voki õmblemispüüd
"Ristumine peateega", mängufilm, 70 min. Reþissöör,
produtsent ja kaasstsenarist Arko Okk. Stsenarist Jaan Tätte, operaator
Dmitri Jermakov, kunstnik Pille Jänes, muusika Jukka Linkola, heli
Mart Otsa, montaaþ Kadri Kanter. Osades Andrus Vaarik, Piret Kalda,
Jaan Tätte, Emil Urbel. Esilinastus 19. märtsil kinos Kosmos,
Acuba Film, 1999.
|
Roland (Jaan Tätte) hulluksajava rahaga. |
Arko Okki mängufilmi "Ristumine peateega" vastuvõtt on
põhjustanud vastakaid arvamusavaldusi. Küsimus tõuseb
enamasti formaalsest aspektist: kas paari-kolme näitleja ja sama määra
võttepaikadega film õigustab end täisväärtusliku
täispika mängufilmina. Filmi süüdistatakse mõneti
õigustatult teleteatrilikkuses. Õilsa skepsise taga kumab
hoopis väiklasem kahtlustus – rahva raha eest soetatud kallist Kodaki
filmimaterjali on raisatud mingi näitemängu ülesvõtmise
peale.
Teiselt poolt nähakse seda tüüpi kammerlikel filmidel
tulevikku, nende tootmine on väikeriigi võimalustele sobivalt
ökonoomne ja ambitsioonitult riskivaba. "Georgica" ei ole küll
"Titanic", ent teist sellist vaevalist suurprojekti vaevalt keegi lähiajal
finantseerida söandaks.
Teatripärasus on "Ristumine peateega" tugevus ja nõrkus.
Ühelt poolt taandab psühholoogilise rõhuasetusega jutustuslaad
ja suletud konfliktsituatsioon kõikvõimalikud visuaalsed
väljendusvahendid pelgalt teksti introvertseks illustraatoriks. Kujundid
ei võrsu reþissööri "haiglastest" fantasmidest või
kaamerasilma moonutustest, vaid on kindlalt dramaturgiasse raiutud. Kaadriloome
originaalsus seisneb pelgalt koloreerivate või mahendavate filtrite
kombineerimises ja steadicami virtuooslikes vigurlendudes. Täiskoormusel
töötav dialoog jätab lünkadesse liig vähe kinematograafilist
õhku ning komponist on otsustanud need vähesedki vaikelud täita
kimeda saksofonisaatega.
Kujutamislaadi liiasusi välistav pedantsus peab kaitsma jutustust
seda õõnestava mikrofauna – subjektiivsete labasuste ja kõikvõimalike
maitsevääratuste eest. Sellest ettevaatlikust heamaitselisusest
tuleneb ka teatud steriilsus ja emotsionaalne vaegtaju, mis ei lase filmi
problemaatikal saada lähedaseks.
Filmi võttepaik, üksik talumaja, on tegelikult lava – ta
määratleb küll tegevuskoha semantika, ent ei kommunikeeru
vaatajaga iseseisva esteetilise komponendina. Kogu filmi vältel näeme
tagaplaanil inerjööri nelja robustset sinist seina ühes
kärbsesitase vakstu, võidund kaltsuvaiba ja teiste inetute
aksessuaaridega, mis loovad üksluise ja pineva, ent vajaliku ahistuseta
atmosfääri. Tegelaskonna väljasööstud rohetavasse
eksterjööri markeerivad psüühilisi pöördepunkte,
kuid needki ei suuda tasandada kujunevat monotoonsust
Filmitegijad annavad enesele aga aru, et vaoshoitud visuaal sunnib
vaatajat enam kontsentreeruma sisule. Operaatori taustaga Arko Okk teab,
mida tähendab pikk kandev kaader – ta jätab vaatajale aega tarkovskilikult
kaadriruumi metafüüsikasse sisse elada, näitlejale aga võimaluse
kehastuda pingsamalt oma rolli. Näitleja ei pea oma rolli lõhkuma
plinkivate kaadrite kimpudeks, koost lahti võtma eri väljendusvõimsusega
þestideks ja ilmeteks, vaid mängib selle läbi pikemate
orgaaniliste terviküksustena. Pika lavakogemusega Jaan Tätte
suupäraseks komponeeritud dialoog laseb näitlejail oma tegelaskujusid
orgaaniliselt kihtide kaupa avada. Heas rütmistikus pulseeriv dialoogimasin
seedib ära ka enamiku näitlemistehnilisi liialdusi ja eblakaid
lavastuslikke nüansse. Et tegelaskujud ei paistaks liiga tasapindsed,
kisub reþissöör neist välja mõne ebaadekvaatse
ülereageeringu, nagu Jaan Tätte oksehoog pakutavast tehingust
kuuldes või Vaariku luksumine Kuldkalakese ilmumisel. Seesama aktsiooni
ja reaktsiooni tasakaalustamatus on teisal jälle põnev ja viljakas.
Ta lööb sassi näpuga järge vedava ja ette ennustatava
kausaalse süþeekäigu ning kehutab ka kõikenäinud
vaatajad mõttega filmi juurde. Nende ootamatute psüühiliste
moondumiste tõttu on ka Vaariku kehastatud Osvald pisut keerukam
kuju, kui eesti kinematograafia poolt palavalt armastatud elutarkusi mõmisev,
kinnisideega "koloriitne" vanamehetüüp.
|
Kummaline kolkaerak Osvald (Andrus Vaarik) keset oma
külalisi. |
Arko Okk on põhiosas suutnud karakteriloome eufooriat talitseda
ja ohjata teatrinäitlejate ülepaisutatult dramaatilist esituslaadi.
Draamateatri kolmandalt rõdult oleks seda miimikasse pressitud väljendusrikkust
kaunis igav jälgida. Filmi puhul on see aga kompliment. Võibolla
mängib siin oma osa näitlejaskonna aastaid kestnud seebiooperikogemus.
Probleem seisneb hoopis lähtesituatsiooni piiratuses. Siin on
küll täidetud kõik klassikalise dramaturgia nõuded
– aja- ja tegevuskoha ühtsus, tundmatu võõras ja intriig,
mis kutsub esile psüühilise avanemise. Kuid kolme muutujaga võrrandi
lahendusvariantide hulk ei saa olla teab mis suur. Täispika filmi
ajamahu täitmiseks tuleb doseeringut suurendada ning iga järgmine
lahenduskäik on ebaveenvam kui eelmine. Psühholoogilise draama
þanrireeglite järgi peavad karakterid enesest pidevalt uut infot
lekitama, vastasel korral kaob intriigist pinge. "Ristumine peateega" tegelased
aga ammutasid oma reservid juba poole peal tühjaks ning edasine oli
ainult eelneva lärmakamas vormis ülekordamine. Gangsteri ilmumine
filmi lõpus oli kui deus ex machina, meeleheitlik puänt,
mis lõpetas selle pikaksveninud inertse paigalringluse.
Suletud ruumis lahvatav kolmnurkne kiredraama pole mingi uus lehekülg
eesti kinos, meenutagem kasvõi Kallase – Neulandi "Corridat" või
Strindbergi – Kolbergi "Võlausaldajaid". Ka "Ristumine peateega"
põhimotiiv pole eriti originaalne, biitlite lausungi "can’t buy
my love" kummutamine on leidnud selgema väljenduse Adrian Lyne filmis
"Indecent Proposal", kus Robert Redfordi miljonär oli valmis maksma
Demi Moore’i kallimale miljon taala, et saada temakesega ühe öö
veeta.
"Ristumine peateega" jääb oma moraalset korruptsiooni lahkavas
moralitees pinnaliselt konstateerivaks. Ta ei kasuta mudelolukorda psühholoogiliseks
süvauuringuks, ei liialda analüüsi ega eksperimenteerimisega,
vaid tõdeb kibedalt nagu Jaan Kaplinski taoline madala valulävega
loovhing – eetilised imperatiivid on tänapäeval vaid konventeeritav
valuuta, armastus annab havi käsul järele ahnusele, inimolemus
ei ole ontoloogiline antus, vaid sotsiaalselt painduv konstruktsioon, kõige
kohal irvitab Kauka jumal ehk Kuldkalake jne. "Kõnekad" on filmi
tänapäeva mentaliteeti peegeldavad kujundid – mobiiltelefon,
pizza, dollar, relv ja Jaguar. Suhtumise võtab kokku Jaan Tätte
hüüatus: "Esimene asi, mida ma endale selle raha eest ostan,
on mobiiltelefon". Kuldkalakese figuur oleks võinud sel juhul veelgi
enam alasti tähenduslikkuses ilmuda – miks kasutati ainult Andres
Tarandi häält, mitte teda kui füüsilist isikut? Või
näiteks Edgar Savisaare näitlejavõimeid. Oleks ühemõttelistele
sotsiaalsetele allüüridele lisaks saanud veel päevapoliitilisi
implikatsioone.
Lisades eelkirjeldatule Sojuzmultfilmi dubleeringut meenutava järelsünkrooni,
telefonisaundiga helitausta ja ebasujuvad montaaþikohad, on tegemist
igati tubli ja normaalse eesti filmiga. Ilma irooniata – kõrgtehnoloogilise
ameerika kino kõrval võib eesti filmi võlu teinekord
peituda tema teostuslikes puuetes. See ergab siiruse järele nagu puust
nikerdatud vokk standarddisainis õmblusmasina kõrval.
Andres Maimik
|